Jump to content

Photo

Diskussionstråd om Årets film - Nytt format?


  • Please log in to reply
55 replies to this topic

#1 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 01 February 2014 - 21:59

Ser att några diskuterat frågan om Årets film här på forumet och frånvaron av Georgia som höll i det och undertecknad som var assistenten. Själv ber jag om ursäkt då tanken var att dra igång den även detta år trots G:s frånvaro, men som vanligt så går dagarna så fort och huxflux är det redan februari! 

 

Så, ett försök att flytta era diskussioner hit från den andra tråden (http://www.scifinytt...showtopic=11174) och hoppas på fortsatta diskussioner så ser vi vart det landar. Ok?

 

/Synon

 

 

 

.......

 

 

Ja, det känns tråkigt. Synon sa att hon kanske skulle ta tag i det det men det verkar hon inte ha gjort. Jag funderade på det lite tidigare men nu är det nog försent.


Edited by Garm, 03 February 2015 - 01:10.
Ändrade titeln till en mer lämplig sådan.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#2 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 01 February 2014 - 22:07

vi kan kanske göra en mini-variant. alla nominerar filmer i rangordning (5 st) med den de tyckte var bäst först  sen slår man ihop poängen, den film som får flest poäng vinner.  ;)  :cool2:

 

filmnominering nr 1 får 5 poäng, 2an 4, 3an 3p osv.


Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#3 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 01 February 2014 - 22:51

Det där... var ju en riktigt bra idé! :thumbsup:


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#4 Garm (M)

Garm (M)

    Commander

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 02 February 2014 - 15:22

Det pratas om båda två saker till synes.

Off topic.

Antalet filmer är väl inte det egentliga problemet med filmturneringen, utan snarare att dom som har hållt i den tidigare, speciellt Georgia men även Synon nu senast, inte verkar intresserade. Georgia verkar ju ha övergett forumet helt. Synon försäkrade väl mer eller mindre i en statusuppdatering som Crusader gjorde att filmturneringen skulle bli av och att hon tog hand om den även om Georgia inte dök upp. Men det kanske inte är intressant för henne heller längre. Man kan ju ha en filmturnering ändå, bara att någon annan får hålla i det och göra det mesta av arbete med den själv. Frågan är om det är värt det då det är så få aktiva här. Det slutar väl med att det bara är en handfull som medverkar, inte för att det behöver vara något fel med det.

Det här med att upprätthålla traditioner blir svårare med åren då alltfler droppar av. Vi hade ju vår årliga Sci-Fi Gala förr men den är ett minne blott nu.

 


Edited by Synon, 03 February 2014 - 07:17.
Flyttat frågan om mods till: http://www.scifinytt.se/forum/index.php?showtopic=11202


#5 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 February 2014 - 20:18

@Filmturneringen: Jag tycker inte heller tiden är några problem när det gäller årets film. Och skulle kunna hålla i den rentutav om de finns intresse. Jag är också lite halvsugen att se över formatet och kanske testa något nytt.
 


Edited by Synon, 03 February 2014 - 07:19.
Flyttat diskussion om mods: http://www.scifinytt.se/forum/index.php?showtopic=11202

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#6 Garm (M)

Garm (M)

    Commander

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 03 February 2014 - 12:46

Som jag skrev i Critters-tråden.

"Jag kan också dra mitt strå till stacken och erbjuda min hjälp i filmturneringen om den skulle behövas. Bara att säga till i sådant fall."

Crusader skrev följande i samma tråd.

"@Filmturneringen: Jag vill gärna att det blir en årets film även den här gången. Jag är villig att hjälpa till om det behövs."

Och Libby skrev även det här i samma tråd.

" Är det Critters eller är det Årets Film 2013 ni talar om? Det senare är jag intresserad av och det behöver inte vara för sent ännu. Det behöver ju inte vara 64 filmer i början, nöjer man sig med 32 filmer så halveras ju turneringstiden."

Edited by Garm 2.0 (Test User), 03 February 2014 - 12:55.


#7 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 03 February 2014 - 22:07

Tack, missade visst dem. Egentligen ska jag inte göra större grejer vid den tiden på morgonen när jag sitter med första koppen kaffe. :P

Tycker XC har en intressant fundering om att testa något nytt, kanske i enklare format denna gång.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#8 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 04 February 2014 - 00:49

Varför inte bara fortsätta med samma format men minska antalet filmer från 64 till 32? Då tar det ju halva tiden mot normalt.


Winter is Coming


#9 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 04 February 2014 - 07:07

Absolut, men tänkte att nu är vi redan inne i februari och den stundande Oscarsgalan närmar sig och då kanske det skulle underlätta med en Årets film i lite enklare format. Testa bara för detta år. Faller det inte väl ut så är det ju bara köra igång som tidigare nästa år. Vad sägs om det?


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#10 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 04 February 2014 - 08:43

Synon skrev:

"Absolut, men tänkte att nu är vi redan inne i februari och den stundande Oscarsgalan närmar sig och då kanske det skulle underlätta med en Årets film i lite enklare format. Testa bara för detta år. Faller det inte väl ut så är det ju bara köra igång som tidigare nästa år. Vad sägs om det?"

 

Det tar också en massa tid att bestämma sig för ett enklare format. Tänk på att förra året startade rond 2 med dom 32 filmerna den 1:a mars. Just nu ligger vi alltså nästan 4 veckor före om vi väljer det alternativet. Det gäller bara att få tummen ur.....



#11 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 February 2014 - 11:00

Vi skall ju ha en nomineringsperiod också.

 

När går Oscarsgalan?


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#12 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 04 February 2014 - 12:08

Precis. Nomineringarna började 26 December 2012 (om jag inte minns fel) och då var den ändå lite försenad.

Jag hade givetvis föredragit att vi hade kört som vanligt men det viktigaste är att det blir av, tycker jag. Rinner det ut i sanden 1 år så är det lätt att det bara inte blir av mer.


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#13 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 04 February 2014 - 16:21

Jag tror att varken tid eller antalet nominerade filmer egentligen har så stor betydelse. Det handlar mer om att få tummen ur och börja med det hela. Det har knappt gått en månad på det nya året så nog finns det fortfarande gott om tid kvar att utse 2013 års bästa film. Och så mycket tid tar det ju inte i anspråk med förberedelser eller att sedan en gång om dagen räkna röster och presentera en ny duell mellan två filmer. Speciellt när vi nu har flera som är villiga att hjälpa till. Jag tänker då på hur turneringen tidigare har varit upplagd, men som XC är inne på så kanske man ska testa ett nytt format.
 
Hur som helst, det vore tråkigare att stressa fram en turnering med färre filmer och som dessutom ska klämmas in under en begränsad tid. Jag tror att det förtar lite av det som är roligt med turneringen från första början.
 
Själv så har jag inte medverkat dom två senaste åren och det beror enbart på att nonimeringsfasen har varit så lång, nästan en månad varje gång (om inte längre), att man både hinner glömma bort den och tröttna på hela turneringen. Vilket är synd, för i grunden så tycker ju undertecknad filmnörd att det skulle vara trevligt att utse vilken som är den bästa filmen under ett visst filmår enligt SFN:s medlemmar.
 
Oavsett vilken form som turneringen kommer att vara i framöver så tror jag att man kanske ska försöka att eftersträva att minska tiden för själva nominerandet av filmer. Och man kanske även ska ta bort kravet på att man måste ha sett filmerna som man nominerar, på så sätt tror jag att det blir flera filmer nominerade och att det tar mindre tid att få ihop antalet filmer som man eftersträvar. Det kanske borde räcka med att man nominerar filmer som man antingen har sett och tycker om och även sådana som man inte har sett men tror sig tycka om. Det finns ju inget krav på att man måste ha sett filmerna när man sedan röstar, så det finns ju egentligen inget som säger att man även kan ta bort det kravet när man nominerar filmer. Ska man ha kvar nuvarande format, men minska antalet filmer så bör man även minska antalet filmer som varje person får nominera. För ska varje person fortfarande nominera fem filmer så lär väl alla som är intresserade av att delta, inte få möjlighet att få med en film. Kanske att man då borde sänka antalet filmer till tre eller två.
 
Bara några tankar från min sida.

Edited by Garm, 04 February 2014 - 16:55.


#14 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 05 February 2014 - 11:47

För min del handlar det inte om tiden, huvudsaken är att det blir av före december. :P För min del har jag främst varit nyfiken på att testa något nytt. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#15 Garm (M)

Garm (M)

    Commander

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 05 February 2014 - 13:16

Vad är det för nytt som du vill prova? :)

#16 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 05 February 2014 - 15:25

Jag har länge funderat kring ett format liknande eurovision - med två deltävlingar och en final.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#17 Garm (M)

Garm (M)

    Commander

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 05 February 2014 - 16:18

Känns spännande.

#18 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 05 February 2014 - 23:06

Ja, testa. :)


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#19 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 05 February 2014 - 23:31

Eller så kör XC en Mello och plankar det konceptet rakt av med 6 deltävlingar, andra chansen och så slutligen en final. ;)



#20 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 February 2014 - 13:06

Mmm. Tro inte jag inte har funderat på det.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#21 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 06 February 2014 - 18:45

Vore rätt kul koncept faktiskt, mest för att göra något annorlunda. Men hur gör vi då med webbjoker? ;) Att det dröjt en bit in på året är ju faktiskt inte bara en nackdel: fler får chansen att se alla filmer, även de som kommit sent förra året.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#22 Garm (M)

Garm (M)

    Commander

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 February 2014 - 19:47

Webbjokern skulle kunna vara utformad så att alla som är med får nominera en extra film utöver det antal som man har fastställt, sedan samlar man dessa extra nominerade filmer i en poll som är öppen under en begränsad tid, typ 1 vecka och den film som har fått flest röster är jokern. Blir det oavgjort i omröstningen mellan två eller flera filmer så kan man slumpa fram vilken av dom som går vidare.

Ett alternativ är att omröstningen mellan filmerna som ska bli en webbjoker sker anonymt via PM till den eller dom som håller i turneringen, på så sätt röstar alla i blindo utan att påverkas över resultatet som en poll skulle generera och det blir lite mera nerv i valet av vår webbjoker.

En annan tanke är att det bara får vara webbfilmer eller dokumentärer, men det kanske faller på att många säkert får svårt att komma på vad man ska nominera. Så det kanske är bättre att webbjokern är en vanlig spelfilm.

Edited by Garm 2.0 (Test User), 06 February 2014 - 19:54.


#23 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 February 2014 - 20:29

Hem. webbjokern hade jag inte tänkt på... Men man skulle kunna ge vinnaren i bästa film i tex Oscar- eller Guldbagge-galan en biljett. Eller kanske någon av de andra galorna. Razzie kanske?

Jättekul att alla verkar så positiva till att testa något nytt.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#24 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 06 February 2014 - 22:08

Jag har ju länge kritiserat Årets Film för att inte fungera rätt och inte vara rättvis så jag bara välkomnar något nytt. Tycker det är på tiden. :) Kanske resultatet blir ett som känns mer rättvist och inte handlar så mycket om bara ren tur?


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#25 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 February 2014 - 12:16

Jag börjar bli sugen att köra igång. :)

 

Hur lång tid skall man ha mellan deltävlingarna tycker ni? En vecka?


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)