Jump to content

Photo

Sockerbomber från Disney


  • Please log in to reply
308 replies to this topic

#226 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 22 July 2013 - 14:39

Det är ju ett rätt långt glapp mellan filmerna och jag har alltid haft en känsla av att Disney började göra mer humor betonade filmer under 90-talet. Men det är bara en känsla jag har.

Tyckte också det var kul att man hittat två gamla kortfilmer med Australien-tema att lägga in på dvdn. Three Blind Mouseketeers var ju inte helt offtopic den heller egentligen. Tycker det är en rätt kul touch av Disney att återanvända de gamla kortfilmerna. Många av dem håller ju måttet även idag.

 

Nej då, du är inte ensam om att ha den känslan. Jag tycker också att 90-talet tillhör lite av en vändpunkt för filmerna. Dels så upplevde jag det som att Disneyfilmer fick lite av ett uppsving under den tiden och med det ansågs mer populära än tidigare. Sedan så känns dom mer lättare i tonen, utan att för den delen glömma bort den klassiska Disney-andan. Så jag känner också att filmerna var mer humorbetonade under 90-talet och har väl, mer eller mindre, fortsatt att vara det sedan dess.
 
Instämmer helt i att det är trevligt att Disney själva vill återanvända kortfilmerna i sådana här sammanhang. Alltid är det någon som får upp ögonen för första gången till en specifik film, samtidigt som någon påminns om hur bra den var senast dom såg den. Sedan tycker jag nästan att kortfilmer fungerar bäst på detta sätt, eller när man springer på dom på nätet. Att se en hel antalogi på DVD fullproppad med kortfilm förtar ofta njutningen och själv har jag upptäckt att jag tröttnar rätt snabbt på att se flera kortfilmer efter varandra.


Edited by Garm, 22 July 2013 - 14:39.


#227 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 20 August 2013 - 14:45

Nu har jag kollat på Musse Piggs galaföreställning (Mickey's follies) från 1929.

 

 

Gammal mysig kortfilm. Blott den åttonde i ordningen av mussepiggfilmer, så den innehåller diverse figurer man sällan får se nu för tiden. Inklusive Patricia Pigg. (Nej, hon är inte släkt med Musse. I Sverige heter hon Singoalla So eller Nanna Nöff.) Det är också i den här filmen man första gången får höra sången Minnie's yoo hoo, som sedan blev något av en signaturmelodi för Musse. Året efter gjordes en typ musikvideo till låten. Den använder till stor del bilder från urframförandet, men ljudet är annorlunda. Sämre, skulle jag påstå. Men enligt IMDb är det Walt Disney som gör Musses röst i båda versionerna.

 



#228 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 29 October 2013 - 19:25

Tror den filmen hetat Frozen (borde väl bli "Frusen" på svenska?) så länge den figurerat i media.


I likhet med Rapunzel så får Anna sin film översatt från ett perfektparticip till ett substantiv. Titeln är Frost.

En trailer finns det också:



#229 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 October 2013 - 15:21

Lite trist att Disney snöat in på cgi-animerade filmer. :(


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#230 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 31 October 2013 - 10:52

Snöat in... Fniss!

 

De har väl sagt tidigare att de är färdiga med den klassiska stilen, men så gjorde de Prinsessan och grodan och bröt det löftet. Förhoppningsvis blir det mer sådant.



#231 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 01 November 2013 - 00:31

I och med just Prinsessan och grodan så lovade dom att vartannat år framöver göra en klassiskt animerad film. Ett löfte som dom uppenbarligen inte har tänkt att hålla. Väldigt trist måste jag säga, jag skulle gärna se att dom ibland går tillbaka till rötterna när dom gör sina filmer.



#232 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 November 2013 - 07:59

Snöat in... Fniss!

Jo... perfekt ordval va? Såg det när jag postat. :lol:

 

 

I och med just Prinsessan och grodan så lovade dom att vartannat år framöver göra en klassiskt animerad film. Ett löfte som dom uppenbarligen inte har tänkt att hålla. Väldigt trist måste jag säga, jag skulle gärna se att dom ibland går tillbaka till rötterna när dom gör sina filmer.

Väldigt trist att de verkat backa från det - vi får helt enkelt hoppas att japanerna håller fanan högt. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#233 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 01 November 2013 - 16:24

Absolut. Det finns ju andra aktörer som är intresserade av att göra animerad film på ett mera traditionellt sätt och över dessa håller jag ett vakande öga. Inte sagt att det är fel med datoranimerad film, men ombyte förnöjer och ju mera jag ser datoranimeringen sprida ut sig inom industrin, desto mer längtar jag tillbaka till tiden då tecknade filmer faktiskt var riktigt bra gjort. Jag tycker inte riktigt att dagens filmer är så himla bra om jag ska vara ärlig.



#234 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 04 November 2013 - 18:20

Det finns väl en stor variation i kvalitet gällande både berättelser och teknik. Men det blir ju tråkigt om alla som gör saker gör likadant, oavsett om de lyckas bra eller dåligt med det.



#235 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 16 November 2013 - 16:34

Men för bövelen! Tingeling och älvornas hemlighet gick ju på femman i morse. Varför var det ingen som sa något!? Nu fick jag bara se slutet.



#236 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 21 December 2013 - 15:06

Tips: På onsdag (a.k.a. juldagen) visar SvT Askungen klockan 16:45. Vill man höra var annan replik på svenska och var annan på engelska kan man trycka sig fram och tillbaka mellan ettan och Barnkanalen.



#237 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 24 December 2013 - 01:25

 

Sedan är jag vansinnigt förtjust i den här "mössens undre värld" man målar upp. Man leker lite med tanken om Basil Mus lever i samma universum som Bernad & Bianca och Piff & Puff (Räddningspatrullen).

Ja, vi snackade väl om det där tidigare. Och nu har jag listat ut att det finns en kort serie (som kan läsas här) med Olivia i huvudrollen. Av någon anledning är hon i den kompis med Skrället. Och så betraktar hon sig själv som detektiv, verkar det som. Så fortsätter hon på det spåret skulle det väl kunna passa att Bernard & Bianca träffar på henne när hon är vuxen. Nästan så att vi borde kräva det, faktiskt.

 

Ahh. Jag mindes vagt att ämnet kom upp vid något tillfälle. :) Basil Mus och B&B är dessutom väldigt nära varandra i ton och berättande också tycker jag.

 

För att gå vidare på ämnet musvärldens historia...

 

Jag följer givetvis SvT:s adventskalender, och på både lördagar och söndagar följs den av Disney-Dags som man således blir tvungen att titta på. Därmed fick jag se Räddningspatrullen besöka London. Några spår av Basil från Bakerstreet såg jag tyvärr inte. Där emot påträffades Oscars förfader som spökar i Towern.

 

Utöver Räddningspatrullen och Aladdin visas kalleankafilmer, men exakt vilka kalleankafilmer det var har jag inte i efterhand lyckats lista ut. Där emot kan jag tydligare redogöra för vad jag sett på YouTube.

 

Serietekets adventskalender tipsade nämligen om Mickey's polo team (1936):

 

...och från den klickade jag mig vidare till The mad doctor (1933):



#238 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 25 December 2013 - 20:12

Idag har jag firat lite jul med några kompisar, vilket kom att innefatta disneytittande.

 

Vi började med The prince and the pauper (1990):

 

Sedan bytte vi paket med varandra medan vi såg den delvis väldigt välbekanta Santa's workshop (1932):

 

Och så fortsatte vi med uppföljaren The night before Christmas (1933):



#239 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 January 2014 - 18:38

Röjar-Ralf / Wreck-It Ralph (2012) [US]
VAD? Han heter Ralf och är den Donkey Kong-liknande skurken i spelet Fix-it Felix jr. Han är utfryst av de andra spelkaraktärerna och när de river av jubileumsfesten utan honom bestämmer han sig för att byta spel, och sida...
VEM? Spelet Fix-it Felix jr. verkar vara en fiktiv skapelse, men har stora likheter med gamla arkad-klassiker från förr som Donkey Kong, Wrecking-Crew och Pipe Mania.
VAR? Litwak's Arkad, efter stängningsdags.
HUR? Det här är en story som andas av det som disney älskar att klämma in i sina filmer: omöjlig vänskap, mobbare som reser sig ur askan och tårindränkta slut. Och även om den kanske inte bjuder på så mycket överraskningar storymässigt så är den välskriven och charmig. Filmen bärs dock upp av sina otaliga cameos av gamla hjältar och skurkar från min barndom. Och hur spot-on somliga av dem är (Q*Bert tex, även om han fick en renässans på flash-arenan för några år sedan vill jag minnas). I sann Disney-anda så slutar filmen med solitt "slutet-gott, alting gott"; utan att det för den delen känns tillrättalagt. Snyggt animerad och ett soundtrack att slänga in på repeat. Jag har bitvis lite svårt med att hålla intresset för animerat uppe, den här är dock klart värd besväret.
NÄR? Filmens regissör, Rich Moore, säger att det talas om en uppföljare och att han vill inkludera både Mario och Tron. Och det kan han väl få göra?


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#240 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 31 January 2014 - 00:30

Vill se om.Vill äga. Måste se till att införliva den filmen i samlingen framöver.

 

Trevligt att du gav den en chans och att du dessutom gillade den. Hoppades att du skulle göra det. Det bästa med den är ju givetvis alla vinkningar som den ger oss spelnördar. Och det är väl kanske när dom inte duggar lika tätt längre som filmens svaghet lyser igenom. Men på det hela taget så tycker jag att filmen håller ihop riktigt bra och är så underhållande som Disneyfilmer brukar vara. Sedan så är soundtracket riktigt vasst som du säger, något som man gärna ger sig i kast med att lyssna på även efter att man har sett klart filmen. Och en uppföljare skulle väl inte sitta helt fel, bara man inte upprepar sig för mycket eller går ifrån det som gjorde den här filmen så bra just för att man inte vill göra samma film igen.

 

Och kul att du trots allt ser på lite animerat då och då.



#241 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 31 January 2014 - 16:18

Jag har inget emot animerat egentligen, men det blir lätt för mycket bara. :)

 

Den grundläggande storyn följer ju den vanliga standardmallen för Disneys filmer, men det är förpackat i en trevlig förpackning. :) Från Disney-loggotypen inledningsvis till eftertexterna på slutet är det en grym nostalgikick.

 

Det finns ju onekligen potential i mytoset man bygger upp och man måste ju nödvändigtvis inte återanvända Röjar-Ralf i huvudrollen. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#242 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 31 January 2014 - 16:59

Jag har inget emot animerat egentligen, men det blir lätt för mycket bara. :)


Trots att du ser sådan film så pass sällan?

#243 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 31 January 2014 - 18:45

Nej, men det är därför som det blir lite långt mellan varven. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#244 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 19 February 2014 - 02:23

Flygplan (2013)
 
Jag måste säga att jag blev lite besviken på den här filmen. Och jag tror att det beror på hur pass lik den faktiskt är dom båda Bilar-filmerna. Det här är nästan exakt samma sak bara i en annan förpackning. Det ser riktigt bra ut för det mesta, men jag har svårt att ta till mig filmens handling och karaktärer för det mesta känns som om det går på tomgång. Jag är väl inte direkt förvånad, det stod ju klart ganska så snart hur lika filmerna är, men någonstans innerst inne så hade jag hoppats på att man inte skulle upprepa sig så mycket som man faktiskt gör. Tydligen så är en uppföljare på gång (i en planerad trilogi) kallad; Planes: Fire & Rescue och visst kommer jag säkert att se även den. Men nu drar jag ner mina förväntningar rejält så jag mer är inställd på vad jag kommer att få när jag ser kommande filmer. Jag har ingen speciell scen som jag tycker sticker ut och med karaktärerna är det praktiskt taget samma sak. Kanske att jag diggar planet El Chupacabra och gaffeltrucken Sparky lite extra. Jag såg filmen med originaltal och det var helt okej om än ganska så anonymt. Jag växlade över till den svenska dubben lite här och där efter att jag var färdig med filmen och tyckte att det lät aningen bättre. Med på DVD-utgåvan fanns även kortfilmen "Croissant de Triomphe" (youtube) som jag inte alls gillade. Stilen på animeringen är riktigt ful och inte var handlingen speciellt rolig heller.



#245 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 February 2014 - 09:14

Jag tror Flygplan skulle ha vunnit en hel del om man inte tagit samma racing tema som första filmen. Det går ju att hoppas att Fire and Rescue står mer på egna ben.

 

Croissant de Triomphe såg jag när den släpptes på Tuben, jag vill minnas att Musse 'uppdaterades' av något "stort" namn som hade med Power Puff Pinglorna och Dexters Laboratorium att göra. Jag håller med dig när du säger att den är överlag ful och kanska humorlös.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#246 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 20 February 2014 - 00:17

Jag håller med dig till fullo. Hela tävlingsmomentet och att det rör just racing gör att det mesta bara känns som en återupprepning från Bilar. Ska man gå något efter titeln på nästa Flygplan-filmen så känns det mer äventyrligt. Men vi får avvakta och se.
 
Indeed. Croissant de Triomphe känns som något som skulle kunna visas på Cartoon Network och passa in perfekt. Förändring är ju nödvändigtvis inte fel, men här tycker jag att slutresultatet blev allt annat än bra.



#247 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 February 2014 - 20:14

Djungelboken / Jungle Book, the (1967) [US]
VAD? Som spädbarn hittades han av en panter vid floden, han lämnades att fostras av vargar. Men när tigern Shere Kahn återvänder vågar vargflocken inte längre hålla sin mänskovalp om ryggen...
VEM? Baserad på en (eller fler) berättelser ur Rudyard Kiplings "Djungelboken".
VAR? I Indiens djupaste djungler, ett par dagsmarscher från männskobyn.
HUR? Jag tror inte jag någonsin sett den här i sin hel het någon gång faktiskt. Vet att jag försökt, men aldrig fått möjlighet till hela sittningen. Storyn är enkel men samtidigt faktiskt lite tunn, det märks att man i första hand vill visa upp roliga och knasiga karaktärer. Men det funkar, trevligt berättad och ett superbt arbete med animeringen gör det här till en klassisk film som håller decennier än.
NÄR? 2003 begick Disney helgerån och gjorde en uppföljare (som jag inte sett givetvis). Japanerna gjorde i slutet på 80-talet en rätt trevlig animeserie på samma story, den minns jag med värme från de gamla VideoPocket-kassetterna från min ungdom.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#248 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 25 February 2014 - 01:06

En film som ligger mig varmt om hjärtat. Dels så var det den första Disneyfilmen som jag såg (av vad jag kan minnas) och det var det absolut första biobesöket. Faktum är att jag inte har några andra filmupplevelser i minnet innan den här, så det kanske rent av är den absolut första filmen som jag över huvud taget såg. Även om jag finner det sistnämnda som något för otroligt. Nu har jag inte sett den på några år, men jag kan i princip håll med dig om att den är lite tunn i en del avseenden, men trots det så fungerar den som mest och brukar nästan alltid vara trevlig och underhållande att se. Riktigt kul att du har fått chansen att se hela filmen från början till slut nu. Alltid kul att kunna bocka av filmer som man aldrig riktigt har kommit sig för att se ordentligt innan.



#249 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 22 March 2014 - 00:06

Nu har jag äntligen sett Cartoon all-stars to the rescue.

 

 

Den kan väl nämnas i den här tråden eftersom Nalle Puh, Tigger och knattarna är med i den. Men det är också med en hel hög figurer från diverse andra tecknade tv-serier. Den osubtila sensmoralen: Du skall icke knarka! Det kan jag väl för all del hålla med om. Intressant förvisso att man får lära sig detta genom att en drös licensierade inredningsdetaljer blir levande. Kanske i synnerhet när de som verkar tydligast med budskapet är Snurre Sprätt och ALF, varav ingen har slagit mig som en särskild stabil förebild. Hur som helst: Too much of a good thing can be really awesome! Jag kan inte låta bli att uppskatta att få se alla de här figurerna tillsammans. Och att de dessutom utbrister i ett Ashman/Menken-nummer gör faktiskt inte saken sämre.

 

Allstarswall-NEW.jpg



#250 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 March 2014 - 08:12

Jag har sett den där, när var eller hur kan jag inte svara på (mer än att det är länge sedan). Kände igen den där sista bilden du postade. Vill minnas att jag även då såg den med engelskt tal f.ö (och svensk text).

 

Som du säger så har den en markerad doft av propaganda (vad jag minns tyckte jag det redan då det begav sig) i sig men även jag tyckte det var lite småhäftigt att se så många olika "familjer" av tecknade figurer i en och samma film. Skall se om jag får lite tid över så ser jag nog om den.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)