Jump to content

Photo

SFN tittar på TV - Tipstråd


  • Please log in to reply
159 replies to this topic

#51 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 30 July 2013 - 21:00

Fortsättningsvis kan jag nog i alla fall unna mig att hoppa över programmet under flera av veckans morgnar. Men jag ska nog fortsätta följa Den lille riddaren Trenk (Der kleine Ritter Trenk), och måhända även Sommarlägret (Flapacha, où es-tu ?).

 

Mm, Sommarlägret ser jag om det passar sig när det sänds. Trenk anstränger jag mig lite mer för att inte missa. Har ju klarat alla avsnitt hittills. Ja, fast inte det senaste... än. Får se om det blir tillfälle att se det innan nästa kommer, eller om jag får ta ett till avsnitt på tyska.

 

Vidare verkar det som att de är klara med tredje säsongen av M.I. High och ersatt det med en världenutanvuxna-historia som heter Spartikelmysteriet (The sparticle mystery). Verkar som att det var tredje avsnittet av andra säsongen jag såg i morse, så det som kommit tidigare låter jag nog vara. Verkar dock vara en mysig äventyrsserie, så även den kollar jag nog när det råkar passa.

 

Viktigast för närvarande är dock True Blood. Är här någon mer än jag som följer det på SvT, eller har alla sett fjärde säsongen redan?



#52 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 31 July 2013 - 00:02

Det verkar inte finnas alltför stort intresse för True Blood på forumet dessvärre. Själv så övergav jag serien för ett bra tag sedan.



#53 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 31 July 2013 - 10:10

TB släppte jag under andra säsongen och funderat lite halvhjärtat på att plocka upp den igen, men lär väl inte ske då det är så mycket annat som pockar på ens uppmärksamhet.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#54 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 31 July 2013 - 10:32

TB härdade jag med nöd och näppe ut hela första säsongen. Fattar inte vad alla vad så till sig i byxorna över om jag skall vara ärlig.

 

Och ja, det sista är en medveten formulering...


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#55 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 31 July 2013 - 10:36

Jag släppts TB efter den första säsongen. Tanken var att göra det som Synon är inne på, men det finns så mycket annat som är mer intressant att se. Så det lär inte bli av.



#56 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 31 July 2013 - 22:08

Som jag skrev i en annan tråd började jag se S4 av True Blood via HBO, en slags omstart eftersom jag likt många här tröttnade rätt hårt efter S3. Helt OK att återknyta bekantskapen med personerna igen, men jag blev inte hookad utan tittandet har avstannat ungefär halvvägs. Mest för att det finns så mycket annat, bättre att se (och som min fru gillar att se också, ett faktum som är nog så viktigt).


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#57 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 31 July 2013 - 22:19

TB följer inte jag. Har sett lite av nått avsnitt men inget jag tyckte var intressant. 


Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#58 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 11 August 2013 - 20:04

På måndag 19/8 har David Tennants (Doctor Who) nya serie Broadchurch premiär på tv4.

 

https://spotlight.tv...13/Broadchurch/


Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#59 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 19 August 2013 - 19:45

På måndag 19/8 har David Tennants (Doctor Who) nya serie Broadchurch premiär på tv4.

 

https://spotlight.tv...13/Broadchurch/

15 min till detta.


Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#60 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 28 August 2013 - 15:30

Idag är det premiär på tv3 för kanadensiska serien Motive kl 20.

 

Ett annorlunda upplägg på den här serien, man får se offret och vem som är mördaren i början av avsnittet. Med bla, Louis Ferreira, Stargate Universe. Ok, serie men det jag stör mig på är bakgrundsmusiken som är för något för hög. 

 

 

Och kl 22 på tv3 är det dags avsnitt 2 av säsong 2 av Unforgettable. Som först blev nerlagd men som fick en ny chans. Vet inte exakta anledningen.


Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#61 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 August 2013 - 14:03

Igår så började TV8 att sända The Americans. En riktigt vass serie som jag varmt kan rekommendera. Avsnitt 1 sänds i repris söndag 1 september klockan 23:45-01. Det finns även tillgängligt på TV8 Play.

 

The Americans utspelar sig i 1980-talets USA mitt under kalla kriget. Två KGB-spioner har antagit en helamerikansk identitet. Elizabeth och Phillip Jennings har amerikanska namn, perfekt uttal och utger sig för att vara ett helt vanligt par i en villaförort. Inte ens deras två barn har en aning om vilka föräldrarna egentligen är. Trots att deras äktenskap är en bluff så blir Elizabeth och Philip ändå kära och att upprätthålla fasaden blir allt svårare. Till råga på allt så flyttar en trägen FBI-agent in i grannhuset.

 

The Americans är en nyproducerad serie som genast blev en succé i USA och en andra säsong är redan beställd. Serien har hyllats av kritiker och jämförts med serien Homeland. The Americans är nominerad i två kategorier i TV-priset Emmy Awards.

 

Keri Russell (Felicity) spelar huvudrollen som den hänsynslösa och USA-hatande spionen Elisabeth Jennings. Hennes man, Phillip Jennings, spelas av Matthew Rhys (Brothers & Sisters). Noah Emmerich spelar den stenhårde FBI-agenten Stan.



#62 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 31 August 2013 - 22:04

 

Och jag tar för givet att SVT kör Searching for Sugarman då de varit inblandade i produktionen.

 
”Searching for Sugar Man” kommer att visas i K Special lördag 31 augusti kl 21:30 i SVT1.

 

Det vill säga idag. Jag såg den inte nu, men gör det kanske imorgon. Som tur och självklart är, så finns den på SvT Play. Jag blev särskilt nyfiken på den av att ha lyssnat på Malik Bendjellouls sommarprogram


 

 

Ninja Mission, the (1984) [SE/UK]


Åh, den vill jag också se. Jag vill minnas att jag har gjort den någon gång tidigare men ärligt talat så kan minnet lika väl ha svikit mig. Nu kom den i en nyutgåva för ett tag sedan men det har fortfarande inte blivit ett inköp för min del. Jag hoppas kunna göra ett sådant i framtiden för det vore kul att se filmen. Mats Helge Olsson är en kultregissör av rang och hans filmer bör ingå i varje filmnörds samling. Dessutom är det många gånger underhållande att se hans filmer. Dom skiljer sig en hel del åt vad som brukar filmas här i landet.

 

Och om just den här filmen och dess skapare handlar K Special den 13:e september. Rubriken är Regissören som försvann - historien om The Ninja Mission. Saken uppmärksammas entusiastiskt till exempel här och här.



#63 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 31 August 2013 - 22:18

Jag upptäckte att Mats Helge Olsson och hans filmer skulle vara föremål för ett avsnitt av K Special, jag tipsade om det själv på ett annat forum men glömde att ta upp det här. Eller glömde och glömde, jag skulle ha tipsat XC om inte annat. MHO är väl dock mer intressant än hans filmer, även om dom är klart underhållande att se. Men jag tvivlar på att MHO själv kommer att medverka i dokumentären, vilket är synd, för det är ju hans åsikter som jag är mest intresserad av. Men jag kommer givetvis att kolla på K Specialaren för att se vad den berör. Efter den behöver vi omedelbart följa upp med en om Bo Arne Vibenius också. Han gick, mer eller mindre, samma krokiga väg som MHO.


Edited by Garm, 31 August 2013 - 22:21.


#64 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 September 2013 - 12:16

@Den Gröne Hämnaren: Searching for Sugarman fick så mycket uppmärksamhet att jag rentutav överväger att se den. K Special-avsnittet om MHO skall avgjort ses. Tack för tipset. (Väldigt kul att du också kom ihåg mitt omdöme till filmen).

 

@Garm: Det är tanken som räknas. Skicka tipset ändå, behöver antagligen hjälp att komma ihåg det. :hug:


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#65 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 01 September 2013 - 17:10

Perception säsong 2 drar igång kl 20 idag på kanal 5.


Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#66 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 01 September 2013 - 22:39

På måndag 19/8 har David Tennants (Doctor Who) nya serie Broadchurch premiär på tv4.

https://spotlight.tv...13/Broadchurch/

 
Tack för tipset förresten. Jag glömde bort att säga det tidigare. Den är riktigt bra.
 

@Garm: Det är tanken som räknas. Skicka tipset ändå, behöver antagligen hjälp att komma ihåg det. :hug:

 

Jag gör det när vi börjar närma oss att SVT ska visa den. :)


Edited by Garm, 01 September 2013 - 22:39.


#67 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 September 2013 - 15:24

Glöm inte bort att Mats Helge-dokumentären sänds imorgon kväll. Jag har observerat att man tydligen har bytt namn på den för när jag först upptäckte den så kallade man den för något annat. Mycket coolare. Vidare så har man lagt upp en trailer samt ett klipp från dokumentären på SVT Play och dokumentären har även en sida på facebook.

 

Sändningstider är som följer;

SVT2 Fredag 13 sep 2013 kl 20.00
SVT2 Lördag 14 sep 2013 kl 15.10
SVT2 Onsdag 18 sep 2013 kl 23.15



#68 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 September 2013 - 16:08

Skall försöka komma ihåg att ställa timern. :) Annars får jag fånga in den på Play.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#69 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 September 2013 - 23:41

TV4 kommer att visa Vikings med start torsdag den 3 oktober klockan 21.00. Den ska jag ge en chans.

- - -

Säsong 2 av Boardwalk Empire börjar att sändas på SVT1 lördag den 28 september klockan 22.25.

- - -

Säsong 2 av American Horror Story börjar att sändas på Kanal 9 söndag den 29 september klockan 22.00.



#70 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 September 2013 - 16:40

Ska man se dokumentären om Mats Helge Olsson som bör man göra det via SVT Play, då man hade censurerat den för våldsamma scener (främst inslag från The Ninja Mission) på ett smaklöst och ytterst irriterande sätt. Troligtvis för att man sände dokumentären så tidigt. Jag såg den på tv och det var först efter som man sa detta, tack SVT. I och för sig så misstänte jag det eftersom det var så ofta och så fult gjort, men ändå. Dokumentären då? Helt okej. Ofta informativ och bra. Berättarrösten var lite för klämkäck. En hel del visste jag redan om och så led dokumentären av att Mats Helge Olsson själv inte medverkade. Men det hade jag inte heller räknat med, även om man någonstans hoppas på att han ska berätta sin egen version någon gång. Så vet man inget om Mats Helge Olsson eller hans filmer så är detta en bra start, för andra blir det en nostalgitripp. Om än, en ganska slätstruken sådan. Ofta med information om sådant som man redan visste om.

Edited by Garm, 14 September 2013 - 16:46.


#71 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 16 September 2013 - 08:52

Man blev ju lite nyfiken på hans filmer. The ninja mission hade man ju hört talas om, men nu känner jag framför allt att jag borde se I död mans spår och Sverige åt svenskarna.

 

För övrigt slog det mig att upplägget i dokumentären påminde rätt mycket om dendärna andra dokumentären vi såg nyligen.



#72 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 September 2013 - 09:09

Jag till hör den lyckliga skaran medborgare som har Ninja Mission på DVD [Omdöme för den som vill läsa på]. :D


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#73 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 16 September 2013 - 23:12

Jag skulle ha köpt nyutgåvan, men sedan föll det i glömska och nu så är den OOP. :cry: Det vore ju onekligen trevligt att få se om den igen. Om girigbuken Charles Aperia fortfarande sitter på rättigheterna så kanske det kommer ännu en nyutgåva.


Edited by Garm, 16 September 2013 - 23:14.


#74 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 25 September 2013 - 12:34

Andra säsongen av Bron började i söndags. Ligger kvar på SvT Play till julafton. Någon som kikar?



#75 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 25 September 2013 - 18:41

Andra säsongen av Bron började i söndags. Ligger kvar på SvT Play till julafton. Någon som kikar?

Absolut! Ska kanske starta en tråd för den?


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin