Jump to content

Photo

Slutet på en era närmar sig...


  • Please log in to reply
7 replies to this topic

#1 Sci-Fi Nytt

Sci-Fi Nytt

    Senior Commander

  • Admin
  • 297 posts

Posted 19 December 2012 - 22:09

Ni som var med i början när den stora fantasy-boomen inträffade Sverige för ett gäng år sedan vet nog vad jag menar.

Tyvärr så kommer inte den här (eller de två tidigare, vad jag vet) ut på svenska, men e-böckerna/pappersböckerna finns på Amazon med flera, och ljudboken finns bland annat på Audible.


Originalartikeln

#2 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 19 December 2012 - 22:58

Rent ut sagt för #&%"=#) att de sista böckerna inte översätts till svenska :angry:
Själv läser jag ju dom även på engelska (brittisk utgåva) men skulle gärna vilja ha komplett på svenska också, plus att min mor faktiskt också läser dom böckerna och hon är väl inte så glad över denna nyhet.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#3 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 20 December 2012 - 08:51

Håller med. Det är skandal. Alla de som har köpt och sammlat böckerna för att ha den kompletta samlingen, nu är den värdelös. Tur jag gick över till Engelska. Fast jag är bara på bok 3 där. På Svenska var jag på "Path of Daggers", tror jag.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#4 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 December 2012 - 15:57

Tycker inte heller om detta förfarande, tyvärr är det inte bara den här serien som drabbats. DragonLance avbröts ju också mitt under en delserie och Katharine Kerrs Deverry ges väl inte heller ut längre? Trist och något som gör att det bär emot lite att köpa nya serier som inte är färdliga för min del.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#5 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 20 December 2012 - 22:42

Jo, visst känns det så. Den ända serien jag läser på Svenska just nu är Gentlemen Bastard serien om Locke Lamora av Scott Lynch. Tror jag fick första boken i Julklapp eller så var det på bokrea. Är lite orolig att de inte ska översätta resten av böckerna när de kommer. Lynch lider av depritioner och panikångest så 3:e boken ska inte släppas fören nästa år (skulle ha släppts för några år sedan och bok 4 eller ent ut av bok 5 skulle igentligen komma snart) så jag är lite orolig att de ska besluta sig för att serien är "gammal" och inte översätta.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#6 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 20 December 2012 - 23:14

Man kan ju undra varför dom gör så där, det brukar ju vara pengarna som styr och dom här tre sista böckerna av Drakens Återkomst borde ju vara säkra pengar. Lättare att förstå att dom slutat med Deverry, i och för sig en mycket bra serie men utan något tydligt slut. Katherine Kerr kan väl hålla på med den hur länge som helst i ett evigt återfödande. Och Dragon Lance har jag också förståelse för, jag köpte bara en bok och sedan var jag nöjd...
Däremot kommer jag nog aldrig att komma över att jag inte fick veta hur det gick i Dave Duncans "Den Rättrådige".

Jag tillhör dom som är beroende av översättningar. Visst, jag kan också läsa engelska men jag är alldeles för dålig och det tar alldeles för lång tid. Sånt har jag inte tid med och då får det ju vara.

#7 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 December 2012 - 10:00

Upplevelsen är avgjort högre att läsa på svenska - en av anledningarna jag hellre läser översättningar också. :)

Devvery kan jag hålla med om att det inte något klart slut, och av vad jag minns så slutar den svenska utgivningen åtminstone på "rätt" ställe.

SoDÅ hade väl ändå N&K kunnat hålla ut med, för den var ju nästan klar vid utgivning. :(

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#8 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 21 December 2012 - 14:48

Vansinne! Jag har börjat läsa den på svenska och vill givetvis läsa ut den på svenska. Dumma Natur & Kultur! I och för sig var det så länge sedan jag läste den senast, så jag kanske ändå måste repetera lite, så det kanske får bli att läsa resten på engelska, och låta de sista böckerna i min hylla förbli stående olästa i all evighet. Men jag känner mig inte jätteentusiastisk när de gör så här. Kan ju tänkas att de kommer på bättre tankar innan jag återupptar saken. Eller att någon annan tar över. Verkar som att det finns en Facebook-sida som önskar det. På nio månader har den visst samlat ihop så mycket som 10 gillare. Att det inte är fler är måhända inte så konstigt när ingenting (bortsett från några pyntbilder) finns upplagt på sidan över huvud taget.