Jump to content

Photo

Nyårsdagen - en tv-krönika


  • Please log in to reply
19 replies to this topic

#1 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 02 January 2006 - 13:13

Ingen backhoppning och ingen Ivanhoe. Nyårsdagen var sig inte riktigt lik. Istället tryckte de in allt sevärt mellan 20.00 och 21.00. Armbryterskan.., Stjärnorna på slottet och Kungens Karameller tre tunga program på samma tid. Vilket skulle man välja? Armbryterskan bandades (någons som såg den?) SVTs "big brother" satsning skippade jag även om jag var lite sugen på att se några av sveriges mest kända personligheter bli bjudna på sprit och småbråka med varandra valde jag istället fyrans karameller. Vilket besvikelse. Man satt och hoppades på att få se sveriges klämtjäckaste personer göra bort sig men istället fick man se några uttjatade sketcher och lite best of glimtar från året som gått. Råder det total brist på kreativitet på fyran? Man kan ju undra för nu börjar man sannerligen tröttna på David och Peters idoga försök att göra sig lustiga över den svenska kungafamiljen. Agnetas bloppers var åtminstone lite roande men att vältra sig i all dynga som visats under året och dessutom rätt smaklöst göra reklam för kommande program var droppen.

Och vad är grejen med Komissarie Lynley? Tröttnar aldrig de svenska tv-tittarna på brittiska mordgåtor? Gårdagens episod av Lynley var ovanligt oengagerande och intrigfattig. Astrids jul var däremot rätt roligt. Visst har man sett allt förut men att se Emil fånga kommandorskan i sin varggrop är fortfarande rätt kul. Men varför visar dom det en vecka efter jul?

Jag ångrar nästan att jag inte bänkade mig framför stjärnorna på slottet.
Harrysson vs Ahlstedt, eller finkultur vs populärkultur, en kulturell sammandrabbning mellan två av dramatens riktiga giganter, både sinnligt och kroppsligt en blivande klassiker måntro?

Nästa nyårsdag lånar jag nog Ivanhoe istället...

#2 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 02 January 2006 - 13:20

Vadå ingen Ivanhoe? Jag tittade på Ivanhoe igår, den visas på Tv3 numera.

#3 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 02 January 2006 - 13:30

Jag lider av syndromet "liv utan kabeltv"

#4 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 02 January 2006 - 14:00

Jag lider av syndromet "liv utan kabeltv"

Dito. <_<
Fast lider...
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#5 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 02 January 2006 - 14:33

Jag lider av syndromet "liv utan kabeltv"


Ajdå, beklagar sorgen.. :(

*skulle aldrig klara det själv*

Lyckades faktiskt missa det mesta av jul- och nyårs-programmen. Datorn var intressantare i år... :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#6 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 02 January 2006 - 15:08


Jag lider av syndromet "liv utan kabeltv"


Ajdå, beklagar sorgen.. :(

*skulle aldrig klara det själv*

Lyckades faktiskt missa det mesta av jul- och nyårs-programmen. Datorn var intressantare i år... :P


Låter inte kul :(
fast det var väl inget speciellt igår, eftersom jag gjorde som Peak och satt vid datorn i stort sett hela kvällen.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#7 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 02 January 2006 - 15:25

Var inte bakfull (och hade inte heller varit onykter på nyårsaftonen - två glas vin och lettisk "champagne" går inte att berusa sig på :P ).

Backhoppningen från Garmisch-Partenkirschen lär ju saknas av (kanske) 10 personer i landet. Vi har ju inga stolta traditioner att upprätthålla på den fronten som koms ihåg av någon nu levande person iaf. :P

Ivanhoe i upplagan från 1982 är smetigt söt, men väldigt uttjatad. Det är många år sedan jag senast såg den. Men jag tittar ju inte heller på Kalle Ankas Jul på julafton så jag är en avfälling. :P

Beklagar er brist på kanaler som man måste betala extra för, trots att de sänder mer reklam än fyran t o m. Det är synd om fyran. :(
Support your local search and rescue unit - get lost.

#8 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 02 January 2006 - 16:34

Backhoppningen från Garmisch-Partenkirschen lär ju saknas av (kanske) 10 personer i landet


+ min familj :P backhoppningen er en tradition i Danmark så den var saknat här

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#9 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 02 January 2006 - 16:47

Ivanhoe i upplagan från 1982 är smetigt söt, men väldigt uttjatad.


Brukar väl småtitta om jag kommer ihåg.
Det jag saknar är att förrut när dom visade den på SVT, var att dom varvade den med Röda Nejlikan innan dom till slut verkade tappa bort den och bara visade Ivanhoe.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#10 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 02 January 2006 - 16:48

Kan bara hålla med...Men så där är det ju varje kväll, det är ju nästan jämt uselt tv-utbud...De bästa grejerna igår var en kortfilm från Aardman (dom som gör Wallace & Gromit, Chicken Run, Rex the runt o.s.v.) där de hade intervjuat olika djur (i lera) om julen...riktigt kul...kvällens andra höjdpunkt var efter Lynley, och det var en småkul dokumentär om siffran Ett's historia...Ganska kul och intressant, och dessutom var det en gammal Monthy Python-medlem som hade gjort den...

Ikväll ska jag nog se Prison break...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#11 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 02 January 2006 - 17:40

Terry Jones dokumentär om siffran 1:s historia var helt lysande. Satt med ett leende rakt igenom. :D

Tyvärr missade jag Aardmans kortfilm. :(
Support your local search and rescue unit - get lost.

#12 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 02 January 2006 - 18:37

Terry Jones dokumentär om siffran 1:s historia var helt lysande. Satt med ett leende rakt igenom. :D


Håller med! Klart underhållande. Satt kvar hela programmet trotts att matte inte var mitt favoritämne i skolan. De borde visa den här på någon mattelektion för att visa att matte faktiskt kan vara kul :)

Usch vad jag låter gammal o klok nu... :huh: ;)

#13 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 02 January 2006 - 19:23

Annars är "Bron över floden Kwai" en riktig höjdarrulle. Det är väl ersättaren för Ivanhoe...
*Hockey och superhjältar*

#14 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 02 January 2006 - 21:26

Jag tycker egentligen inte Ivanhoe är speciellt bra, men om jag inte halvtittade på den skulle det kännas fel. :P

#15 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 04 January 2006 - 11:49

Terry Jones dokumentären var helt Ok, såg reprisen och visst skulle det vara en succé i grundskolans halvtaskiga försök till matematisk utbildning.

#16 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 05 January 2006 - 13:32

Jag ångrar nästan att jag inte bänkade mig framför stjärnorna på slottet.
Harrysson vs Ahlstedt, eller finkultur vs populärkultur, en kulturell sammandrabbning mellan två av dramatens riktiga giganter, både sinnligt och kroppsligt en blivande klassiker måntro?


Har sett några avsnitt och det är ganska underhållande, din gissning av Harrysson vs Ahlstedt stämmer ganska bra men Ahlstedt mot världen hade nog varit en mer passande beskrivning. Hade ingen aning om att gamla Börje "Barbappa/Mattis" Ahlstedt var så självupptagen och så intrigerande, för att inte säga avundsjuk på de andras framgångar. Måndagens avsnitt utlovar ett storbråk mellan Harryson och Ahlstedt där smockan ligger i luften. Vi får väl se, men smygtitten var sannerligen lovande. Ahlstedt har redan så här i början av året av tv-kritikerna utsetts till årets såpa-bitch :D


han visar upp både ett Dramaten-svullet ego och en femårings tjurighet. Den kombinationen har man aldrig förr sett i tv.

Bitchige Börje vägrade tävla, men gick med på att vara "domare" i boule. Efter bara några klot ville han blåsa av matchen och ha champagnepaus. Då blev till och med Trötte Taube lite irriterad och manade på de andra att fortsätta spela.
Varvid Bitchige Börje avgick som domare och senare hävdade att hela rättsssamhället var hotat.
Ingen hade kunnat skriva en så rolig sketch, bara dokusåpa kan föda fram det.



Ahlstedt

Edited by Walker, 05 January 2006 - 13:50.


#17 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 09 January 2006 - 11:28

Såg faktiskt programmet i fråga och visst var det underhållande. Övriga deltagare försökte ha lite trevligt tillsammans medans Börje enligt sann dramatenanda vände kappan mot vinden. Han skulle inte tävla, inte ta på sig skyddskläder, inte spela boule, inte vänta på de andra osv. Men det roligaste var ju när han provocerade Sven-Bertil under kvällens middag, då var det sann dokusåpa underhållning fast med A-kändisar, kul!

#18 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 22 January 2018 - 18:55

Det här årets första dag vaknade jag i ett hem utan antennsladd. Så vi fick se Ivanhoe på YouTube. Det kan ni också göra om ni vill:

 

 

Och på tal om ovan nämnda Stjärnorna på slottet... Det kollar jag också på den här säsongen. Mest för att det i titeln nämnda slottet den här gången är det slott vid vilket jag i min barndom brukade ägna mig åt dimånjakt.



#19 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 January 2018 - 10:38

Den gröne hämnaren: Kapat sladden för gott eller bara en fnurra på tråden? Jag gjorde det tidigare i somras och har inte ångrat mig en sekund.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#20 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 29 January 2018 - 18:33

Jag kan ju tydliggöra att det inte var min egen säng jag vaknade i och att personen jag gästade, även om antennsladd fanns, inte hade haft någon maskin att koppla in den i.

 

I mitt eget hem går antennsladden fortfarande från väggen till skärmen. Men det är faktiskt väldigt sällan jag drar nytta av detta faktum. Nästan alltid känns det smidigare att kolla chromecastledes.