Jump to content

Photo

Fildelning


  • Please log in to reply
466 replies to this topic

#1 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 September 2005 - 14:41

Edit: I denna tråd snackar vi Fildelning, Ipred och relaterade saker, anonymitetstjänster har flyttats till en egen tråd.

Originalartikeln

Bakslag för fildelare
Musikindustrin har vunnit en delseger mot fildelningsnätverken. Reuters rapporterar att BearShare och WinMX inte längre kan nås på nätet. Man meddelar också att eDonkeys kontor i New York stängts, men ägarna MetaMachine påpekar att man flyttade sitt kontor till delstaten New Jersey redan får ett år sedan och att man inte stängt. RIAA (Recording Industry Association of America) agerar med ett beslut från U.S. Supreme Court i ryggen som gör det möjligt att lägga ansvar för användarnas brott mot upphovsrätten på dem som tillhandahåller verktygen. Även här på hemmaplan pågår kriget om låtarna, programmen och upphovsrätten. Antipiratbyrån har lyckats stänga fildelningsgruppen Bluecrap som av allt att döma hade sitt material upplagt hos TDC Song.


» Fildelningstjänster borta från nätet
» ... men eDonkey är i livet
» IFPI hjälper dig att radera P2P-programmen
» Nya svenska lagen gav nedladdningsras


Så det skall vara otillåtet och tillhanda verktyg för fildelning men fullt tillåtet och sälja knivar på Coop? :rolleyes: Men brott mot upphovsrätten är kanske mer allvarligt än mord? :huh:


Edited by XC, 06 April 2009 - 10:57.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#2 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 29 September 2005 - 17:03

Jag har tröttnat på debatten för länge sen...varför inte bara låta folk ladda ner om de vill det?
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#3 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 29 September 2005 - 18:28

Det är alltså olagligt att dela ut gratisprogram och egna amatörfilmer och så vidare. Lagen har dragit kammen över allt.

Då kan väl lagen sätta alla i finkan så slipper dom letar efter bovarna.

#4 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 29 September 2005 - 19:57

Har ni inte hört det senaste då:

Idag meddelar ifpi att organisationen tillsammans med MPA, den största aktören bakom Antipiratbyrån, tagit fram ett program som raderar folks filer och avinstallerar deras mjukvara. "Digital File Check" kommer snart att släppas i åtta europeiska länder, däribland Sverige. Tanken är att lura blåögda datoranvändare att installera programmet, som sedan avinstallerar deras fildelningsprogram och tar bort upphovsrättsskyddade mediafiler. Detta trots att både fildelningsprogram och piratkopierade mediafiler är fullt lagliga och mycket nyttiga att ha på sin dator. Enligt Ifpis pressmeddelande har man särskilt riktat in sig på föräldrar, som ofta är mindre insatta i datorvärlden än sina barn, för att kunna sprida programmet.

- Vi vet att föräldrar ofta är omedvetna om vad deras barn gör på internet, säger Stephen Carrick-Davies, VD på skivbranschens nya propagandaorgan Childnet International som i samband med Digital File Check släpper pamfletten "Young People, Music and the Internet: a guide for parents about P2P, file-sharing and downloading".

I sken av ett "datorsäkerhetsprogram" gör Digital File Check alltså precis vad sådana program är utvecklade för att motverka - förstör människors data. Genom att exploatera svagheter hos våtvaran istället för mjukvaran har skiv- och filmbranschen lyckats kringgå lagstiftning mot traditionell malware som virus och maskar. Tänk om de kunde använda all sin kreativitet till att producera bra kultur istället...


Hur kan detta nya program 'Digital File Check' veta om det är ett laglig eller olagligt program eller musikfil man har på datorn?.
Hur många köper inte musik på nätet och laddar ner till datorn direkt.
Jag skulle bli skitförbannad ifall mina lagligt inköpta musikfiler helt plötsligt försvann från datorn.

Edited by Georgia, 29 September 2005 - 20:00.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#5 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 29 September 2005 - 20:00

Är inte det där i praktiken ett virus? En trojan? Och dessa är väl olagliga?

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#6 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 29 September 2005 - 20:37

Är inte det där i praktiken ett virus? En trojan? Och dessa är väl olagliga?


Precis min tanke.

Undrar vad de sidor som säljer lagliga digitala musik filer kommer säga när många återkommer och vill ha en ny gratis kopia pga att ett program skapat av IFPI mm. raderade deras lagligt köpta musik filer.

För jag antar att man måste betala på nytt, om den försvinner från hårddisken?
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#7 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 September 2005 - 20:39

Jo och utnyttja blåögda datoranvändre låter också misstänkt likt något som ett porrföretag skulle göra... :P Tur att man drillar in i halva släkten redan att man svarar inte ja på installationer man inte begärt utan att öfrst rådfråga jourhavande datakunnig, (jag i de flesta fallen). :)

Men virus som raderar medie filer talades det om redan i somras och redan då ifrågasattes metoden eftersom det är fullt lagligt och rippa sina egna skivor. Iaf här i sverige...

2005-09-25 08:30
I Australien bryter alla mot lagen
Av Håkan MacLean
Ägare av Ipods i Australien har hamnat i ett dilemma. Hur de än gör bryter de mot lagen när de fyller spelaren med musik.
Enligt The Herald Sun, Australiens största dagstidning, finns det idag inget lagligt sätt för australiensare att föra över musik till sin Ipod. I Australien har nämligen inte Itunes Store öppnat än och inga av de övriga hemsidorna för köp av musik online erbjuder musik i format som stöds av Ipod. Att hämta hem musik lagligt på den vägen går alltså inte.

Som om det inte vore nog är det dessutom olagligt att ”rippa” en cd-skiva, alltså kopiera över filerna från en cd-skiva till datorn, även om det är en cd-skiva man äger själv.

Med andra ord finns det inget lagligt sätt att fylla en Ipod med musik och tekniskt sätt blir alla ägare av en Ipod i Australien därför brottslingar. Än så länge har dock ingen blivit åtalad för brottet.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#8 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 29 September 2005 - 20:48

Med andra ord finns det inget lagligt sätt att fylla en Ipod med musik och tekniskt sätt blir alla ägare av en Ipod i Australien därför brottslingar. Än så länge har dock ingen blivit åtalad för brottet.

Det kan inte gå så bra för Apple och deras iPod försäljning i Australien i så fall ;)

Undrar om man kan stämma IFPI för förstörelse av egendom om man skulle ha oturen att råka ut för det där programmet :P
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#9 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 September 2005 - 20:53

Det kan inte gå så bra för Apple och deras iPod försäljning i Australien i så fall

Mja... :) Rubriken säger ju att alla bryter mot lagen. Så MP3-spelare säljer nog ganska bra där. :P :D

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#10 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 29 September 2005 - 22:28

man kanske skulle dra en backup på sin hårddisk, fixa återställningspunk och sen se till att få det där fina programmet som tar bort all olaglig musik. sen blir man väldigt arg på dom för att dom tagit bort ens egna fina filer som man själv ändrat på i ett ljudredigeringsprogram efter att man rippat dom, så att licensen försvunnit från filen. äsch, det här är ju inte USA :P min kompis fick dock 50 kr av marabou för att han påstog att det varit en larv i hans choklad ^_^
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#11 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 29 September 2005 - 23:55

man kanske skulle dra en backup på sin hårddisk, fixa återställningspunk och sen se till att få det där fina programmet som tar bort all olaglig musik. sen blir man väldigt arg på dom för att dom tagit bort ens egna fina filer som man själv ändrat på i ett ljudredigeringsprogram efter att man rippat dom, så att licensen försvunnit från filen. äsch, det här är ju inte USA :P min kompis fick dock 50 kr av marabou för att han påstog att det varit en larv i hans choklad ^_^


Tror du verkligen att folk är så klantiga som har kvar licensuppgift i mp3-filerna.

Om det snart i framtiden blir helt omöjligt att få in en musikfil så finns ju alltid
dom analoga hålen via ljudkortet. Hur gör man kopieringsskydd och licensuppgift
där ifrån mm?

#12 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 30 September 2005 - 00:00

Japp. Går nåt att lyssna/se på så går det alltid att kopiera analogt i värsta fall.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#13 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 30 September 2005 - 00:00

Är inte det där i praktiken ett virus? En trojan? Och dessa är väl olagliga?


Det var väl bara en tidsfråga innan antipiratbyrån skulle känna sig så vanmäktiga och bli så desperata att dom själva går över lagen för att komma åt piraterna. :rolleyes:

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#14 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 30 September 2005 - 07:08


man kanske skulle dra en backup på sin hårddisk, fixa återställningspunk och sen se till att få det där fina programmet som tar bort all olaglig musik. sen blir man väldigt arg på dom för att dom tagit bort ens egna fina filer som man själv ändrat på i ett ljudredigeringsprogram efter att man rippat dom, så att licensen försvunnit från filen. äsch, det här är ju inte USA :P min kompis fick dock 50 kr av marabou för att han påstog att det varit en larv i hans choklad ^_^


Tror du verkligen att folk är så klantiga som har kvar licensuppgift i mp3-filerna.


jag menade att man skulle göra så för att få ut skadestånd, inte att det skulle råka bli så utan att man vill det...
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#15 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 05 October 2005 - 09:20

Feed: IDG.se – Störst på IT
Title: Ensamstående morsa skickar motstämning till RIAA

Organisationen RIAA, som har stämt över 14 000 privatpersoner för att ha laddat hem musik olagligt, får nu smaka på sin egen medicin. Den smakar surt. Källa: IDG.se - PC för Alla [Läs mer]

Actions Read on


Feed: IDG.se – Störst på IT
Title: Microsofts en–gångs–dvd ska stävja piratkopieringen

I jakten på att sätta stopp för piratkopiering av skyddat digitalt material har Microsoft uppfunnit ett nytt dvd-format. De nya dvd-skivorna kan bara läsas en gång, sen är de färdiga för papperskorgen. Källa: IDG.se - Mikrodatorn [Läs mer]

Actions Read on


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#16 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 05 October 2005 - 09:55

För övrigt så har det där Digital file check programmet kommit ut, såg jag.

Uppenbarligen var det inte så farligt. Det enda programmet gör är att leta reda på alla film- och ljudfiler på datorn och erbjuder sig att ta bort dem. Till och med Windows default-wav-filer.

Vilket alltså innebär att de har byggt ett gui runt Utforskarens sökfunktion, typ.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#17 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 05 October 2005 - 09:57

Peak: :lol2: En snabblösning mao?

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#18 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 05 October 2005 - 12:27

Det enda programmet gör är att leta reda på alla film- och ljudfiler på datorn och erbjuder sig att ta bort dem.


:lol:

Till och med Windows default-wav-filer.


Det säger ju allt :blink:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#19 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 05 October 2005 - 16:13

Feed: IDG.se – Störst på IT
Title: Microsoft: en–gångs–dvd är bara påhitt

Enligt Microsoft finns det inga planer på att utveckla eller tillverka någon en-gångs-dvd. Företaget misstänker att webbtidningen the Business helt enkelt har hittat på eller missförstått det hela. [Läs mer]
Källa: IDG.se - Mikrodatorn

Actions Read on

Inte förvånad - jag fick inte ihop konceptet med en engångs DVD... :P

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#20 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 05 October 2005 - 16:35

:lol:
Lät som ett aprilskämt.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#21 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 June 2007 - 11:06

Stopp för jakt på fildelare - IDG.se

Polisen får inte göra husrannsakningar i jakt på fildelare. Det står klart sedan hovrätten i dag fastställt tingsrättens dom som gav 20 000 kronor i böter för en 45-årig musikfildelare.
Straffet fastställs till 80 dagsböter på sammanlagt 20 000 kronor för brott mot upphovsrättslagen. Hade Hovrätten för västra Sverige gått på åklagarens linje hade det öppnar för att polisen i framtiden skulle kunna genomföra husrannsakningar i fall som rör fildelning, någonting som inte är tillåtet när straffet bara blir böter.

(Uppdaterad) Den tekniska bevisningen har samlats in av skivindustrins intresseorganisation IFPI och bygger på bland annat skärmdumpar och loggfiler.

"Hovrätten ansluter sig till tingsrättens bedömning i fråga om påföljd", står att läsa i domen.

Tingsrättens dom, Sveriges första gällande fildelning av musik, föll i oktober i fjol. Mannen, som kommer från Borås, överklagade domen, varpå åklagaren passade på att yrka på strängare straff i form av villkorlig dom.

Åtalet gäller utdelning av fyra låtar: Angel med Eurythmics, Vara vänner med Jakob Hellman, Sarah med Mauro Scocco och It must have been love med Roxette. Fildelningen ska ha skett vid Direct Connect.

Antalet polisdistrikt som aktivt jagar fildelare har halverats under de senaste två år sedan. Det visar en kartläggning som SVTs Rapport gjorde nyligen.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#22 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 12 June 2007 - 11:36

Jag trodde de hade slutat jaga fildelare för länge sen. Känns som det var rätt länge sen nån åtalades för det senast?

Winter is Coming


#23 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 12 June 2007 - 15:30

Nej, det har väl varit ungefär lika många per år, eller? 2-3 st.

#24 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 August 2007 - 09:59

SvD: Bakslag för ny fildelningslag

Den nya lag som ska göra det lättare för artister och filmskapare att på egen hand jaga nätpirater kan stoppas. Lagförslaget får bakläxa av EU:s generaladvokat.

För en dryg månad sedan skickade justitiedepartementet ut ett nytt immaterialrättsligt lagförslag på remiss. Den mest uppmärksammade delen handlar om en ny metod för upphovsrättsinnehavare att jaga personer som olovligt sprider deras verk på internet.

Enligt lagförslaget ska rättighetshavarna kunna begära att bredbandsoperatörerna lämnar ut identiteten på de personer som ägnar sig åt illegal fildelning, utan att som i dag behöva gå via polis eller åklagare. Bakom ligger ett tre år gammalt EG-direktiv, som Sverige måste genomföra.

Men upphovsrättsdirektivet strider mot ett annat direktiv, det om dataskydd. Nu har EU:s generaladvokat Juliane Kokott kommit fram till att datoranvändarnas integritet väger tyngre än upphovsrättsinnehavarnas intressen. Hon skriver i sitt 40-sidiga yttrande att "överföring av personrelaterade trafikuppgifter ... endast är tillåten till behöriga statliga myndigheter och att en direkt överföring till upphovsrättsinnehavare som vill vidta civilrättsliga åtgärder mot intrång i deras rättigheter inte är tillåten".

I klartext betyder det att bara polis och åklagare ska ha tillgång till personuppgifter från internetleverantörerna, inte rättighetshavarna, alltså tvärtemot vad den svenska regeringen just föreslagit.

Frågan ska avgöras i EG-domstolen senare i år. EU:s generaladvokats uppgift är att i förväg analysera och komma med ett förslag om hur domstolen, vars beslut är bindande för medlemsländerna, ska döma.

– EG-domstolen brukar gå på generaladvokatens linje. Det lutar åt att det inte blir något tvång för internetoperatörerna att lämna ut personerna bakom ip-adresser. Det är mycket glädjande, säger Johan Linander, centerpartiet, som gått emot övriga regeringspartier i frågan.

På justitiedepartementet anser man däremot inte att saken är avgjord än.

– Vi tycker att yttrandet är väldigt svårtolkat. Vi avvaktar vad EG-domstolen säger, säger Christine Lager, enhetschef.

Den nya lagen som ger rättighetshavare och deras organisationer utökade befogenheter är tänkt att införas den 1 juli 2008.

Kritiker menar att det bara ska vara polisens uppgift att jaga brottslingar. En del varnar också för att anonyma fildelningstjänster kan växa fram.

Var väl ganska väntat?

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#25 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 22 August 2007 - 10:43

Ja.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«