Jump to content

Photo

Senast sedda film


  • This topic is locked This topic is locked
1027 replies to this topic

#726 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 December 2008 - 14:45

The Dark Knight ~ [Trailer]

Väldigt bra film. Vet inte riktigt vad jag ska skriva. Håller med dom flesta i deras hyllningskör. Tycker inte direkt att man överträffar Batman Begins men det är inte så lustigt då jag sällan tycker att uppföljare blir det. Men den är ju minst lika bra som Batman Begins. En film man kände att man gensat ville se om efter att man hade sett den, vilket är sällan man känner inför andra filmer man ser. En liten sak som jag inte tyckte passade in är den väsande och hesa röst Bale/Batman har i filmen. Känns bara löjligt och opassande. Men det är ingen större sak och kanske är något man vänjer sig vid.

The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe ~ [Trailer]

En fin liten film. Kanske inte är lika bra nu som den var när den kom, men det kan lika gärna vara något som går i vågor för mig. Känns nästan lite som att Georgie Henley (Lucy) är för ung för sin roll.

The Chronicles of Narnia: Prince Caspian ~ [Trailer]

Tillhör väl den lilla grupp av filmer där jag tycker att uppföljaren är bättre än den första filmen. Mycket bra castad film i allt från Ben Barnes som Prins Caspian till Peter Dinklage som Trumpkin. Tycker även att man fångat den ursprungliga berättelsen lite bättre den här gången, även om man kan önska sig mer. Filmad i mycket fina och passande miljöer. Det är dock handlingen som verkligen imponerar och filmen har ett fint budskap.

The Spiderwick Chronicles ~ [Trailer]

Bra och fin film. Hade förväntat mig en ganska tam familjefilm men jag tyckte allt att den hade en vassare ton, vilket ju aldrig är fel. Bra insatser från skådespelarna, gillar speciellt hur pass lillgammal Freddie Highmore är i rollen som Jared och hur pass bra han även speler sin bror Simon.

Wolfhound ~ [Trailer] (Ryskt Tal, Ej Textad)

En överraskning. Mycket bra fantasyfilm/äventyr från ryssland. Känns lite som en befrielse att se den här filmen som en motpool till allt amerikanskt man ser. Handlingen är episk och det har lånats lite från andra klassiska filmer inom genren. Det gör dock inget då den här filmen har en unik touch och känsla som många andra filmer saknar. Rekommenderas varmt!

Ong-Bak ~ [Trailer]

Okej film. Man ser den nog främst för all trevlig fighting man får se medans skådespelarinsatser samt handlingen är mer sekundärt. Bonus: Ong-Bak 2: Promo Reel

Edited by Cartman, 15 December 2008 - 14:46.


#727 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 December 2008 - 13:50

No Country for Old Men ~ [Trailer]

Äntligen har jag sett den. Vilken film, helt fraking outstanding och väl värd alla framgångar den har rönt. Skulle nog vilja säga att den här filmen är den bästa som bröderna Coen har gjort hittills. Jag har alltid haft The Big Lebowski långt upp på den listan tidigare men jag tycker att den här filmen mer eller mindre överträffar allt annat dom gjort tidigare.

Handlingen känns väldigt tilltalande och det något långsamma tempo filmen har förstärker det enormt mycket. Bra castad film där alla övertygar. Tycker kanske att Tommy Lee Jones och Javier Bardem övertygar mest, men det är svårt att säga egentligen då alla rollprestationer är så bra och sammanfogade med varandra.

Karaktären som Javier Bardem gör måste ju vara något av dom mest obehagligaste karaktärerna man sett på film. Eller i vilket fall som helst en av dom man kommer komma ihåg längst. Dessutom väldigt svårt att få något grepp om honom då han mer eller mindre är som en vandrande naturkatastrof utan mål eller riktning och bara väntar på att hända.

Fantastiskt fint foto i filmen och perfekt vald plats att spela in filmen på. Miljöerna ramar in filmen, dess handling och karaktärer på ett fint sätt.

En av förra årets bästa filmer skulle jag vilja säga och en film som lätt letar sig in som en favoritfilm jag hittills har sett i mitt liv.

Edited by Cartman, 17 December 2008 - 13:51.


#728 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 December 2008 - 09:58

Mumien[1999]
Trevlig, om än lite simpel story som centreras kring den då ganska okända Rachel Weiz och fortfarande lika smågapige Brandan Fraser. Ett matinéäventyr som funkar även idag nästan 10 år senare. ~ BRA.

Edited by XC, 18 December 2008 - 09:59.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#729 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 December 2008 - 12:48

Ratatouille ~ [Trailer]

Syrrans ungar fick välja film igår när morbror Carty var "barnvakt". Klart godkänd film som för min egen del säkert hade blivit bättre om jag fått se den med engelskt tal istället. Svenska dubben fungerade dock okej och filmen i sig var riktigt charmig, rolig om ändock något förutsägbar. As long as the kids are happy, I'm happy. :)

#730 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 20 December 2008 - 23:41

Riddles of the Sphinx (2008) (TV)

En typisk Sci-Fi Channel Original Movie :P
Skådespeleriet och CGI:et i vissa scener kan man ju diskutera och även vissa 'hål' i filmen, som hur fick dom tillbaka den där. Ungefär som om dom har missat att filma en scen mellan två scener, eller så har dom helt enkelt klippt bort det för att kunna hålla tiden och förväntat sig att man ska förstå det där självklara själv ;)
Nu gör man ju det, men ibland så kan det vara lite irriterande.
Annars så var det en helt OK film som innehöll äventyr, action, mytologi och gåtor.
Som vanligt med Sci-Fi's filmer ska man se dom med glimten i ögat och inte förvänta sig något storslaget.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#731 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 21 December 2008 - 21:52

Star Trek: Generations

Något lågmäld första film om TNG-gänget som jag tycker aldrig riktigt tar fart, storyn är något banal och tråkig men flera ljusglimtar ljusar upp filmen som Kirks lilla roll och Picards sörjande efter att hans bror och brorson omkommit. Just att filmen är väldigt centrerad på Picard (mer än de andra filmerna tycker jag t.o.m) är både på gott och ont. Förstörelsen av Enterprise-D är en annan väldigt snygg detalj även fast jag är lite konfunderad över varför Troi tog spakarna vid kraschlandningen. Datas lilla sidohistoria om kännslochippet känns som den kanske hade passat bättre i ett avsnitt av serien istället. Klart godkänd Star Trek-film!

7/10

Star Trek: First Contact

Många anser denna film att vara den bästa Star Trek filmen och jag kan bara hålla med! Det är ändå nått visst med tidsresor som Star Trek alltid lyckas med. Min favorit från TNG får också en mycket större roll än i den förra film, nämligen Worf. Och med sig har han Defiant som är en rolig liten crossover till DS9. Roligaste är ju när Riker säger till Worf, "tough little ship" och Worf ger Riker en något mordisk blick :lol:
Mycket snygga spacebattles och överlag mycket bra CGI och andra effekter. Data och Borgdrottningen har en hel del minnsvärda scener också, och även ganska bisarra sådana!
Bästa Star Trek filmen!

10/10

Star Trek: Insurrection

Oerhört rolig film, nästan lite larvig emellanåt. Och det mesta av humorn står ju Data och Worf för men även Picard har sina stunder :D Denna film är så långt ifrån serien någonsin varit och det faktum att väldigt många scener filmades utomhus gav en väldigt ljus film (givetvis). Skurkarna i filmen (Son'a) är extremt vidriga och bra gjorda och bra spelade av framförallt Ru'afo (F. Murray Abraham). Filmens godbit är ju ändå när Picard och Worf jagar Data i skyttlar samtidigt som de sjunger nån låt från HMS Pinafore, Worfs min är helt obetalbar :lol:

8/10

Star Trek: Nemesis

Något ovärdigt slut på TNG eran och mycket p.g.a av att filmen inte lyckas så bra tror jag beror mycket på filmens regissör som helt klart inte hade koll på Star Trek. Men även brister i manus finns ju klart, kanske var Berman & Co lite trötta vid det här laget? Det bästa med Star Trek Nemesis är ju ändå Data som här tar sina sista steg i hans utveckling mot den mänsklighet han strävat efter så länge när han gör den största uppoffringen av alla, nämligen att sitt liv för att rädda en annan.

7/10

Winter is Coming


#732 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 22 December 2008 - 03:29

Jingle All the Way (Klappjakten)
Har sett den många gånger men den är fortfarande sjukt rolig ibland men ibland bara barnslig och fånig. Men som lite trött Söndags underhållning nu innan Jul så gör den sitt jobb.
7/10


All I Want for Christmas
Varm och trevlig även om vissa saker blir löjliga och fjantiga och inte riktigt alltid passar in. Dessutom, riktiga tomten i slutet kunde man ha varit utan.
Men filmen är värd att se bara för Thora Birch's skull. Hur en sådan liten dam kan ha sån skådespelare talang i så tidig ålder är rätt otroligt. Hon fullkommligt stjäl filmen från de andra och höjer betyget lite.
7,5/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#733 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 22 December 2008 - 12:06

Hogfather ~ Trailer

Är väl egentligen mer en TV-Serie i två delar snarare än en TV-Film. Såg om den under helgen och jag tycker att den passade extra fint nu när det börjar dra ihop sig till jul. Utöver det tycker jag att den är lika bra som förra gången jag såg den.

The Waterboy ~ [Trailer]

Lär väl inte gå till historien som den bästa filmen Adam Sandler har gjort, men bjuder på en del roliga scener och fungerar bra som tidsfördriv.

Arsène Lupin ~ ["Trailer"]

Helt fantastisk fransk film om den fiktiva gentlemannatjuven Arsène Lupin. Har tidigare enbart haft kontakt med Lupin genom mangan Lupin III av mangaka Monkey Punch samt alla anime som finns att tillgå. Den karaktären säga vara morfar/farfar till Arsène Lupin som denna film handlar om. Gillar lekfullheten i filmen och Romain Duris som spelar Arsène Lupin är perfekt för rollen. Hela filmen osar verkligen katt och råtta lek bland societeten i vackra miljöer och där tidseran är perfekt återskapade. Gillar att man blir lurad i början av filmen, att tro att Arsènes pappa blev mördad. Hade inte den minsta tanke att han kanske fejkade det hela, så det blev en trevlig och passande överraskning när det visar sig att det är han som varit Arsène hack i häl genom större delen av filmen. Gillar även hur ödesmättat slutet är, där han först förlorar sin kvinna och sedan sitt barn. När han bränner sina handlingar i slutet av filmen kan det antingen vara för att han är reda att gå vidare med sitt liv under ny identitet, men kan även betyda att han bara tänker byta identitet och öppnar upp för en uppföljare.

Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark ~ [Trailer]

Indy. What's there not to like?. :D

En klassiker bland klassiker. Håller fortfarande måttet efter alla dessa år och bjuder upp på ett härligt matinéäventyr, fyllt med spänning och humor. Finns väl hur mycket som helst att lyfta fram i filmen som är bra men jag nöjer mig med att konstatera att den är lika bra som alltid, rakt igenom.

#734 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 23 December 2008 - 03:46

The Family Stone
Inte alls vad jag väntade mig och inte direkt en feel-good komedi som den verkar utan mäst ångest. Ärligt talat, jag måde dåligt över hur hon blev behandlad av den "öppna" familjen.
Sedan tycker jag de rätt mycket bara kronglade till det när de bestäm de sig för att hon och han skulle tillsist inse att de inte hörde ihop (och blir istället kära i varandras syskon) istället för att ge det väntade med att alla tilsisst axepterade henne och de gifte sig (vilket var vad jag ville se).
Men det var en axeptabel lösning i slutet och mot slutet var det dessutom en galen scen att skratta till.
7,5/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#735 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 23 December 2008 - 10:59

Hmm... Recensionen låter som en 3/10, men det står 7,5/10, va? :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#736 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 23 December 2008 - 12:21

Indiana Jones and the Temple of Doom ~ [Trailer]

By far, den bästa filmen med Indy som hittills har sett dagsljus. Filmen har praktiskt taget allt jag vill se i en film och känns väldigt komplett. Bäst tycker jag att det blir när dom kommer till Pankot Palace, där börjar äventyret på riktigt och tar fart så det heter duga. Om filmen har någon brist (vilket egentligen kan diskuteras) så är det att Kate Capshaw (Willie) är den blekaste av kvinnorna som Indy omger sig med i filmerna. Hon är en intressant karaktär men jag tycker att Kate spelar över lite väl mycket, så att det går från att vara bra till att bli nästa outhärdligt.

#737 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 23 December 2008 - 13:35

Hmm... Recensionen låter som en 3/10, men det står 7,5/10, va? :P

Jag har ett lite anorlunda system. :P
En på TV-Land hade en signatur som bra beskriver mitt system också:

1-2: awful 3: väldigt dåligt 4: dåligt 5-6: knappt sevärt 7: bra 8: väldigt bra 9-10: awesome



Nja, så dålig var den inte. Eller igentligen inte dålig. Bara IMO ångestframkallande med en, IMO, felaktig twist.

Edited by Crusader, 23 December 2008 - 19:35.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#738 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 23 December 2008 - 15:16

The Santa Clause
Fjantigare än jag minns. Spaciellt i slutet. Har inte sett den på över 10 år. Bästa delen är klart när han håller på att förvandlas. Sedan är det rätt coolt när Polisen och Swat-team ger sig efter Santa Claus. :P
7,5/10


Hmm, kom att tänka på en skräckfilm jag såg för många år sedan där en grupp Satanister framanar Djävulen i en gammal Satanist kyrka och Polisen stormar byggnaden och skjuter tårgas. :P Minns inte namnet, dock, men det var rätt häftigt att se polisen vs. Djävulen. :D
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#739 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 23 December 2008 - 21:31

Wall-E
Framtidsdystopi med sedvanligt Pixar-filter/gull/finess. Bland de bättre de gjort enligt min mening. Nästan fri från dialog tills de möter människan, men framför allt Wall-E men även de andra är väldigt uttrycksfulla (många scener närnar sig stumfilmskomik). Smart drag och som gjort för animerat format.

Inte så mycket blinkningar till "vår egen" värld som det varit i andra Pixar-filmer men desto mer uppenbara till SciFi-filmer: vem huvudpersonen liknar behöver man ju inte säga högt, "Because space is the final frontier"-repliken, likheten mella HAL och Autopiloten mm. Hela tiden "stolen with pride", så tydligt att man inte retar sig på det utan gillar det.

I slutändan som vanligt lite för mycket gullighet och otroligheter som lämnas oförklarade. "Och så levde de lyckliga i alla sina dagar", typ.

Eftertexterna är också bland de snyggare jag sett.

Betyg: 4/5


Love Actually
Jodå, jag kan uthärda romcoms, åtminstone tillsammans med flickvännen efter en god middag med tillräckligt med dricka ;) . Men den här är på gränsen; att samla så många småhistorier gör att ingen av dem får något djup, alla blir mest sockersöta, bara platta eller både och. Den som det verkar allmäna undermeningen att unga snygga tjejer trånar efter mogna(?) män (åtminstone fyra av historierna) ger en rätt äcklig bismak. Räddas av att skådespelarna är så bra: Bill Nighy som punkveteran :thumbsup: , och Alan Rickman/Emma Thompson som det medelålders paret.

Betyg: 2/5

Edited by Fiskrens, 23 December 2008 - 21:32.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#740 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 24 December 2008 - 09:04

A Town Without Christmas
Typ en Jul-deckare fast utan brott eller brottslingar.
En ensam journalist och en misslyckad författare blir dragna till den lilla hamnstaden Seacliff för att hitta Chris, en liten pojke som skickat ett självmordsbrev till Tomten. Men snart blir det tydligt att någon mystisk person hjälper dem på traven och att det hela hanfdlar om något helt annat.
Fin film och svår att sluta titta på och som lyckas ge Julkänsla och medela Julens mening utan att bli löjlig, barnslig eller fjantig.
Peter Falk är underbar som den mystiske gubben Max som ständigt leder dem på rätt väg.
7,5/10


Mickey's Christmas Carol (Musse Pigg's Julsaga)
Så underbar. En av de bästa Julfilmer som gjorts. Ända dåliga är att den är aldeles för kort.
10/10

Edited by Crusader, 24 December 2008 - 10:59.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#741 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 December 2008 - 14:49

WALL-E
Vad kan jag säga annat än helt underbar. :) En hel del stum-filmskomik, annorlunda romantik. Väldigt fin, rolig, gullig utan att bli förmycket.
Blev överaskad (och först lite besviken) när det visade sig vara människor i filmen för jag trodde filmen skulle helt avsakna de elementen. Men det gav en väldigt intresant story. Och Kaptenen var verkligen inspirerande. Tjock, försoffad men bestämmer sig för att kämpa för att rädda Jorden och mänskligheten. En annan typ av hjältestory än man är van. Och jag gillade att han fick så mycket plats i slutet.
Snygga eftertexter också som visar hur livet på Jorden blir sedan vilket jag verkligen gillade.
Alla Pixar's filmer är fantastiska men den här är klart på toppen.

Ljud effekterna lät väldigt mycket som de gammla Star Wars filmerna tyckte jag. och inte konstigt då det visade sig att det var samma kille som gjort dem. :P
10/10


Presto
Kortfilm av den klassiska varianten som sällan syns nuförtiden. Önskar att de som gör de nya kalle Anka kortfilmerna och Tom & Jerry kunde lära sig det.
Om en Trollkarl's Kanin som vägrar spela med fören han får mat.
10/10


BURN-E
Nja, ska nog ses direkt efter man sett WALL-E om man ska få ut något av den för den har lite att stå på själv och känns mer som en grupp deleted scenes.
6/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#742 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 27 December 2008 - 01:06

Har haft ett mini-marathon med alla 4 Indiana Jones filmer, och nu ångrar jag lite halvt att jag gjorde det. De första tre är underbara äventyrsfilmer, men min första känsla efter att ha sett den fjärde är att de skulle ha låtit bli att göra den.

(Detta jag kommer skriva nu är då reaktioner jag har ungefär 10 minuter efter att ha sett färdigt på den, och jag kommer säkert ångra mig imorgon)

Alldeles för mycket CGI. visst, det är 2008, och man kan nu göra saker som man inte kunde på 80-talet, men vissa saker kändes bara som ren lathet från deras sida. Lite smått tråkigt.
Visst, det är ingen barnlek, men jag gillade de gamla filmernas sparsamhet med sådant.

Och sen SLUTET... Jösses..... Nej, usch. det var för jäkla extremt för min del. Övernaturligt tema för all del, men detta? Nej tack :/

Mitt betyg för temple of the Crystal Skull är därmed 6,5/10.
Det var en helt ok film fram tills slutdestinationen. Mer säger jag inte utan att spoila filmen för andra som inte sett den.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#743 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 December 2008 - 01:26

Alldeles för mycket CGI. visst, det är 2008, och man kan nu göra saker som man inte kunde på 80-talet, men vissa saker kändes bara som ren lathet från deras sida. Lite smått tråkigt.
Visst, det är ingen barnlek, men jag gillade de gamla filmernas sparsamhet med sådant.

:huh: Förutom slutsekvensen så har filmen typ nästan ingen CGI mer än lite putsning. Allt annat är gjort av dockor, modeller, special effekter och stuntmen.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#744 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 27 December 2008 - 01:28

Då är det väldigt mycket som Ser cgi ut.
A51, när han kraschar lastbilen genom lådorna, liansekvensen, "gräsklipparen" för att nämna några.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#745 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 27 December 2008 - 01:58

Scrooged 1988

Kan man annat än att älska Bill Murray i denna film? Nej han är underbar och hela filmen är underbar (mycket tack vare Murray). En av det bästa julfilmerna jag sett. Underbart!

8/10

Winter is Coming


#746 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 December 2008 - 03:02

Då är det väldigt mycket som Ser cgi ut.
A51, när han kraschar lastbilen genom lådorna, liansekvensen, "gräsklipparen" för att nämna några.

Kolla bakom kulisserna. :) Där visar de hur de gjorde de sekvenserna.
Lite kul hur man ibland tror saker är CGI när de inte är det. T ex så klagade många att det var förmycket CGI-monster i Silent Hill filmen men sedan visade det sig att inga av monsterna var CGI. :P Likadant med ledaren i I Am Legend som alla tyckte var dåligt animerad när det i själva verket var en riktig skådespelare. :D


Marie Antoinette
AH! Ett par timmar av mitt liv jag aldrig får tillbaka.
De som gjorde filmen kände sig säkert väldigt konstnärliga men det finns något som heter "för mycket". Uselt soundtrack som inte passar alls, dålig regi och lustiga idéer. Och tråååkig...
Varför stängde jag inte av och tittade på annat istället? <_<
3/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#747 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 28 December 2008 - 13:14

Get Smart
Lika bra som jag hoppades om inte bättre. :) Ångrar att jag inte såg den på Bio.
Jätterolig men också mycket action. Smart är så klantig som han ska vara men lyckas ändå med mycket och är i grunden väldigt duktig.
Twisten med 23 som skurken kändes kanske lite ologisk och onödig men annars var det mästa riktigt bra. :)
Årets Action-Komedi om inte annat. :D
9/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#748 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 29 December 2008 - 12:58

Dragonlance: Dragons of Autumn Twilight
Faktiskt riktigt bra. Möjligen tycker jag det för att jag inte läst boken då de som har möjligen anser den bara för hoptryckt. Men personligen så hittade jag inga större fel på den.
Animeringsstilen är av den typ som tecknade filmer/TV-serier gjordes på 80/90-talet med en lite blandning av 3D. Inget som störde mig utan gav en aning nostalgisk känsla. Men de yngre som är mer vana vid de moderna sätten att animera kanske känner den som en aning uråldrig.
Story och karaktärer är inget att klaga på (rätt cheesy ibland med det hör till den här typen av äventyr) och bra röstskådespelare som Michael Rosenbaum (Lex i Smallville), Kiefer Sutherland (24), Lucy Lawless (Xena), Michelle Trachtenberg (Dawn i Buffy), Phil LaMarr osv.
Gillar man äventyr alá Dungeons & Dragons eller älskar de tecknade äventyrs filmer/TV-serier från 80/90-talet så ska man deffinitivt ge filmen en chans.
8/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#749 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 29 December 2008 - 14:56

Har sett så många filmer under julen att jag väljer ut några av dom att kommentera lite mer än andra.

Indiana Jones and the Last Crusade ~ [Trailer]

Lika bra som jag kommer ihåg den. Den bästa biten med filmen är att dom introducerade Sean Connery som Indys pappa. Mycket intressant handling dom två emellan och jag gillar lekfullheten där dom i ena stunden inte kan komma överens för att i andra stunden vara det perfekta teamet.

Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull ~ [Trailer]

Jag har inte ändrat mina åsikter (1), (2) om filmen sedan tidigare.

Southland Tales ~ [Trailer]

En av dom mest udda men helt fantastiska filmer jag sett under 2008. Jag gillar när filmer inte följer en given mall utan gärna tar för sig, tar ut svängarna och breder ut sig ordentligt. En sådan film är Richard Kellys tidigare film, Donnie Darko. En film som gav ett ganska svagt första intryck hos mig men som har växt under årens lopp och är numera en personlig favorit. Skillnaden här är att jag i och med Southland Tales är helt såld redan från första början. Både dessa filmer har gemensamt att man oftast får nya frågeställningar när man ser om en viss film än vad man får svar och jag gillar filmer som stimulerar mitt intellekt, oavsett vad det än må handla om. Mycket intressant handling, bra insatser av skådespelarna (missade t.ex. helt att det var Justin Timberlake! som spelade karaktären Abilene. Märkte det först i eftertexterna. :lol2: ). Hittar inget negativt med filmen efter att ha sett den utan kan konstatera att den är riktigt bra.

Andra filmer jag sett (med ett lite positivt/negativt omdöme) är:

Sagan Om Karl-Bertil Jonssons Julafton - Mycket bra. Som alltid.
The Fifth Element - Sådär, inte så bra som jag kommer ihåg den att vara men den är väl sevärd.
Merlin - Nja, den har sina positiva stunder men det mesta slarvas bort bland fåniga infall och träiga skådespelare.
I, Robot - Snygg yta men ett blekt innehåll.
The Matrix - Samma här. Snygg yta men ett blekt innehåll.
Casshern - Vacker film, både till det yttre men även till det inre budskapet man vill ha fram.
De Glömda Själarnas Ö - Jag ville att filmen skulle vara bra men tyvärr tappar den för mycket mark mot mitten av filmen.
The Shadow - Skrattretande dålig. Till den grad att den blir rätt underhållande att se, men tyvärr då av fel anledning.
2001: A Space Odyssey - Ett mästerverk.
Requiem - Mycket bra.

#750 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 29 December 2008 - 21:36

Madagaskar 2

Väldigt bra, fast kanske inte lika bra som ettan. Gillade att man fick djuren möta andra av sina respektive arter, särskilt när Melman träffade andra giraffer och Marty som blev medlem i en zebraflock. Prologen med Alex var lite småsorglig för mig som kan bli rätt sentimental ibland.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007