Jump to content

Photo

Schibstedt tar över Marvelutgivningen


  • Please log in to reply
105 replies to this topic

#1 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 05 November 2006 - 12:20

Samtidigt som årets sista X-Men utkommer kommer också årets sista nummer av svenska Spider-man. Det är fyra delar av den omtalade och långa storyn The Other, som påbörjades i förra numret, som ges i detta nummer. The Other har ju fått otroligt mycket skit, vilket gör att förväntningarna ligger otroligt lågt. Och riktigt så dåligt är det inte, i alla fall inte än. Jag antar att det som alla är så upprörda över kommer senare, detta nummer är hur som helst hyfsat underhållande. Peter Parker är döende och försöker göra lite kul grejer innan han kolar samtidigt som han sköter superhjälte-yrket med ett antal spektakulära fighter. Det är hederlig superhjälte-action, och personligen tycker jag detta var nummer är trevligare än det aktuella numret med X-Männen. När förväntningarna ligger lågt, blir man ofta positivt överraskad, även om det inte är speciellt bra. Av någon anledning byter de tecknare lika ofta som en annan byter strumpor, och teckningarnas kvalité är av mycket varierande kvalité. Ojämnt nummer på flera sätt, men ändå helt OK...det är bara att knyta skorna och sticka ner till affären och inhandla både nya X-Men och denna tidning, och när du ändå är där kan du ju alltid investera i årets första skumtomtar ;)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#2 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 05 November 2006 - 18:23

Gillade detta nummer bättre än det förra. Minns inte helt och hållet varför, eftersom jag lägger alla serier i en plastficka och sedan i en byrålåda efter att ha läsa färdigt dem. Fast Peter och MJ´s romantiska stund i den där rymdskytteln brädade helt klart alla stunder de sexade till det som om det var ett avsnitt av "Våra Värsta År".

Det är alltid kul med cameos av olika hjältar och här hade de minsann inte sparat på sådant. Har längtat efter att få se Hulk ända sen jag började prenumerera och nu var han äntligen med. :) Black Panther var också kul att se eftersom jag inte vet så mycket om honom. Visste redan att han höll till i Afrika, men inte att han tydligen var nån slags kung eller hövding och det är ju rätt coolt.

Funderade verkligen över vilka i de gamla Iron Man-dräkerna var under räden genom Dooms slott. Hade inte alls väntat mig att det skulle vara Faster May och Mary-Jane. Varför fick May förresten den grå dräkten? Taskigt var ordet. Trodde först att de var nåt slags latverianska frihetsskämpar. Borde det inte finnas superhjältar även speciellt i Latveria?

Jag gillar, som jag säkert redan nämnt, att de har med olika tecknarstilar i tidningen, men det funkar nog bättre när det är olika historier istället för ett och samma story arc. Dock tyckte jag bäst om Mike Wieringos stil.

Fajten mellan Spider-Man och Morlun var bland det intensivaste jag läst i en serietidning. Märkte ni förresten att labbet de hamnade i såg precis ut som det i början av filmen Spider-Man där Tobey Maguire blir biten av spindeln? Flera gånger ryste jag till och tänkte "Oooh, det måste gjort ont", speciellt allra sist när Morlun sliter ut... Spider-Mans... vänstra öga... och äter upp det! Huvaligen! :blink: Vi får vänta tills nästa år och se hur det löser sig. Vilket ju inte alls är säkert länge (sarkasm).
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#3 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,034 posts
  • Location:Stockholm

Posted 08 November 2006 - 14:15

Jag håller med er både. Det här var ett riktigt bra nummer! Speciellt då fajten mellan Spidde och Morlun.
Det som gör den här story-arcen så pass bra är att man lägger allt fokus på Peter. För tidigare nummer har det varit en tråkig utveckling där fokus gled mer och mer ifrån Peter och kom att handla mer om gruppen(Avengers).
Det enda jag inte tyckte om med numret var tidsresan som kändes väldigt tramsig helt enkelt.

Det vara faktiskt länge sen jag längtade efter nästa nummer så mycket som nu... :)

#4 Chrille

Chrille

    Senior Captain

  • Members
  • 769 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 09 November 2006 - 16:10

Jag har inte kollat Spidde på ett bra tag så när jag läste denna tidning blev det en liten shock för mig. Jag har ingen aning om var Morlun kom ifrån men han slog ju sönder våran stackars kvarters-spindel. Obehagligt det där med ögat också... undrar hur han hanterar detta... Men det var ett bra nummer och anledningen till att jag inte läst Spidde på ett tag är just för att jag tyckte det gick så segt och ingenting häftigt hände. Nu kan jag gott säga att tidningen vänder uppåt igen. :)

#5 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 09 November 2006 - 16:18

Tänk vad åsikterna kan variera. The Other och saker som händer senare i Civil War har gjort att jag helt har tappat intresset för Spidde... :(
*Hockey och superhjältar*

#6 MARVEL COMICS

MARVEL COMICS

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 133 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Posted 11 November 2006 - 21:16

Jättebra nummer.
Jag tycker att The Other är väldigt bra till skillnad från andra.
Visserligen var de två första delarna i The Other från förra numret dåliga ( åtminstone Part 2 ) men här rycks den upp.
Särskilt Part 4 imponerade mycket på mig.
Teckningarna var väl sådär.
Mike Deodato och Mike Wieringo är väldigt bra, men jag avskyr Pat Lees stil.
´´ Leve Stan Lee´´

#7 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 29 November 2006 - 11:33

På en norsk seriesida har nyheten att Schibsted ska ta över Marvel-utgivningen i Sverige (och Norge) släppts:
http://www.serienett...r-marvelbladene

(jag fick länken via Seriefrämjandets forum, http://forumet.serie...pic.php?id=1897)

Några åsikter eller funderingar? Jag är iaf försiktigt positiv. Ett nytt förlag som tar över utgivningen av en serie är ju förhoppningsvis intresserad av att satsa på den också.

Edited by DarkBeast, 29 November 2006 - 11:37.

Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#8 Dreddster

Dreddster

    Cadet Third Year

  • Members
  • 16 posts

Posted 29 November 2006 - 12:43

Mycket goda nyheter!

Ska bli kul att se vad Egmonts motdrag blir. Det här verkar dessutom ha slagit ner som en blixt från en klar himmel för Egmont. Den svenske Marvelredaktören skrev ju i det senaste numret av tidningarna han den 3 december skulle veta mer om nästa års utgivning. Den dagen är visst också hans födelsedag. Vågar någon maila och gratulera honom på söndag? :P



(Ok, det där sista var lite elakt. Men har man drivit igenom en utlokalisering av Marvelredaktionen till Ed (!) och om det sedan gör att utgivningen lider får man stå sitt kast. Mängden superserier från Egmont de senaste åren har varit under all kritik.)

Edited by Dreddster, 29 November 2006 - 12:46.


#9 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 29 November 2006 - 12:46

Det här verkar ju faktiskt riktigt spännande. Hur fungerar det rent praktiskt, har Schibsted lagt ett bättre bud hos Marvel eller har de bara köpt rättigheterna från Egmont?

#10 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 29 November 2006 - 12:58

Men har man drivit igenom en utlokalisering av Marvelredaktionen till Ed (!) och om det sedan gör att utgivningen lider får man stå sitt kast. Mängden superserier från Egmont de senaste åren har varit under all kritik.

Jag förstår inte riktigt hur utlokaliseringen kan ha påverkat mängden superserier. Om det är något jag tycker är synd med det här är det väl snarare att Janne E, som arbetat hårt för Marvelserier (och annat) i Sverige förmodligen inte kommer att ha nåt med superhjälteserierna att göra längre.

Det här verkar ju faktiskt riktigt spännande. Hur fungerar det rent praktiskt, har Schibsted lagt ett bättre bud hos Marvel eller har de bara köpt rättigheterna från Egmont?

Nu spekulerar jag bara, men jag skulle tro att det är det första alternativet.
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#11 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 29 November 2006 - 13:10

Det kanske kommer finnas lediga tjänster hos norrmännen? Annars finns det ju en hel del andra förlag.

Fast å andra sidan kanske det behövs en rejäl utrensning och omvälvning i svensk marvel utgivning.

#12 Dreddster

Dreddster

    Cadet Third Year

  • Members
  • 16 posts

Posted 29 November 2006 - 13:40

Jag förstår inte riktigt hur utlokaliseringen kan ha påverkat mängden superserier. Om det är något jag tycker är synd med det här är det väl snarare att Janne E, som arbetat hårt för Marvelserier (och annat) i Sverige förmodligen inte kommer att ha nåt med superhjälteserierna att göra längre.


Utlokalisering är i princip alltid ineffektivt. Har man en stor och centraliserad organisation så kan man på ett enkelt sätt flytta anställda från en tidning till en annan när det behövs. Att Marvelredaktionen suttit borta i Ed har lett till att de svenska tidningarna cementerats till att max vara 2,5 titlar.

Kanske också ska förtydliga att jag inte har någonting emot Janne som person, men det här har fungerat väldigt dåligt. I alla fall för oss konsumenter.

#13 Groundsplitter

Groundsplitter

    Senior Captain

  • Members
  • 626 posts
  • Gender:Male
  • Location:Knivsta

Posted 29 November 2006 - 16:53

Nu läser jag inte Marvelserier själv, men jag menar att det är en mycket god nyhet. Även om Schibsted (f.d. Full Stop Media i Sverige) haft svårt att riktigt nå ut med sina äventyrsserier (till skillnad från serier som Larson, Nemi och Pondus alltså), så kan man finna trygghet i att förlaget och deras anställda verkligen känner för sina serier, och vill producera en kvalitetsprodukt. Marvelserierna hamnar i mycket goda händer när Schibsted tar över.
Dessutom är det bra ur den synvinkeln att det här ytterligare försvagar Egmonts dominans på den svenska seriemarknaden.
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#14 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 29 November 2006 - 16:54

Jag förstår inte riktigt hur utlokaliseringen kan ha påverkat mängden superserier. Om det är något jag tycker är synd med det här är det väl snarare att Janne E, som arbetat hårt för Marvelserier (och annat) i Sverige förmodligen inte kommer att ha nåt med superhjälteserierna att göra längre.


Håller med. Janne verkar ha brunnit för det här länge, och jag tror att han har gjort allt i sin makt för att ge oss så mycket Marvel-serier som det bara har gått. All heder åt Janne, faktiskt.
*Hockey och superhjältar*

#15 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 29 November 2006 - 17:27

Kan det kanske vara så att Schibstedt övertar själva Janne också?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#16 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 29 November 2006 - 17:37

Hoppas det. :)
*Hockey och superhjältar*

#17 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,034 posts
  • Location:Stockholm

Posted 01 December 2006 - 20:03

Ojdå. Det var ju lite förvånande, hade ingen aning om att det gick så dåligt för Egmont.

Första spontana känslan är att det känns positivt. Det kan ju inte bli så mycket sämre än det är idag tycker man. Det borde finnas plats för fler superhjältetitlar i dessa tider då superhjältar faktiskt är oerhört uppmärksammade i alla möjliga media.
Om man satsar lite så tror jag det finns en stor och bra marknad i Sverige. Antar att det är där det har brustit från Egmonts sida.

Den största förloraren här måste väl vara eldsjälen Janne som ni redan har nämnt. Jag tycker han ska ha all heder för det jobb han lagt ner under åren!

Vad gäller flytten till Ed fattade jag det som att det var hans eget privata beslut och inget som handlade om arbetet.

Det jag hoppas mest på är att få återse en Mega Marvel i någon form. :)

#18 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 04 December 2006 - 13:21

Utlokalisering är i princip alltid ineffektivt. Har man en stor och centraliserad organisation så kan man på ett enkelt sätt flytta anställda från en tidning till en annan när det behövs. Att Marvelredaktionen suttit borta i Ed har lett till att de svenska tidningarna cementerats till att max vara 2,5 titlar.

Utlokalisering är dåligt när kompetens och resurser försvinner. I det här fallet var det kompetensen (Janne) som flyttade till Ed. Resurserna (övriga redaktionsmedlemmar, marknadsföring, ekonomi osv) var desamma och stannade kvar i Sthlm. Att det inte blivit fler Marvel-utgivningar har väl snarare berott på försäljningssiffror och samtrycksåtgärder än just att Janne flyttat.

Hursomhelst är det just i marknadsföringen jag tycker det har brustit. Spider-Man och X-Men-filmerna har gått otroligt bra (även i Sverige) men hur har Egmont använt detta för att sälja fler serietidningar? Jag har inte märkt nåt alls.
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#19 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 05 December 2006 - 10:49

Jag håller med det har varit kass marknadsföring. Det är först på senare tid som den artat sig något. Tex fick min brorson en spindelmantidning när han gick och såg Spiderman 2 på bio. Och sedan är ju marveltidningarna för barn ett bra sätt att fånga konsumenter tidigt. Men i övrigt har marknadsföringen varit obefintlig. Det finns ju en hel del att arbeta med. Seriefilms boomen verkar ju inte vara över ännu på ett tag så nu gäller det att utnyttja alla medel innan bubblan brister.

#20 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 05 December 2006 - 13:16

OJ DÅ!! :o Det här var verkligen en bomb från klar himmel... Vet inte vad jag tycker om detta Groundsplitter då Full Stop Media lyckades sänka den senaste Transformerstiteln i sank...

Å andra sidan hade dom fått slut serier från USA ganska fort ändå, heh. ;)

Lyssna för övrigt på DarkBeast, han är klok och välinformerad. :)

Hoppas verkligen att Janne får stanna kvar vid rodret dock.. han gör ett bra jobb i mitt tycke, och om översättningen blir värre, vem ska ni skylla på då?? :P

Edited by PredaBot, 05 December 2006 - 13:17.


#21 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 05 December 2006 - 13:29

Då gnäller man väl på den som översätter istället? ;)

Vi får se om det här är bra eller dåligt för Marvel i Sverige. Det kanske blir en liten nysatsning, men för min del så ger Marvel ändå inte ut så värst mycket bra eller intressant just nu ändå. :(
*Hockey och superhjältar*

#22 Dreddster

Dreddster

    Cadet Third Year

  • Members
  • 16 posts

Posted 05 December 2006 - 13:48

Utlokalisering är dåligt när kompetens och resurser försvinner. I det här fallet var det kompetensen (Janne) som flyttade till Ed. Resurserna (övriga redaktionsmedlemmar, marknadsföring, ekonomi osv) var desamma och stannade kvar i Sthlm. Att det inte blivit fler Marvel-utgivningar har väl snarare berott på försäljningssiffror och samtrycksåtgärder än just att Janne flyttat.


Men både kompetens och resurser har ju försvunnit, åtminstone från redaktionerna i Stockholm. Hade Janne suttit i Stockholm hade han vid behov kunnat göra inhopp hos Egmonts andra tidningar, och personer från andra tidningar hade vid behov kunnat göra inhopp hos Marveltidningarna. Det finns alltså samordningsvinster att göra med en centraliserad organisation. Som det sett ut nu har en person tagit hand om alla Marveltidningar. Men en person hinner inte göra hur mycket som helst. Det här är en orsak till varför den svenska Marvelutgivningen sett ut som den gör.

Aarrgh - jag tar ett teoretiskt exempel också! :)

En person i Ed hinner göra 1 tidning i månaden.
Fem personer i Stockholm hinner göra 5 tidningar i månaden.

Nå, vem har enklast att göra en extra tidning, den ensamme personen i Ed eller de fem i Stockholm?

Facit:
Den ensamme personen i Ed måste fördubbla sin arbetsinsats för att klara det.
De fem i stockholm behöver bara öka sin arbetsinsats med 1/5 (20%) vardera för att klara det.

De fem i Stockholm vinner!

Edited by Dreddster, 05 December 2006 - 14:03.


#23 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 05 December 2006 - 14:32

Aarrgh - jag tar ett teoretiskt exempel också! :)

En person i Ed hinner göra 1 tidning i månaden.
Fem personer i Stockholm hinner göra 5 tidningar i månaden.

Nå, vem har enklast att göra en extra tidning, den ensamme personen i Ed eller de fem i Stockholm?

Facit:
Den ensamme personen i Ed måste fördubbla sin arbetsinsats för att klara det.
De fem i stockholm behöver bara öka sin arbetsinsats med 1/5 (20%) vardera för att klara det.

De fem i Stockholm vinner!

Bra exempel, men... jag kan inte tänka mig att hur mycket som ges ut beror på hur mycket Janne hinner med, utan snarare på hur mycket ekonominissarna tycker att man har råd att ge ut och framför allt vilka samtrycksmöjligheter som funnits med övriga nordiska länder. Däri ligger skillnaden i hur vi uppfattar saken. Det hjälper inte att de fem stockholmarna producerar fem tidningar i månaden ifall två av dem går med förlust! Sen har inte Janne jobbat helt ensam med Marvelutgivningen fastän han flyttat. Övriga redaktionsmedlemmar har suttit i Stockholm.

Att mer superhjälteserier getts ut i Norge, Danmark och Finland de senaste åren beror väl helt enkelt på att grejerna säljer bättre där. Och när det gäller de senaste årens lyxiga superhjälteböcker (X-Men, Superman, FF, Batman x 2, V for Vendetta) är det väl så att Micke Tegebjer varit redaktör för åtminstone några. Med andra ord: när det har behövts mer folk för att ge ut mer än vad Janne kan producera har man plockat in från Stockholmsredaktionen.
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#24 Groundsplitter

Groundsplitter

    Senior Captain

  • Members
  • 626 posts
  • Gender:Male
  • Location:Knivsta

Posted 05 December 2006 - 14:54

Det här blir mycket av ett sidospår, men jag känner att jag vill kommentera detta.

OJ DÅ!! :o Det här var verkligen en bomb från klar himmel... Vet inte vad jag tycker om detta Groundsplitter då Full Stop Media lyckades sänka den senaste Transformerstiteln i sank...

Det tycker jag inte Full Stop kan lastas för. Den sorgliga sanningen är att det inte finns tillräckligt stort intresse för Transformers i Sverige/Norden för att hålla en tidning igång. Trots samarbete med norska Bladkompaniet och finska Egmont Kustannus för att hålla nere produktionskostnaderna, så gick det inte att få ihop budgeten. Sista uppgiften jag hörde var att man bara hade 2/3 av den försäljning som behövdes för att gå jämnt upp. Visst, Full Stop/Bladkompaniet/Egmont Kustannus hade kunnat satsa på mer/bättre marknadsföring, men det verkar som satsningen betraktades som ett osäkert kort redan från början, så man ville väl inte investera ännu mer pengar än man redan gjort. Ett jätteproblem var de licenspengar man var tvungna att betala till Hasbro för att få rättigheten att publicera tidningen. Jag minns inte alla detaljer längre, men tydligen var man tvungna att betala en ganska hög startavgift plus en andel på den förväntade försäljningen i förskott för att överhuvudtaget få komma igång!
Och inte fick man mycket hjälp från importören Hasbro Nordic heller. Hade Hasbro Nordic varit det minsta intresserade av att maximera potentialen hos de leksaker de säljer så hade man sett till att bygga ett närmare samarbete med dubbningsstudior och serietidningsförlag, men tyvärr har vi en helt åderförkalkad importör som tror det fortfarande räcker med att plocka upp leksakerna på butikshyllorna för att de ska sälja, och inte begriper behovet av att skapa ett helhetskoncept med närvaro/marknadsföring på flera nivåer samtidigt. Hasbro Nordic var överhuvudtaget inte inblandade i starten av tidningen, utan den startades upp helt på Full Stops/Bladkompaniets eget initiativ. Jag tycker man ska komma ihåg den saken - tidningens utsikter var inte särskilt goda ens från början, man kan säga att den befann sig i sank redan i ursprungsläget, men Full Stop tyckte ändå det var värt ett försök.

Å andra sidan hade dom fått slut serier från USA ganska fort ändå, heh. ;)

Ja. Det var tillräckligt svårt att få ihop material under tiden som tidningen publicerades - Dreamwave låg själva efter schemat hela tiden, och tog god tid på sig att skicka över materialet till Norden. Det blev åtminstone ett tillfälle där man fick materialet mindre än en vecka innan tidningen skulle gå i tryck. Där har vi ytterligare en bidragande orsak till tidningens nedläggning, om än en betydligt mindre sådan - det kändes antagligen ganska hopplöst för redaktionerna att jobba under såna villkor, så man var nog inte direkt manade att slåss med näbbar och klor för att hålla tidningen vid liv.
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#25 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 05 December 2006 - 15:49

Det var kanske inte så roliga fakta det, Groundsplitter... men tack för informationen iallafall. :)