Jump to content

Photo

The Chronicles of Narnia


  • Please log in to reply
65 replies to this topic

#51 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 15 March 2006 - 20:02

Så hamnade Nuder i Narnia
Av Ulf Clarén

Finansminister Pär Nuder gör en av rösterna i den tecknade filmen "Landet Narnia" från 1979 och som sänds i SVT:s Barnkanalen nu på söndag kl 16.



Pär Nuder.
Hur hamnade du i en tecknad film?
– Vi bodde granne då, i slutet av 70-talet, med Helena Sandblad som var chef för barn-tv, det var så jag fick rollen. Men jag hade faktiskt fuskat lite med dubbningar tidigare, jag gjorde en röst i en tecknad Snobbenfilm på tidigt 70-tal.

Du var 17 år gammal, drömde du om att bli skådespelare?
– Nja, det vill jag väl inte påstå. Jag hade fuskat lite i skolan och sådär. Men när jag gick med i SSU slog jag de tankarna ur hågen, då blev jag uppslukad av politiken.

Du gör rösten som storebror Peter, var det en roll som passade dig?
– Javisst, han blir ju kung till slut! (skratt)

Ska du själv se filmen i tv på söndag?
– Ja, jag ska bänka mig framför tv:n tillsammans med mina barn, 10 och 12 år gamla, som kommer att tycka att det är ytterst pinsamt. Det tycker väl alla barn när föräldrarna har gjort sådana där saker.

Kände de till din bakgrund inom filmen?
– Nej, det hade jag inte berättat, det här kom som en nyhet för dem.

Blir det fler inhopp för dig i filmens värld i framtiden?
– Det är tveksamt. Jag vet inte om min skådespelartalang lever upp till kraven.

Tror du att dina kollegor tittar på söndag?
– Ja, jag utgår från att det är obligatoriskt för hela regeringen!



För er som såg Faktum i måndags visades ett klipp från Nuders Narnia-insatts i sluten av programmet, man kände faktiskt igen rösten. Programmet går i repris...

SVT1 Lördag 18 mars kl 14.00
SVT2 Söndag 19 mars kl 00.10

Annars finns klippet på den här länken. China Public TV

#52 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 24 December 2011 - 22:59

Tog ett tag för mig att se denna, har inte läst böckerna som ung och nu när jag försökt som vuxen med att läsa dem för sonen har ingen av oss blivit särskilt sålda: de känns rätt gammaldags. Men nu blev det i alla fall av, och det var en riktigt lyckad filmatisering (har ju sett TV-serier, så handlingen är rätt känd ändå). Snyggt gjord, bra tempo och rätt ton för den tänkta åldersgruppen. Jag har lite svårt för det uppenbara Aslan = Jesus, och det hade ju för övrigt Tolkien också när han och C.S. Lewis satt på sin herrklubb och diskuterade sina böcker.

Betyg: OK+
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#53 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 25 December 2011 - 16:12

Vet inte om jag har redogjort för mina åsikter i någon annan tråd (Det kan ju vara så att det någonstans på forumet finns en för varje del i serien.) men jag kan ju oavsett vilket göra det här och nu:

The lion, the witch and the wardrobe tyckte jag inte var särskilt engagerande. Då föredrar jag tv-seriern. De tecknade varianterna har jag inte sett. Prince Caspian och The voyage of the Dawn Treader har jag inte heller sett. Skulle gärna göra dock. Kanske särskilt Prince Caspian eftersom den i tv-serie-versionen gavs så lite tid och mest blev en liten prolog till den följande delen.

Det sägs att det nu siktas på att nästa film ska bli The magician's nephew och inte, som man kunnat förvänta sig, The Silver chair. Det ser jag fram emot, eftersom den aldrig filmatiserats över huvud taget. Frågan är hur det i så fall blir med The silver chair och The last battle. Har barnskådisarna blivit för gamla, tro?

#54 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 September 2013 - 17:56

Narnia - Häxan och Lejonet / Lion, the Witch and the Wardrobe, the[1] (2005) [#01] [US/UK]
?: De skickas ut på landet till en excentrisk professor för att slippa undan kriget (det där stora), men ett utsirat klädskåp för dem till ett vintertungt land i desperat behov av hjälp.
!: Jag är - fortfarande - ett stort fan av BBCs klassiska tv-serie och har läst böckerna flera gånger genom åren (på engelska nu senast rentutav[2]). Den här filmen har kanske inte samma effekt på mig som de två tidigare nämnda men är en trevlig adaption på en av mina absoluta favoritböcker. Visuellt är den snygg och på det hela taget övertygande, det är bara på ett par ställen som bluescreen-arbetet blir lite för tydligt. (Liksom de inledande scenerna vid lyktstolpen som måste vara filmad i en studio). Cgin är inte prefekt på alla ställen, men helt klart av hög kvalité. Bra skådespelare och fin kemi mellan syskonen Pevensie och Tilda Swinton är härligt kylig som den vita häxan. Musiken får kanske inte mitt hjärta att klappa som Geoffrey Burgons soundtrack från 1988, men det är bra på egen hand.
För första gången har jag nu också sett den förlängda versionen, synd att det är så länge sedan jag såg den här sist för att komma ihåg tillräckligt för att se någon skillnad.
[1]: Eg: Berättelsen om Narnia - Häxan och Lejonet / The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe
[2]: Dock har jag bara läst de som filmatiserats än så länge. Planerar att "läsa om dem" allt eftersom filmerna kommer ut.


Edited by XC, 21 September 2013 - 17:57.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#55 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 September 2013 - 21:41

Du borde definitivt ge The Blob en chans, XC. Jag tror att det är en sådan där skräckis som du faktiskt skulle gilla.

 

 

The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe (2005) - Hmm, den är alltså inte äldre än så.

 

Då så har man sett om den här filmen igen och likt XC så såg jag den förlängda versionen som jag nog bara har sett en gång tidigare, även om jag inte riktigt minns hur det egentligen är med den saken. I frågan vad som skiljer versionerna åt så rekommenderas att man läser följande. Jag kan direkt säga att jag inte märkte av någon av dessa, men det kan definitivt tillskrivas att jag inte har sett den här filmen på år och dagar så mitt minne är utan tvekan lite ringrostigt. Så hur står sig filmen idag då? Förvånansvärt väl måste jag säga. Jag vill minnas att jag såg den här på bio, men helt säker kan jag inte vara då jag inte har dubbelkollat det än. Om inte så har jag i vart fall gillat filmen sedan jag såg den på DVD. En sak som jag undrade över var om jag skulle känna samma sak inför den här som jag gjorde när jag skulle se om Harry Potter-filmerna senast. Det vill säga, kommer man att reagera lite negativt över att skådespelarna var så unga när dom gjorde filmen, eller kommer det bli som vid omtitten av HP, att dom faktiskt var bättre än vad man minns. Det lutar åt det sistnämnda, även om det givetvis märks av att ingen direkt har jobbat inom branschen tidigare. Min favorit är och kommer nog alltid att vara Lucy bland karaktärerna och jag gillar verkligen hur bra som skådespelerskan Georgie Henley förvaltar den rollen. Men det ska även sägas att jag tycker att samtliga ungar är bra när det kommer till skådespelet och att karaktärerna är som man minns dom från boken/böckerna, väldigt bra. Tilda Swinton är utmärkt som vita häxan. När det gäller förlagan till den här och böckerna i det stora hela så borde jag ta mig i kragen och läsa om dom. För det är väldigt länge sedan jag hängde över någon av dom, så därmed kan jag inte heller avgöra om det är en bra filmatisering eller ej. Men jag får känslan av att dom har lyckas rätt bra? Jag håller med XC om att specialeffekterna ofta är bra men att det ibland lyser igenom, ett par sådana scener som jag kommer att tänka på är när man åker iväg med en släde då dom befinner sig på isen samt mot slutet vid det stora slaget, där kan man se rätt tydligt att datoreffekterna inte känns hundraprocentiga. Det till trots så är dom faktiskt välgjorda i det stora hela, vilket man säkert kan tacka Weta och LotR-trilogin för, för efter att dom filmerna kom så känns det som att man i stora fantasyproduktioner tar specialeffekter på större allvar än tidigare. Bortsett från dessa så fungerar det visuella riktigt bra, det märks att man har varit och filmat i bland annat Nya Zeeland. Scenen som XC nämner som även jag tänkte skriva under på, att den var gjord i en studio, kanske rent av är gjord on location i Tjeckien. I varje fall om man ska tro på den info som IMDb besitter. Men jag håller det fortfarande inte för otroligt att man kan ha filmat en del av dom i studio oavsett vad som nämns på ovanstående länk. När Aslan offrar sig så tycker jag att det blir rätt svårmodigt, kanske lite väl om man ser till filmen målgrupp, men samtidigt är jag tacksam att man inte tar den enkla vägen. Men det märks att man annars är rätt återhållsam med våldet i filmen, ett tydligt signum från Disney. Mina favoritscener är nog i början när professorn pratar med barnen om ur viktig familjen är även om man är oense och bråkar ibland. Jag gillar även den vid eftertexterna när han vill veta mer om vad som gjorde och att han visst kommer att tro på det dom säger, bara dom ger honom en chans. Även allt gnabb mellan Herr och Fru bäver är underhållande. Och så slutet när man återser hjältarna som vuxna och hur dom hittar tillbaka till vår värld, där tiden har stått stilla. Men det är egentligen rätt svårt att peka ut enskilda scener som är bra när helheten är det till stor del. Kort och gott, ett kärt återseende som fungerar än idag och det riktigt bra. Ett extra plus delas ut till musiken i filmen, jag gillar greppet att blanda in sång på platser där man inte förväntade sig att höra det.

 

Det ska bli intressant att se om Prince Caspian som jag tidigare har sett som den bättre av filmerna.

Jag skulle väldigt gärna se BBC produktionerna. Jag har inte gjort det på jag vet inte hur länge.


Edited by Garm, 21 September 2013 - 21:41.


#56 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 September 2013 - 21:51

Hmm. Av den där listan att döma så har man förlängt många scener och inte lagt till så många extrascener. Det kan förklara varför det mesta kändes som bekant. :) Dock så uppskattade jag scenen med tyghunden - den får Edmund att framstå som ett riktigt praktarsle till bror. Sedan gör ju givetvis Disney ett bra jobb med att adaptera boken till en film för hela familjen, tycker det är bra att man låter skuggan och mörkret kika fram i scenen med aslan på stenbordet tex.

 

Vi verkar tycka lika. Jag håller med sig om att barnen är bra - och speciellt lilla Lucy som verkligen lyckas med sin roll. (Lucy i BBCs tv-serie är rätt utskälld för att vara lite för tjatig och lillgammal vill jag minnas).

 

Såg du scenen i eftertexterna? När Lucy smyger sig tillbaka till klädskåpet? Cool scen som (för oss insatta) ger en trevlig hint till "min morbror trollkarlen". :D


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#57 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 September 2013 - 22:14

Hmm. Av den där listan att döma så har man förlängt många scener och inte lagt till så många extrascener. Det kan förklara varför det mesta kändes som bekant. :) Dock så uppskattade jag scenen med tyghunden - den får Edmund att framstå som ett riktigt praktarsle till bror. Sedan gör ju givetvis Disney ett bra jobb med att adaptera boken till en film för hela familjen, tycker det är bra att man låter skuggan och mörkret kika fram i scenen med aslan på stenbordet tex.

Vi verkar tycka lika. Jag håller med sig om att barnen är bra - och speciellt lilla Lucy som verkligen lyckas med sin roll. (Lucy i BBCs tv-serie är rätt utskälld för att vara lite för tjatig och lillgammal vill jag minnas).

Såg du scenen i eftertexterna? När Lucy smyger sig tillbaka till klädskåpet? Cool scen som (för oss insatta) ger en trevlig hint till "min morbror trollkarlen". :D


Jag uppfattade det också så, att man hade förlängt mer än vad man hade lagt till nytt. :) Vilket ofta gör att man inte tänker på det. Ibland kan jag nästan uppskatta det mer än att man lägger till helt nya scener som ofta känns onödiga som det är och inte direkt gör filmer bättre. Ja, Edmund är verkligen ett praktarsle till bror i den scenen. Killen som gör rollen är trovärdig, för man stör sig rätt rejält på karaktären mellan varven, även om man vet att han också kan vara godhjärtad. Jag tänkte på det där med Disneyfieringen i striderna mot slutet, hur man vill ha ett stort slag men ändå inte skada någon. Det är vare sig speciellt våldsamt eller blodig för den delen. Däremot är det bra gjort.
 
Jupp, jag tycker också att vi är enade om filmen. Trevligt. :) Jag minns inte mycket från BBC-dramatiseringen. Faktum är att jag inte ens äger den. Shame on me. Men jag var orolig över att Lucy skulle vara lillgammal i den här filmen, men så var ju inte fallet. Inte så att det störde i alla fall.
 
Den scenen är den jag menade i mitt omdöme, kanske var lite otydligt skrivet. Jag gillar den scenen skarpt, riktigt bra och en härlig vink till oss fans.
 
Har du någon koll på om fler filmer är påtänkta eller ej? :)

 

Snart dags för en ny SSF-tråd ser jag.


Edited by Garm, 21 September 2013 - 22:16.


#58 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 September 2013 - 22:25

Mmm. Slutstriden är ju långt ifrån någon slasher, trots att det uppenbarligen finns dödsfall så är man väldigt lågmäld. För att få ned åldersgränsen antar jag - tydligen är det ofarligt att sticka svärd i någon om det inte blöder. :P

 

Jag hade hoppats att du haft vett och införskaffat BBC-serien... En del av mig vill fyra av den efter Narnia-filmerna. :) Få se hur jag känner för det.

 

@Moderatorerna: Nått senilt dumhuvud glömde söka efter korrekta trådar... Det finns en här om någon känner för att sortera.

 

Både Silvertronen och Trollkarlen finns kvar på IMDb än iaf - så helt dött är kanske inte projektet.


Edited by XC, 21 September 2013 - 22:26.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#59 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 September 2013 - 22:36

Jag kan alltid låna BBC-serien på bibblan, vet att samtliga tre delar finns där. Eller så kanske jag slår till och köper den, ser att den kostar 99 kr på Discshop, dock slut för tillfället. På tal om det, har du sett den animerade filmen från 1979?

 

En del av mig störs lite av fantasy och äventyrsfilmer med storslagna bataljer där inget blod märks av. Just för att det blir mindre realistiskt. Samtidigt så tycker jag inte heller att man behöver ösa på med blod bara för sakens skull, men ett mellanting hade ju varit önskvärt. I Narnia-filmerna fungerar det dock som det är, eftersom jag aldrig har uppfattat böckerna som speciellt våldsamma av sig.

 

Se på fan, jag trodde att vi bara hade en tråd för film två och tre. Jag PM:ar Synon så fixar hon det säkert åt oss.

 

Bra att man kanske har i tanke att göra fler filmer. Jag har alltid förundrats över varför dessa filmer inte blev mer populära än vad dom är och därmed rättfärdigade fler filmer, kanske på ett lite snabbare plan. Men det var väl något med byte av filmbolag också, eller hur?


Edited by Garm, 21 September 2013 - 22:36.


#60 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 September 2013 - 08:48

@Crusader: Du förflyttade dig inte så långt från haj-filmerna ser jag. :thumbsup:

 

Jag kan alltid låna BBC-serien på bibblan, vet att samtliga tre delar finns där. Eller så kanske jag slår till och köper den, ser att den kostar 99 kr på Discshop, dock slut för tillfället. På tal om det, har du sett den animerade filmen från 1979?

Nope, visste inte ens att den existerade förrän jag kollade upp eventuella fler Narnia-filmer. Finns en TV-Serie från 67 också som jag inte skulle ha något emot att stifta bekantskap med. :)

 

En del av mig störs lite av fantasy och äventyrsfilmer med storslagna bataljer där inget blod märks av. Just för att det blir mindre realistiskt. Samtidigt så tycker jag inte heller att man behöver ösa på med blod bara för sakens skull, men ett mellanting hade ju varit önskvärt. I Narnia-filmerna fungerar det dock som det är, eftersom jag aldrig har uppfattat böckerna som speciellt våldsamma av sig.

Aye! Inget blod är minst lika illa som hinkvis med blod (speciellt om de senare är gjort i cgi).

 

Se på fan, jag trodde att vi bara hade en tråd för film två och tre. Jag PM:ar Synon så fixar hon det säkert åt oss.

Jag skulle givetvis ha sökt innan jag postade igår, men av någon anledning gjorde jag det inte... Så'n tur att vi har mods här som älskar att jobba!

 

Bra att man kanske har i tanke att göra fler filmer. Jag har alltid förundrats över varför dessa filmer inte blev mer populära än vad dom är och därmed rättfärdigade fler filmer, kanske på ett lite snabbare plan. Men det var väl något med byte av filmbolag också, eller hur?

Följande står på Wikipedia:

  • »Although they originally produced the films in the same order as the book series' original publication, 20th Century Fox, Walden Media, and the C.S Lewis Estate selected The Magician's Nephew, which recounts the creation of Narnia, to be the basis for the fourth movie, instead of The Silver Chair.
    In October 2011, Douglas Gresham stated that Walden Media's contract with the C. S. Lewis estate had expired, with Walden Media no longer having exclusive purchasing rights to any further Narnia films. Thus any production of a future film is on hold indefinitely.
    Gresham also hinted that Walden Media's lapse in renegotiating their contract with the C. S. Lewis estate was due to internal conflicts between both companies about the direction of future films.[12] Contrary to Walden Media's initial plan, Gresham stated that he plans for The Silver Chair to be the next film to be made, hinting that future films might be made independently.[12]«
    — [Källa]

Jag kortade ned texten lite - det står mer om det legala på Wikipedia. Som det ser ut så får vi vänta. Personligen tycker jag det är fel att ta Trollkarlen före Silvertronen... Den sistnämnda hör ju ihop med "Skeppet Gryningen" (Eaustace återkommer ju). Känns som ett underligt beslut, men tydligen har man ändrat sig - av den sista meningen att döma.


Edited by XC, 22 September 2013 - 08:49.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#61 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 22 September 2013 - 21:18

Notis: #54-59 flyttade från SSF-tråden...


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#62 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 22 September 2013 - 22:43

Den animerade filmen från 1979 har jag också sett på bibblan, den gavs tydligen ut av Atlantic men är numera OOP. Får se om det är något man kollar in närmare. Tv-serien från 1967 blir man ju onekligen nyfiken på. Man borde kanske kolla upp om den går att se på något sätt. Och BBC-produktionerna blir man mer och mer sugen på att se allteftersom man ser filmerna. Jag ska ta och reservera dom på bibblan tror jag, tillsammans med den där animerade filmen. Så har man att ta till om man blir sugen. :)
 
Bra att vi står enade kring blodskvättande eller avsaknaden av sådant. Vi vet att det är en hårfin balansgång. Hinkvis med CGI-blod känns sällan bra, även om man kan finputsa det hela som i t.ex. Spartacus. Det är väl dessutom enklare och mer praktiskt att applicera än blod som man gör och kletar på vid behov. Synd, för det brukar i regel bli bättre. Och så har vi som sagt filmerna och avsnitten av tv-serier som har scener där man förväntar sig blod, men blir snuvade på konfekten.
 
Jupp, alla ni mods gillar att jobba efter att man har påtalat det hela. :P :D
 
Tack för infon. Det känns ju lite som att dom där filmerna kanske inte blir av. Vilket skulle vara väldigt trist. Och även om dom blir det så lär det väl ta ett tag och då kan man nog inte ta med skådespelarna från dom senaste tre filmerna eftersom dom troligtvis är för gamla. Okej, man får väl vara nöjd av att ha fått tre filmer än så länge, men det är ju tusan vad svårt det ska vara att få till ett fungerande franschise likt HP-filmerna. Visst, det är i en klass för sig och både svårt och onödigt att mäta sig med, men man kommer fortfarande inte från att man verkar ha svårt att förverkliga filmatiseringar av mer omfattande boksviter. Jag är t.ex. fortfarande besviken över att His Dark Materials inte genererade mer än en film. Eller att Eddings Belgariad/Malloreon inte görs till tv-serie. Eller Jordans Wheel of Times. Osv.


Edited by Garm, 23 September 2013 - 14:39.


#63 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 September 2013 - 07:34

Peak har lärt oss allt han kan när det gäller att vara mod:

apa_139827592.jpg

 

 

Jag tyckte också det kändes som om man riskerar att behöva casta om Silvertronen och Sista Striden, de andra båda är ju fristående från de andra. (Även om jag kanske uppskattar att karaktärerna känns lite äldre i filmen än vad de är i boken). Speciellt om man väljer att gå vidare med "trollkarlen" här näst.

 

Skall se om jag kan hitta den animerade filmen någonstans. Borde gå på ett eller annat sätt tycker jag. Finns ju begagnad på tradera bland annat. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#64 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 23 September 2013 - 15:08

Annars är ju "monkey see, monkey do" en rätt träffande beskrivning på hur arbetsfördelningen ser ut efter att jag har bombat er med sedvanliga PM. :P

 

Jag uppskattar också att man valde lite äldre skådespelare, för det blev riktigt bra. Som du säger så känns barnen yngre i böckerna. Hade man valt att lägga sig närmare boken så hade man nog förlorat lite fler av dom potentiella biobesökarna tror jag.

 

Du har PM angående den animerade filmen. :)



#65 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 September 2013 - 15:17

Kan rentutav vara så att de här filmerna (i likhet med tex Percy Jackson) tjänar lite på att karaktärerna är lite äldre än i förlagan. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#66 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 23 September 2013 - 15:45

Visst kan det vara så. :) Och en del ändringar är rent av nödvändiga och visar sig dessutom vara positiva för film och upplevelse.