Jump to content

Photo

RAGNARÖK


  • Please log in to reply
109 replies to this topic

#101 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 14 December 2010 - 22:49

Goda nyheter.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#102 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 12 May 2011 - 11:18

Tänkte att det var länge jag uppdaterade nåt angående denna enorma projekt, så jag postar lite skisser som jag och lars har jobbat ihop med.

Posted Image

Posted Image

Och så en bild av Lars, och han är fan en bra designare:

Posted Image

#103 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 14 May 2011 - 00:23

Tufft, Gillar mittenbilden på Hel, den där inte all hud har lossnat från sidan av ansiktet. Fast det hade varit tufft om ena halvan hade ett mer Ghastliknande och andra halvan en vacker kvinna, hoppas du förstår vad jag menar, för det hade sett mer död en längre tid utseende på hennes liksida. För det är ju så hon beskrivs i myterna, ena halvan ett ruttnande lik andra halvan en vacker kvinna.

Edit: Fat det är en härlig idé med att täcka över halva ansiktet med en sorts mask.

Edited by Sret, 14 May 2011 - 00:24.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#104 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 13 June 2011 - 16:22

Tänkte diskutera ett par problem jag fick angående Ragnarök. texten är samma från "uppdateringar" trådet men här kan vi nog hålla oss på topic ^^

Utvecklingen går plågsamt framåt, och det går nu ännu sämre eftersom jag insåg ett par faktum när jag gjorde ett par små research och jag lärde mig en ganska viktigt detalj som börjar störa mig rejält och det är de ändringar som gjorts av kristna.

Många människor inser inte detta, men de texter vi brukar tänka "canon" om de nordiska myterna var faktiskt skriven 200-300 år INNAN de kristna tog över och ställde en kristen vinkling på berättelser.

Vikingarna trodde inte innan kristendomen att krigare åkte till Valhalla och de sjuka / gamla / kvinnor / barn till underjorden Hel. Vikingarna verkar ha trott att alla gick till Hel, men kristna gjorde Valhalla till ett slags himmel och Hel till helvetet.

Jättarna verkar inte vara ont heller. Det finns tecken som tyder på att människor dyrkade de vid sidan av gudarna, och en del även påstod sig vara relaterade till jotuns (det var så jättarna kallades). Gudarna styrde kulturen, och jotuns styrde naturen. Men de kristna var besatt av tanken på kampen mellan gott och ont, och vände jotuns till djävlar.

Och så finns det Loke. De få texter skrivna av vikingarna själva kallar aldrig Loke ont, bara en trickster som agerade först och tänkte senare. Även den senare kristna texterna kan inte komma överens om hur ond Loke var. Till exempel i två versioner av Balders död så nämns Loke inte ens i den ena, medan han är den stora onda hjärnan bakom det hela i en annan. Kristna ville ha en Djävul och Loke var ett lätt val.

Så vad jag insåg är att jag liksom många andra som har skrivit om vikingar och nordisk mytologi enligt de kristna versionerna, inte de ursprungliga versionerna. Okej, jag förstår att det är så vi har lärt oss men historien har oftast tendensen att förenkla saker och ting än att verkligen lägga in detaljer så vida inte man verkligen fokuserar sig och inte bara lär det man får i skolan.

Förvisso låter det inte som en bagatell men det är för mig som faktiskt skriver det här, och jag blir bara störd eftersom jag nu vet att mycket av vår gamla mytolgi har ändrats rejält. Och även om det är säkert såpass enkelt att skriva om det bara lite grann men samtidigt skapar det bara mer plot holes än min ursprunliga verison hade från början och Lars kan bekräfta att det var en hel del.

Så när Lars är ledigt, så vill jag att vi går igenom storyn och ser om vi kan göra nåt åt det hela?

#105 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 13 June 2011 - 20:00

Riktigt så svartvitt i utvecklingen av Asatron var det dock inte, Viktor. ;)

Jo, en del saker, som att Hel bara skulle vara straffort, var en efter-kristen uppfattning. Likaså saker som t ex Nornorna, men som även har en grekisk koppling, såklart.

Dock, så har Hel alltid varit dotter till Loke, och syster till dom rent fruktansvärda belätena Fenris (vargen) och Jormungand. ( Ormen) Före kristna inslag så har Hel ett mer dualistiskt inslag, ja. Men det ska nämnas att det finns en viss splittring före där, då en del människor verkar hamna inte bara i Hel eller Valhall, utan även i Frejas hall - Fólkvangr, och dom som dog till havs verkade ett tag tas av Rán ( moderna Rån, schtöld' och Sjörået) samt berget Helgafjell ( heliga fjället, så klart) varav det sistnämnda är väldigt otydligt vem det är som styr över alls.

Religionen utvecklades kontinuerligt under tidens gång, helt enkelt.

Idéen med att dom döda bodde inne i ett berg, och där hade en existens som var väldigt lik den dom hade i livet, verkar något sammankopplad till en annan tro - att man kunde dyrka sina förfäder och ge dom gröt och mjöd på graven vid högtider, så skulle dom vaka över ens gård och folk. ( det där har ju uppenbarligen utvecklats till att inkludera andra väsen, då det är nästan precis det som vår gamla tomte-myt handlar om.)

Den delen av tron på efterlivet under vikingatid, verkar gå stick i stäv med att dom döda far till Hel, norrut och neråt ( Hel verkar alltid ha stora regioner som är väldigt isiga). Så den anser jag själv vara sammanlänkad till den TIDIGARE tron. En sorts naturreligion som vi vet väldigt, väldigt lite om. Klart är iallafall att dom såkallade Vanerna, fruktbarhetsgudarna i nordisk mytologi, var framträdande figurer i den.

Kriget mellan Vaner och Asar, kan ses som en symbolisk bild över konflikten i övergången från en religion till en annan, och slutligen en fredlig lösning på det hela, då Asar och Vaner blir ett.

Att inte alla Jättar är elaka har vi ju dock tydligt med i storyn. Surtr t ex är ju inte riktigt ond egentligen, bara missriktad, åsså lite rasse-basse så klart. ;) Hans dotter är ju en av hjältarna i slut-fighten.

Sen får du inte få uppfattningen att Ragnarök är ett kristet påfund heller, för det finns omnämnt i en hel del ristningar som är äldre än dom krista adaptionerna. Liknande myter, åskgudar, etc, hur världen går under i eld och is, är ett återkommande tema inom alla Indo-Europeiska religioner, för övrigt.

Så, visst finns det en god sida av Hel också, men att från den aspekten gå vidare till att anta att Hel är "snäll" är ett alldeles för kraftigt hopp.

När hon föddes, dotter till Loke, syster till monster, men kanske framförallt, dotter till Angerboda - kvinnan som orsakade det första kriget, så är hon inte direkt en populär figur, så Tor slänger ner henne till Hel, och smällen krossade hennes ben, och kölden gav henne köldskador, så hon blev missbildad på ena sidan.

( sen bör det nämnas att Gudarna känner till att Ragnarök ska komma, och detaljer om den, som att dom här 3 monster-barnen är inblandade, så det är ju en till anledning.)

Om du vill, så kan vi ta med en sida om Hel's origin, och även en till sida, där det förklaras att när hon faller ner till Hel, efter Ragnarök, så har alla dom döda som var vanliga pers, försvunnit ( dom kan ju ha hamnat i Nox Limbo, som är mer ett sorts allmänt och öppet, transitoriskt dödsrike), så nu har hon bara dom värsta av dom värsta där nere, som sällskap. =)

I myterna så verkar Hel vara nästan helt utan känslor, nästan robotisk, och det är väl för att vara opartisk och kunna dömma de döda, och göra ett sånt skitjobb som att styra över dödsriket. Men det är ju en lite tråkig karaktär att skriva om, om jag får säga det själv. ;) Så vi kan ju ha med en sida där Hel förklarar att nånting brast inom henne, att vreden från misslyckandet som var Ragnarök ( självklart vill hon ju hämnas för att hon blev dödsgudinna) blev än större, när hon nu endast hade ruttna, onda zombies som undersåtar.

*cue scenen där Hel skriker till för första gången, så hårt att tusentals skelett och zombie-krigares skallar exploderar. Ben och snö yr överallt* ^^

Edited by PredaBot, 13 June 2011 - 20:13.


#106 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 13 June 2011 - 21:55

Precis som Predabot skriver så är religion inget statiskt, speciellt inte innan man skriver ner allt och gör en organiserad kyrka av det. Så även asatron. Så man får fundera lite också hur man tänker sig "verkligheten". Var asarnas förkristna tro helt korrekt? Eller var det nåt man trodde? Varifrån kom informationen egentligen, hoppade asarna ner och snackade med några vikingar och berättade hur det var i Hel och sånt? Var de helt opartiska och sanningsenliga i det de berättade? En teori som Predabot nämner som visar på flexibiliteten i äldre religioner är att man tror att asatron är resultatet av två stora tidigare religioner (som i sin tur har sin bakgrund i ännu äldre religioner).

Ett av de mest intressanta ämnena tycker jag, men tyvärr finns inte så gamla källor bra bevarade. Men när det gäller storyskapande så tycker jag att du kör med det som passar, och så kan du låta vikingarna/döingarna komma med sarkastiska kommentarer över folks missförstånd/missinformation.

#107 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 14 June 2011 - 12:10

Jag kan lika gärna slänga in ett citat som jag tycker passar här.

"All myths are true. Few things are accurate."

#108 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 05 April 2012 - 09:19

Jag har en utmaning för Göta Lejon: Se om han kan rita Hel och hennes demoniska vikinga zombies XD Jag har kämpat hårt med att få in ett bra design men jag blir aldrig nöjd

#109 Göta Lejon

Göta Lejon

    Senior Commander

  • Members
  • 318 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Svenska Superserier

Posted 06 April 2012 - 20:41

Jag har en utmaning för Göta Lejon: Se om han kan rita Hel och hennes demoniska vikinga zombies XD Jag har kämpat hårt med att få in ett bra design men jag blir aldrig nöjd


Kanske, efter GothCon. ;)
Inget behöver vara perfekt om det är tillräckligt bra.

#110 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 19 April 2012 - 18:47

Jag har ett enklare uppdrag... rita Bhela, med flammande svärd i högsta hugg, så färglägger jag resultatet också. :D