Jump to content

Photo

Marvels Universum


  • Please log in to reply
68 replies to this topic

#1 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,027 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 15 November 2005 - 21:10

Jag är en samlare av Marvelserier utgivna i Sverige, och har en fråga till de riktigt insatta i Marvels värld:

Vart går gränsen mellan Marvelserie och icke-Marvelserie? Torde ju vara de karaktärer som existerar i Marvels omspännande universum, men här finns ett gäng outsiders som jag vill granska i sömmarna.

Conan är exempelvis en serie utgiven av Marvel, men som är skriven av Robert E Howard på 30-talet i bokform. Conan har funnits som en blandad Marvelserie på 70-talet, med mer renodlade serier såsom X-Men, Silver Surfer, Dr. Strange m.m. På 80-talet ingick serien i Marvelklubben, och blev en given del av samlingen. På 90-talet stod den utanför igen.

Conan själv utspelas ju 12 000 år före den officiella Marveltiden, medans Conans flamma Red Sonja gästspelar (i Mary-Janes kropp !?!!?)i Spindelmannen nr 2- 1985. Dock är Red Sonja skapad av Roy Thomas.
Marvelserie???

Mästaren på Karate, är han delaktig av Marvels Universum? Jag vet att han delar ett album med Spindelmamnnen från 1974, men det har ju även Stålmennen gjort... och han lär ALDRIG bli en Marvelkaraktär...

Star Wars - ganska givet, icke en Marvelserie, men ges ändå ut av Marvel (även Dark Horse va??).
Om de ändå kunde hålla sig till egna hjältar...

Seriern Varmblodig från 70-talet, Marvelserie??

Varulven, också från 70-talet, Marvelserie??

Varul på Natten??

John Carter???

Sen har ju även Transformersgänget mött Spindelmannen... men de räknar jag naturligtvis inte heller till.

Läderlappen, Parasiten, Lex Luthor (om jag ej minns fel) har väl alla också gästspelat med Marvelfigurer, men de stryker jag också.

Hursomhelst är jag väldigt tacksam om någon kunde hjäpa till att räta ut några frågetecken i denna röra!
I love the smell of napalm in the morning

#2 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 15 November 2005 - 22:09

Jag tycker man kan säga att de serier som handlar om figurer som är skapade för att publiceras av just Marvel är marvelserier + de som Marvel köpt upp och har permanent publiceringsrätt till, t ex figurerna från 90-talsförlaget Malibu. (ja, jag är fortfarande bitter för att Marvel köpte upp Malibu och bara lade ned alla deras utmärkta tidningar)
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#3 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 16 November 2005 - 09:38

Conan har givetvis inget med Marvels universum att göra, men Marvel gav ut den serien en gång i tiden på 70-talet främst.
Idag är det ett annat företag som har rättighterna, Dark Horse har jag för mig.

Även serier som Dracula (Tomb of Dracula) och Werewolf (0ch werewolf by night)gavs utav Marvel på 70-talet då de hade en drive med horrorcomics igen.
Och de bör utspela sig i Marvels universum med för werewolf möter Dracula och Werewolf möter även Månriddaren.
Även om nu inte Marvel kan äga figuren Dracula förstås.

Även mästaren på karate (Master of kung-fu) är Marvel universum även om vad jag förstår så har han gått ur tiden nu.

Många av de andra du nämner är ju enbart crossovers när 2 olika företag som tex Marvel och
DC comics valt att ge ut något där figurer från respektive universom möts.

Jag är absolut inte expert på sånt här men är främst intreserad av de amerikanska orginalserierna och då får man kanske ett annat samanhang än man får om man bara ser till de svenska reprintsen som ju i sin tur ges ut av svenska företag som kan ha rättigheter till serier från olika amerikanska företag utan problem.

Edited by Agentum, 16 November 2005 - 10:15.


#4 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 16 November 2005 - 10:02

Skulle gå på Tfels linje själv. De som ingår i Marvels universum är de som specifikt är skapade för det. Har för mig att Mästaren i Karate är det.
När t. ex X-Men möter Dracula eller Conan ser jag det lite mer som crossovers.
*Hockey och superhjältar*

#5 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 16 November 2005 - 10:20

Nja Blade finns i Tomb of Dracula så jag tror det var meningen att det skulle vara Marvels universum, iaf då det begav sig.
Och Dr. Strange utrotade sen Dracula från Marvels universum vill jag minnas, så jag tror du har fel.

Sånt här ändrra sig förstås med åren, saker faller ur kontinuiteten osv.
Men visst, det var förstås för att Dracula sålde bra som han fick träffa andra från marvels universum, så det är lite som ni säger med som flytande mellan vara eller icke vara.

Föresten Varmblodig var nog serier från Marvel, från Chillers tror jag.

Sen har vi Gravmannen med som var marvels Tales of the Zombie.

Edited by Agentum, 16 November 2005 - 10:39.


#6 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 16 November 2005 - 10:35

I och för sig. Tänkte inte riktigt på det där. Men gränsen var väl lite mer suddig på sjuttiotalet med skräckvågen kanske. Sen kan man ju se det som att Marvel har sin version av Dracula i sitt universum, det skulle mycket väl t. ex DC kunna ha också. Två små teorier i alla fall. Är inte så insatt i Blade osv, så jag har aldrig utgett mig för att vara en expert på det heller. :)

Däremot kan man kallt räkna bort att Conan, John Carter, Transformers, G.I. Joe eller Star Wars tillhör Marvels universum. Där skulle iaf sätta en "crossover"-stämpel.
*Hockey och superhjältar*

#7 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 16 November 2005 - 10:42

Du har rätt, det är suddigt, speciellt i serier där både figurer som Dracula (som inte kan ägas) och marvelskapade figurer (Som Blade) existerar.

Jo man kan nog se det som om det var deras version av Dracula, så som de har sin version av Satan och gud osv.

Jag håller med dig på de du sätter crossover på som star wars eller Conan, det är definitivt skapade utanför Marvel och i en egen värld.

#8 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 16 November 2005 - 10:58

Fast, finns inte Conan med i Marvel Saga där i början.. ;)

Jag brukar nog räkna in Conan i Marvels Universe, speciellt som det faktiskt funnits en och annan crossover, även om det utspelar sig några tusen år före.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#9 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 16 November 2005 - 11:29

Tja eftersom Conan skrev på 30-talet så var inte Marvel påtänkt, den värld som Conan finns i skapades då och vad jag kan se så används den i serietidningarna med som bakgrund.

En annan sak är ju att Marvel inte ger ut den serien utan ett annat bolag har tagit över och samma värld finns ändå kvar.

Sen finns säkert en hel del som hittades på av serieförfattarna som aldrig fanns i orginalet.

#10 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,027 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 16 November 2005 - 17:49

Okey, en liten summering än så länge; Mästaren på Karate är en Marvelkaraktär skapad av Marvel för Marvels Universum, bra! Men är han död nu, och sen när i så fall?

Så John Carter var aldrig en Marvelhjälte? ja va osäker på honom, har aldrig läst honom, vet bara att det var Marvel som utgav honom!

Mina funderingar grundar sig delvis i att jag vill ha en komplett Marvelsamling från Sverige, därav problematiken.
I love the smell of napalm in the morning

#11 Marvel

Marvel

    Ensign

  • Members
  • 42 posts
  • Location:Olofström, Blekinge
  • Interests:Samlar främst på svenska Spindelmannen. Därefter allt med Svenska marvel. Ser ljuset i tunneln, men det går väldigt sakta.<br /><br />Har även en del annat småtrevligt. Såsom Spawn, Witchblade och lite skräck från 70-talet.<br /><br />/Goran

Posted 16 November 2005 - 21:30

Jag har tittat i mina Official Handbook Of The Marvel Universe Vol 2 som är tryckta 1987. Finns 10 böcker där dom 2 sista innehåller döda karaktärer. Ha i beaktande att dom är nästan 20 år gamla. Mycket har hänt sedan dess. Någon karaktär kanske har kommit tillbaka från dom döda, någon ha kanske dött. Har valt att skriva ner det viktigaste ur mina böcker.

Dracula tillhör definitivt Marvels Universum (MU). Visserligen är han död men hans finns med i Book Of Dead. Vlad Dracula föddes 1430. Han dog någon gång under andra halvan av 1900-talet. Mer korrekt i Dr. Strange #62. Ingen aning när den är utgiven. Dr. Strange förpassade honom till en annan dimension. Dracula har bla mött X-Men.

Varulven tillhör också MU. Grigori Russoff var den första kända Varulven (Werewolf). 1795 drabbades Grigori av en förbannelse när Dracula bet honom. Grigoris barn och barnbarn drabbades inte av förbannelsen. Den blev liggande i dvala av någon anledning. På 1950-talet hittade Grigoris barnbarnsbarn, Baron Gregory Russoff, en bok om svart magi. Mha den väcktes förbannelsen och Gregory blev Varulven. Gregory hade en fru som han fick 2 barn med. Jack och Lisa. Gregory dog och hans änka gifte om sig med en namn med efternamnet Russell. Hon och barnen antog namnet Russell. 1987 var alltså Jack Russell Varulven. Systern Lisa blev botad. Varulven har bla mött Dracula, Moonknight och Avengers.

Svenska Serier utgav Varulven och Dracula. Red Clown gav ut Varulv På Natten och Dracula. Båda förlagens tidningar bör alltså tillhöra dom svenska Marvelutgåvorna. Det gör dom iaf i min samling.

Mästaren på karate tillhör som sagt MU. I mina OHOTMU lever han.

Conan hör inte till MU. Han finns inte med i OHOTMU. Alltså blir det en personlig tolkningsfråga. Han ingår i mitt MU iaf.

Edited by Marvel, 16 November 2005 - 21:31.


#12 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 16 November 2005 - 21:34

Carter snubben är väl ännu äldre, från början av 1900-talet, tror det var Tarzans skapare som hittade på honom?
Han har även funnits i serier före Marvel av andra bolag.

#13 Marvel

Marvel

    Ensign

  • Members
  • 42 posts
  • Location:Olofström, Blekinge
  • Interests:Samlar främst på svenska Spindelmannen. Därefter allt med Svenska marvel. Ser ljuset i tunneln, men det går väldigt sakta.<br /><br />Har även en del annat småtrevligt. Såsom Spawn, Witchblade och lite skräck från 70-talet.<br /><br />/Goran

Posted 16 November 2005 - 21:48

Helt rätt att det är Tarzans skapare som är fadern till John Carter. Ingen aning när JC kom till.
Hard om nummer som har kommit ut i Sverige men jag har inte engagerat mig i serien. Ska kolla någon dag om det finns någon info i tidningen.

Hittade även Frankensteins monster i OHOTMU. Victor Frankenstein skapade monstret i slutet på 1800-talet. Monstret har återskapats några gånger av flera olika personer tillhörande släkten Frankenstein. Senast det skapades var 1942. Alltså finns det möjligheter att monstret har stött på andra karaktärer ur MU. Men jag vet inte om han gjort det. Svenska Serier utgav, 1973, 5 nummer av Frankenstein.

Edited by Marvel, 17 November 2005 - 07:27.


#14 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 17 November 2005 - 11:18

Frankensteins monster har iaf träffat werewolf det vet jag, men figuren har ju varit med i olika varianter i många olika marveltidningar så det är lite svårt att hålla rätt på.

Men som sagt glöm inte Gravmannen (Tales of the zombie) som vad jag kan förstå är Marvels påfund, även om det bara blev 10 nummer i orginal.

Edited by Agentum, 17 November 2005 - 11:21.


#15 Marvel

Marvel

    Ensign

  • Members
  • 42 posts
  • Location:Olofström, Blekinge
  • Interests:Samlar främst på svenska Spindelmannen. Därefter allt med Svenska marvel. Ser ljuset i tunneln, men det går väldigt sakta.<br /><br />Har även en del annat småtrevligt. Såsom Spawn, Witchblade och lite skräck från 70-talet.<br /><br />/Goran

Posted 17 November 2005 - 11:36

Gravmannen är inte med i MU. Marvel har tryckt många serier som inte har med MU att göra. Tex skräck och krigsserier.

Edited by Marvel, 17 November 2005 - 13:09.


#16 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 17 November 2005 - 14:53

Nej kanske inte, men de har hittat på figuren iaf, vad jag kan förstå.
Var ju lite luddiga regler i tråden när tex Conan skulle vara med och vad det nu var.

Vilka serier tänkte du på nu, ge gärna exempel så man fattar eftersom man inte är expert direkt.

Edited by Agentum, 17 November 2005 - 14:56.


#17 Marvel

Marvel

    Ensign

  • Members
  • 42 posts
  • Location:Olofström, Blekinge
  • Interests:Samlar främst på svenska Spindelmannen. Därefter allt med Svenska marvel. Ser ljuset i tunneln, men det går väldigt sakta.<br /><br />Har även en del annat småtrevligt. Såsom Spawn, Witchblade och lite skräck från 70-talet.<br /><br />/Goran

Posted 17 November 2005 - 15:55

Marvel Comics har utgett väldigt mycket material. En bråkdel av det har kommit ut Sverige. Det mesta som tryckts i Sverige har varit (super)hjälte vs. (super)skurk-serier.

Men även en del skräck såsom Gravmannen, Varmblodig, Kallblodig och Monster. Serier såsom Krig Är Helvete, Alf, Indiana Jones, Transformers och Annie är en marvel produkt. Ingen av dessa nämns i OHOTMU.

Man bör skilja på Marvels Universum och "allt som Marvel USA har producerat". Marvels Universum är bara en liten del av Marvels kompletta värld. I OHOTMU vol 2 finns en massa fakta om (super)hjältar och (super)skurkar.

Frågan en marvelsamlare ska ställa sig är hur omfattande hans samling av svenska utgåvor ska vara. Ska man ha ALLT ja då ska man köpa allt som jag räknade upp som är utanför OHOTMU.
Jag är endast intresserad av dom serier som innehåller karaktärer från OHOTMU.

Här är en länk där man kan se vad Marvel USA har producerat. Och det är mycket.
http://www.comicspri...om/p-titles.asp

#18 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 17 November 2005 - 16:12

Jo iofs det är ju en del, men så lite som givits ut i Sverige kan man väl lika gärna ge sig på alltihop.
Sen kan man ju se skillnad på star wars eller star trek som de inte ens skapat själva och på sånt de hittat på men som inte heller finns i MU.

Marvel vad anser du när det gäller de här skräcktitlarna vi snackade om i tråden, var det MU eller inte?
Det blir ju luddigt med tex Dracula där figurer finns som de skapat och som förkommit på andra håll.

Visst de beslöt sig ju att avliva skräckfigurerna, men de kröp väl fram här och där sen igen tycker jag.

#19 Marvel

Marvel

    Ensign

  • Members
  • 42 posts
  • Location:Olofström, Blekinge
  • Interests:Samlar främst på svenska Spindelmannen. Därefter allt med Svenska marvel. Ser ljuset i tunneln, men det går väldigt sakta.<br /><br />Har även en del annat småtrevligt. Såsom Spawn, Witchblade och lite skräck från 70-talet.<br /><br />/Goran

Posted 17 November 2005 - 20:13

Man kanske kan säga att Marvels Totala Universum består av flera dimensioner. (Super)hjältarna håller till i en. Dom renodlade skräckkaraktärerna i en annan. Krigshjältarna i en tredje. Komedikaraktärerna i en fjärde.

Jag anser att Dracula och Varulven defintivt bör vara med eftersom dom har mött flera karaktärer ur superhjältarnas universum. Frankenstein är på gränsen Han finns trots allt med i Officiak Handbook Of The Marvel Universe. Resten av skräcktitlarna hör inte dit. Conan hör inte heller dit.


Vad man ska samla på är naturligtvis upp till var och en. Jag gillar superhjältar. Därför är jag endast intresserad av att få ihop en komplett samling svenska marvel med dom karaktärer som finns i OHOTMU. Finns nog dom som vill ha ALLT svenskt marvel-material.

#20 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 17 November 2005 - 21:38

Räknar du in Ultimate universe och Ultraverse också? Det är ju superhjältar men inte i Marvels universum. Och hur gör man med en superserie som Supreme Powers? Eller Strikeforce Morituri?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#21 Marvel

Marvel

    Ensign

  • Members
  • 42 posts
  • Location:Olofström, Blekinge
  • Interests:Samlar främst på svenska Spindelmannen. Därefter allt med Svenska marvel. Ser ljuset i tunneln, men det går väldigt sakta.<br /><br />Har även en del annat småtrevligt. Såsom Spawn, Witchblade och lite skräck från 70-talet.<br /><br />/Goran

Posted 17 November 2005 - 22:41

Jag har ingen aning om dom alternativa universumen förutom Ultimate. Dom andra du räknade upp har jag ingen aning om alls. Har hyfsad koll på det "vanliga" universumet.

Lite Ultimate finns utgivet i Sverige. Finns något av det andra på svenska?

Vad innehåller Ultraverse, Supreme Powers och Strikeforce Morituri?

#22 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 17 November 2005 - 23:06

Ultraverse var namnet på förlaget Malibus universum. Marvel köpte upp Malibu under 90-talet och gav ut några tidningar med deras hjältar från ULtraverse. Sedan lade de ned alltihop.

Supreme Powers är ett gäng superhjältar i stil med JLA, men lite "verkligare". Tidningen kom ut för nåt år sedan och var populär. Nu kommer det tydligen ett par spinoffs i miniserieformat, vad de nu heter.

Strikeforce Morituri tror jag var en 80-talsserie. Jorden var hotad av, hm, jag tror det var av utomjordingar. Folk som ville vara hjältar och bekämpa hotet injicerades av ett dödligt gift och fick superkrafter för att bekämpa hotet. Efter hand dog de pga giftet.

Men Marvel har givit ut ännu fler superhjälteserier utanför Marvels universum. Just nu kommer jag på Futurians och Superboxers.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#23 www.SerieAkuten.se

www.SerieAkuten.se

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 133 posts

Posted 17 November 2005 - 23:47

När det gäller mästaren på karate eller shang-shi (kanske felstavat) så lever han åtminstone i Marvels Ultimata Universe med bl.a. Ultimate Spider-man. Han var med i det senaste numret av Ultimate Spider-man. Men detta är en knepig fråga. Man tycker ju även att de serier som publiserades i TIDNINGEN Marvels Universum borde tillhöra det. Men så är det ju inte för har jag inte helt fel så var Indiana Jones med i ett nummer för många år sedan.

Nytt serie och filmforum: www.SerieAkuten.se, klicka på länken längst upp. Det är helt nytt så det behövs hjälp att dra dit folk som gör inlägg.

#24 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 17 November 2005 - 23:52

Jag kommer väl att gå igenom diverse Marvel-tidningar som är mindre kända i min Marvelkronologi här i forumet så småningom. Haft lite offtime och gjort annat ett tag, men känner att det är dags att börja arbeta hårt med den igen.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#25 Marvel

Marvel

    Ensign

  • Members
  • 42 posts
  • Location:Olofström, Blekinge
  • Interests:Samlar främst på svenska Spindelmannen. Därefter allt med Svenska marvel. Ser ljuset i tunneln, men det går väldigt sakta.<br /><br />Har även en del annat småtrevligt. Såsom Spawn, Witchblade och lite skräck från 70-talet.<br /><br />/Goran

Posted 18 November 2005 - 07:21

Är något material med Ultraverse, Supreme Powers och Strikeforce Morituri publicerat i Sverige?

Mästaren på karate finns även med i det "vanliga" Marvels Universum (syftar inte på tidningen). Han har stött på bla Spindelmannen i ett tidning som kom 1974.

Ultimate är väl en variant på "vanliga" unsiversumet? Gissar på det eftersom Hulk, Spindelmannen, FF, Daredevil, Iron-Man, X-Factor och X-Men finns i båda. Men det är bara en bråkdel av karaktärerna som finns i det "vanliga" universumet.

Naturligtvis är det upp till var och en att tolka vad som är Marvels Univerum. För min del är Marvels Universum det som Spider-Man, Hulk osv tillhör. Dvs både det vanliga och Ultimate.