Jump to content

Photo

Michael Crichton


  • Please log in to reply
12 replies to this topic

#1 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 05 November 2008 - 19:07

Författaren till Jurassic Park, tv-serien E.R. (Cityakuten) m.m. har avlidit i Californien efter en lång kamp mot cancer. sad.gif


Edited by Garm, 14 February 2016 - 23:39.
Tillägg av tagg.

Support your local search and rescue unit - get lost.

#2 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 05 November 2008 - 19:14

CNN - Jurassic Park author, ER creator Crichton dies

LOS ANGELES, California (CNN) -- Michael Crichton, a best-selling author, died in Los Angeles on Tuesday, his public relations firm said in a news release.

He "died unexpectedly," the release said, "after a courageous and private battle against cancer."


CBS News - Best-Selling Author Michael Crichton Dies

LOS ANGELES, Nov. 5, 2008

Jurassic Park Author And ER Creator Succumbs To Cancer. He Was 66.

(CBS) Best-selling author and filmaker Michael Crichton died unexpectedly in Los Angeles Tuesday, after a courageous and private battle against cancer, according to a statement released by his family. He was 66.

Crichton is best known as the author of Jurassic Park and the creator of ER. His most recent novel, Next, about genetics and law, was published in December 2006.

"While the world knew him as a great story teller that challenged our preconceived notions about the world around us -- and entertained us all while doing so -- his wife Sherri, daughter Taylor, family and friends knew Michael Crichton as a devoted husband, loving father and generous friend who inspired each of us to strive to see the wonders of our world through new eyes," the statement said. "He did this with a wry sense of humor that those who were privileged to know him personally will never forget."


Through his books, Crichton served as an inspiration to students of all ages, challenged scientists in many fields, and illuminated the mysteries of the world in a way all could understand.

"He will be profoundly missed by those whose lives he touched, but he leaves behind the greatest gifts of a thirst for knowledge, the desire to understand, and the wisdom to use our minds to better our world," the statement added.


Born in Chicago Oct. 23, 1942, Crichton graduated summa cum laude from Harvard College, received his MD from Harvard Medical School, and was a postdoctoral fellow at the Salk Institute for Biological Studies, researching public policy with Jacob Bronowski. He has taught courses in anthropology at Cambridge University and writing at MIT. Crichton's 2004 bestseller, State of Fear, acknowledged the world was growing warmer, but challenged extreme anthropogenic warming scenarios.

Crichton's first bestseller, The Andromeda Strain, was published while he was still a medical student. He later worked full time on film and writing. One of the most popular writers in the world, his books have been translated into thirty-six languages, and thirteen have been made into films.

Crichton won an Emmy, a Peabody, and a Writer's Guild of America Award for ER. In 2002, a newly discovered ankylosaur was named for him: Crichtonsaurus bohlini.

A private funeral service is expected, but no further details will be released to the public.


Edited by Cartman, 05 November 2008 - 19:18.


#3 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 05 November 2008 - 19:14

RIP. Särskilt gammal var han inte heller.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#4 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 05 November 2008 - 19:27

Trist. Ingen favorit direkt, men trist ändå.

http://www.michaelcr...inmemoriam.html

Verkar dock vara mycket trafik och svårt att läsa just nu.

Edited by Cartman, 05 November 2008 - 19:40.


#5 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 05 November 2008 - 19:32

Tråkigt att höra :(
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#6 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 05 November 2008 - 20:18

Det här är ett sällsynt tillfälle då jag tänker tillämpa devisen "har man inget snällt att säga är det bättre att hålla tyst". För det har jag inte.

Jag kommer antagligen göra likadant när Orson Scott Card åker till mormonhimlen. Men än andas han, så då passar jag på att säga att han är ett rövhål. ;)

#7 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 05 November 2008 - 20:21

Det var ju tråkigt. :(
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#8 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 05 November 2008 - 20:37

OK.
Lite blandade känslor, men mest saknad faktiskt. :(

Fantasi är underbart.
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#9 Restless

Restless

    Captain

  • Members
  • 554 posts
  • Gender:Female
  • Location:Tv-land
  • Interests:TV-serier
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 05 November 2008 - 20:44

:( :( :(

Jag gillade hans böcker. En del i alla fall. Inte många författare som skriver om bioteknik direkt...

Jag visste inte ens att han var sjuk.
"So... This is engineering, huh? Engineering. Where the noble semi-skilled laborers execute the visions of those who think and dream... hello, oompa-loompas of science!"
Sheldon, The Big Bang Theory

Heisenberg blev stannad av polisen för att han körde för fort.
"Vet du hur fort du körde?!" frågade polisen som stoppat honom
"Nej, men jag vet exakt var jag är," svarade Heisenberg.

#10 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 05 November 2008 - 21:50

Ja... blev ledsen nu när jag hörde detta. Crichton är en av mina absoluta favoritförfattare. Han behandlar vetenskap, medicin och biologi på ett sätt i sina historier som väldigt få gör. :(

Han har tydligen haft cancer länge, men inte gått ut med det, och det är därför det kommer så plötsligt.


http://www.newsarama...chton-obit.html


Jurassic Park, The Lost World, the Andromeda Strain (Döden från Rymden) är alla några av dom första längre böcker som jag läst ut.

Han var en stor grej för mig i dom tidiga tonåren.

Nu kommer han aldrig att skriva en uppföljare till the Lost World... så oerhört synd.

Han blev bara 66 år, och det är verkligen ingen ålder för en författare. Han hann knappt njuta av nån pension.

Mina tankar går ut till hans nära och kära, dom måste ha det väldigt svårt och tungt just nu. :(

#11 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 05 November 2008 - 22:07

Jag postade en tråd i böcker... :( Såg inte denna tråd.

http://www.scifinytt...h...ic=8411&hl=

Jag anser ju att det är främst bokförfattare han är.

Mycket tråkigt är det iallafall, för Crichton är en av mina absoluta favoriter.

EDIT: Huh?? Låg inte denna tråden bland filmer??

#12 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 05 November 2008 - 22:10

Jo, men nu har jag flyttat den hit så att XC kan slå ihop den med din. För det är onödigt med två trådar.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#13 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 07 April 2009 - 12:21

Crichtonromaner ges ut postumt - DN.se

En färdig och en halvfärdig roman har hittats i ”Jurassic park”-författaren Michael Crichtons gamla dator, fem månader efter hans död. Det säger hans förläggare, som nu planerar att ge ut verken postumt.

Chrichtonfans från hela världen diskuterar nu de nya romanerna för fullt på diverse internetforum. De flesta är glada över att få läsa mer av sin favoritförfattare, men några är oroliga över att förlaget inte tar hänsyn till författarens integritet och fruktar fler utgivningar. Något som inte verkar helt omöjligt.

Vid tillkännagivandet av de nya böckerna passade förläggaren Jonathan Burnham dessutom på att hinta om att det finns mycket material kvar att undersöka i Crichtons dator. Material som skulle kunna utgöra ännu fler ofärdiga, eller färdiga, manuskript. Ytterligare böcker kan med andra ord vara på gång, till delad glädje och sorg för fansen.

Det första av de upphittade manuskripten är enligt förlaget en äventyrsroman som utspelar sig i 1660-talets Jamaica och bär namnet ”Pirate latitudes”. Bokens förläggare, Jonathan Burnham lovar via New York Times att boken är väldigt genomarbetad och fylld av beskrivande detaljer om olika sjöfartsleder och hur pirater navigerade och opererade på den tiden.

”Pirate latitudes” ges ut i november i år och ytterligare en bok är planerad till hösten 2010. Denna andra roman ska vara mer lik Crichtons tidigare verk, som ofta behandlade moraliska och sociala dilemman kopplade till teknik och vetenskap. Endast en tredjedel av boken är färdigskriven, men tanken är att den ska kunna färdigställas med hjälp av författarens utkast och anteckningar. Vem som ska få det hedervärda uppdraget att avsluta verket är ännu oklart.

Michael Crichtons böcker har sålts i över 150 miljoner exemplar världen över. Han har också regisserat, producerat samt skrivit manus till flera filmer och ligger dessutom bakom den populära tv-serien ”Cityakuten”.

Innan Michael Crichton gjorde sig ett namn som författare försörjde han sig som doktor. Intresset för medicin och bioteknik lyser igenom i flera av hans romaner, inte minst i serien om "Jurassic park" där utdöda dinosaurier kommer till liv igen genom genteknik. Som så ofta i hans böcker misslyckas människorna med att tygla tekniken och snart har naturen tagit överhanden.

Michael Crichton dog i cancer den 4 november förra året. Han blev 66 år gammal.



Tidigare verk

Böcker i urval:

· 1966 – “Odds On” (pseudonym John Lange)
· 1967 – ”Först på listan” (pseudonym John Lange)
· 1969 – ”Döden från rymden”
· 1972 – “Chock!”
· 1973 – “Det stora tågrånet”
· 1976 – ”Människoätarna” (kallas även "Den 13:e krigaren")
· 1980 – ”Kongo: en äventyrsroman”
· 1987 – ”Farkosten”
· 1990 – ”Urtidsparken”
· 1991 – ”Blodröd sol”
· 1993 – ”Skamgrepp”
· 1995 – ”En försvunnen värld”
· 1998 – ”Passagen”
· 2002 – ”Rovdjur”

Filmer i urval:

· 1971 – ”Hotet” (manus, roman)
· 1978 – ”Koma” (manus och regi)
· 1979 – ”Det stora tågrånet” (manus och regi)
· 1992 – ”Jurassic park” (manus; roman)
· 1993 – ”Blodröd sol” (manus)
· 1994 – ”Skamgrepp” (produktion och manus; roman)
· 1995 – “Congo” (manus; novell)
· 1996 – ”Twister” (produktion och manus; roman)
· 1997 – “The Lost World: Jurassic Park” (manus; roman)
· 1998 – ”Sphere – farkosten” (produktion och manus; roman)
· 1999 – ”Den 13:e krigaren” (produktion och manus; roman)

Förlagets hemsida


Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.