Jump to content

Photo

VHS Tecknat TV3 - enormt projekt/hobby som är beroende utav andras hjälp


  • Please log in to reply
3 replies to this topic

#1 dkliz85

dkliz85

    Cadet First Year

  • Members
  • 6 posts
  • Gender:Male
  • Interests:Det analoga & teknik i allmänhet

Posted 03 November 2015 - 13:12

Som många kanske vet så sänder inte TV3 barnprogram längre , och många andra kanaler stängdes i slutet utav 90-talet. Därför har jag länge känt att det är min plikt att bevara alla gamla kultserier som sänts med åren såsom Turtles "Cowabunga!" , Biker Mice From Mars (super coola mc möss) , Pirater i mörka vatten , Yogi björn och allt annat som folk kan relatera till men som inte finns att tillgå.

Projektet är simpelt Hitta gamla VHS inspelningar och digitalisera dom. Städa upp bild och ljud ifall bristfällighet finns (vilket med åren och dess medium är garanterat). Synka ljudet ifrån inspelningarna till DVD bild ifrån officiella DVD skivor från USA (NTSC) eller Europa (PAL) standarder med diverse språk som tillval men fortfarande det Svenska ljudet som slutmål på alla serierna.


Är det någon annan på forumet som känner sig träffade och också älskar det analoga och har det som hobby precis som jag? Min hobby innefattar hela processen såsom att hitta band ute i världen -> spola igenom och se vad som finns på och att digitalisera och sedan bearbeta filerna.

Diskutera fritt favoritminnen som ung, vilka serier kollade ni/du på hemma hos er? På den tiden hade man regelbundet reklam för olika betalkanaler på TV3 som exempelvis TV1000 för 145kr/månaden eller Filmnet för 245kr/månad. Man lockade då ofta till barn med att Teenage Mutant Hero Turtles sändes dagligen med nya avsnitt


Edited by dkliz85, 14 March 2016 - 12:15.


#2 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 10 November 2015 - 16:00

Fint initiativ. Jag kan ju göra en inventering av banden hos mina föräldrar... om jag får tid någon gång, vill säga...

 

Har du några planer för vad du ska göra med det digitaliserade? Tankar på att tillgängliggöra dem vävledes eller så?



#3 dkliz85

dkliz85

    Cadet First Year

  • Members
  • 6 posts
  • Gender:Male
  • Interests:Det analoga & teknik i allmänhet

Posted 10 November 2015 - 19:26

Fint initiativ. Jag kan ju göra en inventering av banden hos mina föräldrar... om jag får tid någon gång, vill säga...

 

Har du några planer för vad du ska göra med det digitaliserade? Tankar på att tillgängliggöra dem vävledes eller så?


Tack kul att du uppskattar det.   Tar som sagt ofantligt mycket tid..... och nästan all min lediga tid lägger jag på att försöka katalogisera , digitalisera och spola igenom band men också att leta nya och hålla koll ifall någon fått för sig att slänga band. 
Det är ju faktiskt det största dilemmat på hurevida materialet skall finnas tillgängligt för allmänheten och isåfall exakt VAD och vart detta skall ligga. När det gäller tecknat så är ju allting upphovsrättskyddat.  Men jag har tidigare kört så att vill någon ta del av det jag har som jag samlat länge på i större utstreckning (hela serier och så) och inte bara några avsnitt så får man hjälpa till att samla in något.  Det behöver inte vara jättemycket räcker med ett saknat avsnitt utav någon serie eller så men annars är jag väldigt medgörlig och brukar ofta skicka över det som önskas i ett pm.

Men återigen det är inte gratis detta och jag har lagt fler tusenlappar än jag vågar räkna på både band och utrustning :upset:  :whistle:  så jag uppskattar donationer också utav band.

Planen just nu är att samla in så mycket som möjligt medans det fortfarande finns!
Därefter får jag kolla närmare på hur man skall göra i fortsättningen ifall någon vill ta del av materialet.. för att skicka över allting varje gång fungerar inte och jag har ännu ingen FTP upplagd utan sånt tar för mycket tid i nuläget när insamlingen är aktuell.



#4 dkliz85

dkliz85

    Cadet First Year

  • Members
  • 6 posts
  • Gender:Male
  • Interests:Det analoga & teknik i allmänhet

Posted 09 December 2015 - 19:37

Har även en Youtube kanal med gamla VHS inspelningar & klipp , reklamer etc
Dock har jag inte kommit igång helt

https://www.youtube.....Sf-OloQ/videos

Behöver dessutom hjälp i mitt samlande för att lyckas få saker och ting kompletta så om någon har gamla band liggandes hjälper jag gärna till att köpa & digitalisera och ge er kopior som tack för hjälpen