Jump to content

Photo

Batman: Klassiska serier av Neal Adams


  • Please log in to reply
66 replies to this topic

#26 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 05 July 2005 - 10:58

såg boken på en av bokhandlarna i stan idag...den verkade väldigt bra faktiskt, snygga teckningar och snyggt inbunden till skillnad från spiderman boken som såg överdrivet ihophafsad ut...butikspriset på 310 kändes dock omotiverat så det får ju bli att beställa...

#27 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1,473 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 06 July 2005 - 14:52

Har fått den nu :) ! Ska med spänning börja läsa den
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#28 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 11 July 2005 - 13:50

köpte den på en marknad idag av han som har seriecentralen i trelleborg. 220:-, helt ok, man får ju vara beredd att punga ut ngt mer för den personliga servicen...snygg som sagt och även om den första episoden inte övertygar tror jag att det blir bättre efterhand...

#29 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1,473 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 17 July 2005 - 18:50

Riktigt fin bok! Otroligt snygga bilder, jädrar vad imponerad man blev. Tyckte det var lite synd att det mer omslag än serier men det var väl Neal Adams och hans teckningar som det var fokus på. Eller hur?
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#30 Professor Decevio

Professor Decevio

    Senior Commander

  • Members
  • 332 posts

Posted 18 July 2005 - 11:58

Jag har inte köpt boken ännu, däremot har jag lagt bud på ett gammalt "Batman" album med Ra's Al Ghul, det ser ut att vara Adams som tecknat det också. Om ni undrar så ja; jag hittade albumet på tradera.
Professor Decevio är en av karaktärerna i den komiska äventyrsserien "Lonchons Äventyr".

Ha överseende med professorns storhetsvansinne, tack.

Väntar på: Skurkturneringen

#31 JLUfanatic

JLUfanatic

    Cadet Second Year

  • Members
  • 12 posts

Posted 14 August 2005 - 23:44

Hej, Jag är ny här på forumet och läste om en Batmanbok i det senaste numret av Spider-Man.

Ska jag köpa denna bok med "Klassiska Serier" eller "Dark Victory/A Death in the Family" ?.
Har svårt att bestämma mig...

Jag är inte mycket för 60-talets "campiga" Batman (Läderlapp?) och undrar om någon kan klargöra om boken innehåller sådana serier eller serier då Batman framstår som "The Detective/The Dark Knight".


JLUFanatic

#32 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 15 August 2005 - 15:54

Om du gillar "detective/dark knight"-batman så lär du älska Neal Adams Batman. Det var Adams som tog tillbaka serien till dess rötter som den mörke nattens hämnare Batman är. Och de serierna rensade ut allt "campy" med allas vår läderlapp...
*Hockey och superhjältar*

#33 JLUfanatic

JLUfanatic

    Cadet Second Year

  • Members
  • 12 posts

Posted 15 August 2005 - 21:10

Om du gillar "detective/dark knight"-batman så lär du älska Neal Adams Batman. Det var Adams som tog tillbaka serien till dess rötter som den mörke nattens hämnare Batman är. Och de serierna rensade ut allt "campy" med allas vår läderlapp...

<{POST_SNAPBACK}>


ah, skönt att höra :) .
Beställde boken från Internetbokhandeln igår tillsammans med Frank Millers "BATMAN: YEAR ONE".

Det kostade ca 380:-, hoppas det är värt pengarna :unsure: .

#34 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 15 August 2005 - 21:51

Det kostade ca 380:-, hoppas det är värt pengarna :unsure: .

<{POST_SNAPBACK}>


Det är det, tro mig!

#35 JLUfanatic

JLUfanatic

    Cadet Second Year

  • Members
  • 12 posts

Posted 16 August 2005 - 11:35

Det kostade ca 380:-, hoppas det är värt pengarna :unsure: .

<{POST_SNAPBACK}>


Det är det, tro mig!

<{POST_SNAPBACK}>


Jag såg "Batman: Klassiska Serier" på Bokia för 312:- :o .
135:- dyrare än internetbokhandeln där jag köpte min. Snacka om hutlösa priser.

#36 JLUfanatic

JLUfanatic

    Cadet Second Year

  • Members
  • 12 posts

Posted 16 August 2005 - 11:44

Det kostade ca 380:-, hoppas det är värt pengarna :unsure: .

<{POST_SNAPBACK}>


Det är det, tro mig!

<{POST_SNAPBACK}>


Jag såg "Batman: Klassiska Serier" på Bokia för 312:- :o .
135:- dyrare än internetbokhandeln där jag köpte min. Snacka om hutlösa priser.

<{POST_SNAPBACK}>


Förlåt, jag köpte den för 171:- så den är 141:- dyrare.

Vet nån om serien där Man-Bat kidnappar en ung pojke från the Batcave och Batman blir alldeles rasande? Man-Bat gör det som nå'n slags hämndaktion. Det kan ha varit Jason (Todd?) men pojken var blond och jag minns att Jason hade svart hår (han var ju Robin :) ).

#37 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1,473 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 16 August 2005 - 13:52

Jag tror inte den är med. Men Man-Bats ursprung är med.
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#38 JLUfanatic

JLUfanatic

    Cadet Second Year

  • Members
  • 12 posts

Posted 16 August 2005 - 15:05

Jag tror inte den är med. Men Man-Bats ursprung är med.

<{POST_SNAPBACK}>


Okej. Jag antar att man inte kan få allt här i livet :P .
Förhoppningsvis innehåller boken en massa andra bra serier som är minst lika bra :) .

#39 wookiee

wookiee

    Senior Captain

  • Members
  • 599 posts
  • Location:Nacka, öster om Söder
  • Interests:Tecknade serier, Star Wars, jamaicansk musik och di gyal dem

Posted 17 August 2005 - 13:21

Och nu har även Superman: Klassiska serier gått iväg till tryckeriet.
Batman är med på ett hörn där också, bland annat i en helt galen 50-talsserie som heter "The Super-Key to Fort Superman"! :P

Kan också nämna att vi hoppas kunna ge ut ännu en volym med Neal Adams Batman.
Denna gång med mer kända skurkar som Two-Face och Joker, plus Ra's Al Ghuls första framträdande!
Posted Image

#40 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1,473 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 17 August 2005 - 13:38

Härligt det tycker jag ni ska göra :)
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#41 JLUfanatic

JLUfanatic

    Cadet Second Year

  • Members
  • 12 posts

Posted 17 August 2005 - 17:14

Härligt det tycker jag ni ska göra :)

<{POST_SNAPBACK}>


JA!!! Mer Batman! Ge gärna ut resten av Neal Adams volymer så att man får se Batmans första möte med Ra's.

Ni har inga tankar på att ge ut lite nyare serier som t ex Hush vol 1 och 2 eller den kompletta Knightfall storyn eller Batman & Superman: Public Enemies? Ni behöver inte starta en helt ny tidning á la Spider-Man men ett par specialare om året skulle vara trevligt. Personligen har jag nu efter sju år börjat tröttna på Spidey och gått tillbaka till min barndomshjälte, Batman.

Har någon tänkt på att dubbelavsnittet "The Demon's Quest" i Batman TAS är i princip identisk till Neal Adams äventyr? T o m dialogerna är näst intill identiska :D .

#42 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1,473 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 18 August 2005 - 16:31

Batman: Hush vore verkligen kul att läsa i Sverige. Har redan volym ett utav den amerikanska två delade utgåvan. Mycket bra
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#43 JLUfanatic

JLUfanatic

    Cadet Second Year

  • Members
  • 12 posts

Posted 19 August 2005 - 11:44

Batman: Hush vore verkligen kul att läsa i Sverige. Har redan volym ett utav den amerikanska två delade utgåvan. Mycket bra

<{POST_SNAPBACK}>


Japp, Hush är mycket bra, tyvärr har jag bara läst den på datorn i CDisplay.

#44 wookiee

wookiee

    Senior Captain

  • Members
  • 599 posts
  • Location:Nacka, öster om Söder
  • Interests:Tecknade serier, Star Wars, jamaicansk musik och di gyal dem

Posted 19 August 2005 - 12:44

Hush kommer tyvärr knappast att ges ut i Sverige.
Anledningen till detta är att den redan har publicerats i Finland (och möjligtvis i något annat av våra grannländer), vilket förmodligen innebär att vi skulle vara tvungna att ge ut den på egen hand.

Jag hyser dock ganska gott hopp om att vi kommer att få se en del modernare DC-serier på svenska inom en inte alltför avlägsen framtid ...
Posted Image

#45 JLUfanatic

JLUfanatic

    Cadet Second Year

  • Members
  • 12 posts

Posted 19 August 2005 - 15:39

Hush kommer tyvärr knappast att ges ut i Sverige.
Anledningen till detta är att den redan har publicerats i Finland (och möjligtvis i något annat av våra grannländer), vilket förmodligen innebär att vi skulle vara tvungna att ge ut den på egen hand.

Jag hyser dock ganska gott hopp om att vi kommer att få se en del modernare DC-serier på svenska inom en inte alltför avlägsen framtid ...

<{POST_SNAPBACK}>


w00t! Varför fick finnarna den och inte vi? :(
Orättvist.

Kan du spekulera i om det rör sig om ett par år eller...?

#46 HugoStrange

HugoStrange

    Captain

  • Members
  • 462 posts

Posted 21 August 2005 - 22:12

"The Super-Key to Fort Superman"!

Hmm... Blir det typ fjärde eller femte gången den serien reprintas i sverige eller är det bara jag som råkat läsa just det avsnittet löjligt många gånger...?? <_<

Vilken publik vänder man sig till med såna serier? Gråhåriga nostalgiläsare eller potentiella prenumeranter i tidiga tonåren?? Gamla 50-talare kommer inte funka i längden, oavsett om herr Eriksson gillar dem bäst....

Men det låter bra att det ska komma lite nyare DC-grejer också, förståss (och då syftar jag inte på Neal Adams).
Golf is a good walk spoiled - Mark Twain

Utan musik så dör jag - Jag själv

#47 wookiee

wookiee

    Senior Captain

  • Members
  • 599 posts
  • Location:Nacka, öster om Söder
  • Interests:Tecknade serier, Star Wars, jamaicansk musik och di gyal dem

Posted 23 August 2005 - 10:56

Jag vet inte hur inblandad Janne Eriksson har varit i valet av serier till Supermanboken.
Det är Hege på Egmont i Norge som är huvudredaktör för den produktionen, så jag skulle nog tro att det är hon som har gjort det slutgiltiga urvalet.

Eftersom Ensamhetens fästning är en av de företeelser som boken tittar närmare på, så var det nog ändå ganska naturligt att fästningens första "framträdande" skulle vara med.
Den serien har ju också ett historiskt värde eftersom den anses utgöra startskottet för Supermans "Silver Age".

Vilken publik man vänder sig till?
Tjaa, jag tror knappast att man förväntar sig att särskilt många tioåringar ska spendera veckopengen (eller veckopengarna) på en inbunden och relativt dyr bok.

Men i övrigt tycker jag nog att Supermanboken bör intressera de flesta superhjältefantaster.
Den innehåller trots allt serier från 1939-2004, så det är knappast tokiga 50-talsserier för hela slanten.
Posted Image

#48 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 23 August 2005 - 12:34

Vilka nyare serier innehåller boken?
*Hockey och superhjältar*

#49 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 23 August 2005 - 12:37

Men i övrigt tycker jag nog att Supermanboken bör intressera de flesta superhjältefantaster.
Den innehåller trots allt serier från 1939-2004, så det är knappast tokiga 50-talsserier för hela slanten.

<{POST_SNAPBACK}>


En imponerande spridning....

När kommer den ut i butikerna och vad kommer den kosta? Har man tänkt över designen, blir det i stil med den snygga batman utgåvan eller är den närmast att jämföras med den mindre smickrande spidde boken?

#50 JLUfanatic

JLUfanatic

    Cadet Second Year

  • Members
  • 12 posts

Posted 23 August 2005 - 14:41


Men i övrigt tycker jag nog att Supermanboken bör intressera de flesta superhjältefantaster.
Den innehåller trots allt serier från 1939-2004, så det är knappast tokiga 50-talsserier för hela slanten.

<{POST_SNAPBACK}>


En imponerande spridning....

När kommer den ut i butikerna och vad kommer den kosta? Har man tänkt över designen, blir det i stil med den snygga batman utgåvan eller är den närmast att jämföras med den mindre smickrande spidde boken?

<{POST_SNAPBACK}>


Nån som vet om Death of Superman finns med?