Jump to content

Photo

Mysterious Cities of Gold, the


  • Please log in to reply
31 replies to this topic

#1 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 31 December 2005 - 21:45

Tänkte för omväxlings skull posta ett par länkar som jag inte knyckt från någon annans blogg. ;)

När jag var yngre gick, på TV3 har jag för mig, en tecknad serie som jag gillade. Titel minns jag inte det enda jag i stortsett minns tydligt är fragment från tema melodin som innehöll låten "Aaaah ahaha letar efter guldstäderna".

I min jakt på en hyffsat detaljerad sida med bilder och *host, host* annat matriel för att fäska upp minnet så snubblade jag över http://www.animenewsnetwork.com/, som gav mig en svensk titel som var vagt bekant och en bild som nästan bekräftade serien som jag var ute efter f.ö. så hade ANN minsann information - tom de svenska "röstskådespelarna" fanns nedtecknade... Men jag ville höra tema melodin för att vara säker. Det var då som Google tipsade mig om http://80scartoons.co.uk/ - kanske inte hade så där hisnande med information - men lite mer bilder och episodernas titlar och uhh ljud. Samt en gullig liten ikon som indikerade om serien finns släppt på DVD eller inte... Är det inte härligt?

Och för den som undar: Jopp... Det var "The Mysterious Cities of Gold" jag letade efter (eller "De Mystiska Guldstäderna" som den tydligen heter på Svenska). *nynnar på tema melodin* Någon DVD finns tydligen inte - synd.

Edited by XC, 24 July 2007 - 15:35.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#2 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 31 December 2005 - 22:45

Någon DVD finns tydligen inte - synd.


Jodå - i hemlandet, det vill säga Frankrike. Originaltiteln är "Les Mystérieuses cités d'or" och egentligen är även "Taiyô no ko Esteban" originaltitel eftersom serien var en samproduktion mellan Frankrike och Japan.

Underbar tv-serie som jag älskade en hel del när jag var liten.

#3 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 January 2006 - 09:58

Jodå - i hemlandet, det vill säga Frankrike

Äsh... Det räknas ju inte (förstår varken franska eller japanska). :P

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#4 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 01 January 2006 - 15:22

The Mysterious Cities of Gold på dvd med engelskt tal står högt på min önskelista, tyvärr så finns det ju inte. En av mina all time favoriter och det är en serie som fungerar utmärkt för omtitt nu även senare, har serien nerladdad i mindre bra kvalitet. :)

#5 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 January 2006 - 15:27

Såg du denna banner: Posted Image :D

Edited by XC, 24 July 2007 - 15:34.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#6 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 01 January 2006 - 15:35

Måste genast skriva på! Fast jag har läst att de engelska ljudfilerna, originalen, blev förstörda i nån brand, men det finns ju sämre kopior som borde gå att städa upp lite. Behöver inte var perfekt, bara det är engelskt tal.

#7 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 January 2006 - 15:43

Behöver inte var perfekt, bara det är engelskt tal

AMEN! :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#8 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 01 January 2006 - 16:04

Måste genast skriva på! Fast jag har läst att de engelska ljudfilerna, originalen, blev förstörda i nån brand, men det finns ju sämre kopior som borde gå att städa upp lite. Behöver inte var perfekt, bara det är engelskt tal.


Eller så kanske de tar beslutet att spela in ny dialog.

När jag tänker efter ... för något år sedan fick jag höra att det ursprungliga japanska ljudspåret hade förstörts (eller var det försvunnit? Inte säker) och därför fick man spela in ny dialog.

#9 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 01 January 2006 - 16:23

Eller så kanske de tar beslutet att spela in ny dialog.

Det skulle inte vara samma sak. Mycket av serien och nostalgin ligger också i rösterna, ivarjefall för mig.

#10 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 01 January 2006 - 18:40

Kommer ihåg serien med glädje! Tror även jag ska ha nått avsnitt inspelat på nått gammalt risigt vhs band nånstans

Winter is Coming


#11 Darth Sidious

Darth Sidious

    Commander

  • Members
  • 251 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 24 July 2007 - 15:46

Som jag har sökt efter denna serie, med hacka, spade och ficklampa har jag letat bakom träd och under stenar utan resultat. Men tack vare likasinnade har jag nu äntligen hittat rätt. Tack XC och sci-fi nytt. :wub:

Jag skulle gärna köpa denna serien på dvd med antingen svensk dubb, som jag uppskattade då serien sändes på tv. Eller med japanskt, franskt eller engelsk tal och en svensk/engelsk sub till det. Nu finns det tydligen ingen sådan utgåva men vem vet vad framtiden har att erbjuda. Finns serien "tillgänglig" på andra vägar?

Är det någon som minns vem som gjorde dom svenska rösterna?

Jag kommer ihåg hur jag satt bänkad framför tv:n varje gång det var ett nytt avsnitt och jag älskade verkligen den här serien. Det gör jag fortfarande och jag hoppas att jag inte blir besviken om jag får chansen att se om den någon gång. Tyvärr har det ju hänt några gånger att en serien/film/bok man uppskattat mycket som ung inte uppskattas lika mycket i mera vuxet tillstånd.

#12 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 July 2007 - 15:50

Staffan Hallerstam as Esteban

Gunnar Ernblad as
Captain Calmec
Mendoza
Narrator

Lena Ericksson as Zia (Källa)


Dubbningshemsidan - Sångtextsregister - De mystiska guldstäderna - Ledmotiv

De gåtfulla guldstäderna - Wikipedia, den fria encyklopedin

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#13 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 October 2007 - 16:52

Herrejösses:

SFX | Mysterious Cities of Gold on DVD

Posted Image

Rights issues have gotten in the way for years, but now it seems that they've all been resolved - Fabulous Films plans to release the English-language version of Mysterious Cities of Gold on DVD in February 2008!

The '80s series, which was responsible for the creation of a whole generation of anime fans (along with Ulysses 31 and Battle of the Planets), will be released across three double-disc DVD sets, each containing 13 episodes. Fabulous Films is about to begin work on picture and sound restoration in London for the DVD releases, and apparently have quite a few plans for DVD extras, including an interview with writer Jean Chalopin. Oh, and it's worth noting that Europe's getting it first, for a change!

Man kan läsa mer hos TVShowsOnDVD.com...

:thumbsup: :wub:

Edited by XC, 02 October 2007 - 16:52.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#14 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 02 October 2007 - 17:01

Yes! :thumbsup2:

Hoppas att allt går som planerat och att releasedatumet inte flyttas.

Iofs skulle jag vilja ha en svensk dubbning också men det är ju inte aktuellt för denna utgåva tyvärr... ;)

#15 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 October 2007 - 18:03

Man kan inte få allt här i världen. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#16 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 03 October 2007 - 01:13

Den mest fantastiska DVD-nyheten sedan MSCL annonserades första gången!

:hurrah: :hurrah: :hurrah: :hurrah: :hurrah:

Och det är helt klart originaldubben på engelska som jag vill ha, har aldrig sett någon annan version. Jag kommer inte bry mig vad boxen kostar, den ska bli min.

Edit: varför ligger den här tråden i tv off topic? Serien har helt klart inslag av scifi.

Edited by Illyria, 03 October 2007 - 01:14.


#17 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 03 October 2007 - 15:33

Kul att den ska ges ut i engelskspråkig utgåva. Jag hoppas dock att de kommer att ha med franskt samt japanskt originaltal också, även om det ursprungliga japanska ljudspåret lär nog bli knivigt att få tag på.

Iofs skulle jag vilja ha en svensk dubbning också men det är ju inte aktuellt för denna utgåva tyvärr...


Det hade varit guldigt! :thumbsup:

#18 Corto Maltese

Corto Maltese

    Lieutenant Commander

  • Validating
  • 160 posts

Posted 03 October 2007 - 16:02

Först Ulysses 31 och nu även De mystiska guldstäderna på dvd. :hurrah:

Dock har jag enbart sett De mystiska guldstäderna med svensk dubb när serien gick på TV3 för en herrans många år sedan så jag kan inte säga vad jag tycker om serien med annat tal än svenska. Förhoppningsvis är serien minst lika bra med engelskt/franskt/japanskt tal. Hoppas att den kommande utgåvan inte blir så dyr för detta är någotning jag verkligen vill unna mig i nostalgisyfte.

#19 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 February 2008 - 14:02

Såg att det fanns lite mer info som inte postats i tråden. :)

TvShowsOnDvd - Plans, Contents & Extras for DVDs of Nickelodeon-aired Cartoon

12/21/2007

USA Release Date Not Yet Finalized, But The Work Continues!

Early in October we had an exclusive statement from Fabulous Films, the U.K. company that is planning on a 2008 release of Mysterious Cities of Gold both over there and here in the USA. The classic '80s animated series aired in the USA on Nickelodeon, and the DVD releases are highly anticipated by fans who grew up watching this show about a Spanish orphan named Esteban and his friends and companion, on a search for Esteban's father and for The Seven Cities of Gold in the New World.

The original company statement we posted a couple of months ago detailed their plan for the release as it stood at the time, including a February release in the UK and a USA release "later in 2008". Now one of our readers, Farid Far, has let us know that the British online retail site for HMV has a new listing up for this, showing a March release in the U.K., a picture, and a nice long list of contents and extras. At this time I'd like to make it clear that TVShowsOnDVD usually doesn't discuss listings at retailers that aren't for a North American release (so please don't e-mail us with others). We're making a rare exception with this case, because we discussed this further with Fabulous Films and it's clear that the U.K. and USA releases will end up with similar content.

So, this is our best way of giving our USA readers a look at what HMV is posting, and what Fabulous Films says is the current actual status of each item that HMV lists, in terms of the USA release. To make it simple, we're just going to present HMV's list and insert our own comments, based on our discussion with Robert Starks (to remind you, he is the USA branch CEO and Managing Director for Fabulous Films):

* All 39 Episodes With Fully Restored Picture And Sound

Previous plans we posted about called for 3 different releases from Fabulous, each with two discs containing 13 episodes. Fabulous Films has instead decided to go with a 6-DVD set with all 39 episodes in a single package. They have not yet started the authoring and encoding process, so the number of discs could potentially change. They tell us this: "we want to get the DVD compression rate right, so the quality of the restoration (picture and sound) can be appreciated". Sounds great! There may be releases later on that break up the big package into smaller chunks, but for now they are going mainly with one Complete Series release.

* Dubbing Cast Interview Documentary Featuring The 4 Lead Characters
* Interview With Creators Jean Chalopin And Bernard Deyries
* Interview With Composer Shuki Levy

While the above-mentioned interviews with the Cast and the Creators are already recorded and "in the can", the Shuki Levy interview won't be filmed until after the New Year holiday. There's no reason at this time to believe it won't be on the DVDs, but nothing is certain until the interview actually happens, of course!

* Phillip Schofield Broom Cupboard Singalong
This item is pending legal clearances, so it is not yet certain to be included on these DVDs.

* Karaoke Singalong
* Original Storyboards
Unfortunately this extra cannot be included, because all of the storyboards could not be located. Instead, Fabulous hopes to substitute it with an interesting look at the development process, using some of the storyboards they do have, and comparing them to the final animations.

* Original Concept Designs
* Cast And Crew Biogs
* Episode Synopses
* Subtitles
English subtitles are confirmed; they are not yet certain if any other languages will be included.

* Series Synopsis
* Deleted Scenes
Deleted Scenes are not completely nailed down yet, but probably will be able to be included.

* All 39 Original Documentaries
For those of you who don't recall, this item refers to the short features at the end of every episode, each roughly three minutes long, that went over the actual history of a subject that figured into the story just watched (such as the Amazon rainforest, or the Straights of Magellan, or an object quested after or encountered). All of them will be included, as originally broadcast.

* Medallion
This gold medallion, a physical reproduction of the item from the show, is still not finalized for inclusion with HMV's release, but rather still "in discussions". However, if it DOES happen, then it would an HMV-only exclusive, so it wouldn't likely be seen anywhere in the USA...except for the unlikely event that a local retailer makes a similar negotiation to include it, or something similar to it. USA fans shouldn't get their hopes up on getting this item.

* A3 Poster
A poster of the show. By "A3" they refer to the size of the poster, which is roughly 11 inches by 17 inches (43cm x 28 cm).

* Booklet
* 6 Collectors Postcards
The number "6" isn't set in stone yet; it may end up being more or less than 6.

All items mentioned above, but not commented on, should be found on the USA release whenever it arrives. The March date HMV has for the United Kingdom is confirmed, but no date - or pricing - has been set for the USA release yet. The artwork shown at HMV is strictly their own choice of temp art, and does not reflect any package art from Fabulous Films.

Our sincere thanks to Robert Starks for spending time with us and getting this update out to fans. We're looking forward to this release, and we know you are, too! Stay tuned and we'll keep you updated.



#20 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 February 2008 - 14:10

Intressant. Få se om någon här i landet får tummen ur och släpper den. Annars så är jag inte helt ofrämmande för en importutgåva. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#21 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 February 2008 - 14:29

Jag ska ha serien, så är det bara. ;)

Om inget svenskt bolgen visar intresse så känns ju den brittiska utgåvan som ett bra val då inget verkar vara klart med en amerikansk release innan den brittiska. Discshop tar ju in mycket brittiska utgåvor så dom borde nappa på när den brittiska releasen släpps i mars. Om inte annat kan man göra ett inköpsförslag till discshop.

Kan ni ta hem den här filmen till mig?
Om du vet om att en film finns utgiven i något av de länder vi handlar med, men vi inte har filmen i vårt sortiment, får du gärna tipsa oss om filmen. Om vi bedömer att det kan finnas ett lite större intresse för filmen tar vi in den i vårt ordinarie utbud. Däremot kan vi tyvärr inte hjälpa till med generella specialbeställningar på smalare eller lite mer udda titlar.



--

HMV har lite mer info. Bland annat bilder på boxen. :)

Release date: 24-3-2008
Number of Discs: 6


DVD Features

Contents:

* A3 Poster
* Booklet
* 6 Collectors Postcards
* All 39 Episodes With Fully Restored Picture And Sound

Features:

* Dubbing Cast Interview Documentary Featuring The 4 Lead Characters
* Interview With Creators Jean Chalopin And Bernard Deyries
* Interview With Composer Shuki Levy
* Phillip Schofield Broom Cupboard Singalong
* Karaoke Singalong
* Original Storyboards
* Original Concept Designs
* Cast And Crew Biogs
* Episode Synopsis
* Subtitles
* Series Synopsis
* Deleted Scenes
* All 39 Original Documentaries

Episodes:

* Esteban, Child Of The Sun
* Crossing The Atlantic
* Heroes Again
* Adrift On The Endless Sea
* The Abduction Of Zia
* The Ship Solaris
* Secret Of The Solaris
* The New Continent
* The End Of The Solaris
* Secret Of The Temple
* Messengers Of The Region
* Secret Of The Medallions
* Mystery Of The Parents
* Esteban's Medallion
* The Subterranean Secret
* The Urubus
* The Great Condor
* Maiden Flight Of The Great Condor
* The Nazca Plateau
* The Spaniards' Cannon
* The Amazons
* The Mirror Of The Moon
* The Jade Mask
* The Manuscript
* The Lake Of Gold
* The Swamps
* The Doors Of Night
* The Forest Of Statues
* The Burning Shield
* The Escape
* The Village Of The New Sun
* Attack Of The Olmecs
* The Reunion
* Revolt Of The Mayas
* The Olmec Machine
* Aerial Pursuit
* The City Of Gold
* The Great Legacy
* End Of The City Of Gold


Edited by Cartman, 12 September 2008 - 14:38.


#22 rehnvall

rehnvall

    Senior Commander

  • Members
  • 380 posts

Posted 23 February 2008 - 11:15

Ljuva minnen.


Är det någon som vet om serien kommer att vara klipt? eller var den engelska "orginalet" alltid klipt?

#23 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 23 February 2008 - 11:28

Ljuva minnen.


Är det någon som vet om serien kommer att vara klipt? eller var den engelska "orginalet" alltid klipt?


Den engelska versionen är klippt på vissa ställen. Det är vissa svordomar och våldsamma scener som klipptes bort när tv-serien dubbades till engelska.

#24 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 September 2008 - 14:39

Discshop har nu fått in den för försäljning. Verkar vara identisk med min tidigare post angående utgåvan. :)

Edited by Cartman, 12 September 2008 - 14:40.


#25 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 September 2008 - 14:58

Kanske man kan försöka få tummen ur och införskaffa serien nu då. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)