Jump to content

Photo

Vilket seriealbum/ vilken serietidning köpte du senast?


  • Please log in to reply
186 replies to this topic

#51 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 30 January 2011 - 01:34

Nja, det vet jag inte om jag skulle säga. Jag tycker inte att det är mer vuxet att läsa s.k. vuxna serier (suggested for mature readers eller vad det brukar stå) Det görs bra saker där också. Problemet för mig är att jag blev less på dom oändliga historierna. Jag vill ha en början och ett slut och helst av samma författare.

Jag gillar också Kirkman och man kan ju argumentera att både Invincible och TWD hålit på ganska länge nu men det är fortfarande en story av en författare där allt utvecklas och när Krikman väl sätter punkt så är det (förhoppningsvis) slut också.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#52 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 30 January 2011 - 10:16

Ja, vi tycker samma sak där. Bra historier finns i alla genrer och vad som är vuxet kan ibland ifrågasättas. Vissa "mature readers"-grejer verkar mest gå ut på att slänga in så mycket våld och sex som det går, och då känns det mer pubertalt. Och jag kan förstå vad du menar med de oändliga historierna, särskilt att allt verkar gå i cykler och att man egentligen inte vill ha för mycket förändringar i t. ex. Spider-Man om det är bara för rubrikernas och chockernas skull. Men jag menar, är det en kortare historia så behöver man inte ställa allt upp-och-ner utan man kan hålla sig till någon slags kärna på ett helt annat sätt. Eller såhär; man vet att de förändringar som sker ändå kommer att försvinna inom x antal år eller månader, så ibland ser man igenom hypen och engagerar sig inte så mycket just därför.

Ja, jag kan ibland också undra om det är meningen att det ska finnas ett slut på de där serierna. Men det är bra i alla fall. Och, det görs ju ändå bra grejer även med de oändliga serierna, Batman har några klassiker t. ex. Det är väl därför jag "hoppar" lite mer nu.
*Hockey och superhjältar*

#53 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 30 January 2011 - 14:59

Eller som Stan Lee sa på ett ungefär. Ge läsarna vad de tror att de vill ha.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#54 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 30 January 2011 - 17:12

Senaste köp förra veckan var AgentX9 mycket beroende på Jordi Bernets Torpedo samt fortsättningen på Sherlock Holmes

#55 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 30 January 2011 - 18:59

Eller som Stan Lee sa på ett ungefär. Ge läsarna vad de tror att de vill ha.


Heh, ja, Stan Lee är en klok man. :)

Senaste köp förra veckan var AgentX9 mycket beroende på Jordi Bernets Torpedo samt fortsättningen på Sherlock Holmes


Va? Publicerar de Sherlock Holmes i Agent X9? Vad är det för serier? Nya? Bra?
*Hockey och superhjältar*

#56 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 30 January 2011 - 19:10

Ja, vi tycker samma sak där. Bra historier finns i alla genrer och vad som är vuxet kan ibland ifrågasättas. Vissa "mature readers"-grejer verkar mest gå ut på att slänga in så mycket våld och sex som det går, och då känns det mer pubertalt. Och jag kan förstå vad du menar med de oändliga historierna, särskilt att allt verkar gå i cykler och att man egentligen inte vill ha för mycket förändringar i t. ex. Spider-Man om det är bara för rubrikernas och chockernas skull.


Precis.

Men jag menar, är det en kortare historia så behöver man inte ställa allt upp-och-ner utan man kan hålla sig till någon slags kärna på ett helt annat sätt. Eller såhär; man vet att de förändringar som sker ändå kommer att försvinna inom x antal år eller månader, så ibland ser man igenom hypen och engagerar sig inte så mycket just därför.


Visst det går absolut att hoppa in och läsa en enskild storyline och uppskatta den för vad den är. Jag gör det ibland också men det händer allt mer sällan. Det finns så mycket bra och läsa och så lite tid till att göra det, plus att man ofta vill läsa om grejer för att det tar sån tid för allt att komma ut och är det då en fortlöpande historia så glömmer man lätt. Så det är ett kärt problem det där.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#57 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 30 January 2011 - 19:15

Ja, jag vet. Det är samma här, tiden räcker inte riktigt till för att läsa allt, jag är efter på Invincible och the Walking Dead, t. ex. Och måste på något sätt vara i rätt "stämning" för att läsa dem, alltså ibland känner jag för zombier och ibland som nu är jag inne på "street"-superhjältar som Batman och Daredevil. Sen om man ska välja enskilda stories med superhjältar gäller det ju att ha den kollen och förkunskapen att man vet vad man ska läsa. Men det är ändå en variant jag gillar.
*Hockey och superhjältar*

#58 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 30 January 2011 - 20:24

Jag beställer ofta en hög med TPBs som listan där ovan och sen får det vara bra för ett par månader vilket främst har med pengar att göra. Annars skulle jag nog beställa oftare. Sen prioriterar jag vissa serier högre än andra. Men det är alltid ett par serier som jag ligger ett par samlingar efter med. Walking Dead är jag t.ex. en efter nu. Men nu har jag iaf alla Planetary. (och vill såklart läsa om allt från början)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#59 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 30 January 2011 - 20:27

Vad gör du med alla album? Får du plats med dem? Och vad säger din eventuella respektive om det? Själv har jag rensat ganska så rejält bland mina serier. :)
*Hockey och superhjältar*

#60 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 30 January 2011 - 22:39

Jag bor ganska litet just nu så det mesta ligger i flyttlådor. Vilket tyvärr också gör det svårt att läsa om album. Men tanken är väl att rymma det i bokhyllor sen någon gång. Om jag inte har en respektive som säger ifrån då. ;)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#61 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 22 May 2011 - 21:02

Showcase Presents... Justice League of America vol. 5
Essential Thor vol. 5
Spider-Man: Hobgoblin Lives
Spider-Man and the Fantastic Four
Det tredje testamentet: Julius vol. 1
Zorn & Dirna vol. 4

Edited by Erika, 22 May 2011 - 21:02.


#62 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 23 May 2011 - 13:46

Det tredje testamentet tycker jag är en utmärkt serie. Den kan jag verkligen rekommendera.

Zorn & Dirna har jag bara läst det första albumet av och fastnade inte direkt för den. Tyckte den var lite seg och svår att komma in i. Blir det bättre ju fler album som man läser? :)

#63 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 23 May 2011 - 14:02

Zorn & Dirna har jag bara läst det första albumet av och fastnade inte direkt för den. Tyckte den var lite seg och svår att komma in i. Blir det bättre ju fler album som man läser? :)


Jo, den blir definitivt bättre för varje album och hittills har det även förekommit några intressanta vändningar i storyn. :)

#64 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 23 May 2011 - 14:39

Jag får köpa några till album och läsa vidare med andra ord. :)

Måste säga att Albumförlaget ger ut många bra serier.

Det senaste jag köpte i serieväg var nog I Dödsskuggans Dal, del 3 i Theos ockulta kuriositeter. Sedan slank även Spiralerna del 1 av Junji Ito med och så fick jag av familj och vän, det sista Tintin albumet som jag saknade av nyöversättningen och med det så blev samlingen komplett.

#65 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 19 June 2011 - 18:58

Nancy in Hell TPB Image

http://www.amazon.co...SM63AF6D68PMDC

Underhållande och våldsam IMAGE serie om en cheerleader som hamnar i helvetet och fightas diverse äckel. Gorefylld "Bad Girl!" serie som är tillräckligt smart för att man ska vara intresserad av att läsa den.


Justice League of America Vol 4: Sanctuary DC Comics

http://www.dccomics....ovels/?gn=10571

Justice League of America: When Worlds Collide DC Comics

http://www.dccomics....ovels/?gn=15594


Rätt så underhållande superhjälte-action av bland annat Alan Burnett,Dwayne McDuffie,Ed Benes och Rags Morales.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#66 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 20 June 2011 - 06:34

Fick "Watchmen" i födelsedagspresent! :thumbsup:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#67 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 22 June 2011 - 21:06

Mitt senaste köp var Walt Disney Hall Of Fame Don Rosa - Bok 4. Annars fick jag en Fantomen på posten.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#68 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 22 June 2011 - 23:10

Don Rosa gillar jag. I morgon är planen att svänga förbi Presstop och plocka upp ett exemplar av The Walking Dead. Om jag nu lyckas komma ihåg det vilket jag hittills misslyckats med. :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#69 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 23 June 2011 - 17:21

Sitter här med den svenska versionen av The Walking Dead i min hand! Yes!!!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#70 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 25 June 2011 - 20:42

Sitter här med den svenska versionen av The Walking Dead i min hand! Yes!!!


Vad kul! :). Hoppas du skriver vad du tyckte om det sen när du har läst den :).
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#71 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 06 July 2011 - 20:17

Planen är att ta med mig den och Watchmen på semestern och läsa dem då i lugn och ro. Lovar att försöka tåta ihop lite om mina intryck av den sen.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#72 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 10 July 2011 - 08:40

Köpte några album för 29 kr styck på Comics Heaven.

Dan Dare oversized Hardcover med 1-3 av Virgin Comics serie som är en revamp på en brittisk klassiker. Av Garth Ennis och Gary Erskine.

Iron Man: I am Iron Man

typisk film-adaption tpb med film adaptions av första filmen, lite serier som är i samma universum och en klassisk Iron Man story från 1984 skrivet av Denny O´Neill.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#73 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 16 July 2011 - 03:08

Jag halkade in på Seriebörsen i veckan och kompletterade mina 100 Bullets- och Loveless-samlingar.

Hmm, mycket Azarello blir det.


../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#74 Allycat

Allycat

    Cadet Fourth Year

  • Members
  • 29 posts
  • Gender:Female
  • Location:Västerhaninge
  • Interests:hej på er
    jag är jätte intresserad av allt som har med superhältar att göra ... tycker om att diskutera mycket :D

Posted 20 July 2011 - 22:17


Iron man and Spider-man
Iron man
Spider-man - the goblin strikes
stålpojken -rymdens hjältar möter djävulsfisken
Stålmannen nr17- 1978
Wolverine
thor
stålmannen- vampyrens märke ((bild på batman))
Stålmannen -skadeglädjen
stålmannen - 50år
Stålmannen kryptonitsnurran
X-men nr8. 1992
X-men nr.11 2002
Stålmannen - förgörarens son


läderlappen dödsnätet
läderlappen maskerad mördare


va och skulle köpa en glass i gamla stan men de vart en dyr glass för jag gick in på comics heaven och sen serieboden nästa :) men de vart inte så dyrt 210kr för allt inte så illa pinkat Posted ImagePosted Image
-----Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker-----

#75 Allycat

Allycat

    Cadet Fourth Year

  • Members
  • 29 posts
  • Gender:Female
  • Location:Västerhaninge
  • Interests:hej på er
    jag är jätte intresserad av allt som har med superhältar att göra ... tycker om att diskutera mycket :D

Posted 24 July 2011 - 19:16

va på loppis i täby och slogs med en kille om marvel och DC ... tur att man springer mycket men fick väldigt många tidningar :D


Acktion force nr2- 1990
Atlantic special nr4- 1982
batman nr7-1990
Daredevil nr7-1986
spindel mannen nr7- 1988
spindel mannen nr6- 1980
stålmannen nr6- 1988
stålmannen nr1- 1982
stålmannen nr10- 1982
stålmannen nr8- 1989
stålmannen nr7-1976
stålmannen nr23- 1982
stålmannen nr5- 1983
stålmannen nr5- 1980
stålmannen nr2- 1979
läderlappen nr4-1975
läderlappen nr12-1975
läderlappen nr12- 1974
Gigant nr1- 1978
Gigant nr9- 1981
Gigant nr6-1979
Gigant nr7 - 1979
Marvel special nr11-1981






Scooby doo 1983
MEGA MARVEL HULK nr2- 2004
X-MEN nr1-2004
Stålmannen och Spindelmannen -med docktor doom och parasiten!
Svarte Skörövaren
BATMAN - The official book of the movie


faaan va stålt jag e Posted ImagePosted ImagePosted Image


-----Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker-----