Jump to content

Photo

Elektra


  • Please log in to reply
14 replies to this topic

#1 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 03 May 2005 - 07:56

Regi: Rob Bowman
År: 2005
Tid: 96 min
Bolag: 20th Century Fox


Jennifer Garner är återigen tillbaka i rollen som Elektra vilket hon fick prova på redan i 2003 års mindre lyckade filmatisering av serietidningen Daredevil där hon spelade mot huvudrollsinnehavren Ben Affleck. Denna gång får Jennifer Garner inneha huvudrollen och vara den som skall besegra ondskan. Vi tittare är vana vid att först genomlida huvudpersonens bakgrundshistoria innan filmens egentliga handling börjar, i detta fall börjar filmen direkt och vi får ingen direkt förklaring till Elektras bakgrund mer än små återblickar då och då. Detta gör att Elektras historia mer eller mindre är höjt i dunkel vilket är passande då det speglar serietidningens komplexa Elektra väldigt bra.

I filmens början får vi lära känna den känslokalla lönnmörderskan Elektra som dödar för att tjäna sitt uppehälle men det är under ett uppdrag att mörda den ensamstående pappan Mark Miller och hans unga dotter som något går fel. Hon klarar inte av att döda dem utan blir istället deras beskyddare och hjälper dem överleva ett flertal angrepp från det ondskefulla brottsyndikatet The Hand. Den unga flickan påminner Elektra om när hon själv var ung och vi får följa med Elektra när hon tänker tillbaks på det som varit. I det förflutna ser vi hennes mor bli mördad och även hur hon själv dör men återupplivas av hennes mystiska och blinda mentor Stick. Det är också till Stick, lysande spelad av Terence Stamp, hon vänder sig till för att få hjälp att skydda Mark Miller och hans dotter Abby. Stick vägrar först men det visar sig att det enbart var ett test för att pröva Elektras egenskaper och godhet för i nödens stund dyker faktiskt Stick och några av hans vänner upp för att hjälpa till mot The Hands övermänskliga torpeder. Filmen fortgår därefter i orientaliska tecken och det blir en hel del kampsport innan filmen får sitt slutgiltiga avgörande.

Att använda sig av Jennifer Garner i rollen som Elektra är väl motiverat av att hon spelade den rollen redan i filmen Daredevil för två år sedan, men samtidigt är hon inte alls passande som den kalla, impulsiva och mystiska kvinna som Elektras skapare Frank Miller hade tänkt sig. Terence Stamp som Stick däremot känns som ett lysande val och även de som spelar The Hands hejdukar är synnerligen bra. Att en Hollywood film inte kan vara utan en kärlekshistoria är riktigt deprimerande och tyvärr medverkar Elektras och Mark Millers lilla romans endast till att göra filmen fånigare och det engagerar inte ett dugg. Annars gillar jag att man slipper den enträgna bakgrundshistorien vilket faktiskt ger mer liv i filmen. Men manuset i övrigt har inga direkta fyndigheter att bjuda på tyvärr vilket krävs för att man skall fängslas och ryckas med i handlingen. Stundtals är filmen rätt snygg och den känns riktigt serietidningsmässig även om det inte imponerar utöver det vanliga. Allt som allt är det en riktigt medioker Hollywood produktion som kunde ha blivit mycket bättre om man låtit bli att stoppa in alla klichéer. Filmen är bra mycket bättre än dess föregångare Daredevil men långt ifrån ett mästerverk. Dessutom saknar man som serietidningsfantast Stan Lees obligatoriska cameo. Filmens slutbetyg blir fem Stan Lee av tio möjliga.

#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 May 2005 - 08:05

Bra recenstion...

Nu gillade jag DareDevil ... Sisådär 3.25 avbrutna blindkäppar av 5 möjliga så denna kommer jag antagligen att se... När filmen finns tillgänglig för ett vetting pris dvs. (Ger JazzDevil 5/10 i betyg så betalar jag bara 5/10 av fulpriset!Postad bild)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 03 May 2005 - 08:57

tack, Hmm jag funderade nyss om jag var för generös med betyget men den är ju definitift bättre än daredevil, så gillar du daredevil lär du gilla denna för den är faktiskt bra mycket bättre även om jag knappt ger denna godkänt...

Edited by Jazzdevil, 03 May 2005 - 08:58.


#4 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 July 2006 - 19:35

Då så. Då har man fått ändan ur vagnen.

Elektra är som förgående talara sade bättre än DareDevil. Det finns lite brister här och där och till och med jag som aldrig läst en bokstav daredevil/elektra uppskattar detaljen att man inte måste veta allt innan filmen börjar.

Ganska mörk stämning men antydan till ljus långt där borta. Kärlekshistorien är kanske lite störande - men fick tack och lov aldrig grepp i historien. Parallellerna mellan Elektra och Abby var plågsamt uppenbara.

Nog för att jag kan uppskatta kampsportsfilmer - men orienttemat är faktiskt lite för framträdande för att storyn skulle hålla ihop ordentligt. Då jag inte läst en serieruta av berörda serier så uttalar jag mig inte närmare angående Garners prestation mer än att hon klarar sig bra - men att det är en aning (Mörk)Sidney över hennes prestation.

Elektra kämpar precis till sig 2 blodiga uppdrag av 3 möjliga.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#5 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 25 July 2006 - 20:08

Kanske ska ta och se denna film nu?

Winter is Coming


#6 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 03 August 2006 - 23:31

Det är absolut inte nödvändigt. Se hellre Superman, Batman eller X-men om du är sugen på lite seriedramatik.

#7 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 04 August 2006 - 10:29

Skulle det inte komma en Director´s Cut på Elektra? Eller den kanske inte kommer släppas här i Sverige?
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#8 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 04 August 2006 - 17:24

Det är absolut inte nödvändigt. Se hellre Superman, Batman eller X-men om du är sugen på lite seriedramatik.



Och Spider-Man!!! ;)
*Hockey och superhjältar*

#9 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 04 August 2006 - 21:49


Det är absolut inte nödvändigt. Se hellre Superman, Batman eller X-men om du är sugen på lite seriedramatik.



Och Spider-Man!!! ;)



Opps...glömde jag Peter Parker?

Givetvis Spider-Man. Även Sin-City och Hellboy är överlägsna ersättare...

#10 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 05 August 2006 - 00:06



Det är absolut inte nödvändigt. Se hellre Superman, Batman eller X-men om du är sugen på lite seriedramatik.



Och Spider-Man!!! ;)



Opps...glömde jag Peter Parker?

Givetvis Spider-Man. Även Sin-City och Hellboy är överlägsna ersättare...



Ja, nu har du listat gräddan av serieadaptionsfilmer. Även om jag kanske inte är lika såld av Hellboy så tycker många att den är bra... :)
*Hockey och superhjältar*

#11 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 07 January 2009 - 23:55

Agony Booth gör sin plikt igen. :popcorn:

#12 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 08 January 2009 - 12:51

Tog det 4 år att göra en recap på Elektra?

De måste verkligen ha avskytt den, om de drog sig så länge för det

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#13 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 08 January 2009 - 13:44

Hoffe rocks! :cheer:
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#14 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 08 January 2009 - 14:55

Tog det 4 år att göra en recap på Elektra?

Nej, det gjorde det inte.

Agony Booth bygger på en open-for-submissions-princip.

#15 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 23 January 2009 - 19:22

Tog det 4 år att göra en recap på Elektra?

De måste verkligen ha avskytt den, om de drog sig så länge för det

Måste hitta en kategori i nästa Sci-Fi gala för den. :thumbsup:
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif