Jump to content

Photo

Nu har Spidde...


  • Please log in to reply
31 replies to this topic

#1 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 29 October 2004 - 23:23

Posted Image



SPIDEY CH-CH-CH-CH-CHANGES

As then old sea charts used to say: THERE BE SPOILERS AHEAD

While the majority of Spider-Man controversy was going on due to JMS’ “sins past” storyline in Amazing Spider-Man involving the children of Norman Osborn and Gwen Stacy returning to bedevil Peter Parker, a major change in Spider-Man has occurred over in Spectacular Spider-Man. Due to the changes Peter Parker underwent through the four-part “Changes” arc (#17-#20, part of “Avengers Disassembled”), he now has organic webshooters in his wrists – just like his film counterpart.

Yeah, let’s let that sink in.

Back before the first Spider-Man film was made, word of Peter Parker’s possible organic webshooters caused a furor among fans who felt that Spider-Man should have mechanical webshooters, just like in the comic. So strong was the opposition to the idea of Spider-Man having organic webshooters that several fans pooled their resources to create the (now defunct) website, www.no-organic-webshooter.com. The film came out, Peter had the organics, the comic version kept his mechanical ones (even though there were rumors of him getting organics), and the earth kept spinning.

More rumors of Spider-Man exchanging his mechanical shooters for organics continued to pop up now and then, only to not happen again and again. This time, the rumors were right.

“We came up with the story to give Peter the organic shooters shortly before the ‘Avengers Disassembled’ storyline was conceived, as a story we wanted to do sometime within the next year,” Spectacular Spider-Man editor Tom Brevoort told Newsarama. “Then, as Disassembled began to take shape, with the overarching idea being to put the individual characters through something life-changing, the timing seemed to be right--especially since the point of involving Spidey in Disassembled was to prime the pump for him to appear in New Avengers.”

As for why the change, Brevoort points to the fact that’s going to be tough for many comic book and long-time Spider-Man fans to swallow: at this point in time, a larger audience is more familiar with a Spider-Man with organic webshooters than without.

“Thanks to the two Spider-Man movies, that's how most of the world thinks of him at this point to begin with,” Brevoort explained. “Beyond that, it's been so long since anybody really made an issue of Spidey's web-shooters in the books - when was the last time you saw Spidey run out of webbing? Need to fill up the cartridges? - that it's relatively inconsequential to how the character operates on a day-to-day basis. Of greater consequence in the short term is what effect his newly-enhanced spider-sense has on him, and how his experiences dealing with Captain America during the course of this storyline impact on his upcoming role in New Avengers.”

Oh yeah – did we forget to mention the enhanced Spider-Sense?

“First off, it isn't really talking to insects per se so much as it is a heightening of certain attributes of Spidey's spider-sense--you'll see some of this in play as the months go by.

“We could probably have been a little more clear about this, but the ‘insect hum’ is more a function of Pete's spider-sense than anything else--it's operating at a higher, more attuned level than ever before. So beyond just being a passive danger sense, Spidey's now a bit more in tune with his environment, picking up not so much words as primal signals from the spiders and insect life in the general vicinity. It's like trading up to HDTV.”

As Editor-in-Chief Joe Quesada has said, he knows that an idea is a good one if half his editorial staff cheers, and the other half recoils in horror. So which side of the line was Brevoort on?

“I was pretty much nonplussed. As I said earlier, nobody's done all that much with Spidey's web-shooters since Roger Stern had him install the warning light that'd tell him when they were about to run dry. It certainly didn't seem like as big a deal to me as it is to that segment of the audience that's aghast that we'd do such a thing.”

Of course, as for those who’d be aghast, Brevoort had a plan: “I waited until they were all worked up and distracted over Gwen Stacy and Norman Osborn, and then tried to sneak it through the back door...”

In terms of getting into the specifics of the shooters, say, for example, in this post-CSI world, is Peter’s DNA in the webbing? , Brevoort said that more will become clear in the coming months.

“He's certainly creating the webbing from the stuff of his body, though the precise mechanics of that process haven't as yet been revealed,” Brevoort said. “And I see no reason why he couldn't run out, if he were undernourished or exhausted, or had used up a considerable amount in a short period of time. As for the rest of the answers--stay tuned!”

And yes, despite the somewhat ‘disconnected’ feel of the Spider-titles, the changes to Spider-Man are not a Spectacular-only change. “These changes will be acknowledged in Amazing Spider-Man and Marvel Knights Spider-Man, but they will not be plot-points,” said Spider-Man group editor Axel Alonso. “They will not drive the story. Any major developments in that arena will be revealed in the remaining issues of Spectacular.”

The exploration of the changes will be somewhat light in November’s issue #21, as Brevoort went into a little detail about what’s coming up in the final issues of the title, which will be ending with issue #27.

#21, page 2 “#21 is much more about Spidey's relationship with the super hero community than the particulars of his new evolution. It's in #22 that we start to get a sense as to how these mutations affect him and his interactions with the world around him.

“Issues #21 and #22 aren't an arc per se, but a return to the single issue stories that had been a hallmark of Paul's Spider-Man work in the past. So in #21, Spidey is invited for the first time to the Thing's annual charity poker game, but somebody crashes the party and raises the stakes in a significant way. But it's a lighter, more upbeat Spidey story than we've seen of late, one that really showcases Spider-Man's interactions with the other heroes in the Marvel U.

#22, page 1 “Then, in #22, we move more to tragedy as Spidey comes face-to-face with his old foe the Mindworm, who's sunken to a new low and is living on the streets--and broadcasting his misery telepathically for a square city block. And Spidey has to grapple with the question of how much of this is his fault, how much is he responsible for the Mindworm's sorry state, and what he can do to solve a problem that can't be dealt with by punching somebody in the jaw. Beyond that is our four-part follow-up to the events of ‘Sins Past’ over in Amazing, guest-written by Samm Barnes.”

As for how long the organic shooters will stick around? “It's as permanent as anything is in the wonderful world of comics--which is to say that this wasn't done as a throwaway or as a temporary thing, but was meant as a permanent change,” Brevoort said. “But you never know what may happen down the road. That said, I think the fact that these characters can still grow and evolve and change is one of the highlights of their appeal--especially when we can sucker punch people with a change that they didn't see coming or read about months in advance. Keeps things interesting, y'know?”

Newsarama Note: Yes, this is going to be a hot topic. Please keep your comments civil and level-headed. Do not insult another poster because they don't share your opinion, and keep a cool head. If you're going to have a terrible fanboy moment that you may regret (or will keep you from running for public office) later - take a moment, step back from the keyboard, compose yourself, take a deep breath, and then post.


http://newsarama.com...&threadid=20536



Så vad tycker ni? Jag vet inte. Personligen är jag mer upprörd över att Spidde går med i Avengers än det här. Men lite synd är det allt.




Posted Image

Edited by Kermit, 29 October 2004 - 23:27.

*Hockey och superhjältar*

#2 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 30 October 2004 - 03:02

Ogillar. Ogillar även att han hör alla insekters surrande. Ogillar.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#3 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 30 October 2004 - 10:16

Bryr mig faktiskt inte så mycket. Är villig att ge det en chans. Vilket jag INTE är angående Spindelmannen i Avengers. Forskarsidan av Peter är inte direkt bortglömd numera, speciellt i JMS historier så får Peter ofta gnugga sina geniknölar, och det är ingen "retcon"; det förnekas inte att Peter en gång byggde nätskjutare.
*Hockey och superhjältar*

#4 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 30 October 2004 - 10:38

Håller faktiskt med Kermits andra åsikt (inte första angående Avengers :P ).
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#5 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 30 October 2004 - 10:47

Capshaw, gillar du tanken med Spindelmannen i Avengers eller är du bara villig att ge det en chans?
*Hockey och superhjältar*

#6 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 30 October 2004 - 12:06

Han har ju velat bli med där tidigare så jag är inte alls främmande för tanken. Jag tycker att de kan öppna för en annan slags typ av story som kan vara intressant och därför är jag helt klart villig att ge den en chans.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#7 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 30 October 2004 - 12:34

Jag tycker helt enkelt inte att han hör dit. Spider-Man är och ska vara en "ensamvarg", som har rätt svårt att samarbeta med andra hjältar. För att se hur Spidde egentligen fungerar med t. ex Avengers så rekommenderas Mk Spider-Man #2. Det är en mer sann bild över Spider-Man iallafall i det hänseendet. (Sen att dialogen för det mesta är lite sämre är en annan femma).

Jag har också läst tre nummer av "Avengers disasembled", händelserna som leder till bildandet av de nya Avengers, och jag är inte direkt överförtjust, kan man säga. Det är mest urbota dumt.

Vad för typ av story tror du att det öppnar för dörrar för menar du?
*Hockey och superhjältar*

#8 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 30 October 2004 - 13:30

Andra berättelser än ensamvargen-berättelserna. Alltså de som du gillar ;)

Nej, jag tycker snarare att det är intressant att se honom arbeta i grupp :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#9 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 30 October 2004 - 13:34

Men då låter de historien ta överhanden till bekostnad av vilka karaktärerna är. Med andra ord skulle det kunna vara vem som helst istället för Spindelmannen, och den enda anledningen att han är med blir *pengarsäljalösnummer*.
*Hockey och superhjältar*

#10 StarBld

StarBld

    Silent Castaway

  • Members
  • 1,397 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 30 October 2004 - 17:16

Gillar INTE organiska nätskjutar. Dom kan väl köra det i Ultimate tidningarna, men låte bli att ändra dom vanliga tidningarna så att nya fans ska känna igen karaktären från filmerna bättre. Det är ju knappast dom som har stött Spider-Man sedan 1962, utan fans som föredrar mekaniska nätskjutare.
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#11 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 30 October 2004 - 17:24

Nja, nu tror jag ju inte att fansen stött serien för att det handlade om mekaniska nätskjutare. Jag tror de flesta fans inte bryr sig - det är bara en liten högljudd grupp som får det att se ut så.

Kermit: Visst kan man alltid ha skäl för att vara orolig, men jag väntar med att döma innan jag läst något. DDet borde ju du veta vid det här laget ;)

Jag ser snarare fram av de potentiella intressanta storysarna som kan komma av det istället.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#12 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 30 October 2004 - 17:56

Jag ställer mig mer frågande till vilka stories som kan komma av det förutom de mer "hjärndöda" blockbuster-aktiga sorterna. På något sätt känns inte det här genomtänkt alls. Visst kan man ge det en chans och jag kommer säkert läsa det också. (i nedladdad form. Tänker inte stöda det här med plånboken). Men...för det första har jag läst alla utom den sista delen av Bendis Avengers innan det nya teamet kommer som sagt, och det är mest korkat.
Och för det andra, om man inte får döma ut något innan man har läst alternativt sett det, får man då heller inte jubla åt något, eller tycker du det är mer accepterat, Cappy? ;)

Jag tror dock att det är många fans som kommer att tänka "jaha, den spidde jag läste om finns inte längre. Jag lägger ner det här". Och i värsta fall går de över till DC istället. :(
*Hockey och superhjältar*

#13 StarBld

StarBld

    Silent Castaway

  • Members
  • 1,397 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 30 October 2004 - 23:09

Jag tror dock att det är många fans som kommer att tänka "jaha, den spidde jag läste om finns inte längre. Jag lägger ner det här".

Precis så känns det. Marvels ansträngningar att göra tidningarna mer lika filmerna tycker jag förstör snarare än förbättrar serierna.
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#14 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 30 October 2004 - 23:25

Jag tänker avvakta och se lite vad som händer. Hade inget emot att han hade organiskt nät i filmen, men det är lite trist att de ändrar efter filmerna. Det har de gjort förr (X-Men i läderdräkter, Bullseye med lång rock och ärr i pannan) men det funkar ju sällan. Och med tanke på att de lät X-Men få tillbaka sina trikåer igen trodde jag att Marvel hade lämnat de där tendenserna bakom sig nu.
*Hockey och superhjältar*

#15 StarBld

StarBld

    Silent Castaway

  • Members
  • 1,397 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 31 October 2004 - 11:06

Tydligen inte. Jag gillade alltid dom mekaniska nätskjutarna eftersom dom alltid gav Spider-Man en anknytning till hans tid i skolan och det faktum att han är ett vetenskapligt geni.
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#16 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 31 October 2004 - 11:32

Han får ofta visa sin forskarsida i Spidde numera. Speciellt i de historier som JMS skriver. Så att han är ett vetenskapligt geni lär vi inte se mindre av bara för det.
Jag saknar ibland när han hade problem med nätskjutaren, som att han glömde fylla på osv. men nu är han rätt rutinerad, och vi har ändå inte fått se något av det på bra länge.
*Hockey och superhjältar*

#17 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 31 October 2004 - 13:42

Redaktören Tom Brevoort:

The analogy I use is that Spidey's spider-sense is now the equivalent of HDTV compared to analog--so it's sharper and crisper than ever before. And because the "concept" of the spider-sense is that it's based on a spider's own indiginous sensory apparatus, Spidey can now "pick up" on the similar signal in the viscinity.


Så han kommer inte direkt prata med och kalla på diverse insekter. Han har bara fått ett förstärkt spindelsinne. I det stora hela har Spidey fått en "powerup".
*Hockey och superhjältar*

#18 Sir-L

Sir-L

    Captain

  • Members
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Alingsås

Posted 31 October 2004 - 16:56

Jag tror dock att det är många fans som kommer att tänka "jaha, den spidde jag läste om finns inte längre. Jag lägger ner det här".

Ungefär så kände jag när jag såg filmerna, och nu när de kör med samma stunt i serien så får jag faktiskt ta en funderare på om jag inte är för gammal för sådant här och sluta köpa tidningen och börja läsa mina gamla favoriter från mitten av åttitalet ( när den absolut coolaste skurken var en slick Doc Ock, inte denna nya psycho versionen).

Jag saknar ibland när han hade problem med nätskjutaren, som att han glömde fylla på osv. men nu är han rätt rutinerad, och vi har ändå inte fått se något av det på bra länge.


Men chansen fanns ju alltid att de kan ta slut när som helst, det momentet blir ju borta nu. Känns bara som att han blir en av mängden superhjältar, när de gör om sådana fundamentella saker som det faktiskt är.

Jag avskydde det när det kom i filmen och jag avskyr det nu, BASTA!

#19 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 31 October 2004 - 17:04

Ungefär så kände jag när jag såg filmerna, och nu när de kör med samma stunt i serien så får jag faktiskt ta en funderare på om jag inte är för gammal för sådant här och sluta köpa tidningen och börja läsa mina gamla favoriter från mitten av åttitalet ( när den absolut coolaste skurken var en slick Doc Ock, inte denna nya psycho versionen).

Ditt val självklart. Själv tycker jag det mest är kosmetiska förändringar. Filmerna är väldigt trogna serieförlagan med undantag av vissa detaljer. Extremt lyckade filmatiseringar faktiskt. Och serien? Jo, nu finns det tecken på att det håller på att balla ur, men samtidigt har jag inte läst en så konsekvent bra Spindelmannen sen...tjaaa...åttiotalet faktiskt.


Men chansen fanns ju alltid att de kan ta slut när som helst, det momentet blir ju borta nu. Känns bara som att han blir en av mängden superhjältar, när de gör om sådana fundamentella saker som det faktiskt är.

Jag avskydde det när det kom i filmen och jag avskyr det nu, BASTA!


Jag kan inte se att det påverkar Spidde som karaktär nämnvärt eller att han skulle bli mer "en i mängden". Gillar inte heller förändringen, men så stor grej tycker jag ändå inte att det är.
*Hockey och superhjältar*

#20 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 31 October 2004 - 18:37

En stark karaktär är en sådan som kan utvecklas utan att bli helt förändrad och det är så jag ser på Spider-Man. Dessutom tycker jag att förändring kan vara nödvändigt till en viss grad för att tillåta en en figur att överleva och inte bara stelna till en gammal kvarleva. När jag var väldigt liten visste jag inte att nätskjutarna var mekaniska, så jag kommer nog att kunna med organic webshooter-Spidey.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#21 Silversword

Silversword

    Marsian

  • Members
  • 491 posts
  • Location:Kalmar
  • Interests:Fantasy & Sf, historia, böcker, dator/tv-spel och serier.

Posted 17 November 2004 - 17:56

En komentar jag snubblade över.
Posted Image

#22 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 17 November 2004 - 23:23

Vi får se hur det här utvecklar sig. Visst kommer jag sakna de mekaniska nätskjutarna lite, men det är inte direkt som när Superman blev blå det här...
*Hockey och superhjältar*

#23 StarBld

StarBld

    Silent Castaway

  • Members
  • 1,397 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 18 November 2004 - 19:13

Kommer aldrig helt att kunna acceptera det här. Spider-Man har mekaniska nätskjutare, så ska det vara.
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#24 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 20 November 2004 - 16:13

Vet inte riktigt om det är rätt forum att posta det i..men ni Spindelmannen-fans borde väl kunna svara på den här frågan.

Varför bor Peter Parker hos sin farbror och faster? Är hans föräldrar döda, i så fall hur dog dom?

#25 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 20 November 2004 - 16:18

Ja, de är döda. De dog när Peter var riktigt liten. Flygplansolycka, som avslöjades det senare, hade att göra med att hans föräldrar var hemliga agenter.
*Hockey och superhjältar*