Jump to content

Photo

Cirkeln


  • Please log in to reply
14 replies to this topic

#1 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 August 2014 - 15:20

Den här filmen ser jag fram emot att se när den väl släpps för hemmamarknaden.

 


Edited by Garm, 06 August 2014 - 22:54.
Inlägg flyttade. Ny tråd/ämne skapat. Tillägg av taggar.


#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 August 2014 - 16:35

Jag med, som det stod på twitch hade man kanske väntat sig att det skulle hända en del på genre-marknaden i Sverige iom succén med "Låt den rätte komma in". Men vi får nöja oss med det lilla vi får.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 August 2014 - 17:41

Jag läste denna artikel som dök upp innan Twitch uppmärksammade det hela. Jag läste aldrig Twitch artikel. Får ta och göra det sedan. Jag kan inte annat än att hålla med. Visst har det kommit lite skräckfilm, eller i gränserna kring den genren, men det finns ju så många fler genrer som är mer intressant än skräck.


Edited by Garm, 06 August 2014 - 22:55.


#4 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 August 2014 - 20:54

Tack för länken. Verkar som om många är positiva. Här är länken till artikeln på twitch:
The Craft Goes To Sweden With The First Teaser For CIRKELN (THE CIRCLE)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#5 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 06 August 2014 - 21:20

Jag tycker det ser väldigt bra ut, även om det inte är så mycket man får se. Allt ser "rätt" ut - och då utgår jag även från de bilder som släppts.

Tycker det här är värt en egen tråd. Nån moderator här? :P
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#6 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 August 2014 - 22:56

Nu är inläggen flyttade till en egen tråd.

 

Trevligt att du också tycker att det ser bra ut och är nyfiken på slutresultatet, Fiskrens. :)

 

Tack för direktlänken till Twitch, XC. :)



#7 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 02 December 2014 - 23:31

Nu har vi även en trailer att beskåda.

 

Jag tycker att det ser riktigt bra och lovande ut. Vilket är ovanligt, för det brukar nästan alltid finnas något att haka upp sig på redan i det här stadiet av en filmatisering där man uppskattar den litterära förlagan.

 


Edited by Garm, 02 December 2014 - 23:33.


#8 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 December 2014 - 09:52

Jag har inte läst boken än, tänkte som vanligt vänta tills efter filmen.

 

Men jag håller med om vad du säger: Trailern är avgjort lovande.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#9 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 13 December 2014 - 21:40

Där gör du ju fel. Det viktiga när man ser en film som bygger på en bok är ju att muttra över vad de har gjort fel.

 

Fast jag har ju inte heller läst böckerna. Får se om det hinner bli gjort innan jag ser filmen, eller om jag helt enkelt nöjer mig med att se filmerna. När jag såg första harrypotterfilmen hade jag inte läst böckerna, så då bestämde jag mig för att inte göra det heller. Men den planen höll inte. Nu har jag läst alla böckerna men bara sett ett fåtal av filmerna.

 

Men Cirkeln, ja... Det kan bli något, det där. Jag är rädd att den ska bli så bra att någon får för sig att göra den en gång till fast på ett begripligt språk.



#10 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 24 January 2017 - 15:49

Nu har jag fortfarande inte läst böckerna, men filmen finns på SvT Play, så jag passade på att kolla.

 

Den är helt okej. Att jublet inte blir högre, kanske beror på att jag hade för höga förväntningar. I alla fall tycker jag inte att den är så värst originell. Och det känns som att det fattas saker. Vilket det förmodligen gör också, eftersom den bygger på en bok. Jag har som sagt inte läst den, så någon annan får uttala sig om hur de olika versionerna av berättelsen förhåller sig till varandra. Hur som helst finns det grejer jag tycker om i den. Till exempel intressant att se hur de olika häxorna reagerar på sina krafter. Det är många frågor som lämnas obesvarade, och så ska det väl vara. Men om man just fått veta att man är häxa och träffar på en mer erfaren häxa som säger sig ingå i Rådet... Skulle man inte då ha väldigt många frågor till vederbörande? Nåväl, min nyfikenhet är väckt. Eller bibehållen, kanske jag ska säga. Nyfiken var jag ju redan från början. Ser gärna uppföljaren om det kommer en sådan. Har inte hört talas om att den är på gång. Någon annan som märkt av några ledtrådar om dess öde?



#11 Sparks

Sparks

    Commander

  • Members
  • 238 posts
  • Gender:Female

Posted 24 January 2017 - 17:17

Har inte heller hört något om att det skulle komma en ny film. Vilket är synd.

 

Jag såg också filmen innan böckerna och gillade den. Men böckerna är fantastiska! De är skrivna utifrån de olika karaktärers point of view. Så första boken är Minoo, Rebecka, Anna-Karin och Vanessa (och Elias). Sedan får man även följa Linnéa och Ida i bok två. Minns inte om det är alla de andra också, var ett tag sedan jag läste dem. Bok  3 samma sak.

 

Deras gruppdynamik och karaktärernas utveckling är verkligen fantastiskt välskriven och intressant. Böckerna är väldigt spännande också.


Edit: Hittade en färska fråga och svar på en av författarnas bloggar: http://sarabelfgren....

 

Tolkar det där som att det nog inte blir några fler filmer, men att chansen till tv-serie finns utanför Sverige.


Edited by Sparks, 24 January 2017 - 17:17.

Hokey religions and ancient weapons are no match for a good blaster at your side, kid.


#12 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 24 January 2017 - 21:55

Jag såg också filmen innan böckerna och gillade den. Men böckerna är fantastiska! De är skrivna utifrån de olika karaktärers point of view. Så första boken är Minoo, Rebecka, Anna-Karin och Vanessa (och Elias). Sedan får man även följa Linnéa och Ida i bok två. Minns inte om det är alla de andra också, var ett tag sedan jag läste dem. Bok  3 samma sak.

Verkar ju logiskt att just Linnéas och Idas perspektiv utelämnas i första boken. Linnéa av uppenbara anledningar, och Ida av anledningen att det är ju liksom henne man hatar. I alla fall när man ser filmen. Men det är ju inte så att alla andra beter sig så värst vettigt hela tiden heller. Så jag funderade på om det blir lättare att tycka om henne när man får hennes perspektiv på allt.


 

Deras gruppdynamik och karaktärernas utveckling är verkligen fantastiskt välskriven och intressant. Böckerna är väldigt spännande också.

Funderat på att läsa dem, men vi får se hur det blir. Kanske hoppar jag direkt på serien, men jag har inte riktigt fått klart för mig om man bör ha tagit sig igenom övriga böcker innan man läser den. Har du koll på det?


 

Edit: Hittade en färska fråga och svar på en av författarnas bloggar: http://sarabelfgren.tumblr.com/post/156272025447/hej-sara-kom-på-en-grej-varför-valde-ni-att
 
Tolkar det där som att det nog inte blir några fler filmer, men att chansen till tv-serie finns utanför Sverige.

Åhå, där ser man. Det kanske kan vara något. En tv-serie kanske är bättre på att hinna med allt som ska få plats, så det skulle ju kunna tänkas att det blir bättre på det viset. Helst vill jag förvisso att det ska pratas svenska i en serie som utspelas i Sverige. Och gärna att tv-serien görs kompatibel med filmen som nu redan finns. Samma skådespelare och så vidare. Men blir den på engelska blir det förstås lättare att sprida den till en större publik, vilket förstås är en fördel ur ekonomiskt perspektiv. Och man får väl vara glad om det blir något över huvud taget.



#13 Sparks

Sparks

    Commander

  • Members
  • 238 posts
  • Gender:Female

Posted 25 January 2017 - 00:21

Ida förstår man så mycket mer när man läser bok två ooch tre. Minns inte exakt när jag började tycka om henne, men det var då någon gång. Sedan utvecklas hon ju som person också.

Serieboken utspelar sig delvis mellan bok 2&3 så skulle inte rekommendera att läsa den innan.

Ja, vi får se ad som händer! Helst hoppas jag på filmer med samma skådespelare, för det är liksom de som ÄR karaktärerna för mig nu, men allt är i princip bättre än inget.

Hokey religions and ancient weapons are no match for a good blaster at your side, kid.


#14 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 29 January 2017 - 22:19

För övrigt, med tanke på Saras svar som du länkar till ovan... Angående deras iver att åstadkomma "den första riktiga fantasyfilmen i Sverige"... Undrar just vad hon anser känneteckna en riktig fantasyfilm...



#15 Sparks

Sparks

    Commander

  • Members
  • 238 posts
  • Gender:Female

Posted 30 January 2017 - 19:03

Ja, det kan man ju undra.


Hokey religions and ancient weapons are no match for a good blaster at your side, kid.