Jump to content

Photo

In Time (var I'm.Mortal) - Sci-fi av Andrew Nicol


  • Please log in to reply
10 replies to this topic

#1 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 13 April 2010 - 08:56

I'm.Mortal

Manus och regi av Andrew Nicol som tidigare både skrivit och regisserat bl a Gattaca (1997), S1m0ne (2002) och Lord of War (2005). I dagsläget jobbar han med The Cross en sci-fi film med Orlando Bloom (måste notera även den på min att-se-lista) och efterarbetet med The Host som är baserad på Stephanie Meyers bok The Host (hon som ligger bakom vampyrsviten Twilight om ni inte redan visste det Posted Image)

Synposis
Filmen utspelar sig i en inte allför avlägsen framtid där genen för åldrandet har avaktiverats. För att undvika överpopulation så är det de rika som gynnas och de fattiga får förhandla om sin odödlighet.

Tycker filmen låter riktigt intressant (plus att jag gillade Gattaca och S1im0ne) så jag lägger till den på min att-se-lista Posted Image


Andrew Niccol's new sci-fi project: 'I'm.mortal' (exclusive)
April 12, 2010

Andrew Niccol is readying his next sci-fi movie.

New Regency is in negotiations to pick up "I'm.mortal," the latest script from Niccol, who also will direct the film project.

Strike Entertainment, the production outfit run by Marc Abraham and Eric Newman that is currently shooting "The Thing" prequel for Universal, is in negotiations to produce.

The story is set in the not-too-distant future where the aging gene has been switched off. To avoid overpopulation, time has become the currency and the way people pay for luxuries and necessities. The rich can live forever, while the rest try to negotiate for their immortality.

The protagonist is a poor young man who comes into a fortune of time, though too late to help his mother from dying. He ends up on the run from a corrupt police force known as "time keepers."

The script is the latest entry into the arena of "social sci-fi," a genre that uses one big idea to reflect on societal issues. Examples range from last year's "District 9" to "Children of Men," which Strike produced.

Niccol's oeuvre is dotted with such work, including "Gattaca," "The Truman Show" and "S1mOne," and insiders say the project, with shades of a grounded "Logan's Run," could be Niccol's most commercial work yet.

The script is one of the hot projects for the under-25 set because every character looks young. (The scenario makes it so that onscreen, adults such as parents appear to be the same age as their kids.) CAA-repped Niccol is currently ensconced in meetings with a deep pool of candidates, eyeing a summer start in L.A.


Edited by Georgia, 09 October 2011 - 19:14.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#2 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 13 April 2010 - 10:41

"Genen för åldrandet"? Vad är det för tafflig andragradsförklaring? Om det fanns en sådan gen skulle evolutionen för länge sedan ha avaktiverat den - potentiellt oändlig livslängd är en fitnessjackpot.

#3 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 13 April 2010 - 11:36

Visst är det märkligt med en sci-fi film som handlar om något ologiskt?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#4 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 13 April 2010 - 16:07

Nä, men det finns mer trovärdiga förklaringar, som stamcellsgenerativ vävnadsföryngring eller nanomedicinska behandlingar. Det kanske är för mycket begärt av professionella och högavlönade manusförfattare att göra lite research?

Edited by Mjolnir, 14 April 2010 - 18:46.


#5 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 12 July 2010 - 22:43

Amanda Seyfried är castad.

Källa: Playlist

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#6 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 09 August 2010 - 10:29

Justin Timberlake i huvudrollen? Någon som sett honom i en större roll och hur skötte han sig? Jag kanske bara har fördomar, men jag är en aning skeptisk...
Senaste nytt är att Cillian Murphy förhandlar om en roll i filmen, en sorts officer som kommer jaga Justins karaktär.

Källa: THR

Edited by Synon, 09 August 2010 - 10:32.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#7 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 30 September 2010 - 08:34

Vincent Kartheiser (Mad Men) och Collins Pennie (Hawthorne) har joinat. Och filmen har ingen titel längre... :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#8 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 07 August 2011 - 15:17

Ny titel på filmen: In Time
In Time (2011) - IMDb
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#9 cyberhof

cyberhof

    Captain

  • Members
  • 442 posts
  • Gender:Male
  • Location:Starship Enterprise

Posted 07 August 2011 - 21:17

Trailern som finns på IMDB såg helt ok ut kan bli en bra rulle.

Ang Gener för åldrandet så läste jag i Illustrerad vetenskap (tror jag det var) om detta och där stod det något om att man har genomfört experiment som gjort att man har lyckats förlänga livslängen på möss flera gånger om och att man i framtiden kunde göra någonting liknande för människor dock handlade det då om att fördubbla livslängen för oss.

Ang Justin Timberlake så såg jag honom i filmen Bad Teacher nyligen där han hade en av dom större rollerna och där var han helt ok som skådis faktiskt...

#10 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 08 April 2012 - 23:50

Filmen har en rätt intressant setting som tar en stund att svälja, men när man väl gjort det uppstår ett hyfsat drama. Temat med tid/liv som valuta skapar en rätt intressant problematik och spetsar till begreppet klass(kamp) rejält. Vissa scener (som t ex ett pokerparti) får automatiskt mer nerv, då man spelar om livstid. Att alla man ser är i 25-årsåldern skapar en rätt skruvad stämning. Justin Timberlake ger rätt bra liv till sin karaktär, och Cillian Murphy gör också vad han ska. Sedan är detta så klart en film där man inte får fundera för mycket, det gäller som sagt att svälja begreppen och leva med det: det är egentligen vääldigt många svagheter och luckor i historien. Samtidigt gör filmen detta rätt smart som inte lägger mycket tid på att förklara, utan så att säga tvingar in tittaren i handlingen. Filmen har genomgående en skön, dystopisk stämning så det gör ont att se det påtvingade, lyckliga slutet som i rätt hög grad sabbar det som byggts upp .

Betyg: OK+

Edited by Fiskrens, 08 April 2012 - 23:58.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#11 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 04 November 2012 - 17:47

Det är inte första gången som regissören/manusförfattaren/producenten Andrew Niccol behandlar samhällsrelaterade ämnen som utspelar sig i framtiden. I ”In Time” handlar det om hur tid blivit en hårdvaluta och de rika styr över de fattiga och som någon från det övre skiktet säger ”För att leva för evigt krävs det att några människor dör.” Jag gillar hur Niccols tagit vara på den gamla klyschan ”tid är pengar” och gjort en historia av den som utspelar sig i en inte alltför avlägsen framtid (tolkar jag det som). Och människans jakt på evig ungdom/liv som här förverkligas i och med att tiden stannar när människorna uppnår åldern 25 för att sedan starta om med timern inställd på ett år. Nu börjar jakten på sekunderna. Mycket intressant och tankeväckande.

Tyvärr så lyckas inte Niccol vidareutveckla detta och sjabblar bort det hela med ett alltför enkelt manus med förutsägbar handling, logiska luckor och tunna actionscener. Justin Timberlake imponerar dock och ge honom några filmer till så kommer han bli en faktor att räkna med i filmbranschen. Cillian Murphy tycker jag även fungerar bra som tidsväktaren, men jag hade önskat att hans karaktär fått utvecklas lite grann. Amanda Seyfried är söt att titta på, men det var väl allt.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.