Jump to content

Photo

Tävling: Hur ser en osynlig man ut?


  • Please log in to reply
16 replies to this topic

#1 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 22 November 2011 - 23:28

Hur ser en osynlig man ut?

Det kan du få svara på. Svenska Superserier har en återkommande serie kallad Nordens Stjärnor som handlar om en superhjältegrupp med det namnet. I historien ingår att gruppen Nordens Stjärnor har haft föregångare inspirerade av seriernas amerikanska pulp-era. En av dessa föregångare är Osynlige Mannen som på något sätt kunde bli osynlig! Om det är med hjälp av magi, med kemiska substanser, med maskiner eller på något annat sätt, det bestämmer du, så länge det ger en schysst pulp-erakänsla. Om pulp-eran och dess hjältar kan du läsa på Wikipedia.

Så vi utlyser härmed en tävling för att designa denna person som han ser ut när han är synlig, och vad det är som får honom att bli osynlig. Ifall du designar en dräkt eller förklädnad som täcker ansiktet så får du gärna designa utseendet utan också.
Det lilla som är fastställt om honom är att han hette Rolf, var vit, var aktiv mellan cirka 1950 och 1970, och fick en dotter 1965.

Om du vill läsa mer om Nordens Stjärnor så kan du hämta Skaparguiden på http://www.griffinde...al5komplett.pdf
Du behöver inte skapa någon profil på det sätt som figurerna i den guiden har, men du får om du har lust.

Vinnaren får det aktuella numret av Svenska Superserier samt första numret där Osynlige Mannen figurerar (vilket det inte finns något planerat för än). Designen kommer att tillhöra den som vinner, medan karaktären som sådan kommer att kunna användas av Svenska Superserier och troligen överlämnas som helhet till Public Domain.

Det är designen som är viktig, inte din ritförmåga. Vilket medium du väljer spelar heller ingen roll.

Ditt bidrag kan du antingen lämna vid Svenska Superseriers bord på Göteborgs Seriefestival sista helgen i november, eller maila till daniel@griffindesign.org senast 31 december 2011.

Edited by Den Gröne Hämnaren, 01 December 2011 - 00:50.


#2 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 27 November 2011 - 15:34

Nu är tävlingen också upplagd på Serieforum, Seriefrämjandets forum och Grafisktforum.org.

#3 Sir-L

Sir-L

    Captain

  • Members
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Alingsås

Posted 31 December 2011 - 22:09

Har mailat ett förslag (som vanligt i sista stund)

#4 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 01 January 2012 - 12:41

:cheer:

#5 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 01 January 2012 - 15:25

Bidragen som kommit in kommer att komma upp här under veckan.

#6 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 05 January 2012 - 18:22

Imorrn kommer bidragen upp. Jag har valt att rita om dem så att de står i samma pose och har samma stil så designen, och inte ritskickligheten blir avgörande. Sen kan vi konferera lite om vilken vi gillar mest.

#7 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 06 January 2012 - 18:09

På grund av strul med routern har jag inte haft internet ett bra tag under eftermiddagen när jag behövde kolla upp lite referens. Bidregen kommer istället upp imorgon.

#8 Sir-L

Sir-L

    Captain

  • Members
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Alingsås

Posted 06 January 2012 - 19:13

Attans, jag väntar med spänning...

#9 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 07 January 2012 - 15:37

Så då!

Här är våra bidrag till Osynliga mannen:

Posted Image

Nummer 1 får sin osynlighet från ett misslyckat försvarsexperiment och styr sin osynlighet med viljan och måste vara koncentrerad för att det ska fungera.
Nummer 2 får sin osynlighet från en vätska som han har i en speciell maskin han bär på ryggen som injicerar vätskan in i hans blod. Vätskan räcker till tre doser som varar 24 minuter.

Vad säger ni? Jag gillar båda designerna så ni får hemskt gärna hjälpa till att avgöra.

Edited by DanielSchenström, 07 January 2012 - 23:05.


#10 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 07 January 2012 - 16:26

Svårt val.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#11 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 07 January 2012 - 21:40

jag väljer nummer ett, fast då vill jag ha goggles och ansiktet från nummer två

#12 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 07 January 2012 - 23:06

Jag hade missat en detalj, det ska vara 24 minuter, inte timmar som jag ursprungligen skrev. Det är nu ändrat i ursprungsposten också.

#13 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 08 January 2012 - 16:18

Båda är bra. Nr 2 är bäst.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#14 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 10 January 2012 - 18:38

Jag blev lite inspirerad att göra ett koncept själv här, för Osynlige Mannen... =)

Det är ju helt klart för sent nu, men det kan vällan användas till nåt annat, längre fram.

Tänker mig att han heter Magnum Kämpfer, halv tysk-halv svensk, och var mycket aktiv i unga år i dom radikala tyska politiska förbunden, han var till och med TERRORIST! 0_o

Under ett av attentaten som hans grupp utförde så bombade dom ett forskningslabb för kvantumskiftning, men tyvärr använde dom en experimentell atombomb i miniatyr för uppgiften, som tyvärr reagerade med utrustningen och exploderade för tidigt, och dödade alla andra i Magnum's grupp (samt demolerade hela labbet självfallet.).

När han vaknade så hade hans kropp skiftats en aning utanför vår rumtid! Och han hade därmed blivit en osynlig man.
Men kvantumskiftet hade även skiftat honom mer än så i början, så han kunde inte ens ta i föremål, han hade blivit ett spöke då det mesta av hans massa hade skiftats till en annan vibrationell frekvens än materian i vårt universum.

Förlusten av hans kamrater och att han fångades i detta tillstånd fick honom att tänka över sitt liv och bestämma sig för att förändra det, om han någonsin kunde få ta del av världen igen. Efter ett par år så fasades hans massa långsamt tillbaka, och han blev korporell igen, dock fortfarande osynlig. Han raderade då all information från dom flesta arkiv om sitt gamla liv, och satte igång med att skapa en ny identitet, som Den O-SYNLIGE Mannen!

Tänker mig att han faktiskt fått hjälp längre fram, kanske under Silver Age, av mannen till den forskare som höll i kvantskift-projektet som gjorde honom osynlig, med att få ett särskilt harnesk (orange) som fasar in honom mer till vår dimension, och därmed tillåter honom att bli delvis synlig igen. Dock så är det främst hans huvud som är synligt, och det yttersta lagret på hans hud är fortfarande osynligt, vilket leder till att man ser hans inre organ och blodådror. Han döljer en del med en blå overall, men denna fasas ofta ur led också, vilket betyder att man ofta ser hans inre.

Harnesket kan om han använder extra kraftmoduler tillfälligt boosta honom helt synlig, men endast för några minuter i sträck, innan den laddas ur och han blir helt osynlig igen. Dock tillåter det honom även att fasa sig själv MER ur led igen, och han kan därmed inte uppfattas av den mesta jordiska tekniken, blir helt ohörbar, och kan passera genom väggar och barriärer som om dom vore luft.

Dock så tar det liksom synlighets-fasningen mer energi, och han måste då snart stänga av funktionen, men den räcker längre än synlighet, så han kan bli okroppslig i ca 27 minuter innan batterierna laddas ur.

Hans identitet är fortfarande ett mysterium för dom andra i NS, och för allmänheten. Tänker mig även att han är inte alls särskilt goda vänner med OMÖJLIGE Mannen, som alltid har ogillat hans radikala åsikter, och hårda attityd. Ja, faktum är väl att det varit nära att SMÄLLA ett antal gånger mellan dom, under årens lopp. O-M retar sig fortfarande särskilt mycket på att Osynlige Mannen aldrig trädit fram och avslöjat sin identitet för dom andra i gruppen, trots att dom känt honom i flera år.

Edited by PredaBot, 10 January 2012 - 18:42.


#15 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 10 January 2012 - 22:49

Såhär får det bli. Design 2 är vinnaren. Idén och utseendet känns mest rätt era-mässigt. Han bli Osynliga mannen helt enkelt. Men Design 1 kommer jag om kreatören tillåter det få bli en Osynlig man som dyker upp i mellanrummet mellan Folkets väktare och Nordens Stjärnor som en oberoende hjälte. Och det blir nån form av belöning för den designen också. Kommer kontakta folk imorrn med beskeden.

#16 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 12 January 2012 - 00:17

Kommentarer förekommer förresten även på Facebook.

#17 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 04 February 2012 - 14:11

Ok, den vinnande designen kommer från Sir L och den andra designen från Hanna Torén. Jag kommer att ta kontakt med SSS vinstansvariga snart för att se till att första delen av prsiet går ut till er.

Ursäkta tiden det tagit för detta.