Jump to content

Photo

Filmfest 2016! SFN drar en Tarzan...


  • Please log in to reply
80 replies to this topic

#1 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 August 2016 - 17:45

Välkommen till en av tre parallella filmfester som kommer pågå ett tag framöver där vi kommer avnjuta Tarzan (Vi har f.n. beslutat att begränsa oss till filmerna med Johnny Weissmuller), Hitchcock (i urval av Crusader) och Greta Garbo (i urval av XC och Garm) på regelbunden basis.
 
Häng gärna med och avnjut sköna damer, muskulösa karlar, skjutglada pojkar och lianer som växer upp och ned!
 
Följande veckor gäller för Tarzan filmerna:

  • v32.1 | Tarzan-vecka! | Tarzan the Ape Man --1932
  • v35.1 | Tarzan-vecka! | Tarzan and His Mate --1934
  • v38.1 | Tarzan-vecka! | Tarzan Escapes --1936
  • v41.1 | Tarzan-vecka! | Tarzan Finds a Son! --1939
  • v44.1 | Tarzan-vecka! | Tarzan's Secret Treasure --1941
  • v47.1 | Tarzan-vecka! | Tarzan's New York Adventure --1942
  • v07.1 | Tarzan-vecka! | Tarzan Triumphs --1943
  • v10.1 | Tarzan-vecka! | Tarzan’s Desert Mystery --1943
  • v13.1 | Tarzan-vecka! | Tarzan and the Amazons --1945
  • v16.1 | Tarzan-vecka! | Tarzan and the Leopard Woman --1946
  • v19.1 | Tarzan-vecka! | Tarzan and the Huntress --1947
  • v22.1 | Tarzan-vecka! | Tarzan and the Mermaids --1948

      *
     ***
    *****
   *******
  *********
INLÄGGSDELARE
  *********
   *******
    *****
     ***
      *
 
 
(Jag har sett den här tidigare).
 
Tarzan the Ape Man (1932) [US]
¡Oi! Spoilers kan förekomma rakt föröver!
James Parker och Harry Holt har fått en genial idé: man letar upp elefanternas mytomspunna begravningsplats och bärgar elfenben därifrån och man slipper omaket med ett jaga själva elefanterna. Med på resan följer James dotter Jane, och när djungeln är som djupast möter de djungelns beskyddare: Tarzan...
STORVILTSHANDLARE: Näe, det där med att elefanterna söker sig till en specifik plats för att dö är bara myter och legender; den enda verkliga begravningsplatsför elefanter som existerar lär vara "SVT Plus" ikoniska röda soptunna.
STORVILTSJÄGARE: Jag börjar nästan tro att det där med att förpassa kvinnliga karaktärer till kuttersmycken är en sentida konstruktion. "Jane" här räds inte att be ge sig åstad in i djungeln, hon är heller inte helt bortkommen med geväret och ser för det mesta till att landa på fötterna bara den initiala paniken släppt.
STORVILTSBESKYDDARE: Jag tycker man får en fin balans i karaktären, han är väldigt nyfiken på Jane samtidigt som han kan vara fruktansvärt brutal när stunden kräver det.
Det här är ett trevligt litet äventyr som vågar sig på att låta storyn mogna innan man plockar in liansvingaren. Kanske kan man tycka att Jane faller lite väl fort för Tarzan (det går typ från vild panik till blixtförälskelse) men filmen har inte tjänat något på att vara längre heller. Anno 1932 är det inte så mycket till special effekter att tala om: de optiska effekterna är inte perfekta och det syns att det är trapetser och inte lianer, men vad gör det sistnämnda när det hänger en vältränad Weissmuller i dem?


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#2 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 August 2016 - 19:51

"...drar en Tarzan." :fniss:

Jag ämnar att se filmen vilken dag som helst nu. Jag gjorde ett försök tidigare i veckan runt 04-snåret och insåg att det inte var någon bra idé då jag somnade ifrån filmen hela tiden. Trots att 3 timmar hade förflutit så minns jag inte mer än typ 30 minuter av filmen. :P Så jag gör ett nytt försök lite tidigare istället. :)

Btw, finns det någon intressant fakta kring det där speciella ljudet som Tarzan ger ifrån sig. Är det Herr Weissmuller som gör det själv? Är det rent av han som "uppfann" det, så att säga?

#3 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 August 2016 - 21:23

Kunde inte låta bli. :P

 

Det finns tydligen inga klara uppgifter om vart ljudet kommer ifrån, men följande står på IMDb Trivia:

  • »Tarzan's distinctive call was either created by sound recordist Douglas Shearer from various sounds, or it was indeed Johnny Weissmuller doing the yell himself. Co-star Maureen O'Sullivan insisted throughout her life that it was Weissmuller doing the yell without any technical assistance.« – [Källa]

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#4 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 August 2016 - 06:17

Jag har också planer på att se filmen snart. Fick spelet "No Man's Sky" i veckan och timmarna typ bara försvinner när man har ett galax med 18,446,744,073,709,551,616 (exakta siffran) planeter i naturliga storlekar att utforska. :P Men tanken är iallafall att jag ska lyckas slita mig tillräkligt länge för att se filmen nu i helgen. :D
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#5 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 August 2016 - 08:08

Jag var rädd att ni pojkar övergivit mig redan första veckan. :P


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#6 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 13 August 2016 - 20:47

Nä, själv så beror det på att jag har dels haft lite att göra men även legat lite på latsidan. :P Och Cruz har haft lite att göra han med ser jag. :lol:

Just nu sitter jag på akuten sedan 4 timmar tillbaka och gör pappa sällskap. Och vi ser inte ut att vara klara än på ett tag, så chansen är rätt stor att det blir sent och filmtittandet får således ske under morgondagen. :)

Tack för infon om Tarzan-vrålet. Vore onekligen kul om det är Weissmuller som gör det själv.

#7 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 14 August 2016 - 04:06

Johnny Weissmuller påstod bestämt att det var han som uppfann ljudet och att han vann en joddling-tävling med vrålet som ung. Han brukade göra det för fans och luckades en gång rädda sig själv från rebeller i Cuba tack vare det. Men många verkar mena att han lärde sig att härma ljudet. Och på 70-talet ska han ha avslöjat på en talkshow att ljudet gjordes av att sätta ihop ljudet av en Soprano, en Alto och en Griskallning (hog caller). Om det hela stämmer och om han då var seriös vet jag inte. Men det ska iallafall vara han som gör skriket i de sista 6 filmerna så vi får väl se då. :P


Tarzan the Ape Man (1932)

Jane Parker flyttar till Afrika för att umgås mer med sin pappa, James Parker, som är en affärsman där. Tillsammans med sin partner Harry Holt så planerar James en resa in i junglen för att hitta den legendariska men förbjudna Elefantkyrkogården och Jane följer envist med. Det hela blir en lång och farlig resa och snart börjar de höra ett mystiskt jungelvrål. En tid senare ser de en vit man svinga sig igenom träden som en apa. Tarzan!


Första ljudfilmen om Tarzan. Filmen regiserades av W. S. Van Dyke som var en av regisörerna som klarade övergången till ljudfilm bra och därmed fick berömmelse. I titelrollen som Tarzan ser vi sommaren med 5 Olympiska guld, Johnny Weissmuller. Samma år som han slutade som Tarzan så blev han huvudrollen i 13 B-filmer baserade på seriefiguren Jungle Jim (som skapades som en konkurrent till Tarzan-serierna). Som Jane ser vi Maureen O'Sullivan som spelade rollen i 6 filmer innan hon tog en paus för att ta spendera mer tid med sina 7 barn. Vi ser också Neil Hamilton som Harry Holt, en karaktär som inte härstammar från böckerna och tänkt som Tarzan's rival. Hamilton blev bäst känd som Police Commissioner Gordon i Batman (1966) TV-serien. Han var känd för att vara en mycket professionell skådespelare som alltid kom i tid, kunde sina repliker och gjorde sitt jobb så bra att allt flöt.

När ljudfilmerna kom i slutet av 1920-talet så beslöt många filmföretag att helt reboota sina största filmserier och ofta med skådespelare, dels för att man inte skulle förväxla de nya filmerna med de gammla men också för att många av de ljudlösa skådespelarna hade svårt med övergången till tal-film då det ändrade helt på hur man spelar karaktärerna och satte krav på rösterna. Tarzan var en av de filmserierna då Frank Merrill som spelade karaktären inte hade en passande röst så den nya planerade serien skrotades. Frank Merrill var känd för att promota sina filmer med att visa upp sig på stan utklädd till Tarzan och det var då han insåg just hur mycket han betydde för barn vilket fick honom att dra sig tillbaka som skådespelare och började med att jobba för att förbättra barnens liv i Los Angeles. Den här filmen är en så kallad "Pre-Code Hollywood" vilket betyder att den kom innan censurreglerna för ljudfilm som trädde i kraft 1934 vilket betydde att filmerna kunde vara mer utmanande och ha med "omoraliska" teman som sex, naket, droger, illigala handlingar och homosexuallitet. Inga sådana regler fanns tidigare (det var lokala regler som gällde) vilket är orsaken att vissa stumfilmer har lättklädda karaktärer och ibland rent av topless (som de tidigare Tarzan-filmerna). Orsaken till censuren var att en ny undersökning hade visat att omoralisk handling i film ledde till omoralisk handling av publiken (ja, den diskussionen är så gammal) vilket ledde till att USA's regering hotade att ta över censuren. Även den nya makten som den Katolska Kyrkan började få i Amerika hade inflytande.

Jag kunde inte låta bli att skratta åt att de hade infödingarna på en skärm bakom skådespelarna. :P Det hela handlar såklart om stock footage för att spara pengar då hela filmen spelades in utanför Los Angeles. ;)
Pygméerna var spelade av svartmålade dvärgar. Vilket troligen var orsaken att de säger i filmen att de är dvärgar. Minst sagt underligt med en stam av dvärgar.
Om ni undrar varför elefanterna ser underliga ut så är det för att det är indiska elefanter med stora lösöron (man ser tillochmed bandet) och lösbetar. :P

Det här är första gången man får se Tarzan's bästa vän, schimpansen Cheeta. En karaktär som uppfanns för filmen. Ägaren till apan, Tony Gentry, påstod till hans död att apan han hade hemma var den som var med i de flesta Tarzan-filmerna och att den var född 1932. Det skulle göra den till den äldsta schimpansen i världen och mer än dubbelt så gammal som de ute i naturen. Speciellt då apan fortfarande lever. Nu anser de flesta att apan är född på 1960-talat vilket bara det också skulle göra honom ovanligt gammal nu.
Det påstås att det var en schimpans, Jiggs, som spelade Cheeta i den här filmen men journalister har senare hävdat att det var flera schimpanser.
Jag undrar om Cheeta igentligen var tänkt att dö där i slutet, med tanke på hur mycket stryk han fick, och att de sedan ändrade sig? Tyckte först att det var lite underligt att Tarzan inte verkade bry sig om att hitta honom men kom sedan å att han inte ens visste att han var där.

Alla pratar i filmen om hur trevlig Harry Holt är men jag finner honom minst sagt kylig och obehaglig. Väldigt "sinister". I filmen ska det väl vara att han blir blixtförälskad i Jane och blir blyg över det. Han visas som hjälten i gänget med en starkare moral i jämförelse med Jane's giriga pappa som inte verkar bryr sig om vilka infödingar som dör bara han får pengar. Vilket gör det underligt när han sedan plötsligt vill ge upp och Harry börjar visa en mörkare sida med att t ex ha sina arbetare piskade (känns lite underligt att Jane verkar OK med det). och mot slutet så visar han mer sitt sanna jag. Men han visar även en hjältemodig sida när han försöker att rädda Jane och att han tillsist sluter fred med Tarzan för Jane's skull. Jag minns att när jag såg filmen första gången så väntade jag mig att Harry skulle vara filmens skurk (vilket han visseligen nästan blir) och blev förvånad av slutet och tyckte dte var lite antiklimax över det. Fast nu tycker jag tvärt om att det var bra då det gör karaktären mer verklig och intresant. Fast att dessutom göra honom rik i slutet och låta honnom rensa kyrkogården var lite opassande IMO. Han beskrivs som en välmenande karaktär men ärligt talat så vet jag inte om jag helt kan hålla med om det.

Väldigt fascinerande film, det här. Speciellt med hur Tarzan reagerar och behandlar Jane. Men jag reagerar lite på att han är en köttätare. Tarzan är också rätt grym, som när han följer efter dem och dödar dem en efter en. Men hela filmen är rätt grym i jämförelse med de som kom efter censurreglerna. T ex får man se blod, en av arbetarna slitas i stycken av en krokodil och striden mot gorillan i slutet är rätt våldsam och blodig.

Jag minns när jag såg den här på TV för många årsedan. Hur förvånad jag var över hur grym hennes pappa var då jag hade sett andra filmer där han istället var älskvärd. Men han blir bättre mot slutet fast jäkla girig in i det sista vilket också blev hans dom. Jag tror att jag kanske har sett en annan version också där han var ännu värre och rent av skurk men kan inte minnas.
En annan sak är hur Jane går från en tuff tjej som klarar sig själv till en mes som blir rädd för minsta lilla och ber Tarzan rädda henne.

Åter till jungelvrålet. När elefanten gör det så undrar jag om det var menat som förklaring till var Tarzan har fått det ifrån.

I slutet får vi se den klassiska "Tarzan får djur att anfalla by"-scenen som ofta är med i Tarzan-filmer.

Till skillnad mot många hjälte-filmer så har den här filmen många gråzoner. Inga är helt onda eller goda utan mer mänskliga. Även Tarzan som är betydligt mer självisk men lär sig att bry sig mer om Jane än sig själv. Här ser vi ingen hjälte som räddar folk i nöd utan bara sina vänner. Jag antar att det är tänkt att Jane lyfter fram hjälte-sidan i honom.
 
Det här var iallafall en bra och intressant film. Ett trevligt äventyr som låter handlingen bubbla lite innan det hela sätter igång. Den har också lite gråzoner och känns rätt artistisk. En klassiker som alla borde ha sett någon gång.
 
Betyg: 8 gömda trapetser av 10 (Mycket Bra)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#8 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 August 2016 - 10:11

Jupp, den är intressant som du säger eftersom den inte är så påmålad svart och vit (bortsett från filmtekniken dvs). Utan hur direkt beräknande och ondskefulla handlingar kan komma från bägge sidor som planket.

 

Vet inte riktigt hur man skall tolka Janes förändring där mot slutet mer än att det kanske till slut blev lite för mycket att hantera för henne? Någon form av psykiskt- eller nervsamanbrott?


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#9 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 August 2016 - 03:26

Försöker att skriva ett omdöme senare under dagen. Testade att göra ett nu via mobilen och det gick riktgt bra tills jag skulle kopiera in text och lyckades med att radera allt som jag hade skrivit i samma veva. Får hoppas att jag kommer ihåg vad det var som jag hade skrivit. :rolleyes:

#10 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 August 2016 - 15:43

Tarzan the Ape Man (1932)

 

Det är första gången som jag ser den här filmen.
 
Jag är kluven till den här filmupplevelsen. Mycket så är det en film av sin tid och ibland så blir det en negativ aspekt av filmupplevelsen. Men ibland så imponerar även det faktum.
 
Bäst tycker jag att filmen är när Tarzan och Jane får vara ensamma. Ibland med enbart Tarzans djurvänner som åskådare. Från det första mötet när Tarzan rövar bort Jane och han framstår nästan som en utomjording i Janes ögon och troligtvis även hon i Tarzans. Till när dom umgås med varandra på en mer frivillig basis och en form av känslor uppstår, även om dom håller det på en nivå som är ännu bättre; typ mittemellan vänskap och att vara ett par.
 
Johnny är en bra Tarzan, annat kan man inte säga. Är det någon av er andra som vet om det är han själv som svingar sig i "lianerna" eller är det en stuntman? Och angående Tarzans vrål så känns det hugget som stucket att det skulle vara Johnny som utför det. Jag tror nog att man kanske aldrig får reda på hur det ligger till med den saken. Och Maureen är en minst lika bra Jane. Det märks att dom hittade varandra rätt snabbt under filminspelningen och kom överens på ett bra sätt.
 
Tarzan är även bra i andra scener, som när han får rycka ut i slutet av filmen för att rädda den som räddas kan ifrån dom där kortvuxna infödingarna. Jane har en del bra scener hon med när hon inte är med Tarzan, men dom är lätträknade. Jag tycker att hon mer beteer sig som männen förväntar sig att hon ska bete sig, att kasta sig i deras armar så fort en fara uppstår. Det gör hon förvisso även när hon är med Tarzan, men det är kanske mer förståeligt med tanke på situationen, att hon inte vet vem eller vad han är. Men jag vet inte, det här var kanske ett vanligt beteende förr i tiden, en film av sin tid som sagt. Överhuvudtaget så uppleveer jag männen som väldigt "klängiga" när det kommer till Jane. Ge henne lite utrymme för bövelen! Om det åtminstonde hade varit dom som hade kastat sig i Janes armar. :P
 
Harry är en rätt tråkig karaktär som dock är bra spelad av Neil. Man varken gillar eller ogillar Harry för han har både förlåtanmde sidor som att han inte har det. Sämsta scenen är ju utan tvekan när han strax efter att ha mött Jane frågar henne om hon tror att det finns en chans att det kan bli något mellan dom två. Eh. En film av sin tid. Kan säga att den scenen orsakade ett stort :rolleyes: här hos Bio Garm.
 
Pappa James är om möjligt ännu mer ointressant. Det känns nästan som att man kunde ha plockat bort rollen helt och sedan skrivit om Harrys roll lite och klarat sig minst lika bra med bra honom som den man som vill göra sig en hacka på elefantbetar.
 
Och övriga roller är inte mycket att hänga i granen. Ivory Williams i rollen som Riano har väl, med nutidens ögon sett i alla fall, den mest otacksamma rollen att passa upp på dom vita männen medans han piskar sitt eget folk till underkastelse. Jösses.
 
Här har man en önskan om att det i kommande filmer antingen läggs ett ännu större fokus på Tarzan och Jane då dessa karaktärer och skådespelare fungerar så pass bra. Eller att man tänker till lite när det förs in andra karaktärer, så att dom blir lite mer intressanta. Så det ska bli intressant att de hur det blir med den saken.
 
Rent filmtekniskt så gillar jag filmen. Användandet av "stock footage" där det blir scener som påminner om vår tids "green screen" fast med 1930-talets teknik är både kul och trevlig. Bra att dom dessutom lyckades att välja material från riktiga danser för det kändes autentiskt med olika klaner från verkligheten som dansade framför kameran. Snygga miljöer, det känns faktiskt som djungeln överlag. Och det var rätt kul när man vred upp hastigheten på filmen för att på så sätt få det att framstå som att det gick riktigt snabbt när tarzan svingade runt i lianerna.
 
Vidare så hade jag lite svårt för hur en del av dom verkliga djuren behandlades i filmen. I mina ögon så var det lite väl hårda tag när dom brottades med människor.

Så ja, jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om filmen. Med sina 100 minuter så blir det onekligen lite klent om man ser till vad man tyckte var bra och vad som var mindre bra. Å andra sidan så var det riktigt bra i scenerna som jag gillade så det väger väl upp lite grann. Men filmupplevelsen får väl ses som helt OK ändå och jag har förhoppningar om att filmerna bara blir bättre med tiden.



#11 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 August 2016 - 18:47

Låter som om du hade en mer eller mindre trevlig upplevelse Garm.

Visst känns det som om en av männen hade kunnat skippas, men skippar man Janes pappa så har ju hon ingen anledning och egentligen åka till Afrika. Och jag ve inte om det är helt sunt och skicka in Jane med far ensamma in i djungeln heller; med bara bärarna som beskydd.

Sedan tror jag det var viktigt för filmmakarna att visa att Jane inte stod utan alternativ till Tarzans närmanden.

Sedan har vi det där med Harrys blixtförälskelse när Jane väl är på plats en del av mig misstänker att Jane snarare var ett "bra kap" än något annat.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#12 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 16 August 2016 - 06:20

Jo vars, det var en helt okej filmupplevelse. Den blandade och gav både bra och mindre bra beståndsdelar.

Trevligt att både du och Cruz gillar filmen. Det var trevligt att läsa era omdömen. :)

Hon kunde väl ha assisterat Harry på något sätt? Typ att Harry var den som ville hitta elefanternas sista viloplats och att Jane hade varit hans syster eller något och följt med för att hon besitter viktiga kunskaper och ska bistå Harry med dom. Så hade man även sluppit hela den där "Jag såg dig för några timmar sedan och nu undrar jag om jag får chans på dig?"-scenen. Den kanske är gullig om Harry och Jane hade varit 10 år gamla. Jane kunde ju egentligen ha varit vem som helst och Harry hade kunnat vara girigbuken och så hade man kunnat stryka pappan helt. Om Harry och Jane inte hade varit syskon t.ex. så kunde dom ju haft med känslorna dom två emellan om dom tyckte att det var nödvändigt. Men pappa känns som att det hade varit ganska enkelt att trolla bort om dom hade velat det. Men dom gick kanske efter att vara trogen den litterära förlagan och då kanske det var svårt att stryka honom. Lite som att inte ha med Tarzan i en Tarzan-film, men vad vet jag.

#13 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 17 August 2016 - 06:39

Jo, det är väl så att pappan är en viktig karaktär i böckerna. De gjorde honom tillochmed till en av huvudkaraktärerna i Disney's tecknade filmer och TV-serie.

Harry var inspirerad av bokens skurk, Tarzan's kusin (tror jag det var), som ville ha Jane. Fast de ändrade förhållandet och karaktären rätt ordentligt så han tar bara den karaktärens plats. Så jag anser nog att pappan är viktigere än Harry egentligen.


Synd att du inte tyckte den var lika bra som vi tyckte men kul att du iallafall tyckte den var OK. Jag kan hålla med vad du säger om vilka scener som är bäst. Fast inte vad du säger om att Jane är en typisk svag kvinna i början. Jag tycker snarare att hon är den där "moderna" pojkflickan som kan själv som blev så vanligt i den här typen av filmer sen. Hela grejen med hur hon kan skjuta, skjuter anfallande djur och är modig i fara, vilket är varför det kändes så underligt att en oxe skulle skrämma henne sen som om det var värsta odjuret.

Edited by Crusader, 17 August 2016 - 06:50.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#14 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 17 August 2016 - 07:51

Jag såg faktiskt den här filmen för bara några månader sedan när jag höll på att gallra i hyllorna. (Har naturligtvis sett den förr också i något dimmigt förflutet) Så här gamla filmer är ju charmiga att se ibland, men jag tycker för mycket om modernare tekniker för att vilja göra det särskilt ofta. Får väl säga att Johnny W var väl helt okey som huvudrollsinnehavare så här i början, men på 40-talet blev han ju så fet att han förlorade sin trovärdighet. Vet dock att för dom som växte upp på 1920- och 1930-talen så var Johnny Weissmüller den ende "riktiga" Tarzan.

 

Den enda Tarzanfilm jag för närvarande känner lite sug att se om är den här https://www.youtube....h?v=Wuj8AyIJ340

Får väl erkänna att Bo Derek (Jane) inte är så mycket till skådespelerska, men Richard Harris (fadern) är ju alltid bra. Och Garm, det här är väl så nära en Tarzanfilm utan Tarzan som någonsin gjorts... 



#15 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 August 2016 - 10:31

@Garm: Jag såg nu på morgonen en dokumentär där det nämndes att en karl (på riktigt) såg en bild på en tjej och drog från Sverige till Usa/Kalifornien för att fria... (Var väl på 1920-talet till och med tror jag). Så helt orealistiskt är kanske inte "gift vid första ögonkastet"-konceptet. :P

 

@Crusader: "Tarzan's Kusin" är det en senare historia när Tarzan gått och blivit Lord of Greystoke?

 

@Libby: Har sneglat på den där filmen flera gånger, men har inte vågat mig på den.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#16 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 17 August 2016 - 11:36

@XC: Nix. William Cecil Clayton är med i första boken. Efter att ha räddat Jane i junglen så följer han efter henne till USA (lär sig Franska och sedan Engelska under färden) men när han når fram så upptäcker han att hon är förlovad med hans kusin som har tagit titeln Lord Clayton. Han får också veta att han är den riktiga Lord Clayton men avsäger sig titeln för att inte ställa till det för Jane då han vill att hon ska vara lycklig. Där typ slutar boken. Det mästa vi ser på film om Tarzan och Jane är påhittat för filmen och har väldigt lite med böckerna att göra.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#17 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 August 2016 - 17:42

@crusader: Ahh. Nu nr du säger det så minns jag avlägset att någon/du nämnt det tidigare.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#18 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 18 August 2016 - 21:45

Jag fick för mig att återuppta bekantskapen med Tarzan-böckerna, vilket nog på sätt och vis var på tiden. Nästan förbluffande många år sedan jag läste dem...

 

Filmmakarna har utan tvivel tillåtit sig en hel del "konstnärlig frihet". Halva första boken (Tarzan - apornas son) handlar om hans uppväxt bland aporna och hur han steg för steg inser att han inte är någon apa. Han hittar skjulet där hans båda föräldrar dog när han själv var bara 1 år. Där lär han sig att både läsa och skriva, trots att han inte har en aning om hur orden ska uttalas (snacka om geni).

Efter halva boken blir Jane Porter, hennes far professor Porter och hennes fästman William Cecil Clayton (mycket riktigt Tarzans kusin, men en gentleman och absolut ingen skurk) strandsatta av myterister på samma strand. Bokens skurkar är dels myteristerna, dels ett antal aggressiva aphanar och andra rovdjur, samt en stam kannibaler.

Det som är likt i boken och filmen är att Jane blir bortförd av en aphane och att Tarzan räddar henne. Sedan kommer det ett nytt skepp med franska militärer under ledning av löjtnant D'Arnot. Denne blir tillfångatagen av kannibalerna och han antas av goda skäl vara död. Det dom inte vet är att Tarzan räddat honom om än svårt sårad. Tarzan vårdar honom i några veckor tills han är på benen igen, men då har Jane och dom andra redan åkt med det franska fartyget i tron att båda är döda.

Boken slutar med att Tarzan och D'Arnot beger sig mot civilisationen. D'Arnot blir Tarzans mentor som lär honom att vara människa. Han blir även den som bevisar Tarzans biologiska härkomst. Men det är i bok nummer två (Tarzans återkomst) när Tarzan också reser till Amerika och träffar Jane igen.

 

Jag har dock ett svagt minne av att jag också läst en annan upplaga där dom båda första böckerna var samlade i samma volym. Det är kanske den som du läst Crusader.

 

PS. Tarzan rätta namn är John Clayton II och hans titel är Lord Greystoke.


Edited by Libby, 18 August 2016 - 21:49.


#19 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 19 August 2016 - 08:19

@Libby: Jag har inte läst boken utan gick efter informationen från edgarriceburroughs.com. Där stod det att boken slutade med att Tarzan kom till Amerika och beslutade sig för att avsäga sig rätten för han ville att Jane skulle vara lycklig. Där stod att bok 2 "The Return of Tarzan" börjar med att han lämnar Amerika och flyttar till Europa. Att Tarzan's kusin var skruk kom från Wikipedia, sidan om karaktären Harry i de här filmerna. "However, Harry is neither related to Tarzan nor antagonistic to the ape man as was the case for William."

Just det, Lord Greystoke, inte Lord Clayton. :P

Jag läste också att i böcker som några andra har skrivit om familjen så tillhör även Doc Savage, Professor Moriarty (som också jobbade ett tag för Kapten Nemo), Fu Manchu (som även är Moriarty's bror), Lord Peter Wimsey, Lord John Roxton (Arthur Conan Doyle's Professor Challenger), hjälten The Spider, James Bond och den riktiga General Sir William Clayton. Och för att inte glömma Tarzan's dotter Modesty Blaise. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#20 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 August 2016 - 09:24

Tack för att du reder ut begreppen åt oss Libby. :) Jag skall erkänna att jag sneglat många gånger på Burroughs-sidan på gutenberg med avsikt att stifta bekantskap med både Tarzan och John Carter.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#21 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 23 August 2016 - 15:56

Ja, tack för all intressant fakta Libby. :thumbsup: Själv så har jag aldrig kommit mig för att läsa böckerna, men känner att jag kanske borde ta tag i det. Någon gång. ;)



#22 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 August 2016 - 16:38

Tarzan och den Vita Kvinnan / Tarzan and His Mate (1934) [US] (Förra titten, 17.06.2015)
¡Oi! Spoilers kan förekomma rakt föröver!
Harry är tillbaka till djungeln där han lämnade det vita guldet och kvinnan han älskar... Och planerar åka hem nyrik och nyförlovad. Men kvinnan han har i åtanke är lycklig bland trädtopparna ihop med sin Tarzan.
NY: En grej som jag kan uppskatta med den här filmen är att den faktiskt bjuder på lite minnen från tiden innan den första filmen. Här är kanske första gången som vi får veta att Jane och Harry kände varandra innan resan till Afrika och att Harrys blixtförälskelse kanske inte var så mycket till blixt.
NYARE: Jane fortsätter vara en tjej med tåga i, även om hon ropar på hjälp lite väl ofta.
NYAST: Den berömda simscenen filmades i tre versioner: Jane påklädd, Jane topless och Jane naken. Notera att man valde att bara servera Tarzan iförd ländkläde. Den här scenen klipptes bort efter påtryckningar från sedlighetslobbyn och återfanns inte förrän på 90-talet när Turner köpte upp MGMs gamla filmarkiv.

Jag tycker det här är en helt okej uppföljare som tar vid där den enda slutar (om än med ett års glapp medan Harry fyndar finansiärer). Man känner igen sig och man känner sig hemma. Precis som i den förra filmen präglas skurkrollerna (i detta fall Harry och hans vän Martin) inte av direkt ondska (även om Martin medvetet försöker göra sig av med Tarzan). det är dessutom rätt imponerande hur man lyckas göra en film på i princip samma tema med samma grundstory som den första filmen utan att det för den delen känns som en upprepning. Den är snyggt filmad med en del kulig akrobatik, tror till och med Weissmuller är i bättre form i en här än förra filmen.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#23 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 04 September 2016 - 04:10

Tarzan and His Mate (1934)

I min mening så var den här filmen bra mycket bättre än vad den första filmen var.

Jag gillar att den stundtals är lite mera lättsam och bjuder på en hel del humor. Som t.ex. Beamish halkar på tvålen (två gånger dessutom) och landar i badkaret tillsammans med Arlington, man självcensurerar en naken Arlington genom att placera en resväska framför kameran när han ska dra av sig kallingar för att bada, Tarzan upptäcker en fonograf för första gången, Cheetah i kvinnokläder, m.m.

Jag undrar om någon på nätet har roat sig att ta reda på hur omfattande den här filmens "body count" är? Det framstår att det var bra många som fick sätta livet till innan filmen var slut, både människor som djur. Dom olika slagen i filmen mellan Team Harry och dom andra två stammarna, Gaboni och JuJu var maffigt gjorda. Ett fullständigt kaos som man var duktig på att återberätta för oss som tittar. Om Harry och dom andra inte hade flytt upp på det där berget i början av filmen när kannibalstammen attackerade, så lär väl dom ha strukit med precis som Pierce, Van Ness och deras mannar gjorde. Team Harry känns som att dom ligger i underläge genom hela filmen.

Arlington är mestadels ett praktsvin, det är då inte många förlåtande sidor som han visar upp. Han gör allt som står i hans makt för att tjäna pengar. Han är egentligen den perfekta filmskurken; en som man verkligen gillar att ogilla. Utmärkt gestaltad av skådespelaren Paul Cavanagh.

Jag gillar Harry mer i den här filmen. Lite kanske beror på att man får veta att han har haft ögon för Jane länge och att dessa säkert hade en fling en gång i tiden, bara att det också stannade vid det. Han känns mer som en obotlig romantiker och det är rätt charmigt. Han är ju dessutom inte lika pådrivande i jakten på pengar som Arlington är. Det var dock naivt av Harry (och även Arlington) att tro att vägen till en kvinnas hjärta är materiella ting som dom kläder, skor, parfym och smink som dom tog med sig till henne. Och när Harry möter sitt öde så känner jag att jag nog kommer att sakna honom lite.

Samma sak kan jag dock inte säga om Arlington. Där kändes det bara bra när han strök med.

Johnny Weissnuller är en bra Tarzan. Ännu bättre än vad han var i den första filmen. Så om han växer med varje film i den här rollen så lär vi ha många bra stunder att se fram emot.

Den som stälj showen är dock Maureen O'Sullivan i rollen som Jane. Här är hon helt klockren i den rollen och man faller pladask för Jane. Wow!

Intressant med Maureens klädval i den här filmen. Den var nog rätt så vågad för den här tiden. Således även nakenscenerna, dom i vattnet verkar hon ju dock intw ha gjort själv.

Lika fascinerande som det är, lika ont gör det när man ser hur en del av scenerna med djuren är. Lite är ju trickfilmat, det ser ju jag med. Men i en del scener är det inte det och där undrar jag återigen hur det var med djurhållningen på den här tiden vid inspelningen av denna och liknande filmer.

Jag gillar återigen det visuella. Det känns som att dom verkligen befinner sig i djungeln. Jag gillar även merparten av specialeffekterna.

I stora drag så var det här en riktigt trevlig och angenäm filmupplevelse och jag är tacksam för.både det och att den var bättre än den första som mer bara kändes som okej. Det får mig att hoppas på att flera av dom resterande filmerna som vi ska se är minst lika bra.

-

Jag inser för övrigt nu att Maureen är mamma till Mia Farrow. o_O Gillar henne skarpt, inte minst en av mina favoritfilmer; Rosemary's Baby (1968).

-

Jag återkommer när jag orkar med reflektioner på er andras omdömen. Vi har ju som tur är gott om tid för sådant.

Edited by Garm, 04 September 2016 - 04:33.


#24 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 06 September 2016 - 04:48

Tarzan and His Mate (1934)

Harry Holt har en ny affärspartner i hans gammla vän Martin Arlington och de ska ge sig av för att hämta elfenbenen från den legendariska djurkyrkogården som harry och hans fördetta partner, den avlidna James Parker, hittade året innan och med Tarzan's lovade beskyd så har de satsat allt på resan. Men han har även ett annat motiv i att försöka att vinna tillbaka Jane från Tarzan. Men efter att de skumma Henry Van Ness och Tom Pierce stjäl deras karta så har Harry inget annat val än att be Tarzan om hjälp. Efter en lång och farlig resa så återförenas de med Tarzan och Jane som lever lyckliga i djungeln tillsammans med Cheeta och hennes barn. Harry sätter genast igång med att försöka övertala Jane att flytta tillbaka till civilisationen och han är inte den ända då Martin genast också faller för Jane.

Den andra Tarzanfilmen i den då nya serien och direkt uppföljare på Tarzan the Ape Man (1932). Johnny Weissmuller är lika bra som Tarzan den här gången. Speciellt hur han talar utan att orden har någon betydelse för honom. Maureen O'Sullivan spelar en Jane som verkar genuint lycklig med sin Tarzan. Neil Hamilton spelar Harry lika bra som i första filmen. Fast han ser lite äldre ut och han har förlorat lite av mystiken han hade i första filmen. Paul Cavanagh är den nya i gruppen och spelar den skumma opålitliga Martin. Även han gör ett mycket bra jobb.
Men vem regiserade filmen? Cedric Gibbons fick credit med han fick sparken efter att han gick över budget (vilket förklarar scenerna där lejon och andra fiender byts ut mot bagrundsfilm) och ersattes med Jack Conway. James C. McKay regiserade scenerna med djuren men Maureen O'Sullivan påstod att han regiserade det mästa av filmen. Det var iallafall en väldigt rörig production. Flera skådespelare byttes också ut under productionen (bla. vem som spelade Martin Arlington och de två männen som stal kartan) och lejonägaren's fru, Betty Roth, tog över som Jane under några stuntscener med lejon medans Maureen O'Sullivan genomgick en blindtarmsoperation. Med andra ord, saker fungerade inte bättre i Hollywood förr i tiden, som vissa kan tro att det gjorde.

Den här filmen är en av de få utvalda filmer som i USA anses ha ett så pass historiskt och kulturellt värde att den förvaras extra noga för framtiden i deras nationella film arkiv.

Det första man lär sig om Arlington är vilken opålitlig typ han är när han kommer ut ur en kvinnas rum på båten med läppstift på sig och hälsar sedan på hennes make som han blev "vän" med. En kallblodig typ också.
Och Harry är sig lik, driver på infödingarna med piskor tills de stupar. 8 döda bara i början på resan... Snacka om människovärde. Och då är det ändå han som behandlar dem med "respekt" i filmen. En intresant sak är att de i filmen hintar om att Harry och Jane kände varandra före första filmen vilket går helt mot vad som sades i första filmen. Det kan bero på missuppfattningar eller att manusförfattaren inte brydde sig om att kolla upp förgående film vilket var vanligt med uppföljare på den tiden (kolla upp mina resentioner om de klassiska Sherlock Holmes filmerna för mer om det).

Jag kan inte låta bli att skratta över hur generad en uppklädd Jane blir när Tarzan uppenbart säger till henne att han vill ha sex. Uppenbarligen så fungerade de nya kläderna och parfymen lite för bra. :P

Här får vi lära känna Cheeta's barn medans Cheeta nu spelas av en människa eftersom aporna ska vara stora när de är vuxna. Och den här gången överlever hon inte filmen då hon offrar sig för att rädda Jane. Och Tarzan's elefantvän får också sätta livet till när Martin skjuter honom av girighet.

Så vad är filmens tema? Jag skulle säga Jane's inre kamp mellan sitt gamla liv och det nya. Hon försöker skapa en balans mellan det med att ha på sig lite riktiga kläder men inser snart att de är inte precis praktiska och det hela får allvarliga konsekvenser. Likadant så hamnar hon i konflikt mellan sina gammla ideal och de som gäller i hennes nya hemma, och mellan Tarzan och Harry. Det Svenska namnet passar rätt bra, "Tarzan och den Vita Kvinnan", då det är just det Jane tampas med. Att vara en vit kvinna i en djungel. Den vita kvinnan från civilisationen anser att naturtillgångar som elfenben inte gör någon nytta så de kan lika väl användas medans hennes nya liv betyder att hon måste lära sig att hon nu är en del av naturen och följer andra regler där allting är viktigt för sin orsak. Likadant med kläderna där de inte längre har någon betydelse.

Även Harry brottas med moralen. Till slut välje han girigheten och möter sitt öde. Jag blev spoilad om vad som skulle hända honom, tyvärr, men jag trodde att han skulle dö i början. Men han dör en hjälte och dessutom i ett försök att rädda en inföding för att visa extra mycket hur nobel han var. ;) Hans död var nog rätt överaskande för de som inte visste.
När det gäller Martin så förtjänade han vad han fick men det var också ett tråkigt antiklimax slut där varken Jane eller Harry fick veta att han försökte mörda Tarzan. Synd och ett slöseri att skippa den konflikten IMO. Visseligen så kan man se lite poetisk rättvisa i att han dog för att Tarzan inte kunde rädda honom eftersom han hade skjutit Tarzan men jag hade isåfall velat haft det mer uppmärksammat och att konflikten fanns där med avslöjandet om vad han hade gjort. Nu blev hans död istället nästan som en hjälte när han skulle skydda Jane.

En sak jag gillar är att Tarzan äntligen visar mer än det själviska beteendet han visade i första filmen. T ex så gillar jag att han starkt anser att det är fel att ta elfenben från de döda elefenternas kyrkogård. Det är liksom början på den Tarzan jag minns, den som är djungelns beskyddare. Fast jag stör mig fortfarande lite på hans kärlek till att döda djur. Jane får stoppa honom vid ett tillfälle för de inte har tid.

Även den här filmen han göras innan de nya censurreglerna trädde i kraft, vilket är varför man kan se en naken Jane (infödingskvinnor med bara bröst var tillåtet på den tiden då de inte ansågs vara samma sak). Den är också rätt brutal för att vara en film mäst riktad till barn.
Den vackra undervattensballetten var, som ni kan ana, mycket kontroversiell och var filmad i flera versioner pga det. Undervattensscenen var spelad av Johnny Weissmuller och hans 1928 OS-partner Josephine McKim (då Maureen O'Sullivan inte kunde hålla andan tillräkligt länge men hon han pröva på lite och det är osäkert om delar av det finns med).
Först var det tänkt att Jane skulle vara topless och bara ha skynke på främre underdelen men efter 2 dagars filmning så tröttnade de på att försöka hitta sätt att dölja hennes bröst och rumpa med löv och träd så de gjorde om hennes kläder och filmade om scenerna.

En sak som stör mig mycket är det lilla värde som infödingarna har. De dödas helatiden och ingen bryr sig så värst mycket som om de hade varit djur. Den ända de bryr sig om är den mer civiliserade omvända ledaren, precis som i första filmen. The noble savage. Det gör mig lite illamående även om jag förstår att det var hur det fungerade på den tiden. Båda filmerna är rena massakern av infödingar och så länge det är just infödingar så är det OK. Precis som att det på den tiden var OK att visa nakna infödingskvinnor för de ansågs inte lika mänskliga. Men samtidigt så får man väl tänka på att de vita alltid framställs som giriga och opålitliga i de här filmerna så det kan mycket väl vara så att filmskaparna ville att folk skulle se det som att infödingarna behandlades illa och reagera på det för de flesta filmer med infödingar jag har sett från den här tiden så behandlades de väl av de upptäcksresande medans jag tror att det här i Tarzan-filmerna tyvärr nog var sanningen om hur de behandlades. Likadant så slog de ett slag för att elfenben borde låtas vara.

Precis som förra filmen så är den här mycket välgjord. Vissa scener imponerar fortfarande, som när Tarzan brottas med krokodilen. Och apscenerna med Cheeta II är väldigt underhållande.
Det här är en mycket bra film och IMO bättre än första.

Betyg: 8,5 elfenben av 10 (Fantastiskt Bra-)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#25 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 September 2016 - 11:47

Låter som om vi hade en bra upplevelse alla tre. :)

Vad gäller det där med djuren så hade man helt klart andra förhållningsregler när den här producerades, men som det stod i en kommentar som jag läste annorstädes så var (och är) exotiska djur dyrbara och kostar en del pengar. Så förhoppningsvis har de alltid haft ett grundskydd i att en ersättare kostar pengar, även på 30-talet.

Crusader gjorde en rätt snygg parallell mellan den svenska titeln och filmens uppenbara huvudtema: att Jane slutligen väljer bort "civilisationen" för djungeln och Tarzan. Jag har nog själv inte riktigt tänkt i dem banorna i samma utsträckning.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)