Jump to content

Photo

Senast lästa (eller hörda) bok


  • Please log in to reply
247 replies to this topic

#51 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 16 June 2012 - 20:12

Jag är ingen högtempoläsare så jag har aldrig kommit ifatt utgivningen, så det problemet har jag inte haft.

#52 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 16 June 2012 - 23:29

De tre senaste bockerna som jag laste var;


World War Z: An Oral History of the Zombie War av Max Brooks.

Den var inget vidare. En del underhallande stycken i boken, men overlag ingenting som stack ut fran mangden.

Angående WWZ så är nog den en mycket bättre upplevelse som talbok. Alan Alda är ju med på ett hörn!

Själv har jag nyligen lyssnat på The Drowned Cities av Paolo Bacigalupi. En mycket bra "ungdomsbok" som på ett trovärdigt sätt skildrar barnsoldater i en dystopisk framtidsvärld där konsekvenserna av klimatförändring och brist på fossila bränslen dras till sin spets. Boken är en fristående fortsättning av Shipbreaker och utspelar sig i samma "universum" som The Windup Girl och The Calorieman av samma författare. Bacigalupi är mycket bra på att skapa intressanta karaktärer som man bryr sig om och identifierar sig med och jag tycker att världen han skapat är skrämmande realistisk med monokulturer och specialdesignade sjukdomar som angriper naturliga grödor. Jag tycker även han lyckas bra med att på ett förhållandevis kompromisslöst sätt skildra användandet av barnsoldater i en ungdomsbok utan att det blir alldeles för obehagligt att ta till sig.

Edited by stoffe, 16 June 2012 - 23:34.

ಠ_ಠ

#53 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 June 2012 - 12:30

@Peak/Den Grone Hamnaren: jag slipper ocksa problemet med utgivningen av WoT och vantan som dem flesta fick mellan bockerna. Skont maste jag saga. Det maste vara bra drygt att behova vanta pa att fa lasa fortsattningen.

@stoffe: jag far kanske lov att testa den versionen med av boken. Ibland kan ju en bok lyfta tack vare det formatet.

Intressant att du har last en bok av Paolo Bacigalupi. Jag fyndade "The Windup Girl" av honom for ett tag sedan. Har dock inte last den an. Ar det en bok som du kanske har gett dig i kast med? Bra, OK, dalig?

Jag lagger titeln pa boken du just har last, pa minnet. Kanske att jag far mojlighet att utforska den framover. Den verkar helt klart vara intressant. :)

#54 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 18 June 2012 - 21:00

The Windup Girl är ju Bacigalupis debutroman och det märks kanske lite att det är ett första försök på enstaka ställen men boken är definitivt bra och väl värd alla priser (Jag tror han och China Mievillé delade på Hugo-priset det året.) När det gäller världsbyggande så är Bacigalupi oslagbar och det jag speciellt gillar med hans berättarstil är att han inte dumpar en massa information på läsaren på en gång utan i stället gradvis bygger upp världen med små ledtrådar instuckna i handlingen.
ಠ_ಠ

#55 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 19 June 2012 - 15:54

Jag minns att jag har last om hur uppmarksammad som hans debutroman blev. Trevligt att veta om att den lever upp till forvantningarna men avenatt den har en del barnsjukdomar har och dar.

Men din smak ar en bra riktlinje och jag blir mycket sugen pa att lasa The Windup Girl efter att jag ar klar med bockerna som jag laser ut just nu. For att testa hur hans bocker ar. Det du skriver om hans berattarstil kanns ju valdigt lovande och intressant. Gillar jag boken kan jag mycket val tanka mig att aven prova pa bockerna i "Ship Breaker"-sviten. Det ar tva har jag for mig och dar The Drowned Cities som du just laste ar den andra och avslutande? :)

#56 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 19 June 2012 - 22:21

Jag minns att jag har last om hur uppmarksammad som hans debutroman blev. Trevligt att veta om att den lever upp till forvantningarna men avenatt den har en del barnsjukdomar har och dar.

Men din smak ar en bra riktlinje och jag blir mycket sugen pa att lasa The Windup Girl efter att jag ar klar med bockerna som jag laser ut just nu. For att testa hur hans bocker ar. Det du skriver om hans berattarstil kanns ju valdigt lovande och intressant. Gillar jag boken kan jag mycket val tanka mig att aven prova pa bockerna i "Ship Breaker"-sviten. Det ar tva har jag for mig och dar The Drowned Cities som du just laste ar den andra och avslutande? :)


Om du vill doppa tårna lite innan du plurrar i The Windup Girl så kan du ju först läsa "The Calorie Man" från novellsamlingen "Pump Six and Other Stories". The Windup Girl är på sätt och vis en makroversion av den berättelsen, fast med helt andra karaktärer, miljöer och handling. :P

Angående The Drowned Cities så vet jag faktiskt inte om det är tänkt att den ska ses som avslutande. Den släpptes ju ganska nyligen och jag vet inte om författaren har sagt något om han tänker skriva mer ungdomsböcker i samma "universum". Jag hoppas att han fortsätter för han behärskar verkligen konsten att skriva på ett sätt som passar alla åldrar utan att han på något sätt censurerar sig själv eller underskattar läsarens uppfattningsförmåga.

Edited by stoffe, 19 June 2012 - 22:28.

ಠ_ಠ

#57 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 26 June 2012 - 14:54

Lovande det du skriver om "The Drowned Cities". Precis sa som man vill att en bok skall vara. :)

Jag far se vad jag borjar med av Bacigalup nar det val ar dags for det. Jag lagger ditt forslag pa minnet.

#58 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 July 2012 - 16:17

Hungerspelen (The Hunger Games) av Suzanne Collins.

Jag köpte den samlade trilogin för ett tag sedan och blev sugen på att läsa den första boken innan filmen släpps på DVD nu i augusti. Jag blev klar med boken igår och jag gillade läsupplevelsen som den gav. Även om boken och filmen är väldigt lika. Det är en del från boken som fick strykas till filmen, eller ändras, men ser man till helheten så är det än väldigt trogen och lyckad filmatisering. Jag hade lite svårt att komma in i boken och jag fick kämpa lite för att kunna ta till mig bokens bild av Katniss. Jag hade väldigt svårt att känna sympati för henne i boken, även om det blir bättre ju längre man läser. Men överlag tycker jag att hon framstår som en svår och osympatisk karaktär i boken. Men, det är inte bara av ondo, för det passar rätt bra in med vad hon går igenom. Och just den biten var mer skitig och smutsig än i filmen. Mer vuxen med andra ord. I efterhand lite synd att filmen inte var så, men samtidigt förståeligt eftersom man vill locka till sig en så bred fanbase som möjligt. En annan sak jag hade svårt för var hur relationen mellan Katniss och Peeta utvecklas. Jag hade svårt för den redan i filmen, men här blir den stundtals väldigt enerverande och svår att tycka om. Tycker den känns överdriven och kanske inte fullt så realistisk. Men det är svårt att säga vad som är realistiskt om man ser till bokens kontext. Sedan hade jag svårt för hur den svenska översättningen var. En del saker blev rätt löjliga när man läste dem, och där kan jag tänka mig att det kanske fungerar bättre att läsa den på engelska istället. Även om jag till stor del är nöjd med översättningen. Det är bara här och där som det blir dåligt. Gillade man filmen kan man gott ge boken en chans, bara man är medveten om att man inte får så mycket mer än vad man fick i filmen. Dom är som sagt inte så olika varandra.

#59 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 July 2012 - 20:53

Skall väl försöka få ut tummen och köpa boken (har ju planer på att läsa den)... Blev mer pepp nu när du var så positiv.

Katniss/Peeta-intrigen hade jag också svårt att få grepp om när jag såg filmen och tyckte det där behandlades lite som 'ett nödvändigt beslut' för att ta sig levande ur spelen. (för att det "sålde bra"). Jag har förstått att det inte är samma triviala inställning i boken - och du bekräftar väl den bilden mer eller mindre.

*

Senaste boken jag läst ut:

Tomorrow, When the War Began
John Marsden

Kände direkt att jag ville läsa boken när jag sett filmen. Och nu har jag det.

Väldigt bra bok som fungerar som ett utmärkt komplement till filmen. En väldigt trogen adaption där det mesta känns igen från filmen, och man får helt enkelt en djupare och mer detaljrik bild av vad som sker. Speciellt Ellie (eftersom det är hon som "berättar" om vad de går igenom) kommer man närmare in på livet och får se på närmare håll de känslomässiga bieffekterna av vissa beslut. Det märks att författaren inte vill glorifiera sina huvudpersoner. En del saker är nya, en del expandera och en del scener har slagits ihop i filmen. Välskriven och med en lättförståelig engelska och jag uppskattar att australiensarna (till skillnad från amerikanarna och engelsmännen) använder sig att meter-systemet som resten av den moderna världen.

På omslaget står det att Tomorrow-serien är böcker varje tonåring bör läsa, efter första boken så jag jag konstatera att de avgjort borde ges ut på svenska.

Har nummer två på kö men inte fått ändan ur vagnen att börja ännu. (Läser några kapitel Farornas Väg tills motivation infinner sig).

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#60 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 31 July 2012 - 13:32

Skall väl försöka få ut tummen och köpa boken (har ju planer på att läsa den)... Blev mer pepp nu när du var så positiv.


Trevligt att mitt lilla omdöme fick dig lite mer sugen på att läsa boken. För det tycker jag absolut att du skall göra. :)



Katniss/Peeta-intrigen hade jag också svårt att få grepp om när jag såg filmen och tyckte det där behandlades lite som 'ett nödvändigt beslut' för att ta sig levande ur spelen. (för att det "sålde bra"). Jag har förstått att det inte är samma triviala inställning i boken - och du bekräftar väl den bilden mer eller mindre.


I filmen minns jag att jag rätt snabbt kände som att hela den delen var konstlad. Visst skulle dom spela på att vara förälskade, där Peeta hade lättare för det än Katniss, men det kändes inte direkt trovärdigt. I boken är den delen ännu mer påträngande där man känner att Katniss har väldigt svårt att bestämma sig för om hon har riktiga känslor för Peeta, eller om hennes så kallade förälskelse bara är ett spel i spelet från hennes sida. Det framgår tydligt att Peeta verkligen tycker om Katniss och har gjort det så länge han kan komma ihåg. Men för Katniss är det svårt, eftersom hon inte riktigt vet vad hon egentligen har för känslor till honom och inte heller till Gale som väntar där hemma. Så det blir en del rätt tråkiga partier i boken att ta sig förbi, där Katniss har en inre monolog med sig själv om vad hon egentligen tycker och tänker om dessa killar i hennes liv. På ett sätt passar det väl in till hur karaktären Katniss är i boken och i vilken ålder hon faktiskt är, men jag kan inte för den delen kalla dom partierna i boken för speciellt intressanta. Men trots allt, ser man till helheten så överväger dom positiva delarna, dom negativa. Dessutom skulle jag gissa på att den här biten reder ut sig i någon av dom andra böckerna (och med det, filmerna) där Katniss antingen förblir singel eller fattar ett mer seriöst tycke för någon. Vilket skulle passa mig bättre, än detta velande fram och tillbaka med känslostormar.



Senaste boken jag läst ut:

Tomorrow, When the War Began
John Marsden


Wow, det där lät ju riktigt lovande. Alltid kul när boken erbjuden en liten fördjupning i saker och ting och inte är en ren återupprepning av t.ex. en film/tv-serie. Får se om jag fortsätter läsa andra boken i Hungerspelen-trilogin eller om jag bromsar in där (har trots allt bara läst 10-15 sidor än så länge) och läser denna bok innan, medans jag fortfarande har filmen färsk i minnet.

Edited by Piranhaconda, 31 July 2012 - 13:34.


#61 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 31 July 2012 - 15:22

Katniss/Peeta-intrigen hade jag också svårt att få grepp om när jag såg filmen och tyckte det där behandlades lite som 'ett nödvändigt beslut' för att ta sig levande ur spelen. (för att det "sålde bra"). Jag har förstått att det inte är samma triviala inställning i boken - och du bekräftar väl den bilden mer eller mindre.

I filmen minns jag att jag rätt snabbt kände som att hela den delen var konstlad. Visst skulle dom spela på att vara förälskade, där Peeta hade lättare för det än Katniss, men det kändes inte direkt trovärdigt. I boken är den delen ännu mer påträngande där man känner att Katniss har väldigt svårt att bestämma sig för om hon har riktiga känslor för Peeta, eller om hennes så kallade förälskelse bara är ett spel i spelet från hennes sida. Det framgår tydligt att Peeta verkligen tycker om Katniss och har gjort det så länge han kan komma ihåg. Men för Katniss är det svårt, eftersom hon inte riktigt vet vad hon egentligen har för känslor till honom och inte heller till Gale som väntar där hemma. Så det blir en del rätt tråkiga partier i boken att ta sig förbi, där Katniss har en inre monolog med sig själv om vad hon egentligen tycker och tänker om dessa killar i hennes liv. På ett sätt passar det väl in till hur karaktären Katniss är i boken och i vilken ålder hon faktiskt är, men jag kan inte för den delen kalla dom partierna i boken för speciellt intressanta. Men trots allt, ser man till helheten så överväger dom positiva delarna, dom negativa. Dessutom skulle jag gissa på att den här biten reder ut sig i någon av dom andra böckerna (och med det, filmerna) där Katniss antingen förblir singel eller fattar ett mer seriöst tycke för någon. Vilket skulle passa mig bättre, än detta velande fram och tillbaka med känslostormar.

Mmm. Men ändå rätt realistiskt på något sätt att hon har dem. Tonåren är ju en rätt jobbig period.


Senaste boken jag läst ut:
Tomorrow, When the War Began
John Marsden

Wow, det där lät ju riktigt lovande. Alltid kul när boken erbjuden en liten fördjupning i saker och ting och inte är en ren återupprepning av t.ex. en film/tv-serie. Får se om jag fortsätter läsa andra boken i Hungerspelen-trilogin eller om jag bromsar in där (har trots allt bara läst 10-15 sidor än så länge) och läser denna bok innan, medans jag fortfarande har filmen färsk i minnet.

Väldigt trist att man velar fram och tillbaka om andra filmen blir av. :(
Boken är riktigt vass måste jag säga - det tar ett tag innan man kommer in i den (precis som med filmen så har den en lite för lång startsträcka) men sen blir det bara bättre och bättre.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#62 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 31 July 2012 - 17:16

Yes, tonåren är ju en sådan period som många går igenom likt Katniss gör just på den biten. Så man kan väl säga att den är realistisk. Men ack så ointressant i längden. Men jag kanske är fel målgrupp när det gäller boken, vad vet jag. :P

Har beslutat mig för att läsa Tomorrow, When the War Began innan jag fortsätter med bok två i Hungerspelen-trilogin. Efter lite fundering samt det positiva du hade att säga om boken, så avgjorde det saken. :)

#63 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 09 August 2012 - 13:11

Fatta Eld (Catching Fire) av Suzanne Collins

Jag kunde inte ignorerar den här boken helt så jag har växlat mellan att läsa denna och nedanstående bok. Och jag måste säga att den var riktigt bra. Betydligt bättre än den första boken som trots sina brister, också den var bra. Det ger en liten glimt av hur mycket jag gillade boken. Den tar mer eller mindre vid direkt efter där den första boken slutar och det tycker jag var ett bra drag. Att inte låta tiden mellan böcker och händelser ta för lång tid. Sedan var det rätt oväntat att man hade ett till hungerspel. Det hade jag nog inte räknat med. Hade nog mer trott att boken mer skulle kretsa kring hur det var för Katniss och Peeta att komma hem igen och hur det hade vara att återgå till vardagen. Nu får vi en sådan del med i boken, även om den inte tar upp så stor plats. Dock är den viktig och mycket bra. Speciellt när Katniss ger sig ut i skogen och stöter på flyktingar från ett annat distrikt, där dom berättar att det finns hopp om att distrikt 13 fortfarande existerar och att det bor folk där. Spännande värre. Men jag gillar delen även för att man får ett bättre grepp av vem Katniss egentligen är. Man får tillbakablickar, varvat med saker som händer i nutid. Hon förblir inte riktigt lika ytlig som jag stundtals upplevde henne att vara i den första boken. Man får t.ex. veta att relationen mellan henne och Gale är minst sagt frostig. Även att både hon och Peeta har fått ett bättre liv (beroende på hur man ser det) sedan dom kom tillbaka. Nu bor och lever dom med högra standard, men man känner direkt att Katniss nog hade föredragit det liv hon hade innan. Sedan förändras saker och ting i distriktet när president Snow kommer på besök. Men framförallt efter att Katniss och Peeta kommer tillbaka efter sin segerturné. Då dyker det upp en massa fredsväktare som ställer till besvär och gör livet hårt för allt och alla. Oerhört bra skrivet. Andra delar med boken som jag gillar är t.ex. den när Katniss och Peeta är ute på sin turné runt om i distriken i egenskap av att ha vunnit hungerspelen så får man tecken på att upproret är närstående då missnöjet hos människorna är stort och gror starkare för var dag. Det är både spännande och gripande. Men bomben kommer verkligen när det står klart att Katniss och Peeta måste delta i ett hungerspel till, där deltagarna dras från tidigare vinnare. Minst en kvinna och en man från varje vinnande distrikt måste delta, vilket gör att Katniss inte har något val. Hon är den enda kvinnan från distrikt 12 som har vunnit. Haymitch och Peeta har dock ett val, där den förstnämnda drar det längsta strået. hade kanske velat se Haymitch inne på arenan, men han hade väl inte klarat sig så bra antar jag. Väl inne på arenan så är det ett mycket annorlunda hungerspel, som är mycket mer intensivare och farligare. Dessutom är den biten full med intriger, där man lär känna en massa intressanta karaktärer. Det jag egentligen inte direkt gillar med boken är att det fortfarande velas fram och tillbaka med Katniss känslor. Nu står det ju mer klart att det nog inte kommer bli något mellan henne och Gale, men jag hade hoppats på att man kunde ha klarat ut den biten och gång för alla, istället för som nu, hålla på det in i det sista. Så vi får väl se om Katniss fortsätter att vara singel eller om hon får ihop det med Peeta. Och slutet på boken sedan. Wow, så bra och spännande. Där kan man snacka om cliffhanger. Tur att jag har alla böcker så att jag omedelbart kan läsa fortsättningen. Hoppas att den är minst lika bra eller helst ännu bättre om det nu går. För den här boken är verkligen bra. Och jag ser fram emot hur den här boken kan bli som film. Görs det rätt lär den bli riktigt, riktigt bra och jag skulle inte bli förvånad om den dessutom överträffar den första.



Tomorrow, When the War Began av John Marsden

Jag skriver under på det som XC redan har sagt om boken. Måste säga att det var bra läsning när man väl kom in i boken, vilket tog ett tag. Dock blev man rikligt belönad som tack för att man inte gav upp. Inte för att det var en chans att jag skulle göra det, men ändå. Bra att boken blev bättre när uppförsbacken var avklarad. Jag gillar karaktärerna lite mer i boken jämfört med filmen. Dock kan jag tycka att filmen på sina ställen är bättre på att detaljerat berätta handlingen. Men jag ser det bara som något positivt att bok och film går hand i hand. Och jag skulle gärna se fler filmer, för om resterande böcker är lika bra som denna så bådar det gott. Dessutom läser jag gärna resterande böcker i serien.




På omslaget står det att Tomorrow-serien är böcker varje tonåring bör läsa, efter första boken så jag jag konstatera att de avgjort borde ges ut på svenska.


Alla sju böcker har getts ut. Av Bonnier Carlsen (i alla fall den första boken, men troligt att resterande gavs ut med). Dock är dom ur tryck nu och det verkar inte som att förlaget kommer ge ut dom igen. Så man får hålla koll på second hand och liknande. Via tradera finns det möjlighet att köpa några av böckerna för tillfället. Till vettiga utgångspriser dessutom.

Posted Image

Edited by Piranhaconda, 15 August 2012 - 12:41.


#64 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 12 August 2012 - 18:01

Min genomgång av King som ljudbok fortsätter.

Lyssnat på:
Blaze - Gammalt manuskript som blivit omputsat, men fortfarande känns lite för mycket "of Mice and Men" (på flit, antar jag) för att vara riktigt bra. Plus att den var allldeles för kort (med King-mått då).

Insomnia - Bra bok med Dark Tower-koppling = tjoho. Intressant att låta huvudpersonerna vara i pensionsåldern. Eli Wallach läser boken mycket bra.. :)

Nu så har jag påbörjat The Talisman. Evigheter sedan jag läste den sist. Tyvärr har inte Audible uppföljaren Black House tillgänglig för oss européer, men jag hoppas den dyker upp så småningom eftersom både "Hodder & Stoughton" och "Random House" nu släpper äldre King-böcker även för oss europeiska barbarer.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#65 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 August 2012 - 12:23

Tomorrow, When the War Began av John Marsden

Håller med om vad du säger om karaktärerna, speciallt Fi och Kevin tyckte jag var lite vassare i boken.

På omslaget står det att Tomorrow-serien är böcker varje tonåring bör läsa, efter första boken så jag jag konstatera att de avgjort borde ges ut på svenska.

Alla sju böcker har getts ut. Av Bonnier Carlsen (i alla fall den första boken, men troligt att resterande gavs ut med). Dock är dom ur tryck nu och det verkar inte som att förlaget kommer ge ut dom igen. Så man får hålla koll på second hand och liknande. Via tradera finns det möjlighet att köpa några av böckerna för tillfället. Till vettiga utgångspriser dessutom.



Se där... Jag kollade bara om den gick att köpa, synd att de är OOP hade gärna kompletterat biblioteket med den svenska utgåvan. :) Får hålla ögonen öppna när jag är på second hand - har man tur springer man kanske på dem.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#66 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 13 August 2012 - 13:19

Min genomgång av King som ljudbok fortsätter.

Lyssnat på:
Blaze - Gammalt manuskript som blivit omputsat, men fortfarande känns lite för mycket "of Mice and Men" (på flit, antar jag) för att vara riktigt bra. Plus att den var allldeles för kort (med King-mått då).


Bra uppläst tycker jag. Minns boken som bra, även om den lämnade lite att önska. Och i förordet skriver King att kopplingen till "Of Mice and Men" är stark. Så också jag antar att det var med flit.




På omslaget står det att Tomorrow-serien är böcker varje tonåring bör läsa, efter första boken så jag jag konstatera att de avgjort borde ges ut på svenska.

Alla sju böcker har getts ut. Av Bonnier Carlsen (i alla fall den första boken, men troligt att resterande gavs ut med). Dock är dom ur tryck nu och det verkar inte som att förlaget kommer ge ut dom igen. Så man får hålla koll på second hand och liknande. Via tradera finns det möjlighet att köpa några av böckerna för tillfället. Till vettiga utgångspriser dessutom.



Se där... Jag kollade bara om den gick att köpa, synd att de är OOP hade gärna kompletterat biblioteket med den svenska utgåvan. :) Får hålla ögonen öppna när jag är på second hand - har man tur springer man kanske på dem.


Blev också positivt överraskad att samtliga böcker i den sviten hade översatts och släppts. Synd att det inte kom någon nyutgåva när filmen gick upp på bio/släpptes på DVD. Jag håller också ögonen öppna. Borde inte vara omöjliga att hitta tycker jag. Skulle gärna buda på dom ex. som finns på Tradra, men jag har lite svårt för det konceptet.

#67 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 August 2012 - 14:37

Revolt (Mockingjay) av Suzanne Collins

Så har jag läst klar Hungerspelen-trilogin och jag tycker det var en bra avslutning. Den här delen är nog den som känns mörkast och mest allvarsam av samtliga. Det finns vissa delar i boken som är mycket gripande och starka. Bland annat när Prim dör, man spränger barnen mot slutet av revolten och när Peeta blir hjärntvättad, samt hur det påverkar människor som står Prim och Peeta närmast. . Jag gillar hur bra handlingen från alla böcker vävs samman till en enda stor berättelse utan att det känns krystat eller som att någonting går förlorat. Det som var lite svårt att ta till sig från den första boken får sin förklaring ju mer man lär känna karaktärerna och nu störde det mig inte alls att det dröjde ända till epilogen innan man får veta att Katniss och Peeta blev ett par och dessutom skaffade sig barn . Det var snarare bara väntande och passande. Och böckerna tar upp mycket intressanta frågeställningar som inbjuder till eftertanke. Sådant gillar jag som bekant. Böckerna är välskrivna. Översättningen haltar på sina ställen, samt att en del slarv (stavfel etc.) har undgått den som korrekturläste översättningen. Jag är fortfarande nyfiken på hur bok två och tre blir som filmer. Har man tur blir dom lika bra som den första, om inte annat så har man alltid kvar upplevelsen av att läsa böckerna. Och dessa tre böcker kan jag varmt rekommendera.

#68 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 07 October 2012 - 09:29

Cirkeln av av Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg

Första delen i en förväntad trilogi om ett sällskap unga häxor i Engelsfors. Man följer ett gäng tjejer som just börjat gymnasiet från att de uppmärksammas om att de är "utvalda" samtidigt som det börjar ske mystiska självmord runt skolan, där just de utvalda verkar vara måltavlor. De utvalda är alla väldigt olika och tvingas samarbeta för att överleva samtidigt som de kämpar med sina egna vardagsproblem.

Den stora styrkan med boken är närvaron: även om det var ett bra tag sedan jag gick gymnasiet transporterar boken mig lätt tillbaks till tiden, och får mig at relatera till hur det var. Det blir lätt att leva sig in i tonårstjejernas dilemman, även för mig som man på 40+ - starkt! Det är också oftast spännande. Svagheten är kanske att boken "tuggar på" i samma (om än rätt bra) tempo och att det är rätt lång sträcka mellan de sista dramatiska höjdpunkterna.

Klart läsvärd (och Julia Dufvenius läser den bra), jag ska helt klart fortsätta med nästa del (Eld).

Betyg: Mycket bra
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#69 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 October 2012 - 12:47

Tack för omdömet Fiskrens. Jag har också fått intrycket att boken är klart läsvärd. Gav den ett 20-tal sidor innan jag övergick till att läsa en annan bok. Men jag skall nog ge mig på Cirkeln härnäst. Men då som vanlig bok eftersom jag har den i pocket. Dock bra att veta att ljudboken är bra uppläst.


Själv så har jag nu läst klart Ringens Brödraskap av J.R.R. Tolkien. Det är andra gången som jag läser nyöversättningen och även om det finns en del saker med den som jag tycker är mindre bra så är den överlag klart mycket bättre än Åke Ohlmarks gamla översättning. Som bok så är den så klart väldigt bra och tål att läsas om med några års mellanrum. Det är svårt att välja ut partier ur boken som jag tycker är bättre än andra, men jag har alltid gillat stycket när våra vänner träder in i Gamla skogen och träffar på Tom Bombadill. Jag tycker även om beskrivningen av Videvindeln. Men som sagt, vad är enskilt bra stycken när helheten är så underbar som den är. Bara att läsa och njuta. Och jag har planer på att läsa om både De två tornen och Konungens återkomst framöver.

#70 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 27 November 2012 - 10:22

Eld av Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg

Fortsättningen på Cirkeln, och (till slut) minst lika bra. Börjar lite mer långsamt och trevande när varken läsaren/lyssnaren eller huvudpersonerna får någon ordentligt riktning på historien. Det blir mycket personliga relationer den första biten, vilket iofs inte är fel men som inte heller hjälper en med riktningen. Men när huvudhandlingen väl tar fart blir det riktigt spännande bitvis - så där spännande att inte vet om man vågar lyssna vidare. Detta bygger mycket på att författarna tidigare visat att de inte räds för att vara drastiska i handlingen (luddigt uttryckt för att förbli spoilerfri :)). Slutet är riktigt gastkramande och känslosamt. Rekommenderas!

Betyg: Mycket Bra
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#71 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 20 December 2012 - 19:57

Hungerspelen av Suzanne Collins

Hade i början svårt för boken, både för att den är rätt simpel i sättet att skriva och för att uppläsaren (Rebecka Hemse) kör en väldigt neutral stil som i början känns oengagerande och ibland nästan avstötande. Bleka meningar som "Den var god" gör att man längtar efter att sätta tänderna i första bästa nobelpristagare ;). Att jag redan sett filmen och tyckt den vara så där gjorde det inte lättare. Men boken vinner i längden, framför allt för att den så konsekvent skildrar allt ur huvudpersonens perspektiv; hur hon känner och reagerar därefter. Dramat i själva spelen blir mycket mer engagerande så. Så trots att det har gjorts betydligt intressantare och mer trovärdiga science-fictionhistorier följer man glatt med till slutet.

Betyg: Bra
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#72 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 December 2012 - 11:49

Zorro: så föddes legenden (El Zorro: Comienza la leyenda)
av: Isabel Allende

"En bok för fastrar" står det på försättsbladet till den här boken. Faster? Check! Zorro-intresse? Check!

En välskriven och balanserad biografi över en fiktiv karaktär som hängt med ett tag. Och ändå om det tagit mig "år och dar" att slutligen ta mig igenom boken så är den relativt lättläst när man väl kommer igång. Boken skildrar Zorros liv från det att han är född till dess att han officiellt etablerar "Zorro", författarinnan lägger sig med en lätt neutral ton men ändå med viss tonvikt så den löper in i filmen "Mask of Zorro" från 1998. Det är en bok inte utan sina problem, bitvis är den intressant och bitvis mindre engagerande (tex Diegos evinnerliga dräglande över Juliana i Barcelona-tiden). Faktum är att just de två Barcelona-delarna är bokens segaste över lag. Gillar man Zorro så kan man ge boken en chans, för den ger en rätt köpbar bild av Zorro innan Zorro och Isabel försöker (och lyckas rätt bra) med att presentera det på ett trovärdigt sätt. Några av bokens absolut roligaste inslag är dock "krönikörens" små parenteser som slängs in här och var - något jag gärna sett mer av.

En bok för fastar var det alltså? Absolut - jag har minst en som skulle sluka den här boken.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#73 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 08 January 2013 - 00:14

Den står i min hylla och väntar på att läsas. Eller... Det gör den ju inte alls. Den ligger i en kartong tillsammans med de flesta av mina andra böcker och väntar på att bli ställd i hyllan. Men du förstår principen.

#74 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 January 2013 - 12:15

Hungerspelen (Hunger Games, the)

av: Suzanne Collins.

 

Maken till lättläst bok har jag inte sätt på år och dar; kanske är det för att det är en ungdomsbok i botten (även om dessa sannerligen blivit matigare sedan Harry Potter slog) men delvis är den också så bra. Jag hade under många år oerhörda problem med böcker skrivna ur ett "jag" perspektiv, har fungerar formatet utomdentligt och jag fann det inte så irriterande som jag gjort tidigare. Boken är minst sagt lika bra som filmen - men givetvis så är den i realiteten bättre och jag uppskattar att man får lära känna Katniss lite bättre. Jag fick svar på en del saker som jag bara gissat mig till i filmen, men främst får man reda på vem Haymlish är - tror inte det klargörs i filmen - och man får en bättre förståelse för honom. Kanske kan jag tycka att boken inte når riktigt så djupt jag hade velat under själva spelen och en rikare bild av Katniss känsloliv hade heller inte varit helt fel. Jag tror till stor del att det beror på att det är en ungdomsbok och till viss del att Collins helt enkelt saknar förmågan att riktigt fånga in läsekretsen utanför målgruppen. (Något vi vet att Rowling var/är riktigt vass på). Jag noterar f.ö. appropå Katniss med viss tacksamhet att Katniss+Peeta-intrigen inte är så omfattande som jag var orolig för. Jag noterar (med visst sug efter bok 2*) att jag gillar boken. (Men det var ganska väntat).

 

*) Jag har som tumregel att läsa böckerna efter filmen, så jag väntar nog med del 2 och 3.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#75 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 08 January 2013 - 16:09

Trevligt med ett par till som nu har läst/hört Hungerpelen.

 

@XC: Jag har samma tumregel, men det kunde inte hjälpas denna gång. Boken pockade på min uppmärksamhet till den grad att jag inte kunde låta bli att fortsätta att läsa vidare. Jag skulle inte bli förvånad om jag läser om bok två och tre efter att ha sett filmerna. Jag läste trots allt den första med filmen färsk i minnet.