Jump to content

Photo

Abba - Den officiella diskussionstråden


  • Please log in to reply
34 replies to this topic

#26 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 March 2010 - 18:33

Kul, och välförtjänt om du frågar mig. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#27 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 May 2013 - 21:41

Jag har ägnat en del av kvällen åt att följa TV4 News direktsända galainvigning av Swedish Music Hall of Fame där ABBA kommer att ha en permanent utställning. Imorgon öppnas dörrarna för allmänheten.

Så det blev inte riktigt det Abba-museum som det först pratades om för flera år sedan, men jag tror att den här lösningen kommer att bli både bra och något som jag definitivt skulle vilja besöka om jag kommer till Stockholm någon gång.

http://www.abbathemuseum.com/

#28 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 May 2013 - 21:50

Jag tycker definitivt att SHoF är en helt OK kompromiss som rentutav kanske kan locka mer folk än ett renodlat ABBA-museum. :)


Edited by XC, 06 May 2013 - 21:50.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#29 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 May 2013 - 22:57

Nog för att jag tror att en sådan hade kunnat stå på egna ben, men i slutänden så tror även jag att den här lösningen kommer att dra ännu mer besökare till ABBA-museet.

Är även du också sugen på att göra ett besök i framtiden? :)

#30 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 May 2013 - 07:20

Jag skulle avgjort inte ha något emot ett besök där. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#31 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 07 May 2013 - 15:45

Hinner du före mig så får du berätta hur det var. Och vice versa. :)



#32 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 July 2013 - 17:20

Jag var nyligen till det beryktade ABBA museet och kan avlägga följande lilla rapport:

 

Då jag är ett ABBA-fan så är det givetvis med viss andakt som man upplever det hela på plats. Förutom själva museet så finns även en tämligen välsorterad merchandise-butik. Just nu är det väldigt mycket ett renodlad ABBA museum med svensk musikhistoria på sidan av. Något som skvallrar om att man kanske medvetet låter ABBA skina lite extra nu i början och att det är mer på gång. (En teori från min sida). Ett välfyllt museum som dessutom har en del kuliga interaktiva aktiviteter (som att gå upp på scen och jamma med cgi-kopior av ABBA). Det är ju framför allt memoribilan som slår andan ur en, originalkläder foton och en gigantisk vägg fylld med LPs från alla världens hörn. Många av våra större stjärnor (tex Taube, Vreesvijk, Zarah Leander och Yngwe J Malmsteen) har egna små minnesbås, och det finns också bås dedicerade till alla decennium från 1920 och frammåt. Just 2010-bådet visar på att även museeifolk har ett visst mått av humor: det första jag såg när jag klev in där var ett par rosa converseskor. En detalj som fick mig att le. En sak som jag dock noterade på vägen ut var att jag saknade Per Gessles närvaro - jag kan inte minnas något framträdande av varken Gyllene Tider eller Roxette, kanske är det någtot SMHoF håller tillbaka? :) (Eller också har jag en minneslucka). Kort sagt ett besök jag inte ångrar och jag är inte främmande för ett besök till om utbudet utökas.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#33 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 23 July 2013 - 23:19

[nanne-grönvall-style] A-V-U-N-D-S-J-U-K. Jag är så A-V-U-N-D-S-J-U-K. [/nanne-grönvall-style]

 

Jag skulle väl helst vilja sätta mig i ett hörn och gnälla lite över att du har varit där, men inte jag. :P Men istället så är det bara till att gratulera att du nu har fått beskåda det hela på plats och med egna ögon. :thumbsup2:

 

Hur fungerade det där systemet med biljetter? Som jag fattat det så var man tvungen att beställa/betala/boka sådana i förväg (lite som att man med det bokade/reserverade plats) och att det inte var något som gick att köpa på plats, därav inga spontana besök från intresserade? Men jag kanske har fattat fel.

 

Och det låter som att du fick mer än valuta för entréavgiften. Det kan mycket väl vara som du säger, att dom låter ABBA-delen få skina lite mer nu i början innan dom fyller på med mer artister. För jag har fattat det som att ABBA må ha en stor del även i framtiden, men att det inte ska vara i blickfånget, utan mer en del av helheten.

 

Och trevligt att man hade mycket sevärt redan nu när det gäller just ABBA. Det du beskriver låter som alla ABBA-fans dröm att få se med egna ögon. En del saker är ju exklusiva för den utställningen som jag har fattat. Typ scenkläder och liknande.

 

Vi har ju en hel del att fylla på med som skulle passa in på en sådan här plats. Dock kul, att man redan har fyllt på med lite andra artister. Blev lite förvånad över att självaste Yngwie har fått en plats där. Det hade jag nog inte trott, men det tyder ju på att man inte enbart kommer att välja dom mest självklara artisterna.

 

Det märks att du hade en trevlig upplevelse och det känns lovande att du till och med kan tänka dig ett återbesök. :D

 

Själv kommer jag dit, för eller senare, det är jag säker på. Det finns fler i familjen som vill dit, så det gäller bara att trycka på rätt knappar. ;)


Edited by Garm, 23 July 2013 - 23:19.


#34 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 July 2013 - 08:30

Biljetterna är till och med tidsbestämda. Jag köpte en paketresa och behövde inte bekymra mig för bokning och sådant. Men jag tror det fanns bokningsterminaler inne på museet. Så jag tror det finns möjligheter för även spontanbesök, men då måste man troligen betala med kort.

 

Det är just det där med "ABBA kommer ha en permanent utställning" som skvallrar lite om framtiden. En annan hur det är byggt: Butik på markplan och museum 2 våningar ned. Det skall avgjort bli intressant att följa hur museet utvecklar sig. Det är många som donerat saker till museet och just kläderna är väl lite av en höjdpunkt. :)

 

Jag tyckte också att det var kul att det inte bara var hitradion som fått plats. Sedan är ju utställningen givetvis avhägig sina donatorer. Montern för Tabube tex tillhörde (förvånansvärt nog) kanske den som var tunnast innehållsmässigt.

 

Det är en upplevelse helt klart, och jag hoppas du får komma dit framöver.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#35 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 24 July 2013 - 13:06

Okej, rätt skönt att inte behöva tänka på sådant utan bara att åka dit och njuta. Jag skulle själv vara intresserad av en sådan paketresa, men vet inte om några i den här traken arrangerar sådana. Värt att forska efter.

 

Tidsbestämd som i att man bara fick vara där under en angiven tid, eller mer tidsbestämd som att man skulle infinna sig senast vid en viss tid?

 

Mmm, jag läste på deras hemsida om att hela museet inklusive merchandise-butiken var kontantfri. Inte en utveckling som jag gillar.

 

Så dom har alltså hela två våningar att fylla med svensk musikhistoria? :)

 

Och anmärkningsvärt som du säger, att montern med Taube var så sparsmakade. En sådan tycker man ju borde vara fylld redan vid det här laget. Vet inte hur mycket efterlevande har att säga till om kring saker som ställs ut. Kanske att det beror på en sådan sak.

 

Jupp, jag hoppas också att jag kommer dit en vacker dag. Vore himla kul att besöka, dels för att jag gillar ABBA men också för att jag sällan besöker museum över huvud taget.