Jump to content

Photo

Interstellar


  • Please log in to reply
17 replies to this topic

#1 rino

rino

    First Engineer

  • Moderator
  • 2,122 posts
  • Gender:Male
  • Location:Härnösand
  • Interests:Science Fiction, Fantasy, Depeche Mode

Posted 23 March 2007 - 12:19

Spielberg Goes Interstellar
Director discusses wormhole project.

July 19, 2006 - Steven Spielberg's wormhole-themed sci-fi movie has a title: Interstellar. The celebrated director revealed the name in an interview with the SpielbergFilms.com website and confessed that a growing interest in science has drawn him to the picture.

"[The wormhole]was a concept that blew my mind, and it was not foreign to me. My father […] is sort of an amateur astrophysicist. I took him with me to what I guess you'd call the roundtable, with some of the foremost computer physicists and astrophysicists, and behavioral psychologists from around this country and it really appealed to me based on all of my dad's influence, with all of the reading I've done over the years. You know I produced the Stephen Hawking documentary [A Brief History of Time] with Errol Morris a number of years ago.

Spielberg re-iterated that he has a script treatment prepared by Kip S. Thorne, a leading Caltech physicist who specializes in exotic phenomena such as wormholes. There's little doubt the story will get re-worked by one of Spielberg's favourite writers; earlier in the interview, Spielberg referred to his pal David Koepp, who is currently tied up finishing the Indiana Jones 4 script. Spielberg also mentioned his longtime collaborator Frank Darabont, who penned an earlier Indy 4 screenplay. "Frank's a very close friend of mine and we're collaborating on a number of things," said Spielberg. Could Interstellar turn out to be one of them?

Spielberg hasn't said when work on Interstellar will begin in earnest. A lot depends on how the timing of his other big projects — Indiana Jones 4, Jurassic Park 4, and his Abraham Lincoln film — works out.


Originalartikeln

Spännande :thumbsup:


Edited by Garm, 01 August 2014 - 16:10.
Garm = Tillägg av taggar. / Marie Morot = Justerade rubriken en aning.

Att bli gammal är obligatoriskt, att bli vuxen är valfritt... :P

Okänd?

#2 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 24 March 2007 - 21:30

Kan säkert bli mycket bra.
Men jag ser mer fram mot Indiana Jones and the City of the Gods, Jurassic Park IV: The Extinction och Lincoln (Abraham Lincoln var en man som verkligen låg före sin tid och som jag verkligen ser upp till).
Ser också upp mot den nya "Band of Brothers" serien "The Pacific War" samt "Parralell världs" miniserien "The Talisman".
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#3 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 March 2007 - 09:56

Jonah Nolan will write Spielberg's Interstellar

Bearded moviemonger Steven Spielberg has chosen Jonah Nolan (brother of director Chris Nolan) to pen his next SF thriller: Interstellar.

Jonah was the scribe behind the short story that became Memento, and helped adapt The Prestige, as well as contributing to the script for Batman Begins follow-up The Dark Knight.

Empire reports that Interstellar will be about the concept of travelling in time using wormholes. Can we expect lots of flashbacks and memory conundrums, as per Memento and The Prestige? We can't wait to find out...

To read what Jonah's brother Chris thinks about SF and fantasy, check out our feature on him in the next issue of SFX, on sale Wednesday 11 April.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#4 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 25 March 2007 - 10:05

Spielberg är allt bra häftig :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#5 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 31 March 2007 - 21:01

Jag sätter inte mycket tilltro till Spielbergs förmåga att göra en tankeväckande SF-film. Han försökte med A.I men föll tillbaka på sin förkärlek för melodramatik och resultatet blev ett übersnyftigt pekoral som hela tiden påminde hur mycket bättre den kunde/skulle ha blivit i Kubricks händer, som det var tänkt från början. Steven bör hålla sig till vad han är bra på: lättsmält action-SF.

Men han kanske verkligen har insett att science fiction inte behöver andra genrekryckor för att funka, så vem vet?

#6 cyberhof

cyberhof

    Captain

  • Members
  • 442 posts
  • Gender:Male
  • Location:Starship Enterprise

Posted 14 April 2007 - 18:50

Jag hoppas och tror att det kan bli en bra film och som jag brukar säga "mera sci-fi åt folket!"...

#7 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 10 January 2013 - 18:35

Christopher Nolan in Talks to Direct 'Interstellar' for Paramount and Warner Bros

 

 

Nolan återvänder till sin nisch: filmer som börjar med "In-".



#8 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 16 May 2014 - 20:41

Första trailern till filmen som också avslöjar handlingen som är att en Jorden kan inte längre föda mänskligheten pga stora sandstormar (som troligen mänskligheten själva har orsakat) och en plan skapas om att flytta människor till ett annat solsystem för att där starta om. En gammal astronaut får i uppdraget att föra dem dit i säkerhet men det hela betyder att han måste lämna sin familj på jorden och chanserna är inte stora att han kommer tillbaka igen.

 


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#9 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 May 2014 - 21:25

Kan kanske bli nått...

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#10 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 16 May 2014 - 21:58

Är lite förvånad att jag inte hittade en nyare tråd. Hade för mig att det fanns en.


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#11 Garm (M)

Garm (M)

    Commander

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 May 2014 - 03:59

Trailern gav dessvärre ingen mersmak. Jag är inte heller speciellt förtjust i Christopher Nolan som regissör. I mina ögon är han lite överskattad. Men jag ger nog filmen en chans ändå om den korsar mina vägar.

#12 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 01 August 2014 - 16:07

En till trailer och jag tycker väl samma som jag redan har påpekat tidigare.

 



#13 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 August 2014 - 18:59

Fortfarande med några frön av intresse, men det känns också väldigt mycket mer "klassigt drama" än science fiction.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#14 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 01 August 2014 - 22:19

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Förhoppningsvis är filmen mer än så, men man börjar ju att tvivla.



#15 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 04 August 2014 - 12:19

Eftersom det är Christopher Nolan så lär jag se filmen på premiären och ytterligare några gånger på bio/hemmavideo.


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#16 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 07 November 2014 - 12:12

Biopremiär!

Att vara skeptisk till en film är en bra förutsättning för att bli glatt överraskad, och det stämmer bra i det här fallet. Jag hör till "Nolan är rätt överskattad"-falangen och var därför bara lagom pepp inför denna. Men jag tänkte att en sån här film bör ses på bio om den ska ses över huvud taget.

Om man ska börja med det tråkiga så är det väl främst två saker som båda skriker ÖVERTYDLIGHET: musiken och dialogen. Musiken skriver en på näsan mest hela tiden, bara i undantagsfall kan man njuta av den totala tystnad som kan råda i rymden (vid ett tillfälle används det extra effektivt). Dialogen håller tyvärr av och till George Lucas-nivå och det spelar ingen roll hur bra skådisarna är när de tvingas framföra så taffliga repliker. Hela filmen lider lite av megalomani och "Stanley Kubrik's 2001"-komplex; den försöker så himla mycket att vara en ny sån film föär dagens generation att byxorna ibland nästan spricker.

Men det mesta är faktiskt bra: handlingen är riktigt gripande och faktiskt spännande. Det senare är en kritik jag ofta har mot Nolan, att han inte förmår leverera spänning och osäkerhet utan att allt mest "tuggar på" som förväntat. Men här sitter man i ovisshet genom nästan hela filmen. Handlingen lyckas också hålla sig emotionell utan att blir för sentimental, fast där får man nog också delvis faktiskt tacka skådisarna som håller det hela på rätt köl. Fotot (av "vår" Hoyte van Hoytema) är rakt igenom fantastiskt och man njuter av visualiserandet av maskhål och svarta hål.

Rent vetenskapligt börjar filmen hyfsat men blir mer och mer tveksam ju längre den pågår - och med tanke på hur lång den är kan ni ana vartåt det barkar. Men den förblir ett starkt drama som väl tål att ses flera gånger.

Betyg: Mycket Bra
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#17 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 07 November 2014 - 17:25

Intressant då jag också tillhör den falangen. Och jag har haft på känn att filmen kunde lida lite av "Stanley Kubrik's 2001"-komplex utifrån det som man har sett, hört och läst om filmen.

Kanske att man borde ge den en chans ändå. Dock inte på bio för jag pallar inte med det. Tror att den kan komma till rätt även hos "Bio Garm" när det väl blir läge för det.

#18 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 04 December 2014 - 13:51

Såg den på bio här i England häromveckan. Älskade den.  Trevligaste biostunden jag haft på väldigt länge.


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight