Jump to content

Photo

Skal OS i Kina bojkottas ?


  • Please log in to reply
28 replies to this topic

Poll: Skal OS i Kina bojkottas ?

Skal OS i Kina bojkottas ?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#1 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 29 March 2008 - 17:11

EU-kommissionär hotar med OS-bojkottEU:s kommissionär för utrikesfrågor Benita Ferrero-Waldner nämner en OS-bojkott som en möjlighet i en intervju i tyska tidningen Bild am Sontag.

- Det är nu fem månader kvar till öppningsceremonin, sade hon och fortsatte:
- Vi kommer noggrant att observera hur Peking agerar de kommande veckorna innan vi beslutar oss om en eventuell bojkott, sade Ferrero-Waldner i intervjun som kommer att publiceras i sin helhet på söndag.
Kommissionären uppmanade Peking att förhandla med Dalai lama för att sätta stopp för diskrimineringen av tibetaner.

Tibets andlige ledare vädjade på lördagen till omvärlden att hjälpa till och lösa krisen i Tibet.

- Vi har ingen makt utom rättvisa, sanning och hederlighet. . . det är därför jag vädjar till omvärlden att hjälpa oss, sade Dalai lama under en presskonferens i Indiens huvudstad New Delhi.
De nu aktuella protesterna i Tibet inleddes för två veckor sedan. Flera människor har dött och oroligheterna har lett till högljuddare krav från olika håll i världen om bojkottaktioner mot den olympiska spelen i Peking i år.

Oroligheterna fortsätter även i Nepals huvudstad Katmandu där runt 80 exiltibetaner demonstrerade på lördagen utanför den kinesiska ambassaden. "Stoppa dödandet i Tibet", skrek demonstranterna innan ännu fler poliser släpade bort dem till väntande polisfordon, rapporterar AFP.

Det har förekommit så gott som dagliga protester utanför FN-kontor och Kinas ambassad i Katmandu sedan oroligheterna i Tibet utbröt för knappt tre veckor sedan. Demonstranterna har gripits men släppts efter några timmar.

Minst 20 000 tibetaner lever i exil i Nepal, som godtar Kinas officiella politik att Tibet och Taiwan är oskiljbara delar av Kina. Varje år tar sig uppskattningsvis 2 500 tibetaner över Himalaya till Katmandu.

Samtidigt kommer rapporter om att Kina lovar att kompensera familjer med civila dödsoffer under oroligheterna i Tibets huvudstad Lhasa.

Alla som skadats i Lhasa dagarna efter de av buddhistmunkar ledda demonstrationerna har rätt till fri sjukvård, rapporterade nyhetsbyrån Nya Kina på fredagskvällen enligt Reuters.

Varje familj som förlorat en anhörig kommer att få 200 000 yuan, motsvarande 170 000 kronor, uppger nyhetsbyrån och hänvisade till Tibets regionsregering.


Tyckar ni at vi skal bojkotta OS i Kina ?

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#2 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 29 March 2008 - 20:17

Jag hade velat rösta "Vad skulle vara meningen med att bojkotta OS?" eller "Vad skulle det lösa?" men det fick bli ett nej istället.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#3 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 29 March 2008 - 21:50

Jag valde annat. Du hade behövt en spridning på alternativen.

Jag tror inte att "frysa ut" nationer som har förkastliga politiska inriktningar hjälper civilpersonerna i dessa länder, se bara på Irak. Nej, det bästa är att influera Kina mer och mer för att få dom att bli mer som, ja.. vi, helt enkelt.

Därför ska självfallet Kina vara med i OS. MEN... jag tycker gott och väl att det är dags för rejäla påtryckningar från oss i väst, särskilt om det som händer i Tibet. Dalai Lama ber oss om hjälp, då ska han också få den.

Kanske att om många länder kommer med sådana hot om att bojkotta OS, så kommer nog Kina att sätta sig ner vid förhandlingsbordet i sinom tid. Så kanske det kan vara en idé om att bojkotta då ändå, men det är tveksamt.

#4 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 30 March 2008 - 12:23

Nej OS ska inte bojkottas då det i alla fall inte skulle ge nån effekt.

Winter is Coming


#5 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 30 March 2008 - 16:59

Who cares?
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#6 Firiel

Firiel

    Ensign

  • Members
  • 34 posts

Posted 30 March 2008 - 19:22

Jag tycker inte att OS ska bojkottas, av det gamla argumentet att sport och politik inte ska blandas ihop. Det stör mig när folk går på enskilda idrottare i den här frågan. Om man tänker på hur många som lagt ned åratal på att träna inför detta så tycker jag det är rätt orimligt att kräva att de ska bojkotta OS. Gnäll på de som (jag=oinsatt) från början bestämde att OS ska vara i Kina istället.
Och jag är också tveksam över om det skulle ha någon effekt...

#7 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 30 March 2008 - 20:10

Kina borde inte ha fått organisera OS in the first place.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#8 Ville

Ville

    Cadet Third Year

  • Members
  • 17 posts
  • Location:Finland

Posted 31 March 2008 - 08:58

Jag anser inte att det skall vara någon bojkott av den enkla anledning att det är tämligen verkningslöst. Se bara på bojkotterna 1980 och 1984 - de åstadkom inget vettigt och spelen hölls ändå.

/Ville

#9 Spacer

Spacer

    Senior Captain

  • Members
  • 591 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 31 March 2008 - 10:39

Jag tycker det känns tämligen menlöst med en bojkott nu. Nu får man väl stå sitt kasst om man valt att låta Kina arrangera OS till att börja med. Argumentet att man trodde situationen i Kina skulle bli bättre av att de fick ha hand om OS känns ju störtlöjligt naivt. Populistiskt utspel av Bodström som bara tyckte vi isf skulle bojkotta invigningen men delta i tävlingen.
Isåfall skulle man väl bojkottat hela arrangemanget. Men jag tycker inte idrottarna ska dras in i en politisk debatt nu eller utföra aktioner. Det är ju varken dom eller åskådarna som har valt att låta Kina ha hand om arrangemanget till att börja med. Borde rikta mer kritik mot det istället. Borde bli sånna här debatter och uppståndelse i media om att politiker borde ta ett större ansvar och inte idrottare på OS.

#10 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 31 March 2008 - 21:01

I vissa fall har OS hjälp till att skapa ett mer demokratiskt statsskick, t ex när de hölls i Korea 1988, tvivlar dock att nånting sånt händer nu.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#11 Spacer

Spacer

    Senior Captain

  • Members
  • 591 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 03 April 2008 - 09:17

Har med svårt att tro det. Sedan tycker jag ju att det är bra om idrottare vill protestera, engagera sig osv. fritt fram för det givetvis. Bra med engagemang. Stör mig mer på att vissa lägger fram det som ett krav på landslagen och nästan som att det är nytt att situationen i Kina på många håll är eländig. Säkert aningen syniskt av mig dock. :)

Edited by Spacer, 03 April 2008 - 11:25.


#12 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 05 April 2008 - 23:44

Jag tycker absolut inte att det ska bojkottas. Det är en internationell tradition. I allmänt bryr jag mig inte eftersom sport inte intresserar mig det minsta.
"There once was a man from Nantucket..."

#13 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 05 April 2008 - 23:53

Kina skulle inte ha fått OS alls tycker jag men nu är det bestämt sen många år tillbaka så det är lite försent att komma med att OS ska bojkottas i dagsläget.

Precis som någon skriver i tidigare inlägg, idrottarna har tränat för det här i många år och kanske det är deras höjdpunkt i karriären att få vara med i ett OS och så ska det förstöras för att någon 'kommer på' för sent vad Kina är för land.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#14 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 06 April 2008 - 13:49

För sent att påbörja en sådan bojkott nu. Skulle så ifall bestämts den dag IOK beslutade att ge OS till kommunistkapitalisterna.

#15 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 April 2008 - 12:09

Nu börjar jag ärligt talat undra om det inte borde bojkottas. De jävlarna släckte facklan. Den får inte släckas. Den ska vara tänd hela vägen från Grekland till OS Arenan. Och all properganda de kör med just nu. Så förbannad jag blir.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#16 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 08 April 2008 - 20:00

Huh? Skall OS bojkottas för att aktivister och tibetaner i exil släckte facklan? Nu hänger jag inte med? Vem är det som kör med propaganda just nu?

#17 Darth Wiggy

Darth Wiggy

    Captain

  • Members
  • 458 posts
  • Location:Helsingborg
  • Interests:Film, musik, star wars replicas, damer

Posted 09 April 2008 - 17:47

De här kravallerna som pågår som "protest" är bara en massa dravel. Puckona som är ute och slåss är säkert de samma som reclaimar streets och EU-möten. Bara de får en anledning att skapa kaos så är de överlyckliga. Ett svepskäl för att kunna gå ut och förstöra bara. Kina skiter väl i om ett gäng puckon välter korvkiosker i Paris. Kina har fått OS, det är bara acceptera eller så kan man kolla på Glamour istället när sändningarna börjar. Lika innehållsfattigt det ju.
Posted Image

I'm a stormtrooper, yes I am! And I'm proud of it! In a SCOTTISH way! Posted Image

#18 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 10 April 2008 - 16:44

Historiskt har det (på sikt) inneburit postiva effekter att diktaturer får arrangera spelen

Tyskland; Berlin 1936 - ca 10 senare bildades den demokratiska förbundsrepubliken

Sovjet; Moskva 1980 - ca 10 senare faller järnridån och östeureuropa får till största del demokratiskt styrda stater

I för sig var det inte främst OS som krossade diktaturererna, men visst vore det en gott omen att en diktatur inte kan arrangera fredens spel utan att på sikt gå under. Klicheartad förvisso...men om "profetian" stämmer blir Kina demokratiskt ca 2018, i så fall bör OS under resterande sekel arrangeras av Arabländer, VitRyssland, Venezuela och resterande halvdiktaturer.

Edited by Walker, 10 April 2008 - 16:45.


#19 Darth Wiggy

Darth Wiggy

    Captain

  • Members
  • 458 posts
  • Location:Helsingborg
  • Interests:Film, musik, star wars replicas, damer

Posted 10 April 2008 - 20:48

Jorden går väl under 2012 ändå enligt Inkakalendern så det kanske är det sista OSet som anordnas....
Posted Image

I'm a stormtrooper, yes I am! And I'm proud of it! In a SCOTTISH way! Posted Image

#20 dukeofnewyork

dukeofnewyork

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,140 posts
  • Gender:Male

Posted 11 April 2008 - 11:16

Det är ju lite intressant att det var nazister som inför OS 1936 införde fackelstafetten.

http://www.sr.se/cgi...s...&grupp=4313

Själv kunde jag inte bry mig mindre om vare sig OS eller Tibet.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---


#21 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 11 April 2008 - 11:36

Historiskt har det (på sikt) inneburit postiva effekter att diktaturer får arrangera spelen

Tyskland; Berlin 1936 - ca 10 senare bildades den demokratiska förbundsrepubliken

Sovjet; Moskva 1980 - ca 10 senare faller järnridån och östeureuropa får till största del demokratiskt styrda stater

I för sig var det inte främst OS som krossade diktaturererna, men visst vore det en gott omen att en diktatur inte kan arrangera fredens spel utan att på sikt gå under. Klicheartad förvisso...men om "profetian" stämmer blir Kina demokratiskt ca 2018, i så fall bör OS under resterande sekel arrangeras av Arabländer, VitRyssland, Venezuela och resterande halvdiktaturer.

Intressant teori, men om priset riskerar att vara ett världskrig måste jag få be om betänketid på vad jag väljer ;) . Sen vore det av helt andra skäl kul om Nordkorea eller Vitryssland fick OS. Kanske inte lika storskaligt?
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#22 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 13 April 2008 - 18:57

Intressant teori, men om priset riskerar att vara ett världskrig måste jag få be om betänketid på vad jag väljer ;) . Sen vore det av helt andra skäl kul om Nordkorea eller Vitryssland fick OS. Kanske inte lika storskaligt?


Men det blev inget världskrig efter MoskvaOset, det sker bara varannan gång en diktatur får OS så då är de lu.....Ooooops :evil: :lol: Nåja så illa ska det inte behöva gå.

Varför skulle inte Kim Jong Ill klara av ett storskaligt OS, tror han skulle göra en riktigt svulstig invigning även om Spielberg vägrar ställa upp som regissör (hoppade av från Kinas invigning) så kanske Uwe Boll ställer upp gratis.. ;)

#23 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 April 2008 - 20:13

Huh? Skall OS bojkottas för att aktivister och tibetaner i exil släckte facklan? Nu hänger jag inte med? Vem är det som kör med propaganda just nu?

Det var inte aktivister och Tibetaner utan Kinesiska säkerhetspolisen som släckte facklan. Kina påstår att det aldrig hände men det finns bildbevis. De visade händelsen på nyheterna.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#24 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 14 April 2008 - 09:17

Cusader: Ok, är det officielt eller konspiratoriskt? Varför släckte Kina elden?

Walker: Ville verkligen Kina ha SS som regissör för invigningen?

#25 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 14 April 2008 - 09:33

Cusader: Ok, är det officielt eller konspiratoriskt? Varför släckte Kina elden?

Walker: Ville verkligen Kina ha SS som regissör för invigningen?


Regissör var kanske ett slarvigt utryck, även om det använts i Nyhetssändningar för att beskriva hans jobb i Kina. Enligt vad jag läser på DN och Aftonbladet skulle han varit "artistisk rådgivare" för Invigningen, hoppade av redan i februari pga Kinas inblandning i Darfur.