Jump to content

Photo

Varför funkar inte söksystemet?


  • Please log in to reply
23 replies to this topic

#1 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 25 May 2007 - 14:03

Är tråden för The Next Generation borttagen eftersom jag inte hittar den?

Här försöker man söka på The Next Generation och skriva namn på folk i serien men inte en minsta
träff får man än bara felmeddelande att det kanske var för få tecken än fyra.

Man söker på olika sätt och nämner något ur serien. Samma felmeddelande igen igen och igen.

Sökmotorn måste läras sig att räkna tecken när den tycks uppfattar The Next Generation som tre tecken
Jag uppfattar det som 17 tecken hmm.

Vad är detta för dåligt söksystem som inte funkar? Är syftet att folk ska bli psykopater
efter alla misslyckade försök och sen har dom färdig gröt på huvudet. Sedan inget innanför att fundera med.

När ett söksystem inte funkar - det är då jag blir riktigt irriterad och undrar vem som kommit på
att lägga ut något som är odugligt.

Kan någon lägga ut ett schema över den petiga grammatik som söksystemet bara förstår sig på när den tycks vara så kinkig?

#2 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 25 May 2007 - 14:07

Strunta i "The". Sökmotorn klagar ifall ett av orden är tre bokstäver eller under (det är en begränsning i MySQL, inte i forumet eftersom indexet för fulltextsökningen skulle bli så stor annars).

Så bara "Next Generation" bör funka.

Är det den här du menar? http://www.scifinytt...?showtopic=4748

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#3 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 25 May 2007 - 14:25

Strunta i "The". Sökmotorn klagar ifall ett av orden är tre bokstäver eller under (det är en begränsning i MySQL, inte i forumet eftersom indexet för fulltextsökningen skulle bli så stor annars).

Så bara "Next Generation" bör funka.

Är det den här du menar? http://www.scifinytt...?showtopic=4748


Japp

Om det är någon som har ett namn på tre tecken som Pia och man vet att det bara förekommer
i en tråd,, men minns inte trådens titel . Hur ska man söka då?

#4 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 25 May 2007 - 14:29

Det blir svårt med sökmotorn, men man kan ju alltid testa att köra "Pia site:scifinytt.se/forum" i google.

http://www.google.co...G=Google Search

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#5 Nosferatu

Nosferatu

    Cadet Third Year

  • Members
  • 15 posts
  • Location:Stockholm

Posted 25 May 2007 - 18:27

men det ska gå att åtgärda ju efter det du skrev antar jag att ni har MySQL och det finns en uppdatering till det kan kolla om jag har den men det ska gå att söka på färre än 3 bokstäver
Ashes To Ashes, Dust To Dust, Killing For Blood, Killing For Lust.

#6 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 25 May 2007 - 18:57

Det går att minska på det där, men det tänker jag inte göra med tanke på att det skulle öka belastningen på forumet avsevärt. Om man minskade det till tre så betyder det att forumet behöver skapa index för alla ord med bara tre bokstäver också, och det är en del. Default ligger på fyra, och det finns en anledning till att den ligger just där.. :)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#7 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 26 May 2007 - 03:23

Det går att minska på det där, men det tänker jag inte göra med tanke på att det skulle öka belastningen på forumet avsevärt. Om man minskade det till tre så betyder det att forumet behöver skapa index för alla ord med bara tre bokstäver också, och det är en del. Default ligger på fyra, och det finns en anledning till att den ligger just där.. :)


Men tänk om en ny superhjälte dyker upp med ett namn på tre tecken. Det kommer ju inte att gå att göra en tråd
om den superhjälpten när sökningen bara funkar på fyra tecken.

#8 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 26 May 2007 - 08:44

Det är klart att det går att göra en tråd om något som har mindre än fyra tecken, det går dock inte att söka på just det ordet. Man får då söka på något besläktat som kan leda en rätt iaf.

...eller som exemplifierats i tråden använda Google som sökmotor istället. :)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#9 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 26 May 2007 - 13:45

Det är klart att det går att göra en tråd om något som har mindre än fyra tecken, det går dock inte att söka på just det ordet. Man får då söka på något besläktat som kan leda en rätt iaf.

...eller som exemplifierats i tråden använda Google som sökmotor istället. :)


Eller att rubriken på tre tecken ska skrivas på rövarspråket :)

Superhjälten Rub blir Rorubob

#10 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 26 May 2007 - 14:49

:lol: Tyvärr tar inte sökmotorn hänsyn till rövarspråket. ;)

Däremot skulle du kunna söka på Rubrik och få med tråden om Rub i resultatet.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#11 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 May 2007 - 21:21

Det går inte heller söka på vanliga Amerikanska ord. Jag har ett helsike varända gång jag ska leta efter min Kim Possible tråd på TV-Land för "Kim" är för kort och "Possible" är för vanligt. :P
Det där med 2 tecken är rätt irriterande. Tyvärr går det inte att göra något åt det verkar det som för alla sökmotorer jag träffat på har den spärren.
Orsaken är för det finns aldeles för många vanliga ord med 3 bokstäver.
Som Peak sa, Google är ett bra alternativ.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#12 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 02 January 2010 - 04:44

Det uppmanas fortfarande i olika trådar att man ska söka ämnen som redan finns innan man startar ett nytt.. Det funkar ju inte om den som skapat tråden inte gjord en korrekt titel. I så fall borde det göras en genomgång att korrigera titlar så det lättare funkar i söksystemet

Titlar borde göras efter en viss metod så det blir lätt att söka
substantiv först sedan adverb sedan verb sedan adjektiv nåt sådant

Men jag anser det ansvarslöst att begära andra att använda söksystemet när titlar är uppbyggda av blandad kompott avsaknad riktlinje

Så kära moderatorer och admin. Uppmana också hur en titel ska vara uppbyggd.

Edited by Supertreck, 02 January 2010 - 04:45.


#13 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 03 January 2010 - 02:46

Jag instämmer. Sökmotorn här suger ärligt talat.
Jag tänkte vara duktig och följa de nya direktiven gällande Senast sedda film och leta upp filmtråden för att se om jag kan lämna en liten reflektion där. Går då in på Film, i sökfältet skriver jag Spider-Man och börjar scrollning o bläddring.. Sidan fem ger jag upp då endast Spiderman 3 är det närmsta jag kommit. Testar att söka på Spiderman samma dystra resultat där.
Jag ger uppp. Ja, jag erkänner att för sånt här har jag dåligt tålamod med.

Och ja, jag vet att man kan fixa en 'egen sökmotor' i FF (vilket jag gjort), men då man 1.inte sitter vid sin dator 2. inte sitter vid datorn överhuvutaget, utan med en iPhone i handen - vad då göra?

Jag menar, söker man på filmens titel borde man väl få träff på den? Eller vänta nu, menar ni att det inte finns en egen tråd för just den här filmen? :o :unsure:

Som Supertreck är inne på: kan det inte vara en ide att styra upp trådens titel för att underlätta träff? Till en början att t ex filmen har det korrekta namnet (som stavningen på spindelmannen) och går det inte få sökmotorn här att göra som vanliga sökmotorer att först gå på titeln och sen innhållet?

Tycker ni att jag är ute och cyklar? Och nej snälla säg nu inte att jag ska använda google till det! Är det google ni rekommenderar så kan jag tycka att vi dumpar forumets sökmotor och tar in google istället :P

Ps. Ja jag har råkat ut för det här fler ggr :(

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#14 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 03 January 2010 - 03:58

Ja. Och det märkliga är att när man i allafall söker på endast titlar så blir det massa andra träffar.
Det är ju konstigt. I så fall borde det bara meddelas att tråden inte fanns. Är funktionen att endast söka titlar trasig hm?

Admin och moderatorer borde ta på sig bättre ansvar innan de brackar på folk att använda sökmotorn.
Regelinkorrekt sökmotor som tycks lida av dyslexi.

Edited by Supertreck, 03 January 2010 - 04:05.


#15 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 January 2010 - 09:42

Sökmotorn har alltid varit dålig, den är dock lite bättre nu sedan man kan söka på korta ord också. Bristen är väl att den som standard söker i hela inlägg och visar sökresulten som inlägg. Bättre att gå på avancerat och markera "Visa endast ämnestitlarna vid sökresultatet".

Titlarna på Film/TV stämmer oftast och vi har en intern policy bland moderatorer/admin att korrigera felstavningar i rubriker (om vi ser dem) för att göra dem mer sökbara.

Bara för kul så försökte jag lokalisera Spider-man filmerna med den interna sökmototn. Den kommande 4an och 3an var relativt enkla att hitta. Det var mer eller mindre bara att söka på (jag använder alltid avancerad) "Spider" klicka i "endast titlar", Markera "Film" och "visa som trådar". Sedan verkar det som om Spider-man 2 inte ligger i film utan i Serietidnigar. (Antagligen en felpostning som inte uppmärksammats).

Spider-man 2.1 Ny DVD
Spider-Man 2 Rotten Tomatoes
Nya Spider-Man 2-Trailern hubba hubba

Vart serietidningfolket gömt "Spider-man 1" (om den existerar) är en gåta. :unsure: :)

Edit: Markerar man "endast i titlar" så visas bara trådar med nyckelordet i titeln - iaf i mina tester.

Edited by XC, 03 January 2010 - 09:45.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#16 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 03 January 2010 - 11:15

Tack XC :) Ok då är det inte så konstigt att den lyste med sin frånvaro om den inte ens existerar? Mycket märkligt, tog för givet att just filmer som denna har diskuterats. För övrigt, ska inte filmer ligga under just filmer? :blink: Är väl det logiska?

Vad gäller att söka så får även jag börja använda den avancerade. Bara jag som är slö på när det krävs flera klick och undviker det om jag kan :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#17 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 03 January 2010 - 11:19

Själv använder jag nästan bara "Sök endast titlar"-alternativet, och det fungerar för det mesta då det inte blir lika mycket att bläddra genom. Funkar inte det provar jag sökning av hela trådar, men med fler ord i sökningen. T ex "Spider-Man" ger ju ett antal träffar. Därmed inte sagt att jag heller gillar interna sökmotorn, men vi har den vi har.

Med det sagt kanske det är läge att förtydliga det som sagts om att ta upp gamla trådar istället för att starta nya. Det enda jag önskar är att man åtminstone kontrollerar om det finns någon tråd om ett ämne om man tror det borde finnas innan man postar ett nytt, dvs. att man gör ett försök. Hittar man inget (och det är inte meningen man ska ägna en dag åt att söka) är det bara att posta nytt. Om den moderatorer/veteraner här faktiskt känner till en tråd är det enkelt att slå samman senare.

Att strukturera upp regler kring rubriker tror jag inte på, mer än att man om man tar upp en film/bok eller ett spel bör ha med titeln i rubriken. Men den "regeln" tycker jag följs hyfsat bra här i forumet. Det vi moderatorer kan göra är att klistra riktlinjer i varje forum, sedan är det upp till medlemmarna att följa.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#18 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 January 2010 - 11:46

@Synon: Spider-man 1 sökte jag även efter med Google utan att hitta. :) Jag har ändå svårt och tänka mig att den passerat under forumets radar. Spider-man 2 får någon med rätt befogenheter flytta. Spider-man är ju en serietidning från början så felpostningen ligger antagligen där, och att det tidigare fanns ett Film/TV-underforum på serietidnikngar.

@Fiskrens: Håller med dig. De flesta sätter rubriker som är självförklarande.

Håller också med Fiskrens där han säger att söker man och hittar ingen tråd (fast det finns en) så är det inte mer med det. Även vi veteraner missar trådar ibland. :) (jag har till och med missat några av mina egna). Och det går att slå ihop och dela ämnen. (Men vi kan ju försöka undvika den totala anarki som rådde i SSF-tråden).

Edited by XC, 03 January 2010 - 11:46.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#19 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 03 January 2010 - 12:19

Tack ska ni ha, då vet jag lite mer vad som gäller. Skönt att veta att det är ok att skapa en ny tråd om man ej hittar någon trots att det är en populär film t ex.
Hakade väl mest upp mig på att jag inte hittade Spider-Man som jag trodde var en självklarhet i forumet :P

Fiskrens: Stämmer nog som du säger om regler i rubriken inte behövs då det funkar bra då de flesta lagt in t ex filmtiteln där, så det bordes vara tillräckligt.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#20 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 January 2010 - 12:26

Spider-man är ju lite av ett special fall eftersom det verkar som om många av serietidningens svenska nummer diskuterats i separata trådar. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#21 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 03 January 2010 - 13:34

Ang. Spider-Man; första filmen, antagligen finns det ingen tråd (om den inte ligger gömd någonstans) om den filmen pga att vi höll till på EzBoard då och ingen startade upp en ny tråd när forumet flyttade hit. Att nu hittar filmer i Serie-Tidnings forumet beror på att när film trådarna flyttades därifrån så har nog de som gjorde det missat en och annan tråd.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#22 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 03 January 2010 - 23:07

Om en äldre tråd börjar närma sig tusen inlägg. Då brukar man starta en ny efter tusen. Måste man använda den eller är det okey att starta en ny?
Svårt för andra att hänga med när det ursprungliga inlägg är i den gamla tråden.

När är det okey att starta en ny tråd av samma ämne?

Hur många inlägg får det vara närmast tusen för att starta ett nytt?

Själv tycker jag det meningslöst att posta om tråden har 990. Det är ju inte bara jag här. Andra kan ju hunnit posta också.
Huvudinlägget går ju till spillo då såvida om nån inte citerat. Vissa citerar ju inte.

#23 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 03 January 2010 - 23:29

Är den nära 1000 så tycker jag man lika gärna kan starta en ny tråd. Kanske slänga med en länk i första inlägget till den gamla tråden om man vill.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#24 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 29 August 2010 - 21:13

Upptäckte en lite kul grej alldeles nyss: om man råkar trycka på förstoringsglaset utan att ha fyllt i någon sökterm (råkade ta fel på den och avancerad sök) får man inte något felmeddelande, utan en sökning genomförs snällt - på termen "Search..." :).
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin