Jump to content

Photo

När blev Fantomen politiskt korekt


  • Please log in to reply
6 replies to this topic

#1 rehnvall

rehnvall

    Senior Commander

  • Members
  • 380 posts

Posted 30 April 2011 - 09:32

Satt och funderade på när blev Fantomen "politiskt korrekt" i krönikorna kan Fantomen aktivt ha ihjäl sina motståndare, så som avsiktligt hugga ner sin motståndaren och det råder ingen tvekan om att det var avsiktligt. Det kan också tolkas att han inte drar sig för att hugger ner "oskyldiga" för att uppnå sitt mål, ta tex fängelsevakter i "spöket i Venedig" som inte visste om att det var en komplott (tekniskt sätt kan de fallna personerna runt honom bara vara medvetslösa, men det ser ut som det är en kamp på liv och död)

Medan den moderna Fantomen aldrig aktivt/medvetet kan ta död på någon, klassikern skurken anfaller och Fantomen duckar och skurken faller ner för ett stup alternativt krokodilgrop.

Finns det någon brytpunkt när Fantomen blir politiskt korrekt? eller något exempel då den moderna Fantomen är politisk okorrekt? Slutade att läsa fantomen aktivt i mitten av 90 talet.

#2 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 30 April 2011 - 12:23

Det beror väl på vad du menar med "politiskt korrekt".

Politiskt inkorrekt skulle jag säga att hjälpa människor slagna under apartheid som under 70-talet (skurkgrannlandet Rhodia introduceras), eller att slå en stor men slem företagsledare på käften.

Du verkar snarare mest fascinerad av användandet av dödligt våld, och det kan jag säga att Lee Falk's Fantomen aldrig eller sällan har gjort. Det var endast några få stories tidigt i karaktärens barndom, och då endast extrema fall då det var självförsvar.

Jag själv skulle väl fråga mig snarare om det verkligen är så inkorrekt att försöka undvika dödligt våld så långt det går? Det är ju faktiskt en ganska vanlig praxis bland dom flesta justa poliskårer världen över.

Om du vill ha ett no-prize för Team Fantomen's, alltså inte skaparen Lee Falk's egna, historier, så skulle det väl vara ungefär som i storyn om den första Fantomen, som hämnas sina föräldrars död, men det är innan han ens blir kallad Fantomen.

Så det hela skulle kunna förklaras som att Fantomens roll, och vad han får och inte får göra, har utvecklats genom tiden. Så "fantomens löfte" ( en term som nämnts nån gång på Engelska) om att inte döda, kanske inte var lika självklart för den 3e och 4e Fantomen, som för t ex den 17e eller 19e.

Lustigt nog är det väl lika bra att nämna att i dom tidiga Falk-historierna så är Guran och alla andra i Djungeln inget mer än vidskepliga vilda, kan knappt tala korrekt ens på sitt eget språk, och kallas så till och med av Fantomen, som ändå tydligt växt upp hos dom i flera generationer...

Det om något, är väl politiskt inkorrekt? Fast det kan ju bero på att det är en introvert och begränsad syn på Afrika och dess historia också...

#3 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 30 April 2011 - 13:06

Ibland är det synd att det inte finns "gilla-knappar" på SFN. Inte för att jag har särskilt stor koll på Fantomen alls, men det var ett synnerligen bra inlägg av dig, Preddy. :thumbsup:
*Hockey och superhjältar*

#4 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 30 April 2011 - 15:00

Posted Image


När han började tuta i ungarna att dricka mjölk.

Se även: Mr. T.
Clubber Lang ena stunden, mjölkpropagerande barnprogramsellout nästa.

#5 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 02 May 2011 - 12:04

Ibland är det synd att det inte finns "gilla-knappar" på SFN. Inte för att jag har särskilt stor koll på Fantomen alls, men det var ett synnerligen bra inlägg av dig, Preddy. :thumbsup:


Ja, inläggen kan man inte gilla (Nu använder jag alltså den moderna betydelsen av gilla, vilket snarare är en aktiv handling än en abstrakt känsla.) men för varje tråd finns det ju en Facebook-gilla-knapp längst ner...

Politiskt korrekt innebär väl förresten i allmänhet att man håller sig till det som är accepterat just för tillfället, så Fantomen kanske alltid har varit hyfsat korrekt i samtidens ögon.

#6 rehnvall

rehnvall

    Senior Commander

  • Members
  • 380 posts

Posted 05 May 2011 - 21:24

Så "fantomens löfte" ( en term som nämnts nån gång på Engelska) om att inte döda, kanske inte var lika självklart för den 3e och 4e Fantomen, som för t ex den 17e eller 19e.

Förstår att det existerar något typ av "fantomens löfte" och 21:a Fantomen följer det. Vi vet att de tidigare generationerna är ganska bra på att hugga ner folk, vilken var den första Fantomen som konsekvent följde "fantomens löfte" ? När jag läst era inlägg och funderat själv ett tag kommer jag fram till att det var när det infördes revolvrar/automatpistoler, utan ett löfte skulle striderna bli alldeles för blodiga.....

Edited by rehnvall, 05 May 2011 - 21:38.


#7 rehnvall

rehnvall

    Senior Commander

  • Members
  • 380 posts

Posted 14 August 2015 - 07:38

Så "fantomens löfte" ( en term som nämnts nån gång på Engelska) om att inte döda, kanske inte var lika självklart för den 3e och 4e Fantomen, som för t ex den 17e eller 19e.

Förstår att det existerar något typ av "fantomens löfte" och 21:a Fantomen följer det. Vi vet att de tidigare generationerna är ganska bra på att hugga ner folk, vilken var den första Fantomen som konsekvent följde "fantomens löfte" ? När jag läst era inlägg och funderat själv ett tag kommer jag fram till att det var när det infördes revolvrar/automatpistoler, utan ett löfte skulle striderna bli alldeles för blodiga.....

Exakt 1:e Fantomen i "slaget om malta" hugger ner Otomaner till höger och vänster, det är fullt kirg så det är "moraliskt" motiverat. Men jag tror på din teori om när skjutvapen blir för efektiva.