Jump to content

Photo

Inception


  • Please log in to reply
56 replies to this topic

#51 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 07 November 2010 - 23:34

8 december finns blu-ray + DVD:n att beställa från Discshop! Jag bokar den med en gång! :thumbsup:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#52 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 19 December 2010 - 13:54

Och jag säger bara: äntligen har jag sett filmen, som jag längtat!

....

När man drömmer så finns aldrig början på drömmen med, utan man befinner sig mitt i händelsernas centrum. Det här är något som Nolan tar fasta på och vilket jag gillar. Men jag blev lite förvånad att han ändå höll det på så pass enkel nivå för det var inga större problem att hänga med i handlingen. Lite besviken är jag ska jag erkänna för förutsättningarna fanns där för att bjuda våra hjärnor på ett svettigt träningspass. Som han gjorde i Memento (2000), en film som ligger mig varmt om hjärtat. De kunde gott ha dragit ner på några actionscener och lagt lite mera krut på drömsekvenserna för vad som sker i det undermedvetna är riktigt intressant. Invävningen av Cobbs upplevelser med sin hustru, Mal, var riktigt bra och höjde filmen avsevärt. Lite tveksam är jag till nödvändigheten med att Ellen Pages karaktär fick ta på sig ansvaret att förklara för oss vad som händer. Men jag gillar hennes kommentar när hon själv tappade tråden: ”Vänta lite, vems undermedvetna är vi på väg in i, egentligen?”

Visuellt finns där ett gäng guldkorn som t ex scenen på kafét och interaktionen mellan skåpbilen och hotellet. Jäklar så snyggt! Hans Zimmers musik gör sitt för att förhöja upplevelsen och mot slutet så förstärks känslan av sorgsenhet på ett vackert sätt.

Jämförelse med The Matrix (1999) är ofrånkomlig då båda filmerna handlar om att röra sig mellan den icke existerande världen och den verkliga. Vilken värld är den riktiga? Och t.o.m jag som inte har full koll på James Bond anar flirten med den franchisen genom scenerna på det snöiga berget med dess actionscener. Tyvärr är det denna som drar ner både tempo och filmen i mitt tycke. Alltför utdraget och ja.. tråkigt.

Slutligen måste jag bara nämna skådespelarensemblen som inte går av för hackor. Mycket bra spelat av samtliga inblandade! Ingen nämnd, ingen glömd.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#53 illyris

illyris

    Cadet First Year

  • Members
  • 1 posts
  • Gender:Male

Posted 20 December 2010 - 22:01

Jag bara MÅSTE se den filmen! Var finns den att köpa? Har den kommit till butikshyllorna än? Är en gammal Matrixfantast så denna borde passa mig perfekt:)

#54 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 20 December 2010 - 22:23

Discshop har den filmen för 99kr/149kr i dag i deras julkalender.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#55 dukeofnewyork

dukeofnewyork

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,140 posts
  • Gender:Male

Posted 30 January 2011 - 16:44

Inception

Hey Ho, Let''s Go! Det borde nästan vara taglinen för den här filmen, för det är inte utan att det stundtals blir lika rasande tempo som Ramones i sina glansdagar. Det hoppas, springs, körs, snurras, skjuts och slåss åt alla tänkbara håll och i omgivningar som knappast är klaustrofobiska. Utom i ett fall… :) Däremellan lyckas Nolan klämma in lite berättelse. Inte så lite heller, även om mycket av innehållet är form. Det är en intressant premiss och nog har han lyckats klämma ut en bra film ur den. Med benäget bistånd från en bra skådespelarensemble, med Joseph Gordon-Lewitt och Leo DiCaprio i täten och en släpande Ellen Page längst bak. Den senare i lite utav en narrativt verktyg som styr upp och förklarar de värsta excesserna, vilket blir lite ja, ansträngt ibland. Jag måste säga att börjar tvivla på Ms Page, hon var fenomenal i Hard Candy, men har inte levererat annat än det nödvändiga sedan dess.

Tillbaks till filmen i fråga då, det är en riktig berg och dalbana och man har aldrig tråkigt, högt, lågt, action, drama blandas och ges och trots en ganska enkel grundhistoria fylls filmens enorma längd upp. Men med det sagt, nog kunde saxen varit mer effektiv, jag tror att det hade gått att vässa filmen ytterligare.

Som en ren actionfilm är detta mycket bra, som drama svagare även om DiCaprio och Cotillard gör sitt bästa och lyckas få till en viss nerv och då särskilt Cotillard. Men visst är det i slutändan bra, riktigt bra till och med. Men visst kunde det trimmats här och var, den är i mycket en regissörs kärleksbarn.

Men det är detaljer egentligen, för underhållen blev jag och detta är en riktigt bra film.

Edited by dukeofnewyork, 30 January 2011 - 16:45.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---


#56 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 18 March 2011 - 14:32

Posted Image

:lol2:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#57 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 March 2014 - 19:48

Inception (2010) [US/UK]
VAD? Hans jobb är att gå in i dina drömmar, knäcka dig och stjäla dina mörkaste hemligheter. Han är bra på det, en legend rentutav... Nu ämnar han göra tvärt om…
VEM? Marion Cotillard (bekant namn, vet inte varifrån bara) spelade Edith Piaf i filmen La Vie en Rose; Piafs monsterhit La Vie en Rose återkommer ett par gånger i den här filmen.
VAR? Någonstans mellan dröm och verklighet.
HUR? En välarbetad plattform och ett intressant tema genomsyrar den här filmen; och idéerna med drömmar och terrorister funkar riktigt bra. Korsningen av science fiction och thriller är gångbar den med. Filmen är späckad med detaljer, antydningar, frågor och tvivel och jag misstänker att det finns något nytt att upptäcka varje gång man orkar se om den. Därmed inte sagt att den är fläckfri, den är genomgående lite halvrörig och större delen av tiden känns det som om det är bäst att slå sig ned, säga åt hjärnan att ta det lugnt, och njuta av färden. Poängen med den här filmen är ju trots allt resan och inte termologin. Slutet (som hintar om att allt, även verkligheten) är en dröm öppnar ju för viss spekulation, jag uppskattar iaf att man avhåller sig från att visa Cobb på en sjukhus i koma (eller liknade scenario). Filmen är snyggt producerad och med övertygande effekter (dock tydligen inte med så mycket cgi man kan tro).
NÄR? Dör den som är intresserad så drabbades jag av en enorm skrivkramp inför det här omdömet. Det kanske märks?


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)