Jump to content

Photo

Star Trek


  • Please log in to reply
3 replies to this topic

#1 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 05 September 2014 - 23:12

För någon månad sedan så började jag en resa jag planerat att göra under en lång tid, men som aldrig riktigt blivit av.

 

Ni kanske vet att jag är en stor Star Trek-nörd, men jag övergav mitt läsande av Star Trek i slutet av 90-talet nån gång (brist på pengar och tid, mest), men nu har jag gett mig in i träsket igen.

 

Jag har mest koncentrerat mig på "relaunch"-böckerna (med lite avstickare till tidigare klassiker) där Star Trek-författarna snott Star Wars-EU-konceptet där alla nya böcker ingår i samma kontinuitet, vilket innebär återkommande karaktärer, referenser till andra böcker och stora maffiga crossovers (fuskade lite och läste faktiskt Destiny-trilogin först). Lista över "huvudböckerna" i relaunchen finns här: http://2.bp.blogspot...rt Mark III.jpg

 

Utöver det så läser jag också James Blish novellversioner av avsnitten (och bu Bantam eller vilka nu har rättigheterna att de inte kommit ut som eböcker), men om nån är intresserad så är faktiskt relaunchuniversumet väldigt coolt. Licens-problem verkar förhindra böcker i nya Star Trek-timelinen, så det är bra att man nu har friheten att påverka "Prime"-universumet hur man vill. Eftersom antagligen inga "Prime"-filmer eller TV-serier kommer inom en överskådlig framtid.

 

Det enda negativa jag kan säga om Star Treks litverse för tillfället är att det inte kommer ut några ljudböcker.. :(

 

Info om Destiny för intresserade: http://en.memory-alp...r_Trek:_Destiny

 

 


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#2 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 07 September 2014 - 22:27

Jag har väldigt lite erfarenhet av Star Trek-litteratur. Men jag ser mig som ett stort fan av tv-serierna/filmerna. Jag har dock läst Homecoming samt The Farther Shore som utspelar sig direkt efter att Voyager har kommit hem till jorden igen. Riktigt bra. Sedan har jag ett par andra relaterade böcker i hyllan. Full Circle och Last Full Measure, men dom båda är olästa.

 

Relaunchuniversumet kanske vore värt att utforska framöver. Även om jag nu inte gillar det relaunchuniversumet som man har skapat med dom nya filmerna, men att se film och att läsa litteratur är ju som bekant två helt skilda saker.


Edited by Garm, 07 September 2014 - 22:27.


#3 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 08 September 2014 - 03:22

Jo, skillanden är ju dock att litteraturen fortfarande håller sig i "gamla" universumet (mest pga licens-strul, verkar det som). Det skrevs ju fyra böcker i JJTrek-verset för några år sedan, men de släpptes aldrig.

 

Det är väldigt skönt att böckerna numer håller sig konsistenta med varandra, med tanke på att det beodrades på 80-90-talet att böckerna inte fick referera till varandra och att varje bok skulle vara fristående. En del böcker har ju till och med retroaktivt förts in i relaunch-universumet (A Stitch in Time och Lives of Dax är väl de mest promimenta).

 

Läser man eböcker så kostar varje bok omkring 40-50 spänn, vilket jag tycker är helt överkomligt.


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#4 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 26 June 2016 - 09:14

Bra nyheter på ljudboksfronten: 50-årstrilogin "Star Trek: Legacies" kommer ut som ljudböcker!

 

Förhoppningsvis innebär detta en nystart för Star Trek-ljudböcker, denna har varit nedlagd alldeles för länge. Vi får se om "Prey" (nästa serie) också kommer ut, i annat fall är väl detta bara en anomali, tyvärr.

 

Första boken: http://www.audible.c...66928787&sr=1-1


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."