Jump to content

Photo

Brandon Sanderson


  • Please log in to reply
28 replies to this topic

#1 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 29 September 2011 - 14:43

Har nu kommit två tredjedelar in i första boken av Mistborn-trilogin som ljudbok. Har varit intresserad av Sanderson sedan jag hörde att han skulle ta över Wheel of Time.

Förbaskat bra bok så här länge. Väldigt unikt magissystem, trevliga karaktärer och väldigt intressant värld. Även om man läser mycket fantasy så är det sällan man får en sådan här känsla när man läser/lyssnar på en fantasy-bok

GraphicAudios Eleantris blir nog nästa ljudbok efter att jag är klar med den här trilogin.

Nån som har nåt att säga om Sanderson som inte är kopplat till WoT (eftersom de böckerna har egna ämnen).

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#2 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 29 September 2011 - 18:06

Japp, Sanderson är bra, har läst allt av honom utom just WoT-böckerna ;) han har också väldigt olika magisystem i alla böcker. Han ska ju också komma ut med en ny uppföljare till Mistborn men som är i urban fantasy genren.

#3 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 01 October 2011 - 06:57

Klar med första boken.

Väldigt bra bok med några trevliga twists som man inte är van vid i fantasy-böcker. En sak som herr Sanderson (som jag också påpekade i hans första WoT-bok) är att han är väldigt bra på att beskriva fightscener.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#4 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 11 October 2011 - 23:47

Är nu i mitten av tredje boken av Mistborn. Otroligt bra serie!

Rekommenderas varmt till de som inte läst den och funderar på vilken bokserie det är dags att köpa nästa gång.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#5 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 19 October 2011 - 02:54

Måste bara tipsa om att GraphicAudios version av Elantris som vanligt är fruktansvärt bra. Boken är ju inte lika bra som Mistborn-trilogin (nå, det var ju hans första bok också), men GA-produktionen höjde den avsevärt. Önskar att GA kunde göra Mistborn också, då skulle man nog få göra en skala som går över 10 (av 10).. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#6 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 21 October 2011 - 14:03

Blev sugen på att prova på Mistborn böckerna nu. Ska se om det blir nästa projekt, efter det att jag är klar med Firestorm av Taylor Anderson. Jag har försökt lyssna på GA men jag gillar inte alls formatet. Jag föredrar när en talbok har en enda berättare ist. för en massa olika skådespelare och ljudeffekter, jag blir bara störd av den typen av dramatiseringar. :(
ಠ_ಠ

#7 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 21 October 2011 - 20:14

Jag kan lyckligtvis lyssna på båda. GA:s böcker är bra för personer som inte gillar/somnar av en röst som maler på.. :P Jag har dock upptäckt att det kräver mer koncentration när man lyssnar på GA:s böcker, eftersom man lätt tappar bort sig annars.

Jo, lyssna gärna på Mistborn-böckerna. Genom Audible kan man få böckerna för nån hundring styck om man (som jag) har dåligt med stålar. Synd att deras Elantris är spärrad för Europa (hatar regionlåsning).

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#8 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 23 October 2011 - 16:18

Vill man ha något kortare än en trilogi så verkar Warbreaker (också en fristående bok) också vara mycket bra. Som i tidigare böcker så är det ett utmärkt magisystem och diverse religioner inblandade (verkar vara ett stående inslag i hans böcker... :P)

http://www.fantastic.../warbreaker.htm

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#9 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 02 November 2011 - 17:36

På grund av att min Internet var borta så blev jag klar med (GraphicAudios version) av Warbreaker.

I väntan på min recension så kan ni ju alltid läsa en annan bra sådan: http://www.sfsite.com/11a/wb307.htm

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#10 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 02 November 2011 - 18:50

Lyssnar för fulla muggar på första delen i Mistborn-trilogin på din inrådan - Väldigt spännande hittills (Har inte kommit så långt ännu.)
ಠ_ಠ

#11 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 02 November 2011 - 22:21

Ge gärna dina åsikter om den när du är klar.. :P

Personligen så gör jag mig mentalt redo att ge mig på "Way of Kings". Över 45 timmar lång, och det är bara första boken av planerade 10...

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#12 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 06 November 2011 - 10:10

För er som är fattiga så har Brandon förresten tydligen fått tillåtelse att posta hela "Warbreaker" på sin hemsida: http://www.brandonsa...aker_Full-Books

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#13 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 07 November 2011 - 13:37

Om ni undrar varför jag varit lite frånvarande så har jag maratonat mig igenom "Way of Kings" (lång bok som sagt).

Kanske lite för lång, egentligen. Iaf som ljudbok, det är en hel del angst och karaktärer som inte pratar med varandra så man sitter och väntar (och väntar och väntar) på att vissa saker skall paya off. Vilket de naturligtvis gör mot slutet, men det går lite väl snabbt där. Hade velat haft lite mer balans där.

Som lyssnare så irriterade jag mig dessutom lite på interlude-grejerna. Ett kapitel slutar cliffhangerigt, och man får sedan lyssna på några timmar om karaktärer som bara dyker upp i interlude-grejerna. Dessutom så är en karaktärs flashback-kapitel lite tradiga.

Men helt okej payoff. Det tråkigaste nu är väl att man får vänta några år på fortsättningen (Sanderson skall ge ut nåt som heter "Wheel of Time" eller nåt sånt emellan).

Bra bok, som vanligt en hel del twists där vissa karaktärer inte är riktigt vad de verkar och bok 2 blir nog bättre nu när introduktionerna och sånt är klara.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#14 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 08 November 2011 - 00:39

Ok jag är klar med The Final Empire och tyvärr måste jag nog säga att jag inte alls tyckte om den. Sanderson borde ha lagt ned mer krut på de litterära kvaliteterna ist. för att helt fokusera på magisystemet (Som jag visserligen erkänner var innovativt.) När man väl hade kommit över den första fascinationen över Allomancy så insåg man ganska snabbt att boken inte hade mycket att erbjuda utöver detta. Den första fightscenen var rätt kul men det blev det rätt tjatigt i längden (som att läsa om hur någon spelar ett fighter-/plattformsspel) samtidigt som jag tyckte att karaktärerna var väldigt ointressanta, och dialogen var ibland riktigt(!) dålig. Något som också irriterade mig var bristen på världsbyggande - Jag fick ingen känsla alls för hur det såg ut i The Final Empire, bara att det fanns en massa askhögar överallt och att på natten var det dimma. Jag är ledsen att säga det men om Mistborn-serien räknas bland Sandersons bästa böcker så måste jag nog placera honom i min B-lista av författare (Jag har visserligen bara läst en bok men om jag förstår saken rätt så är den första boken i serien också den bästa?) :(
ಠ_ಠ

#15 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 08 November 2011 - 00:52

Mysko, jag tycker att just världsbyggande är något Sanderson är utmärkt på. Något jag tycker han lyckats med mycket bra i samtliga böcker.

Jag har ju inte hunnit recensera Mistborntrilogin än, men jag håller i mångt och mycket med: http://www.sfsite.com/09b/mb304.htm

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#16 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 08 November 2011 - 01:15

När jag föreställer mig bra världsbyggande så är det nog snarast Miévilles New Crobuzon, Peaks Gormenghast eller Wolfes Urth jag tänker på. Det måste finnas mytologier/kulturer och folkslag, någon slags ekologi och en känsla av djup och bredd i beskrivningen av världen. Sandersons värld är platt och saknar innehåll, hela staden Luthadel är för mig en stel kuliss mot vilken Allomancy-striderna utspelar sig. Jag fick lite samma känsla som när jag såg filmen My Fair Lady som utspelar sig i London mensom inte förmedlar någon känsla alls av staden i sig (Anledningen till att jag nämner just den filmen var att jag tyckte början av boken var lite av en blandning mellan Ocean's Eleven och My Fair Lady vad gäller handlingen.) :)

Edited by stoffe, 08 November 2011 - 01:15.

ಠ_ಠ

#17 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 08 November 2011 - 04:15

Jo, men det beror väl mest på att all handling utspelar sig i Luthadel (den rör sig utåt mot andra städer och andra folkslag i fortsättningen). Eftersom (lite spoilers) världen de bor i var väldigt jordliknande innan den förändrades så är det inte några alver eller dvärgar och sånt, men en del genetiskt modifierade folkslag dyker upp. Allt, även magin, är som "vanligt" i Sandersons böcker väldigt "teknisk" till natur trots att det är fantasy.

Det jag gillar bäst med Sanderson böcker är att han använder pusseldeckarens oväntade vändningar för att ställa det mesta på ända. Var "Lord Ruler" verkligen den onskefulla tyrann som alla tror eller gjorde han det han gjorde för att rädda mänskligheten från någonting ännu värre? Och nu när Lord Ruler är död, finns det någon som kan stoppa detta "ännu värre?". Det är väl själva grundstoryn i Mistborn, tror jag.

Du kan ju alltid ta och läsa Warbreaker (den är ju gratis, trots allt, länk högre upp) och se vad du gillar den. Den är ju fristående (än så länge, Sanderson har snackat om en fortsättning, men då blir det en uppföljare inte en "fortsättning" vad jag förstår.

Har förresten läst lite om Sandersons värld, och vad jag förstår så utspelar sig allt han skriver (förutom WoT och hans Alcatraz-böcker) i samma universum, fast på andra planeter. En karaktär (Hoid) dyker ju upp i samtliga böcker, men jag antar att hans syfte (även om det förklaras litegrann i Way of Kings) får man väl inte svar på än på länge antar jag (vad jag förstår så planerar han att så smånginom flytta Mistborn-böckerna till en SF-setting (senaste boken som kommer nu utspelar sig på en teknologinivå som är jämförbar med 1910-talet, vad jag förstår) och Stormlight Archive kommer säkert att knytas till Mistborn så småningom med tanke på att det är planerat 10 böcker där.

Magisystemen, som i samtliga Sandersonböcker är distinkt unika (Elantris med sina Aeons, Mistborn med sina tre metallbaserade (Allomancy, Feruchemi och Hemalurgy), Warbreaker med sina "Breaths" och Stormlight Archive med sina Surgeblades och spren), är väl antagligen det som kommer att knyta allt tillsammans eftersom samtliga har samma "källa", vad jag förstår.

Om du är intresserad av hur han tänkte när han skrev "Final Empire" så finns det förresten annotations här: http://www.brandonsa...n/book/Mistborn

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#18 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 08 November 2011 - 10:15

Idag släpps, vad jag förstår...

Posted Image

Fresh from the success ofThe Way of Kings,Brandon Sanderson, best known for completing Robert Jordan’s Wheel of Time®, takes a break to return to the world of the bestselling Mistborn series. Three hundred years after the events of the Mistborn trilogy, Scadrial is now on the verge of modernity, with railroads to supplement the canals, electric lighting in the streets and the homes of the wealthy, and the first steel-framed skyscrapers racing for the clouds. Kelsier, Vin, Elend, Sazed, Spook, and the rest are now part of history—or religion. Yet even as science and technology are reaching new heights, the old magics of Allomancy and Feruchemy continue to play a role in this reborn world. Out in the frontier lands known as the Roughs, they are crucial tools for the brave men and women attempting to establish order and justice. One such is Waxillium Ladrian, a rare Twinborn, who can Push on metals with his Allomancy and use Feruchemy to become lighter or heavier at will. After twenty years in the Roughs, Wax has been forced by family tragedy to return to the metropolis of Elendel. Now he must reluctantly put away his guns and assume the duties and dignity incumbent upon the head of a noble house. Or so he thinks, until he learns the hard way that the mansions and elegant tree-lined streets of the city can be even more dangerous than the dusty plains of the Roughs.


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#19 King Cobra

King Cobra

    Ensign

  • Members
  • 39 posts

Posted 23 November 2011 - 11:48

har lysstnat på allt Sanderson gjort och jag har honom som favorit no1 faktiskt. Mistborntrilogin var helt otrolig, helt i min smak. Inte en massa tjaffs om ointressanta saker utan ett riktigt bra driv som förde storyn framåt. Elantris var sådär... det märktes att det är hans första novell. Warbreaker var intressant. Hans WoT böcker är riktigt bra, mera driv och mindre tjaffs om samma saker hela tiden. En sak som man inte kan anklaga Sanderson för är att skriva saker bara för att fylla ut sidorna. Han håller sig till handlingen, för den framåt och sitter inte och förklarar hur något ser ut sida efter sida, om och om igen (exempel painted caves av M.auel där man tröttnade på boken efter den 20 gången hon beskrev exakt samma sak).
Lystnar just nu på Sandersons nyaste bok, Alloy of law. Än så länge ganska bra. Gillar inte westernstuket...men man känner igen hans stil och den är hör/läsvärd än så länge.

#20 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 25 August 2013 - 01:35

Vi Sanderson-fans har nåt speciellt att se fram emot i December.. :D

http://www.graphicau...ire-1-of-3.html

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#21 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 29 October 2013 - 21:19

Bra nyheter: Mistborn-böckerna kommer att bli minst 12 stycken, nu när Tor och Sanderson skrivit kontrakt på ytterligare två Wax and Wayne-böcker (Allay of Law):

 

http://www.tor.com/b...andon-sanderson

 

(Planen är just nu trilogin som redan är skriven, 3 W&W-"western"-böcker, tre böcker som utspelar sig i "nutid" och slutligen tre böcker som utspelar sig i "framtiden".


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#22 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 09 March 2014 - 21:15

Såg att Brandon börjat lägga ut årets författarlektioner på nätet för intresserade. Alltid kul att höra författare lära ut yrket.

http://www.youtube.c...ature=c4-feed-u

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#23 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 19 March 2014 - 16:53

Riktigt cool sammanfatting över Sandersons Cosmere: http://thewertzone.b...ns-cosmere.html

Hans senaste bok (del 2 i "Stormlight Archive") ramlade för övrigt direkt upp på första plats på New York Times bestseller-lista (både hardcover och ebok).

1782618_1389122998.jpg

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#24 Pezeru

Pezeru

    Cadet First Year

  • Members
  • 5 posts

Posted 04 April 2014 - 20:35

Håller på med a memory of light nu och gick i tankar om att läsa Sandersons andra böcker oxå, ni har övertygat mig! Får lägga till på läslistan. http://pezeru.wordpress.com

#25 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 21 December 2014 - 20:10

Årets överraskning är inte att det kommer en ny Mistborn-bok i slutet av nästa år (det visste vi redan). Överraskningen var att det bidde tvilligar. Så två böcker har roboten/klonarmén Sanderson kokat ihop.
 
Här är listan över nya böcker jag är tvungen att införskaffa mig framöver (lista snodd från en Reddittråd om samma ämne):
 
 

Completed Projects:
Firefight, book two of the Reckoners series (teen): publication date 1/6/15
Legion: Skin Deep (released)
Book Five of the Alcatraz series (YA): publication date TBA
Shadows of Self, book (two?) of the Alloy of Law/Mistborn spinoff: Publication date October 2015.
Bands of Mourning, book (three?) of the Alloy of Law/Mistborn spinoff: Publication date January 2016
 
In progress:
Book Three (Calamity) of the Reckoners series
Book Three of the Stormlight Archive (not certain yet whether it will be Eshonai, Dalinar, or Szeth's 'backstory' book)
The Aztlanian, sequel to The Rithmatist (YA)
 
Planned projects:
Mistborn trilogies 2 and 3 (Cosmere)
Elantris sequels (Cosmere)
Nightblood (Warbreaker sequel) (Cosmere)
Dark One (Cosmere)
Silence Divine (this will be renamed sometime)
Legion 3
The Lurker (now renamed Adamant)
White Sand (Cosmere)
Dragonsteel (Cosmere)


Mer info: http://brandonsander...-december-2014/

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."