Jump to content

Photo

Iron Man 2


  • Please log in to reply
181 replies to this topic

#176 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 18 September 2018 - 12:44

Marvels filmer är jag fasligt efter med, men den här har jag sett. På bio för en massa år sedan. Har för mig att den var helt okej.

 

Och i den ambition jag ändå någonstans har att se allt som ingår i MCU, så har jag nu, efter Agent Carter med mera tagit mig an starkexpofilmerna.

 

Det är alltså filmer som marknadsför mässan Stark Expo. Nu finns väl inte den mässan i vår verklighet, men filmerna finns ändå och kan ses här.

 

Den mässa som förekommer i Iron Man 2 benämns i dessa filmer som Stark Expo 2010, men eventuellt har det i efterhand retconnats vilket år Iron Man 2 utspelas. Tycks finnas en del motsägelser om saken, hur som helst.

 

Så vad står på tur? Hm... Ska man tro den här kronologin så är The Avengers nästa grej att se (Mm, det har jag fortfarande inte gjort.) men det verkar finnas fler smågrejer som saknas i listan. Till exempel risingtidefilmerna. De ska föreställa vara inspelade under händelser i de tidiga MCU-filmerna. Vet inte om några av dem utspelas samtidigt som eller efter Avengers, men jag kanske hur som helst ska göra chansningen att våga mig på att se dem...

 

 

Om någon har bättre koll på kronologin eller kan hänvisa till någon sida som har det, så får vederbörande gärna ge sig till känna.



#177 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 19 September 2018 - 22:32

Jag tycker nog att den där listan är tillräckligt komplett för att kunna följas.

 

Det som eventuellt har utelämnats är nog såpass små och obetydliga att man kan ignorera dem, eftersom de till och med har oneshoten med.


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#178 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 21 September 2018 - 14:18

Så vad står på tur? Hm... Ska man tro den här kronologin så är The Avengers nästa grej att se (Mm, det har jag fortfarande inte gjort.) men det verkar finnas fler smågrejer som saknas i listan.

 

 

Om någon har bättre koll på kronologin eller kan hänvisa till någon sida som har det, så får vederbörande gärna ge sig till känna.

 

Jag har absolut ingen bättre koll men är väldigt tveksam till den där kronologin. Ett aktuellt exempel är ju att Captain Marvel ska ligga före Ironman. Hur kommer det sig då att han aldrig blivit nämnd i filmerna som kronologiskt ska komma efter? 

Det finns massor av andra avvikelser också som jag inte kommer ihåg nu eftersom det är för länge sedan jag såg de flesta filmerna. Men man reagerar på dem när man ser dem.



#179 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 24 September 2018 - 16:33

Jag tycker nog att den där listan är tillräckligt komplett för att kunna följas.

 

Det som eventuellt har utelämnats är nog såpass små och obetydliga att man kan ignorera dem, eftersom de till och med har oneshoten med.

Nu har jag sett risingtidefilmerna. Det är fem filmer som är 43 sekunder långa sammanlagt. Så jag kan väl förstå om någon tycker att de inte är värda att prata om. Men vad är poängen med en komplett kronologi om den kompletta kronologin inte är komplett??!

 

 

 

 

Så vad står på tur? Hm... Ska man tro den här kronologin så är The Avengers nästa grej att se (Mm, det har jag fortfarande inte gjort.) men det verkar finnas fler smågrejer som saknas i listan.

 

 

Om någon har bättre koll på kronologin eller kan hänvisa till någon sida som har det, så får vederbörande gärna ge sig till känna.

 

Jag har absolut ingen bättre koll men är väldigt tveksam till den där kronologin. Ett aktuellt exempel är ju att Captain Marvel ska ligga före Ironman. Hur kommer det sig då att han aldrig blivit nämnd i filmerna som kronologiskt ska komma efter? 

Det finns massor av andra avvikelser också som jag inte kommer ihåg nu eftersom det är för länge sedan jag såg de flesta filmerna. Men man reagerar på dem när man ser dem.

Enligt uppgift så utspelas Captain Marvel på nittiotalet, så den verkar vara korrekt placerad i kronologin. Varför ingen har refererat till henne i andra filmer kanske vi får förklarat för oss i vår när filmen har premiär. Men gissningsvis beror det på att övriga superhjältar inte kände till henne / inte ville avslöja att hon finns / inte ansåg henne vara ett relevant samtalsämne i rådande sammanhang. Möjligen har hon gömt sig i rymden. Då kanske det är logiskt att hon inte är så känd. Men å andra sidan kanske det inte finns någon förklaring alls, och då får vi väl finna oss i att det bara är så, antar jag. De kanske pratade om henne mellan scenerna.



#180 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 24 September 2018 - 21:08

Hmpf, att prata mellan scenerna är väl inte seriöst...



#181 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 01 October 2018 - 18:59

Vi får nog anta att det händer ganska mycket mellan scenerna. Att det inte visas kan ju bero på att det inte är nödvändigt för den historia man för tillfället berättar. Men också på att påhittarna inte har färdigpåhittat än.



#182 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 28 July 2019 - 10:44

Nu har jag sett Captain Marvel, men det var då ingen höjdare. She´s not cool enough!