Jump to content

Photo

Anaconda Kramkalas


  • Please log in to reply
42 replies to this topic

#1 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 14 April 2015 - 21:49

Dags för ännu en filmfest, eller som det numera kallas "Garm, XC och Crusader ser på film". :P Skämt åt sido så är ni andra givetvis mer än välkommna att titta in och hänga på om ni vill! :)

Vi vörjar med att se de 4 filmerna i serien och avslutar sedan med Lake Placid crossover-filmern som kommer 25/4!



18/4 Anaconda (1997)
20/4 Anacondas: The Hunt for the Blood Orchid (2004)
22/4 Anaconda: Offspring (2008)
24/4 Anacondas: Trail of Blood (2009)
26/4 Lake Placid vs. Anaconda (2015)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#2 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 April 2015 - 23:12

Yay! :D :hug: till alla. :P

 

Det ska bli trevligt att få se dom här filmerna då jag inte har gjort det tidigare. Jag har bara sett delar av den första filmen när den har visats på tv.

 

Jag hoppas att Lake Placid vs. Anaconda letar sig ut på Internetkanalen efter att den har visats på tv i USA så att vi får se den i anslutning till dom andra filmerna. Det ska bli intressant att se vad som kommer att få mest speltid, anakondorna eller krokodilerna. Eller om det kanske blir 50/50. Och man är ju nyfiken på om någon av dom vinner. Eller om det kanske blir fler filmer även efter den. Lake Placid vs. Anaconda 2, 3, 4 och sedan en ny spinoff? :lol:


Edited by Garm, 14 April 2015 - 23:14.


#3 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 April 2015 - 11:56

Yay. SyFy-filmerna brukar leta sig ut på internetkanalen rätt fort, så det borde nog inte bli några problem. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#4 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 16 April 2015 - 21:15

Hoppas det är så. Skulle onekligen vara ett lämpligt och kul avslut på våran gemensamma genomgång av båda filmserierna.

#5 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 April 2015 - 05:07

FÖRST! :P

 

-

 

 

Anaconda (1997)

 

Jon Voight. Han stjäl hela showen med sin "over, over the top" prestation med karaktären Paul Serone som är så överdriven att det blir så dåligt att det i slutänden blir så passande och bra. Och framförallt roligt. Jag turades om att himla med ögonen samt utdela skrattattacker när Paul levererar sin stirrande blick och kuckiluriga leende. Eller fäller en av sina repliker. Att det tar ett bra tag för dom andra karaktärerna att inse att Paul inte är en man att lita eller lyssna på eller att dom helt enkelt inte gör sig av med honom gör det hela bara ännu mer underhållande.

 

På pappret så har dom ju samlat en salig blandning av skådespelare till den här filmen så man var ju lite skeptisk till hur det skulle fungera i praktiken. Men det var en rätt skön blandning måste jag säga. Alla gör så gott dom kan och dom flesta karaktärer fungerar. Även om Paul Serone som sagt var får stå i blickfånget. Men jag tycker att samtliga karaktärer är intressanta och alla fyller en funktion. Kul att se en film där man tror att det ska bli pannkaka av allt när man ser vilka skådespelare som ska vara med och sedan inser man att det faktiskt blev riktigt lyckat.

 

Anakondan själv är rätt cool. Jag uppskattar att dom blandar praktiska specialeffekter tillsammans med CGI. Inget av det ser speciellt trovärdigt ut. Man kan se när det är en mekanisk orm och när den är datorgjord. Men den fungerar trots allt och anakondan står för en hel del coola scener när den väl börjar sitt kramkalas. Det är väl framförallt dom scenerna som jag minns från när jag har sett delar av filmen när den har visats på tv. Jag kände inte igen någonting annat. Sämst när det gäller specialeffekterna är nog när Paul äts upp av anakondan och man får se det innifrån den. Kanske en kul idé på pappret men utförande var rätt visset.

 

Handlingen vet jag inte ens om man behöver nämna något om. Jag menar, det är det gamla vanliga med människor på fel ställe vid fel tidpunkt, ett utomstående hot, en hjälte, en skurk och sedan en fager kvinna i nöd. Inget revolutionerande. Men inte dåligt heller. Det här konceptet har fungerat länge inom "creature features" och kommer fortsätta att göra det i all framtid.

 

Och Danny Trejo sedan. Han spelar killen i början av filmen. Man kände ju knappt igen honom. Jag trodde att Danny Trejo alltid hade sett ut på ett och samma sätt, men tydligen inte. Jag blev ärligt lite chockad. Heh.

 

När man läser om filmen på t.ex. IMDb eller Wikipedia så verkar det ha varit en händelserik inspelning med både det ena och det andra som hände mellan tagningarna. Om allt det som man läser är sant eller ej låter jag vara osagt, men det är onekligen intressant skvaller och läsning.

 

Betyg: 3 stora och starka leenden från Paul Serone av 5 tänkbara.



#6 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 April 2015 - 16:04

Har sett den men omdömme kommer under morgondagen, hinner inte få klart den innan det är dags att gå till jobbet.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#7 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 19 April 2015 - 00:30

Anaconda (1997)

Ett filmteam från National Geographic åker till Amazon Basin för att leta efter de mysteriska "People of the Mist", ett legendariskt folkslag som sägs tillbeda gigantiska Anakonda som ska bo i området. På resan plockar de upp den strandsatte ormjägaren Paul Serone som letar efter den gigtantiske Anakondan och lovar att guida dem. Men frågan är om de kan lita på honom.

Stjärnspäckad monsterfilm inspirerad av H. Rider Haggard's ("Allan Quatermain"'s skapare) klassiker "The People of the Mist" som handlar om en grup uppräcksresandes jakt på det förlorade folket, fast där i Afrika och de tillbad en gigantisk Krokodil istället för Anakonda. Boken handlar mer om det politiska rävspelet i stammen så handlingarna är rätt skillda mer än att de båda letar efter "The People of the Mist" som tillber gigantiska kräldjur.

Jag glömmer alltid att den här filmen har 2 jätteormar. Fast personligen så hade jag föredragit om det bara var 1. Serone's öde är minst sagt passande (fast att se honom bli äten innefrån fungerade inte bra) men jag gillar inte när den kräker upp honom.
Ormens skrik är något som många har gjort narr av och visst känns det mer löjligt än kusligt. :P

Bra äventyrlig musik, bra special effekterspecial efekter och skådespeleri även om Jon Voight ser lite väl vidrig och ond ut med sina ondskefulla sneers. Och kanske gjorde de honom lite väl ond i slutändan. Less if more.
En bra sammling med skådespelare. Hon med rumpan, han med näsan (som jag alltid glömmer föråder dem ), han med attityden, han med håret, han med accenten, hon den snygga, han gangster-rapparen och han med macheten (som han visst hade glömt hemma). Jepp, så är det att vara mig med dåligt minne för namn. :P Att bara en av skådespelarna inte är en stor kändis är rätt coolt måste jag säga, även om så inte var fallet när de filmade den.

Början på filmen när de ger sig ut med båten och musiken spelas är en perfekt början på en sådan här film och påminner inte lite om när de ger sig ut med båten i Jaws. Så bra att det ger mig rysningar!

Filmen hade starkare svordommar i orginalklippningen men de dubbades över för att sänka åldersgränden till PG-13.

En film som bjuder på en hel del överaskninga. T ex så väntar man sig inte precis att Dr. Steven Cale ska bli den första som slåss ut då man antar att han är hjälten. Sedan är ju frågan om det var en olyckshändelse eller inte. Blickarna som Serone får av kaptenen och hur de filmade hans ansikte medans det hela hände hintar om att han gjorde det. Visst erkänner han det men man vet inte om det är som han retas eller inte. Undrar om det finns en story bakom varför Eric Stoltz är med så lite i filmen eller om manuset var sådant. Det känns lite underligt att de gör sig av med honom 2 gånger så han är den som är med minst i filmen. Första gången kan jag förstå om de gjorde det för överasknings effekten då han var en av filmens huvudroller men 2:a gången?

Visst är det här ett konceptet man känner igen men den här filmen räknas faktiskt lite som fadern till den här typen av filmer. Trotts en massa negativa betyg från kritiker (oförkänta IMO) så blev filmen en hit och startade en kraving för den här typen av filmer och påbörjade avslutniningen för Slasherfilmernas tidsålder och började monsterfilmernas tidsålder. Python blev sedan filmen som visade att de här filmerna kunde göras med en billigare budget och startade trenden med monster-TV-filmer som pågår än idag.

En rätt perfekt monsterfilm ocg jag önskar de gjorde fler med den här kvaliteten.

Betyg: 4 Anakondor av 5


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#8 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 April 2015 - 11:53

Anaconda (1997) [US/BR/PE]
¡Oi! Spoilers rakt föröver!
När ett dokumentär-team plockar upp en strandad äventyrare djupt i Amazonas djungler får snart "räddare i nöden" en helt ny innebörd då man blir indragen i mannens jakt på en jätteanakonda...
Rätt trevlig story, även om de olika kärleksintrigerna bitvis är mer hinder på vägen. Överlag så gillar jag grundintrigen med Serone, även om jag kanske kan tycka att man gör karaktären lite för uppenbart "med en plan" och att Jon Voight är lite för bombadistisk i rollen. Och storyn haltar lite lätt när han tar kamerateamet som gisslan, men jag antar att man ville göra något mer än bara låta teamet snubbla över monstret. Övriga karaktärer är en bra blandning av karaktärer som inte enbart känns designade för att gå varandra på nerverna. Lopez gör ett bra jobb med att göra Terri Flores till lite av en "Girl Next Door" utan att hon för den delen reduceras till en jungfru i nöd.
Visuellt är den här filmen lite av en överraskning. Det känns välgjord och att man har spenderat pengarna på rätt saker, miljöerna är fantastiska (jag kände ett sug att se om den kortlivade serien "The River" igen) och ormarna betyngs inte av någon lökig cgi.
Jag trotsar Razzie-nomineringarna (6 stycken) och säger att jag gillar det här. Det blir kanske aldrig riktigt skrämmande men har den där mixen av äventyr, karaktärer, skräck och solitt berättande som gör t.ex. "Piranha" och "Lake Placid" bra - kanske bara med en större dos renodlad underhållning. Den har f.ö. även begåvats med ett trevligt soundtrack.
BETYG? 4 getingattackdykare av 5 möjliga.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#9 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 19 April 2015 - 13:27

Verkar som att vi alla är mer eller mindre överens om filmen. :)


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#10 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 19 April 2015 - 23:26

FÖRST! :D


Anacondas: The Hunt for the Blood Orchid (2004)

Ett team forskare åker till Borneo för att hitta den legendariska Blood Orchid som bara blommar vart 7:e år i 6 månader och ska hålla hemligheten till evigt liv. Tiden är knapp då den ändast blommar i en vecka till så de hyr den ända som vågar ta dem ut i junglen under regnperioden. Men stora anakondor jagar i Borneo's djupa skogar.

För det första: Nej, det finns inga Anakondor i Indonesien. :P Bara tanken att påstå det har givit filmen otroligt med negativ kritik. Speciellt då filmen aldrig ifrågesätter det utan behandlar det som om det är helt logiskt. Faktum är att Bill säger rakt ut att anakondas är vanliga. Hade de bara hanterat det rätt med att forskarna hade varit överaskade och sagt "Det ska inte finnas Anakonda här. Bara i legender." så hade det fungerat. Så varför beslutade de att filmen skulle utspela sig där? Jo, för lokalbefolkningen tror på gigantiska människoätande ormar så det passar med mytologin i första filmen. Problemet är bara att Borneo's jätteormar är Python. Men trotts det så kan jag inte förstå varför de valde Borneo istället för i Sydamerika som första och förklara hur ormarna blev jättestora. De kunde ha knutit ihop det med första filmen med att de som överlevde tog med sig en blomma hem.
Piranhaconda har jag för mig också utspelar sig i Borneo.

Ett annat problem är att de inte är lika avsides som i första filmen vilket gör det mindre troligt att där finns gigantiska anakondas som dödar folk på floden utan att någon vet eller att infödingarna inte har blivit uppätna innan. Nu kan det ju vara så att scenen i början med jägaren som blir dödad är menad att förklara det med att hans död orsakade att där hamnade Blood Orchid blad i vattnet som sedan honan födde i. Fast samtidigt visar ju det de hittar hos infödingarna att det tillhörde deras mytologi.

Ett av filmens problem är att ormarna är betydligt lättare att döda än i första filmen. Lite som hur Alien var svår att döda i första Alien men lättare i Aliens.

Sedan så har vi också det faktum att anakondorna i den här filmen ser väldigt annorlunda ut än i första filmen (som var grön anakonda) vilket man nog reagerar över då de flesta inte tänker på att anakonda är en grupp ormar och inte bara en sort. De ser olika ut (fast den i ettan med det breda huvudet som har mindre tänder längre in i munnen är den man oftast tänker på) och de i den här filmen med avlånga huvuden som har långa tänder vid kanten finns de också. Jag skulle gissa på att de här ska vara gula anakondor. Fast det fanns gröna i bollen i slutet också.

Jag hade glömt vilken bitch Gail var. :P Fast det ändras sen. De var lite mindree uppenbara med vem som var skurken i den här. Halva filmen går innan man börjar att se det och det tar yttligare 20 minuter eller så innan man inser just hur långt han är villig att gå.

Jag minns hur lite jag tyckte en halv % kändes innan jag kom på hur mycket det är av flera miljarder. ;)

Häftig scen när Bill gör en Tarzan och dödar krokodilen med bara en kniv. En annan häftig är när Sam hugger huvudet av ormen och hur alla reagerar på det. :D

En sak den här filmen gör bra är att den inte behandlar några karaktärer som mer huvudroller än andra. Det gör det mindre uppenbart vem som ska dö. Faktum är att man blir lurad att tro att Gail är den ledande damen när det faktisk enligty rollistan är Sam.

Apan Kong är klart filmens lilla charmtroll när man ser den reagera på saker eller när den ska hjälpa till att bära.

Slutet var bra och överaskande vem som gjorde det dödande skottet även om det var lite löjligt med hur den exploderade. Kanske skulle man ha velat haft mer av en boss-strid med en gigantisk hona eller något. Skurken fick iallafall ett passande slut, minst sagt.

En bra uppföljare men inte lika bra som första filmen.

Betyg: 3,5 anakondor av 5


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#11 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 19 April 2015 - 23:38

Jupp, vi verkar alla vara överens om att det är en bra film. Kul! :)

 

-

 

@Cruz: Jag tänkte också på det där med Eric Stoltz. Han var ju en hyffsat stor skådespelare vid tiden när filmen spelades in och att placera honom i den rollen där han under vissa perioder har väldigt lite att göra och inte ens är med i bild speciellt mycket, känns lite märkligt. Som du säger, det skulle vara intressant att veta om det var tänkt så från början eller om det finns några orsaker till att han hamnade i den rollen och att den är utformad som den är i filmen. Kanske att det går att hitta mer info om det hela, men jag är för lat för att slå till med en Google-Fu.

 

Bra jobbat förresten. 26 minuter in på det nya dygnet och du har redan sett den andra filmen. ;)



#12 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 19 April 2015 - 23:58

Jag hade tid över ikväll så... ;) Veckodagarna passar lite dåligt (speciellt måndagar) då jag tittar på Geek & Sundry's live-stream från klockan 1 på natten så det blir att försöka se filmer innan dess och jag har en förmåga att dra ut på tittandet så det blir oftast en massa stressande i sista sekunden att hinna se klart. :P


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#13 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 April 2015 - 11:30

FÖRST! :P

FÖRST! :D


Hmm. Jag börjar se en trend här... :P

Antar att det är unikt att någon hinner före mig två filmer i rad. ^_^

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#14 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 April 2015 - 17:54

Anacondas: The Hunt for the Blood Orchid (2004) [#02] [US]
¡Oi! Spoilers rakt föröver!
Den här filmen är så tråkig och oengagerade att jag fick skrivkramp. Seriöst.
Storyn kunde ha funkat om den inte var så sabla tråkigt berättad, jag minns mest en hög käbblande karaktärer och en stor orm. Man har uppenbart lagt ned en del energi på att dölja att man försöker göra samma film igen.
Miljöerna borde göra sitt till stämningen, men här och där känns det mer som inne i en studio än ute i djungeln. Att förflytta storyn från Amazonas till Borneo vet jag inte om det gör så mycket positivt till storyn. Det gör ju de här ormarna (och den lilla fördjupning i mytologin man försöker sig på) separata från första filmen.
Mot slutet börjar den plocka poäng och bli skaplig men då väntar jag bara på eftertexterna. Den blir aldrig särskiljt engagerande eller underhållande, den flyter mest omkring och trampar vatten.
BETYG? 1 nyutslagen orkidé av 5 möjliga.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#15 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 20 April 2015 - 20:36

Oj, vilka skilda omdömen. Spännande. Undrar var jag hamnar. Jag gissar på att den får en tvåa i betyg. Jag ska se filmen lite senare, så vi får väl se hur det är med den saken. :)

#16 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 20 April 2015 - 21:18

:o


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#17 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 April 2015 - 00:01

Anacondas: The Hunt for the Blood Orchid (2004)

 

Man har hittat en rätt bra infallsvinken för att göra den här filmen. Jag gillar att dom flyttade handlingen till en annan del av världen och jag gillar även att man inte söker efter anakondor i filmen utan efter något helt annat och att karaktärernas väg sedan korsas med anakondor.

 

Bland karaktärerna så finns det en del intressanta personligheter. Det är svårt att ha någon större sympati för Gail, men hon är bra på samma sätt som Paul Serone är det i den första filmen. Man kanske inte instämmer i allt som dom säger och gör, men det blir ju onekligen intressant när någon har en egen agenda och tänker genomföra den. Strunt samma om det finns andra människor som står i deras väg. När det sedan vänder och Gail blir lite mera trevlig så blir hon istället lite trist som karaktär. Jack fungerar bra som skurk, även om han givetvis är lite blek jämfört med Paul Serone och det tar ett tag innan man inser att Jack mer än gärna trampar dom andra på tårna för att komma åt sina orkidéer och med dom, även miljonerna.

 

Jack har för övrigt tillsammans med Gordon en av filmens bästa scener. När Gordon har upptäckt att Jack har gömt nödutrustningen (satellittelefonen och pistolen) och blir konfronterad av Jack, som släpper loss den där äckliga spindeln som biter Gordon och han blir givetvis förgiftad. Sedan går Jack ner till båten berättar att allt är okej med Gordon när dom andra frågar var han är. Sam knallar upp till hyddan för att se en nästintill livlös Gordon. Han har svårt att göra sig förstådd men lyckas att visa med ögonrörelser att det är en anakonda inne i hyddan och Sam tar sig i säkerhet medans Gordon blir middag. Alla andra springer till Gordons undsättning, förutom just Jack som nu är ensam kvar vid flotten som dom byggde och kan nu lugnt paddla iväg medans dom andra inte bara inser att Gordon inte går att rädda, utan eldar även upp hyddan i ett försök att grilla vår anakonda. När dom väl inser att Jack har stuckit iväg med flotten så har dom även bränt ner tack över huvudet samt material för att kunna bygga en ny flotte. Även om scenen i sig kanske inte är så originell så är den riktigt bra utförd och man inser här, en gång för alla, hur känslokall som Jack är. Riktigt bra gjord och bra iscensatt.

 

Roligaste kommentaren utväxlas för övrigt mellan Gordon och Cole. Cole säger något om att han kunde sälja sin mormor för att få äta en tic tac varpå Gordon säger något om att om Cole pratar mer om mat så är det han som kommer att röstas bort ifrån ön. Jag skulle tro att deltagare i expedition Robinsson har det lite lättre än vad karaktärerna i denna film har.

 

Dåliga scener fanns det inte så många av. Som XC nämner så finns det vissa scener som man nästan kan se att dom skulle kunna vara inspelade i en studio och inte on location. Sedan så ser förvisso anakondorna bra ut för det mesta, men i en del scener så blir det lite för uppenbart att dom är CGI.

 

Kong var charmig som Cruz skrev. Lite lagom busig och även en bra kamrat att ha med då han ofta anar orod innan människorna gör det. Ibland så verkar ju dock inte människorna förstå det när Kong försöker att varna dom.

 

På det hela taget en bra uppföljare. Bättre än vad jag trodde att den skulle vara. Kanske beror det på att även den här filmen är en film som är tänkt att visas på bio och således är gjord med lite mera eftertanke och omsorg jämfört med filmerna som i första hand görs för att visas på tv eller säljas på DVD/Blu-ray. Därför ska det bli intressant att se om dom två återstående filmer kan överraska dom med, eller om det blir som att se vilken SyFY "creature feature" som helst.

 

Betyg: 3 av 5.



#18 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 21 April 2015 - 01:27

Verkar som att vi är rätt överens igen, utom XC som verkar ha vaknat på fel sida. ;)


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#19 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 April 2015 - 03:39

Kände du igen han killen som spelade karaktären John Livingston? Han som skulle komma att hämta upp dom andra med sin båt, bara att han drack sig full och sedan inte kunde hantera situationen utan kraschar båten och dör.

Jag tyckte att hans utseende var bekant, men det är först nu som jag inser att han var med i Kvinnofängelset. Jag fick kolla in IMDb för att se vem han spelade där. Rick Manning, en av fångvaktarna.

Han har även haft roller i Xena samt Hercules.

Coolt. :D

Edited by Garm, 21 April 2015 - 03:41.


#20 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 21 April 2015 - 07:10

Ah, det missade jag. Ser det nu när jag kollade bilder på honom. Häftigt! :D


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#21 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 April 2015 - 08:57

Hehe. Inte för att jag försöker ursäkta mig men jag jobbade 66h förra veckan, varav 3 nattskift så Cruz kan ha rätt när han säger att jag vaknade på fel sida igår. :P

 

Men jag störde mig så mycket på käbblet mellan karaktärerna att det var svårt att uppskatta resten av filmen.

 

Garm: Jag tolkade också "rösta bort dig från ön" som en Expedition Robinson-referens.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#22 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 21 April 2015 - 16:15

Jo, det är en uppenbar referens till "Survivor", som serien heter i USA. :P

 

 

Synd att du inte kunde uppskatta filmen. Jag vet där var en liknande händelse när Garm och jag trodde du skulle gilla en film och du avskydde den. Minns inte vilken men du hade jobbat mycket då också. ;)


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#23 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 April 2015 - 17:43

Evil Dead II gav XC 1 av 5 i betyg och gillade inte alls. Har för mig att Piranha II också fick ett liknande omdöme. Intressant är ju att XC ofta har svårt för just film #2 när vi ser en filmsvit som har typ 4-5 filmer i sig. Undrar om det bara är tillfällighet eller om det finns någon mer underliggande förklaring. Väldigt intressant är det i alla fall. :)

-

Jag har tänkt lite, att när en av killarna (Cole?) börjar prata om att det finns en film (dokumentär?) om ett gäng människor som tidigare nästan blir helt utraderade av anakondor, så kanske det är den första filmen som dom menar? Att det ska vara en liten vink och koppling till den?

#24 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 21 April 2015 - 19:59

Det var en kompis till en kompis (eller något) som åkte till Amazonas med en grupp för att filma en dokumentär och alla blev uppätna av jätteanakondor. Jag tolkar det också som händelserna i 1:an. Eftersome Cole sysslar med film (har jag för mig) så skulle jag gissa på att den han pratar om är Ice Cube's karaktär.


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#25 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 April 2015 - 22:17

Hmm. Jag var inte så överförtjust i Fast and Furious 2 heller vill jag minnas... Det här kan kräfva en djupdykning i omdömmena...

 

Annars så har jag inte någon direkt aversion mot 2or, vad jag vet.

 

Den kopplingen gjorde inte jag, minns att man nämnde det men kopplade inte ihop det med första filmen. Men ni har säkert rätt.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)