Jump to content

Photo

Hejsan!


  • Please log in to reply
13 replies to this topic

#1 Polgara

Polgara

    Lieutenant

  • Members
  • 95 posts
  • Gender:Female

Posted 01 January 2013 - 15:00

Jag är ny här på forumet. Jag har besökt det till och från tidigare, men aldrig riktigt kommit mig för att registrera mig. Så vad passar bättre än att göra det en dag som denna. Årets första dag! Mina intressen är ungefär som alla er andras, vilket gör att jag borde passa in här.
 
Ni kanske undrar vem jag är, så jag vill bjud på en form av presentation. Mitt namn är Carin och jag bor i Stockholm. Min exakta ålder behöver vi inte gå in på, men låt mig säga att jag är i mina bästa år. Är vi inte alla det? :P Jag jobbar som säljare vilket ofta resulterar i att jag åker runt i landet för att representera företaget som jag jobbar för och dess produkter. Jag har haft det jobbet i snart 12 år och trivs med allt resande, mina arbetsuppgifter och kollegor. När jag väl träffar dom. ;)
 
Mina fritidsintressen är att vara ute och röra på mig så fort jag får en chans. Gärna att gå en längre promenad, cykla längre sträckor eller att bara vara ute och aktivera sig på något trevligt sätt.
 
Jag är även en film och Tv serie-nörd av rang. Det intresset sträcker sig så långt tillbaka som jag kan minnas. I tonåren började jag mig även att intressera mig för litteratur, då främst fantasy. Sci-Fi är något som jag har lärt mig att uppskatta med åren, men jag är nog mer fäst vid fantasy.
 
Det var väl ungefär vad jag hade på hjärtat just nu, men det kanske är enklare för er att ni frågar om det är något speciellt som ni undrar över så ska jag försöka att besvara era nyfikna frågor efter bästa förmåga. Jag gillar nyfikna människor. :)

Edited by Polgara, 01 January 2013 - 15:03.


#2 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 01 January 2013 - 15:26

Hej och välkommen! Favoritböcker inom Fantasy och Science fiction? :P


ಠ_ಠ

#3 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 01 January 2013 - 16:18

Välkommen! :)



#4 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 01 January 2013 - 16:37

Välkommen! Trevlig presentation vi fick direkt där (själv dröjde jag säkert ett år eller så ;)).


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#5 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 January 2013 - 16:48

Hej och välkommen.

 

Jag skrev en presentation mest för att räta ut somliga frågetecken...


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#6 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 01 January 2013 - 17:09

Trevligt! Välkommen! :) Och jag lägger till: vad har du för favoriter inom TV och film?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#7 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 01 January 2013 - 17:58

Välkommen hit, hoppas du ska trivas. :)


Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#8 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 01 January 2013 - 18:02

196802d1342804729-maes-quien-se-come-est
 


Edited by Kizmiaz, 01 January 2013 - 18:03.

../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#9 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 01 January 2013 - 18:20

Välkommen! :) Hoppas du trivs!


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#10 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 01 January 2013 - 22:07

Välkommen.. :)


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#11 Polgara

Polgara

    Lieutenant

  • Members
  • 95 posts
  • Gender:Female

Posted 02 January 2013 - 03:49

Vilket varmt välkomnande! :hurrah:

 

 

Hej och välkommen! Favoritböcker inom Fantasy och Science fiction? :P

 
 


Jag har många favoriter, faktiskt fler än motsatsen. Några av favoriterna är Tolkien och då främst The Lord of the Rings. Jag uppskattar även Narnia-böckerna. Det var väl med Tolkien och Lewis som mitt intresse för fantasy verkligen tog fart. Sedan fick det mera bränsle med Eddings, specifikt The Belgariad och The Malloreon.
 
Andra favoriter som jag har fått med åren är The Wheel of Time av Jordan, även om jag tycker att Sanderson har förtagit lite av läsglädjen mot slutet. Då föredrar jag hellre att läsa Mistborn av Sanderson. Jag tycker även om Deverry av Katharine Kerr, Paksenarrion av Moon och The Once and Future King av T. H. White. Jag har även läst och uppskattat Malazan-böckerna av Steven Erikson. Earthsea av Le Guin. Jag tycker även om Avalon-böckerna av Marion Zimmer Bradley.
 
Med sci-fi (eller SF om man så vill) så har jag betydligt färre favoriter. Det beror främst på att jag började att utforska genren väldigt sent. Men jag har lärt mig att uppskattat Philip K. Dick riktigt mycket. Favoriterna är nog Flow My Tears, the Policeman Said och Do Androids Dream of Electic Sheep? Jag har även utforskat Alastair Reynolds, Corey Doctorow och en massa klassiker skrivna av Clark, Bradbury, Asimov, Pohl, m.fl.
 
Jag hoppas att dessa exempel hjälper dig något att få rätsida med min smak. Och att du inte sågar den helt. ;) Och om du upptäcker att jag har missat något som jag verkligen måste läsa inom fantasy och sci-fi så tveka inte, utan tipsa mig. :)
 

Trevligt! Välkommen! :) Och jag lägger till: vad har du för favoriter inom TV och film?

 
 


Jag gillar det mesta och har sett så mycket under åren att det är lite svårt att välja favoriter. Men jag gör ett försök. Pratar vi Tv serier så tycker jag om Lost, Battlestar Galactica (nya), alla Star Trek-serier, Babylon 5, Fringe, Friends, Simpsons, West Wing, The Wire, Once Upon a Time, Stargate Universe, m.fl.
 
Samma sak gäller filmer, jag gillar det mesta som jag väl tar mig för att se. Några favoriter är The Shawshank Redemption, Blade Runner, 2001: A Space Odyssey, District 9, Willow, The Lord of the Rings, A Single Man, The Hours, Alien, Once Upon a Time in the West, The Omen, Watchmen, Spirited Away, m.fl.
 
Hoppas att det gav dig lite mer att gå på. Det kanske rent av fanns en och annan favorit för dig med i den samlingen av filmer? Tipsa mig gärna om filmer som du tycker att jag bara måste se. :)


Edited by Polgara, 02 January 2013 - 03:52.


#12 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 02 January 2013 - 12:24

Jag kan ju se direkt att du kommer passa som handen i handsken här. :) Många av de du nämner står med i Sci-Fi Nytts bibel (eller hade gjort det om vi hade haft en :P).

Du kommer nog bli en bra SFN-Älg! ;)


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#13 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 02 January 2013 - 19:09

Hej och välkommen :)

Ser ut som om du kommer passa in riktigt bra ^_^

 

Och jag ser att du redan nominerat i Årets Filmturnering :thumbsup:


Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#14 Polgara

Polgara

    Lieutenant

  • Members
  • 95 posts
  • Gender:Female

Posted 03 January 2013 - 02:30

Tack Crusader och Georgia. :hug: