Jump to content

Photo

Allmän TV-Serie Tråd!


  • Please log in to reply
86 replies to this topic

#26 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 28 February 2011 - 00:12

Kollade just på det bästa avsnittet av M*A*S*H jag har sett. Och ett väldigt alvarligt avsnitt om hur tufft det är att vara en fältdocktor. De hade tillochmed skippat skratten i bakgrunden.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#27 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 28 February 2011 - 14:13

Jag har under några dagar suttit och kollat på "Halvvägs genom galaxen och sedan till vänster" (visades på TV4 för nästan 20 år sedan), den var fortfarande lika underhållande. :)



#28 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 28 February 2011 - 17:01

Jag har under några dagar suttit och kollat på "Halvvägs genom galaxen och sedan till vänster" (visades på TV4 för nästan 20 år sedan), den var fortfarande lika underhållande. :)

http://www.youtube.com/watch?v=08L_UWapXwE

En serie som jag inte har vågat mig på igen av rädsla att den inte ska leva upp till mina minnen.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#29 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 01 March 2011 - 14:56

Ooh! Det var länge sedan!

#30 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 05 March 2011 - 00:44

Ni som kan Mike Hammer, vem är den mystiska kvinnan som han skymtar i varje avsnitt men alltid försvinner spårlöst?
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#31 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 05 March 2011 - 01:02

"The Face?" avslöjas det någon gång? Var väldigt länge sedan jag såg Mike Hammer, så jag kollar på TV 4 Guld nu. Synd bara att TV-serien är så nertonad jämfört med böckerna.. :P

The roar of the .45 shook the room. Charlotte staggered back a step. Her eyes were a symphony of incredulity, an unbelieving witness to truth. Slowly, she looked down at the ugly swelling in her naked belly where the bullet went in.
"How could you?" she gasped.
I had only a moment before talking to a corpse, but I got it in.
"It was easy," I said.


Oj då, Terry Nation har skrivits nattens avsnitt av "The Persuaders" (Snobbar som jobbar)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#32 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 31 March 2011 - 21:17

Såg precis ett avsnitt av Accused och det var inte bra. Vissa delar var jätte bra men andra destu mindre. Själva dommen var så löjligt usel. Om rättsystemet funkar så i England så måste de ha ett riktigt uselt rättsystem för aldrig att det skulle kunna hända i Sverige att 3 åtalas men bara en blir dömd för han är den ända som erkänner.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#33 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 14 April 2011 - 21:13

Såg precis ett avsnitt av Accused och det var inte bra. Vissa delar var jätte bra men andra destu mindre. Själva dommen var så löjligt usel. Om rättsystemet funkar så i England så måste de ha ett riktigt uselt rättsystem för aldrig att det skulle kunna hända i Sverige att 3 åtalas men bara en blir dömd för han är den ända som erkänner.

Har nu sett ett till avsnitt, det ökända militär-avsnittet, och jag har bestämt mig för att det här är ingen bra serie. Uppbyggnaden är bra men slutet är alltid samma sak: den anklagade döms till orättvist hårt straff, ofta felaktigt dessutom. Jag tycker inte sådant är rolligt eller spännande när de gör allt för att det ska vara ett så sorgligt slut som möjligt.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#34 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 29 August 2011 - 09:34

Murdoch Mysteries tycker jag verkar intressant, CSI på 1800 talet beskrivs den som. Den har gått på kanal 9 och sista avsnittet av s3 visades igår (finns en säsong 4 som nyligen avslutats i kanada), jag har inte sett ett helt avsnitt utan bara lite grann men jag gillade vad jag såg. Det är en kanadensisk/engelsk serie.

Kanal 5 ska börja sända serien men det är ganska sent på nätterna, tur jag kan spela in, start 1 sep kl 4.05. Tror den kommer visas dagligen eller i detta fall på nätterna.

Finns på dvd också komplett s1-3 box på play.com såg jag. Kanske blir ett köp om jag gillar den.

Edited by GaterGirl, 06 September 2011 - 21:15.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#35 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 30 August 2011 - 10:25

Tror mig ha sett fragment av den också. Ett avsnitt med Buffalo Bill och det gänget, erinrar jag mig. Verkade som en trevlig serie, instämmer jag.

#36 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 06 September 2011 - 21:14

nääe stackars Clark, hur kan Lois falla för Max. :( Han har ju manipulerat henne från början. *GG ser lois & clark: the new adventures of superman*

I morgon börjar säsong 6 av Dr Quinn på Tv4 guld, de första säsongerna har de sänt 2 avsnitt varje veckodag, hur ska jag klara av att bara sett 1 om dagen. *i-landsproblem*

Edited by GaterGirl, 06 September 2011 - 21:19.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#37 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 07 September 2011 - 10:07

Max? Vem var det? Har jag glömt bort honom eller bara vad han heter?

#38 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 07 September 2011 - 15:45

Det är psykologen/doktorn som behandlar Lois efter hennes minnesförlust, Max gör allt för att hindra Clark att se henne. Det är avsnitten efter att Lex skapat en klon av Lois (som äter grodor), LOis får minnesförlust och tror att hon är Wanda Detroit. Behöver du mer info?
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#39 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 08 September 2011 - 10:48

Åh. Är det när hon tror att hon är huvudpersonen i sin egen bok?

#40 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 08 September 2011 - 11:14

Precis efter de avsnitten kommer hon inte ihåg vem hon är så hon får behandling på ett behandlingshem, där arbetar Max.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#41 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 21 October 2011 - 21:05

Tittade på Nat Geo Wild. Ett spännande program om hur en man letar efrter en stor mystisk ödla med gift i munnen som anfaller människor och boskap. Mycket diskutioner om vad det kan vara och de diskuterar om det kan vara ett urtidsdjur som fortfarande finns på ön eller möjligen nen krokodil.
Till slut hittar de boven, Komodovaraner. Oj, tänker man. Hur har de hittat dit?
Naturfilmaren får inga bra bilder, så han åker till grannön... Komodo. :duh: Kunde de inte ha nämt tidigare att ön låg precis bredvid Komodo? Eller ens verka på att ha funderat på att det kunde ha varit en Komodovaran som var boven? Allt för att göra det spännande och bra TV. :rolleyes:

Edited by Crusader, 21 October 2011 - 21:06.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#42 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 21 October 2011 - 22:44

Har på senaste tiden sett flera avsnitt av Harvey Birdman: Attorney At Law, en tecknad serie löst baserad på Birdman & The Galaxy Trio, där titelfiguren har bytt karriär från superhjälte till advokat. Flera andra figurer från den serien dyker upp här också. Mina favoriter därifrån är Mentok, en synsk superskurk/domare och X The Eliminator, en misslyckad prisjägare som stalkar Harvey.

Första säsongen handlar mest om att Hanna-Barberas tecknade figurer blir företrädda av Harvey i rättssalen, men senare får man se mer av Harvey och hans kollegor på advokatfirman. Smart beslut, tycker jag, för även om rättegångarna är ganska roliga, så hade det annars blivit gammalt i längden.
Förutom att de parodierar gamla tecknade serier, finns det gott om bisarr och vuxen humor. En annan grej som imponerar mig rätt mycket är rollistan, som innehåller bl.a. Lewis Black, Stephen Colbert och Gary Cole från En Röst i Natten.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#43 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 22 October 2011 - 10:22

Åh. Jag fattade aldrig att Harvey Birdman hade haft en annan serie innan. Att det förekommer gott om figurer från andra program är förvisso svårt att missa.

#44 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 20 November 2011 - 02:31

Tittar på X-Files. Väldigt fint när Scully ger Doggett en kram som tack för allt han har gjort för henne.
Och vä'ldigt kul hur han får dras med ett X-Files fan medans hon är mammaledig. :D
Vilken gröngöling Agent Harrison är. "Agent Harrison. Take the safty off." :P
Jag fattar att hon helt tappade suget att jobba med X-Files efter det där liulla äventyret. Lite synd för jag hade inte havt något mot att se henne i några avsnitt.

Edited by Crusader, 20 November 2011 - 03:00.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#45 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 28 December 2011 - 22:46

Arne Dahl: Misterioso var en underlig, struligt och kronglig serie. Har aldrig sett maken av tillfälligheter, som att 3 av offren hade startat en privat klubb, 4 hade försökt våldta 2 unga tjejer, 5 satt på samma företagsstyrelse... av bara ren tillfällighet.
Sedan så har vi ju alla intriger, att alla poliserna har en mörk bakgrund och hela grejen med Ryska Mafian och den skallige gubben (som hade INGET med morden att göra och bara blev arresterade i slutet utan vidare) .
Men trotts all overklighet och dess konstiga nästan Amerikaniserade still för att inte glömma alla unjderliga galenskaper (som vaktmästaren som verkar kunna ändra tid och rumm) så var det en rätt underhållande Mini-serie. Ska nog se fortsättningen sedan hösten 2012.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#46 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 30 December 2011 - 00:42

Murdoch Mysteries tycker jag verkar intressant, CSI på 1800 talet beskrivs den som. Den har gått på kanal 9 och sista avsnittet av s3 visades igår (finns en säsong 4 som nyligen avslutats i kanada), jag har inte sett ett helt avsnitt utan bara lite grann men jag gillade vad jag såg. Det är en kanadensisk/engelsk serie.

Kanal 5 ska börja sända serien men det är ganska sent på nätterna, tur jag kan spela in, start 1 sep kl 4.05. Tror den kommer visas dagligen eller i detta fall på nätterna.

Finns på dvd också komplett s1-3 box på play.com såg jag. Kanske blir ett köp om jag gillar den.


Har sett alla avsnitt som finns, och jag tycker serien är riktigt, riktigt bra. Säsong 5 är på gång, men tyvärr verkar det bli den sista. :upset: det var inte sant, CBC har köpt rättigheterna till MM och en 6e säsong är också planerad. :D

Finns en webserie som komplement till säsong 4, som är baserad på Georges roman. Som jag verkligen skulle vilja se men det går inte att se avsnitten online i europa. http://www.youtube.com/watch?v=gmcqPnVw6a8&amp;feature=relmfu

Edited by GaterGirl, 01 January 2012 - 12:58.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#47 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 04 January 2012 - 15:45

Arkiv X

Jag såg avsnitten "Anasazi" (det sista avsnittet i säsong 2), samt "The Blessing Way" och "Paper Clip" (dom två första avsnitten i säsong 3). Alla har en och samma story arc. Arkiv X har alltid varit en favorit bland tv-serier och även om den mot slutet kanske blev lite för ojämn, så höll den genomgående riktigt hög kvalitét. Handlingen i sig i dessa avsnitt skall jag väl inte gå in på i detalj, det är svårt nog att sammanfatta ett avsnitt, än mer tre avsnitt på ett bra sätt. Men det finns bra guider att ta till om man är nyfiken på vad handlingen i dessa tre avsnitt är. Enkelt sagt så uppdagas ett märkligt fynd i New Mexicos öken av en ung Navajo-kille. Samtidigt så hackas en databas med en intressant upptäckt som resultat. Mulder och Scully kopplas in och det hela förvandlas snart till en katt och råtta-lek utan dess like. Där mångas motiv och lojalitet kan ifrågasättas. Och som alltid så är handlingen riktigt spännande och välgjord. Den här tv-serien är ju känd för att ha riktigt bra manus och det märks i dessa avsnitt. Mycket kretsar kring Mulder och Scully i dessa avsnitt, där flera mindre bra saker händer dessa karaktärer. Något som gör att karaktärerna växer och tar en helt ny riktning. Därför är dessa avsnitt extra viktiga om man ser till karaktärsutvecklingen genom hela serien. Man introducerar även några nya karaktärer, varav dom flesta är intressanta. Bland annat den återkommande karaktären Albert Hosteen. Till min stora glädje så dyker även "The Lone Gunmen" upp samt "The Cigarette Smoking Man" upp i dessa avsnitt. Spänningen i dessa avsnitt är verkligen nagelbitande bra. Jag kan förstå att det måste ha varit en lång väntan för dom som följde tv-serien när det begav sig, då dom fick vänta länge på upplösningen. Något som jag, tack och lov, slapp.

---

Sedan så såg avsnitten "Squeeze" (avsnitt 3, säsong 1) samt "Tooms" (avsnitt 21, säsong 1). Vi får här stifta bekantskap med karaktären Eugene Victor Tooms, en mutant som till synes bär på märkliga krafter där han kan töja och sträcka på sin kropp för att kunna ta sig in i dom mest små skrymslen och vrår. När flera mystiska dödsfall inträffar så kopplas Mulder och Scully in och alla spår leder dom till denne Tooms. En katt och råtta-lek vidtar för att förhindra att Tooms skall döda fler människor i sin jakt på kraft. Det som försvårar saken är att Tooms är på väg att gå i dvala och behöver inte kraft från så många fler människor innan han försvinner för 30 år framåt. Alla som har sett Arkiv X vet att det mesta ordnar sig i slutänden och så blir det även här. Det är dock inget hinder för att detta skall bli två riktigt bra avsnitt som är spännande och intressanta. Doug Hutchison som spelar Tooms gör det på ett riktigt bra sätt. Han gör sin karaktär mycket obehaglig måste jag säga. Inte så att jag blir rädd, men jag har alltid upplevt Tooms som obehaglig då jag har sett dessa avsnitt. Jag är mycket glad över hur pass bra Arkiv X fortfarande är, trots att det är länge sedan som man såg merparten av avsnitten.

***

Captain N: the Game Master

Mer känd som "Kapten Nintendo" för oss svenskar. Jag såg dom två första avsnitten "Kevin in Videoland" samt "Mr. and Mrs. Mother Brain" av denna tecknade pärla. Jag vet att jag har sett en hel del av den här tv-serien tidigare och jag tror att den var licensierad till den numera nedlagda barnkanalen "The Children's Channel". Avsnitten är riktigt bra och en perfekt start till den här serien. Man introduceras till våra hjältar och skurkar. Dom flesta hämtade från kända spel till NES. Våra hjältar är Kevin, som tillsammans med sin hund Duke, sugs in genom sin tv för att hamna i Videoland. Där väntar hjälp från Prinsessan Lana, Simon Belmont (från Castlevania), Pit (från Kid Icarus) och Mega Man (från spelen med samma namn). Dessa utgör ett team som måste göra allt som står i deras makt för att stoppa tv-seriens skurkar. Mother Brain (från Metroid), King Hippo (från Punch-Out) och Egg Plant (från Kid Icarus). Humorn är hög i dessa två avsnitt och kvalitén sett till andra aspekter håller förvånansvärd hög nivå. Det är faktiskt svårt att tro att tv-serien är gjord mellan 1989 till 1991. En tv-serie jag gärna skulle se alla avsnitt av och även en som jag skulle vilja äga själv på ett eller annat sätt.

***

The Super Mario Bros. Super Show

Jag tror vare sig den tecknade tv-serien eller den med riktiga skådespelare hette något annat än vad den gör i original när svenskar kunde ta del av den. Jag såg 3 avsnitt av den tecknade tv-serien men även 2 avsnitt ur den riktiga tv-serien. Dom animerade avsnitten är "The Bird! The Bird!", Butch Mario & the Luigi Kid" och "King Mario of Cramalot". Avsnitten till den riktiga tv-serien är "Neatness Counts" samt "All Steamed Up". Dom tecknade avsnitten är riktigt underhållande och roliga. Kanske att den tekniska aspekten av animeringen inte är på topp, men det är fortfarande bra och man får en stark känsla av nostalgi när man ser dessa avsnitt. Jag är lite osäker på hur mycket av den tecknade tv-serien som jag har sett. Jag minns den antingen dåligt, eller så såg jag helt enkelt inte så många avsnitt. Den riktiga tv-serien är mer charmig och cool, än vad den är bra. Vill man se hur dessa avsnitt samt dom tecknade är, så finns dom att beskåda på youtube. Dock i ganska så dålig kvalité. Om inte annat så rekommenderar jag att man tar sig en titt på introt till The Super Mario Bros. Super Show så förstår man omgående vad man kan förvänta sig av den riktiga tv-serien.

***

Popeye

Jag har sett avsnitten "Popeye's Roots", "Westward Ho! Ho!", "Chilly Con Caveman", "Come Back, Little Stegosaurus", "Mother Goose is on the Loose", "The Midnight Ride of Popeye Revere", "Vegtable Stew", "Neanderthal Nuisance" samt "Popeye of the Klondike". Jag måste säga att jag verkligen gillar dessa avsnitt av den tecknade Karl-Alfred. Mycket humor och ett härligt driv under dessa korta avsnitt. Stilen på animeringen är vad man skulle kunna säga är gammalmodig och för mig, riktigt underbar. Alla dessa avsnitt verkar, enligt mina egna efterforskningar, vara gjorda mellan åren 1978-1983. Stilen på hur tecknat brukar vara då stämmer inte överens om hur stilen är på dessa avsnitt, så jag tror att man medvetet valde att göra stilen mer retro för att få till en känsla av tecknat från en svunnen tid. Jag ser gärna mer tecknad Karl-Alfred och jag ser gärna även om den riktiga spelfilmen som har gjorts.

***

Ox Tales

Mer känd som "Djurgården" för oss svenskar. Visades i "Sommarlovsmorgon". Det är en tecknad tv-serie, samproducerad av tyskland och japan mellan 1987-1988. Det gjordes totalt 120 stycken, 12 minuters avsnitt. Jag hade ärligt talat helt glömt bort den här tv-serien tills jag såg avsnitten och direkt kände igen Bo. Lite som att träffa en gammal bekant som man inte har sett på år och dagar, men i samma sekund som man ses så vet man direkt vem den andre är. Tyvärr så visade det sig vara svårt att hitta titlar på avsnitten, så jag vet inte dessa. Men det har inte så stor betydelse, för det är innehållet som räknas. Och det är förstaklassig underhållning. Bo och hans vän sköldpaddan Tage är hur roliga som helst när dom är ute på upptåg. Eller rättare sagt, Bo är ute på upptåg och Tage försöker mer hålla sig i bakgrunden på grund av att Bo inte är alltför smidig på sina upptåg. Den svenska dubben är helt fenomenalt bra. Bo pratar med en dialekt som påminner om en korsning av östgötska, värmländska och nerkiska. Jag undrar om det är en renodlad dialekt som pratas, eller om det är något som den svenska röstskådespelaren som gör Bo, har tagit fram själv. Tyvärr går det inte att hitta information om det eller vilka som gör dom svenska rösterna. Bo har i varje fall ett coolt uttrycka när allt går bra, grejhojta. Och uschalingen när det inte alls går bra. Hur kul som helst att både se och höra hur Bo och Tage är ute på äventyr. Det här är en tv-serie som jag nästan skulle kunna göra vad som helst för att se alla avsnitt av och jag skulle även vilja införliva avsnitten i min samling.

***

The Adventures of Peter Pan

Mer korrekt så heter den Peter Pan no Bōken i original och är en renodlad anime i 41 avsnitt som visades mellan den 8 januari 1989 till den 24 december samma år.

Jag såg dom fyra första avsnitten Dom två första är "Who is Peter Pan?", "We can fly!". Både dessa följer Disneys tecknade klassiker riktigt bra, så har man sett den så känner man till stor del igen sig. Det finns en del ändringar, det mest tydliga är att barnens mamma tydligen känner till vem Peter Pan är. Man får intrycket av att hon har träffat honom själv. Något som jag inte minns att man hade med i Disneys film. Men det kan vara minnet som spelar mig ett spratt. Dessutom kanske det är så att man i boken faktiskt har med en sådan sak. Jag har ju inte läst böckerna än.

Man får i varje fall stifta bekantskap med barnen Wendy, John och Michael. Dessa bor tillsammans med mamma, pappa samt deras hund Nana som fungerar lite som en barnvakt. Barnen börjar att intressera sig för en mystisk person vid namn Peter Pan som dyker upp när dom sover och drömmer. Och efter att barnen själva har försökt att få reda på vem han är, så är dom nära att ge upp. Då dyker Peter Pan plötsligt upp tillsammans med Tingeling för att hämta tillbaka Peters skugga. Det slutar med att dom tar med sig barnen till landet Ingenstans.

Avsnitt tre och fyra kallas för "Neverland" samt "The Crocodile's Clock". I avsnitt tre så får man se mer av hur landet Ingenstans är och hur man lever där. Man träffar även på några nya karaktärer i dom förlorade barnen Curly, Slightly och Tootles. Trots att jag såg avsnitten igår kväll minns jag tyvärr inte riktigt om barnen verkligen hade dessa namn, eller om det var ändrat till något mer passande den svenska dubben och översättningen. I det fjärde avsnittet så får man stifta bekantskap med självaste Kapten Krok.

Jag vet mig inte om att jag har sett något av den här tv-serien tidigare. Den känns inte bekant på något sätt. Jag är i varje fall djupt imponerd över hur bra den är. Animeringen är mycket snygg och anime från 1980-talet brukar nästan alltid vara det. Den svenska dubben var riktigt bra och jag tror att jag har hört några av röstskådespelarna i andra saker från den tiden. Sett till handling och karaktärer så är det mycket bra och man verkar ha anammat att både följa boken så troget det går, men även förnyat sig och infört både nya karaktärer och egna äventyr.

***

Sedan så har jag även sett avsnitten "Lights Out" och "Tigger's Shoes" av Nya äventyr med Nalle Puh. Samt avsnittet "Super Duck Tales Part 4: The Billionaire Beagle Boys Club" av Duck Tales.

Avsnitten av Nalle Puh var riktigt bra och roliga. Dessutom så tycker jag mycket om den versionen av Nalle Puh och jag tycker att den svenska dubben är helt fenomenal. Avsnittet av Duck Tales var bra, men då det är en del av en längre svit av avsnitt så fick jag inget grepp om själva handlingen. Man märker att saker hade hänt innan och skulle hända efter avsnittet som jag såg.

#48 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 25 March 2012 - 09:59

Har börjat kolla på nya serien Missing med Ashley Judd. 10 avsnitt verkar första säsongen vara på.

Gillade piloten. För 10 år sedan sprängdes Beccas man, Paul (Sean Bean) i en bilbomb, medan hennes son såg på. 10 år senare flyttar hennes son till Rom, för att studera, efter ett par veckor blir han kidnappad. Becca åker till Rom för att leta reda på sonen, efter att ha lokaliserat lägenheten där Michael bodde, bryter sig en man in, med pistolen i skarpt läge, och de börjar slåss, där råkar hon döda honom. CIA's lokala kontor i Frankrike börjar jaga henne, och det visar sig att både Becca och hennes man är inaktiva CIA agenter. Becca börjar ta hjälp av gamla kontakter. Jakten fortsätter till Frankrike, dit skåpbilen som kidnappade sonen kommer ifrån, hon fick tag i en kamera där hon ser hur sonen blir kidnappad. Piloten ger mersmak och jag tänker fortsätta kolla. :)
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#49 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 09 April 2012 - 18:11

Covert Affairs visas av någon konstig anledning på TLC. :eeh: Kanske för att den handlar om en kvinnlig agent. Idag kl 22.

Covert Affairs centers on a young CIA trainee, Annie Walker (Piper Perabo), mysteriously summoned to headquarters for duty as field operative. While Annie believes she's been promoted for her exceptional linguistic skills, there may be something or someone from her past that her CIA bosses are really after. Christopher Gorham plays Auggie Anderson, a CIA military intelligence agent who was blinded while on assignment and is Annie's guide in this world of bureaucracy, excitement and intrigue.


Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#50 Wowbagger

Wowbagger

    Commander

  • Members
  • 197 posts

Posted 17 April 2012 - 21:40

Har börjat kolla på nya serien Missing med Ashley Judd. 10 avsnitt verkar första säsongen vara på.

Gillade piloten. För 10 år sedan sprängdes Beccas man, Paul (Sean Bean) i en bilbomb, medan hennes son såg på. 10 år senare flyttar hennes son till Rom, för att studera, efter ett par veckor blir han kidnappad. Becca åker till Rom för att leta reda på sonen, efter att ha lokaliserat lägenheten där Michael bodde, bryter sig en man in, med pistolen i skarpt läge, och de börjar slåss, där råkar hon döda honom. CIA's lokala kontor i Frankrike börjar jaga henne, och det visar sig att både Becca och hennes man är inaktiva CIA agenter. Becca börjar ta hjälp av gamla kontakter. Jakten fortsätter till Frankrike, dit skåpbilen som kidnappade sonen kommer ifrån, hon fick tag i en kamera där hon ser hur sonen blir kidnappad. Piloten ger mersmak och jag tänker fortsätta kolla. :)

Tack för tipset, helt ok serie :)