Jump to content

Photo

The lost symbol - Dan Browns nya bok


  • Please log in to reply
13 replies to this topic

#1 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 04 May 2009 - 23:23

Det har gått några år sedan den gigantiska succén med Da Vinci Koden (2003), men nu är Dan Brown äntligen färdigt med Robert Langdons nya mysterium. Att säga att han har pressen på sig är en underdrift, men jag tror han fixar det.

Har inte läckt ut så mycket om boken, men tidigare ryktades titeln vara "The Solomon Key" och handlingen skulle utspela sig i USA och hemliga amerikanska sällskap som Skulls n Bones. Inte säkert att det stämmer men nu är boken färdig.

New York, NY (April 20, 2009) Dan Brown's new novel, the eagerly awaited follow-up to his #1 international phenomenon, The Da Vinci Code, which was the bestselling hardcover adult novel of all time with 81 million copies in print worldwide, will be published in the U.S. and Canada by Doubleday on September 15, 2009.

The Lost Symbol will have a first printing of 5 million copies, and it will once again feature Dan Brown's unforgettable protagonist, Robert Langdon. The announcement was made today by Sonny Mehta, Chairman and Editor in Chief of the Knopf Doubleday Publishing Group.

"This is a great day for readers and booksellers," said Mehta."The Lost Symbol is a brilliant and compelling thriller. Dan Brown's prodigious talent for storytelling, infused with history, codes and intrigue, is on full display in this new book. This is one of the most anticipated publications in recent history, and it was well worth the wait."

Brown's longtime editor, Jason Kaufman, Vice President and Executive Editor at Doubleday said, "Nothing ever is as it first appears in a Dan Brown novel. This book's narrative takes place in a twelve-hour period, and from the first page, Dan's readers will feel the thrill of discovery as they follow Robert Langdon through a masterful and unexpected new landscape. The Lost Symbol is full of surprises."

"This novel has been a strange and wonderful journey," said Brown. "Weaving five years of research into the story's twelve-hour timeframe was an exhilarating challenge. Robert Langdon's life clearly moves a lot faster than mine."
http://www.danbrown.com/the-lost-symbol.html


Edited by Walker, 04 May 2009 - 23:24.


#2 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 09 August 2009 - 14:39

Omslaget till boken har kommit. Symbolen på nyckeln påminner mycket om frimurarsymboler, så tidigare rykten verkar stämma.
Posted Image

Hmmm var meningen att det skulle komma en bild här, men de funkar inte..

http://www.amazon.co...=266239&s=books

Edited by Peak, 09 August 2009 - 16:04.
Fixar Walkers bild


#3 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 09 August 2009 - 15:30

Den här boken kommer jag att läsa :) Har ju läst alla andra som kommit ut på svenska och i pocket ;)
Men jag antar att det dröjer ett tag innan det blir av, om inte förlaget här i Sverige skyndar på processen.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#4 thoooollin

thoooollin

    Cadet Third Year

  • Members
  • 18 posts

Posted 10 August 2009 - 06:06

Den här boken kommer jag att läsa :) Har ju läst alla andra som kommit ut på svenska och i pocket ;)
Men jag antar att det dröjer ett tag innan det blir av, om inte förlaget här i Sverige skyndar på processen.



Vet hur det är med pocket men jag läste tidigare idag att den kommer på svenska i oktober.

#5 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 10 August 2009 - 09:16

Har iofs läst hans tidigare böcker, men vet inte om jag ska orka ta tag i denna också. Gissningsvis är det mer av samma.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#6 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 10 August 2009 - 10:17

Da Vinci-koden var tydligtvis betydligt bättre än Änglar och demoner, så förhoppningsvis är den här något bättre skriven... Men ja, det blir nog mer av samma. Får se - jag väntar nog på filmen istället. :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#7 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 10 August 2009 - 16:54

Såklart det blir mer av det samma, det är det läsarna vill ha och Brown tjänar pengar på ;)
Läser gärna boken men samtidigt förstör man filmupplevelsen, Dan Vinci-koden var inte speciellt spännande som film eftersom Howard följde boken slaviskt. Änglar & Demoner har jag inte brytt mig om pga jag redan vet den stora hemligheten.

#8 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 14 September 2009 - 13:16

Inget är sig likt där Robert Langdon har dragit fram - Nyheter - Senaste nytt | Expressen - Nyheter Sport Ekonomi Nöje

Kritikerna vässar sina elaka pennor.
Läsarna törstar efter sex långa år.
Och Washington och fri-murarna bävar.
Dan Brown är tillbaka.

I morgon kommer den. Boken som garanterat kommer att toppa bästsäljarlistorna i höst, bokstavligen världen över.
Dan Browns nya thriller "The lost symbol" har tryckts i 6,5 miljoner exemplar i USA. Den ska komma ut på svenska - "Den förlorade symbolen" - bara någon dryg månad senare, snabböversatt av sex olika översättare som satt tänderna i cirka 100 sidor vardera.

/.../

Det är en lång artikel så klicka på länken för att läsa resten

Den ska komma ut på svenska - "Den förlorade symbolen" - bara någon dryg månad senare, snabböversatt av sex olika översättare som satt tänderna i cirka 100 sidor vardera.

Flera översättare av samma bok? Det låter oroväckande. Hoppas att någon korrekturläst boken ordentligt innan den går i tryck för hur kommer det att bli om man läser ett par kapitel och sen helt plötsligt märker att språket eller vissa termer är en aning annorlunda i resterande kapitel.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#9 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 14 September 2009 - 13:28

Håller med, det låter helknäppt. Varför så stor brådska liksom? Dom som är otåliga lär ändå köpa den engelska utgåvan även om bara en månad skiljer och det här låter ju som ytterligare ett argument för att skaffa den.

För min del räckte dock med Da Vinci-koden. Tyckte inte den var så överdrivet bra.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#10 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 14 September 2009 - 23:23

Först recensionen redan uppe. Skummade bara igenom inledningen, vill inte spoila mig för mycket. Fast LA Times recensent verkar gilla den, hur seriös recension man nu kan göra när de sträckläser boken på en halvdag för att hinna med att skriva innan pressläggning :rolleyes:

http://www.latimes.c...0,5481048.story

#11 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 15 September 2009 - 00:19

Vaddå, det är väl massor med tid? Jag har en kusin som klämde hela Sagan om Ringen-trilogin på mindre än 1 dag. (Okej då, han hade läst den tidigare iofs. :P )
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#12 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 15 September 2009 - 08:42

Klart det går att snabbläsa en "tegelsten", samtidigt innebär det att man hoppar över en del info när man enbart skummar igenom boken. Det är lite olika skolor; en del slukar den på kortast möjliga tid, andra låter boken ta sin tid och läser några kapitel om dagen.

Ska man ge en korrekt bedömning av en bok (och dessutom har betalt för det) bör man inte skumma igenom boken, vilket jag tror att många recensenter har gjort för att vara först och att det finns en viss hype kring den här boken.

#13 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 October 2009 - 15:00

XC tipsade om att man kan vinna boken. 33 böcker i potten och tävlingen pågår till och med den 26 oktober.

Tävling.

#14 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 31 January 2010 - 22:57

Har läst ut den nu, påminner inte så förvånande om upplägget i de tidiga romanerna..på gott och ont ;) Inte så mycket spektakulära actioninslag, men Ron Howard kan säkert vrida till det i det oundvikliga filmversionen.

Jag hade hoppats på lite mer kontroverser när Brown ger sig på frimurarna, hemliga sällskap och USA:s grundare men han stryker dem & CIA medhårs.
Det stora avslöjandet på slutet kommer knappast reta upp något religiöst samfund, möjligen kan eventuellt George Lucas klaga på det påminner mycket om Jedimindtricks & Yodas floskler :rambo:

Edited by Walker, 31 January 2010 - 22:59.