Jump to content

Photo

Eventuellt nytt projekt


  • Please log in to reply
44 replies to this topic

#1 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 11 October 2007 - 18:39

Ok, jag drog upp möjligheten att göra nåt GraphicAudio-liknande i Sverige, så jag tyckte det var dags för ett nytt ämne för att dryfta möjligheten. Har själv fundrat på möjligheten ett bra tag, och nu när det ändå kom upp så...

Originalposten här:http://www.scifinytt.se/forum/index.php?s=&showtopic=425&view=findpost&p=141482

Bakgrund
GraphicAudio är ett amerikanskt Audioboksförlag med ett rätt så unikt koncept: Upplästa oavkortade böcker med skådespelare i varje karaktärs roll (så en person läser boken rakt upp och ner, och andra personer "spelar" då karaktärerna när de har repliker).

Går att göra billigt om man plockar någon Public Domain-bok. Har kikat på Runeberg.org, men de har dåligt med grejer så jag har även kikat på gutenberg.org och de har betydligt mer intressant. Enda abret är att se till att boken verkligen är PD här i Sverige.

Vad skulle då behövas för att kunna ro ihamn med det här?

1) Ljudediteringsprogram. Skulle tro att Audacity räcker gott och väl.

2) Skådespelare. Nån som känner att de har rösten att testa? Observera att man även "agerar" (så istället för

"Skall du säga som dränkte honom i soptunnan," sade Adolf argt.

så säger alltså den som säger repliken "Skall du säga som dränkte honom i soptunnan" med ett argt tonfall. Då kan man också editera ut "sade Adolf argt" eftersom det ageras ut av en person som spelar Adolf genom hela boken.

3) Ljudredigerare. Det krävs ju också bakgrundsljud. Är det någon som öppnar dörren så bör man höra en dörr öppnas samtidigt som han som är "narrator" (bra svenskt ord?) säger detta.

4) En bok. Eller novell. Något kort iaf. Till detta också några översättare ifall man plockar från Gutenberg. Jag kan ju översätta, men det blir så tråkigt att göra allt sånt själv.

5) Eftersom boken är PD så finns det (vad jag vet) inga rättigheter att ta hänsyn till så det är väl bara att sälja slutresultatet för en billig penning (nåt borde man väl ha tillbaka för besväret att fixa. Anar att det är mycket jobb) på antingen AudioCD och/eller mp3-CD. Detta delas rätt så rättvist bland de som medverkat.

Vem vet, rätt som det är så kanske man blir såpass bra att det går att stöta på en av de större förlagsjättarna och ge ut lite nyare verk.. :P GraphicAudio har ju lyckats, så..

Nån som är intresserad av att testa? Jag har dålig röst, men kan redigera, översätta och vara själva "navet" i hjulet (den som sammanställer och så). Kostar just inga pengar, så...

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#2 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 11 October 2007 - 18:54

Ett ambitiöst, intressant och mycket trevligt initiativ. Jag deltar gärna, med vad vet jag inte just nu men jag ska fundera lite på var i projektet jag skulle göra mest nytta. Hoppas flera är lika intresserade som jag och Peak är. :)

Kom igen nu kära forumister, inte vill ni väl missa en eventuell framtida chans att göra karriär som röstskådespelare. ;)

Edited by Cartman, 11 October 2007 - 19:02.


#3 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 11 October 2007 - 18:57

Tänk om 10 år när företaget är ett miljonföretag så sparkar ni er därbak för att ni inte var med från början.. :P

Internet gör det ju lätt att samla in grejer från folk iaf... En mikrofon och ett ljudinspelningsprogram är väl typ det enda som behövs. Jag kan stå till buds med ftp-plats för temporära filer.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#4 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 11 October 2007 - 19:00

Är väl inte världens bästa 'skådis' men jag har hört att jag har en trevlig röst ;)
Kan ju i alla fall testa. Sen så är det väl som med allt annat, man blir bättre och bättre :P
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#5 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 11 October 2007 - 19:03

Härligt Georgia, det är klart att du ska vara med. :)

Vad jag förstår så är det 70 år efter författarens död som gäller i Sverige. Säkert med vissa undantag. Det finns ju en hel del ändå.

Skapade en post om detta här: http://www.scifinytt...?showtopic=7090


Jag ska titta lite närmare på vad som finns via Gutenberg.org kanske kan man hitta någon godbit. Finns det andra bra ställen där man kan hitta PD på?

#6 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 11 October 2007 - 19:23

Gutenberg är väl störst iaf, vad jag vet. Röstskådespel borde väl vara enklare än "riktigt" skådespel iaf.. ;)

Några förslag på författare:

Baum, L. Frank (död 1919) - Ozböckerna och en hel del annat

Victor Appleton vet jag inte riktigt vad som gäller med, eftersom han är ett "housename" (pseudonym för flera inhyrda författare). Finns på Wikipedia iaf (Tom Swift-serien)

Edgar Rice Burroughs dog inte förrän 1950, så han kan vi räkna bort, antar jag...

Det var det jag hittade på "A och B" lite snabbt (jäklans vad grejer det finns, och varför går det inte att sortera på genrer för)...

Går man utanför SF/Fantasy så finns ju Arthur Conan Doyle och sånt också. Korta kriminalnoveller. Han har ju lite genre också, visserligen. Lost World och sånt.

Nu vet jag inte om det är nån annan copyright förutom åldern man måste ta hänsyn till, dock...

Kanske: http://www.gutenberg.org/etext/537

Korta noveller... ;)

Dr. Jekyll and Mr. Hyde finns väl också. Stevenson. Ifall nån känner att han vill agera fullt ut som Hyde.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#7 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 11 October 2007 - 19:27

Korta noveller är nog en bra början, sen om det funkar kan man ju gå vidare till längre noveller/romaner.

*tur att man inte behöver översätta också* :P
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#8 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 11 October 2007 - 19:29

Översättare behövs dock också.. :P Jobbigt annars för mig, ju, om jag skall göra allt. Tvärr går det inte att plocka nån annans översättning, vad jag förstår, eftersom den översättningen är översättarens copyright.

Får jag tillräckligt med intresserade så skapar jag nog ett nytt forum som är dolt för pöbeln så man kan snacka lite mer fritt utan att otäckt annat folk kikar på vad vi gör under skapandeprocessen.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#9 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 11 October 2007 - 19:57

Jag har en heeemsk röst (lyssna på Star Trek-podcasten bara :P ), men jag kan tänka mig ställa upp som röstskådis.

I'm possibly giddy over this.

(Jag har för övrigt funderat på möjligheten att skriva en originell story i typ Radioteatern-stil till Bortom någon gång i frmatiden, så om någon kör i gång det här innan så får vi ut alla buggar först. ;) )
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#10 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 11 October 2007 - 20:47

Sentinel har bra röst. Det är jag som har hemsk röst.

Okej, vi testar.

Största och första problemet är översättningen. Översättning tar tiiiiid. Frivilliga får gärna PM:a. Enklast kan väl vara att göra nåt sånt gemensamt på ett delat Google Docs-dokument eller nåt.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#11 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 11 October 2007 - 21:48

Yeah right. Det är jag som har värst röst. Så det så. Hey! Poll! :D
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#12 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 11 October 2007 - 21:50

Du kan få spela monster och sånt, då.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#13 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 11 October 2007 - 22:04

BTW - poll uppe. ;)

BTW - poll uppe. ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#14 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 11 October 2007 - 23:52

Okej, alla som vill vara med i projektet (antingen som hejarklacksledare, översättare, röstskådis, omslagsritare eller vad som nu vi har nytta av) PM:ar mig så fixar jag med "hemligt" forum och sånt.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#15 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 12 October 2007 - 00:28

Behöver jag PM:a? :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#16 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 12 October 2007 - 00:50

Nä, det går inte att gömma forumet för dig ändå. Ett aber med att ha en co-adm... öh.. underadmin.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#17 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 12 October 2007 - 01:01

:halo:
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#18 Corto Maltese

Corto Maltese

    Lieutenant Commander

  • Validating
  • 160 posts

Posted 12 October 2007 - 12:55

Detta låter som en intressant idé. Jag kan kanske medverka lite på den tekniska biten om jag får. När jag och några vänner spelade in vår senaste film (yes, här har ni en amatörfilmere med krälek för egenhändigt snickrade skräckfilmer) så fick vi hjälp av en kompis bror som har ett riktigt fint redigeringsprogram för bild och ljud. Man kanske kan fråga honom lite snällt om det skulle vara så att vi behöver hjälp att färdigställa hela kalaset på ett lyxigt sätt, han kan säkert hjälpa till med att få fram en litet arkiv med ljudeffekter som kan ara stämningsfullt att ha med.

Översättningen kanske jag också kan prova på om det är från Engelska vi ska ta handlingen från.

#19 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 12 October 2007 - 13:09

Jopp. Jag håller på att förbereda litegrann för tillfället. Jag går live nån gång i helgen. Alla som ger sitt "det verkar kul och jag hjälper gärna till" i den här tråden flyttas automagiskt till den nya gruppen när det är klart.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#20 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 October 2007 - 13:30

Det var det jag hittade på "A och B" lite snabbt (jäklans vad grejer det finns, och varför går det inte att sortera på genrer för)...


Här har du deras utbud sorterat efter genre.

Intressanta förslag du tar upp. Doyle har ju gjort mycket bra och som skulle kunna fungera. Även en klassiker som Dr. Jekyll and Mr. Hyde kan fungera så länga man inte drabbas av en egen liten personlighetsklyvning under inspelningengs gång.

Jag letar vidare och ser om jag kan hitta något passande förslag.

(Jag har för övrigt funderat på möjligheten att skriva en originell story i typ Radioteatern-stil till Bortom någon gång i frmatiden, så om någon kör i gång det här innan så får vi ut alla buggar först. ;) )


Jag satt precis och tänkte på samma sak igår då jag tyckte att detta skulle passa bra som extramaterial till Bortom. Men att vi skulle vara någon testpatrull till det.... *humpf* :P

Det här är ett seriös satsning som ska göra oss ekonomiskt oberoende i framtiden. Så det så! ;)

Edited by Cartman, 12 October 2007 - 13:32.


#21 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 12 October 2007 - 13:36

Aha, det gick att sortera efter genre..

Eftersom noveller verkar vettigast så här i början så fundrar jag på den här:

http://www.gutenberg.org/etext/537

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#22 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 October 2007 - 13:40

Absolut, inte mig emot. :)

#23 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 12 October 2007 - 13:53

Jopp. Jag håller på att förbereda litegrann för tillfället. Jag går live nån gång i helgen. Alla som ger sitt "det verkar kul och jag hjälper gärna till" i den här tråden flyttas automagiskt till den nya gruppen när det är klart.

Jag förutsätter att jag shanghajas till gruppen, så jag har hittills inte skrikit "Jag med! Jag med!" men självklart hjälper jag till med översättningar (från engelska, har inte kollat i biblioteket om det finns andra språk) och behövs det så kan jag vara röst också. ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#24 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 October 2007 - 13:57

Givetvis har vi inte räknat med något annat än att du drar ditt strå till stacken... :lol: :thumbsup:

#25 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 12 October 2007 - 15:38

Finns det något jag kan bidra med, så ställer jag gärna upp :)

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<