78 replies to this topic

#26 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 06 October 2005 - 20:17

Ok, nytt avsnitt (3) och nya riktlinjer...

Låt oss se nu.. ska våra överlevande ta över stationen och trycka in denna kod i resten av avsnittet?
Vart har Desmond tänkt ta vägen?
Och the Others.. om det nu är dem... vad vill de???

ja, för varje nytt avsnitt en mängd nya frågor och få svar.
I love the smell of napalm in the morning

#27 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• 10,223 posts

Posted 08 October 2005 - 05:43

Skal se avsnittet i dag :D Cant wait :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#28 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• 10,223 posts

Posted 08 October 2005 - 17:04

Tyckar inte jag fick någon fråga besvaret alls :lol:

Blev inte klok på vad det var i bunkern , tror mest på Jacks teori.

Locke irreterar mig allt mer :P

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

Min avatar samling

#29 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• 10,223 posts

Posted 09 October 2005 - 11:10

En intressant teori från en annan board

The following loose transcript of the orientation film was obtained from this page.

Quote:Note: A "*" denotes a crackle or other un-interpretable audio. Anything followed by a "(?)" denotes my interpretation of the audio if the audio was not obvious.

Opening Title screen:

The Dharma Initiative

3 of 6
Orientation

...fades to...

Dharma Logo screen:

Dharma Logo with Swan(?) image in center

Below Logo reads:

Orientation - Station 3 - The Swan

Welcome. I am Dr. Marvin Candle(?) and this is your orientation film for station 3 of the *Dharma(?)* Initiative.

In a moment you will be given a simple set of instructions for how you and your partner will fulfill the responsibilities associated with the station. But first, a little history:

The Dharma Initiative was created in 1970, and is the brainchild of Gerald and Karen DeGrout(?); 2 doctoral candidates at the University of Michigan. Following in the footsteps of visionaries such as B.F. Skinner, imagined a large scale communal research compound where scientists and free-thinkers from around the globe could pursue research in meteorology, psychology, parapsychology, zoology, electromagnetism, and utopian social...*...clusive Danish industrialist and munitions magnate, Alvar Hanso, whose financial backing made their dream of a multi-purpose, social-science research facility a reality.

You and your partner are currently located in station 3, or The Swan, and will be for the next 540 days. Now station 3 was originally constructed as a laboratory, where scientists could work to understand the unique electromagnetic fluctuations emanating from this sector of the island. Not long after the experiments began, however, there was....an 'incident'....and since that time, the following protocol has been observed:

That every 108 minutes, the button must be pushed. From the moment the alarm sounds, you will have 4 minutes to enter the code into the microcomputer processor(?)...*...duction into the program. When the alarm sounds, either you or your partner must input the code. It is highly recommended that you and your partner take alternating shifts. In this manner you will both stay as fresh and alert...*...most importance; that when the alarm sounds, the code be entered correctly and in a timely fashion.

Now DO NOT attempt to use the computer...*...for anythi...

Congratulations! Until your replacements arrive, the future of the project is in your hands.

On behalf of the DeGrouts(?), Alvar Hanso, and all of us at the Dharma Initiative, thank you, namaste, and....good luck.

End Title Screen:

Note: 'namaste' is a greeting that I learned at yoga. Looking up its meaning just now, I found:

Quote:An Indian greeting simply translated "I bow to the divine in you"; from the root words: Namas - bow, reverential salutation (from "Nam" -humbly submitting) Te - to you, acknowledging the divine presence in another. Traditionally said while bringing the palms together at the heart in prayer position and lightly bowing the head and shoulders.
www.natureyoga.com/terminology.htm

A quick note: There were polar bears on that part of the film where they reference zoology.

The "incident" that led to the new protocol and therefore the new orientation film might have damaged the old computer terminal, which they could have replaced with the Apple II+ look-alike at that time.

Information on the real B. F. Skinner, who is supposed to be the inspiration behind this initiative.

Quote:August 18, 1990, B. F. Skinner died of leukemia after becoming perhaps the most celebrated psychologist since Sigmund Freud.

Quote:B. F. Skinner’s entire system is based on operant conditioning. The organism is in the process of “operating” on the environment, which in ordinary terms means it is bouncing around it world, doing what it does. During this “operating,” the organism encounters a special kind of stimulus, called a reinforcing stimulus, or simply a reinforcer. This special stimulus has the effect of increasing the operant -- that is, the behavior occurring just before the reinforcer. This is operant conditioning: “the behavior is followed by a consequence, and the nature of the consequence modifies the organisms tendency to repeat the behavior in the future.”
Imagine a rat in a cage. This is a special cage (called, in fact, a “Skinner box”) that has a bar or pedal on one wall that, when pressed, causes a little mechanism to release a foot pellet into the cage. The rat is bouncing around the cage, doing whatever it is rats do, when he accidentally presses the bar and -- hey, presto! -- a food pellet falls into the cage! The operant is the behavior just prior to the reinforcer, which is the food pellet, of course. In no time at all, the rat is furiously peddling away at the bar, hoarding his pile of pellets in the corner of the cage.

A behavior followed by a reinforcing stimulus results in an increased probability of that behavior occurring in the future.

This definitely lends to the theory of the whole thing being a psychology experiment.

There are 6 stations (3 of 6), and I think we are supposed to believe they are all on the same island. The film states that they are studying 6 things, "...meteorology, psychology, parapsychology, zoology, electromagnetism, and utopian social..." with Station 3 studying electromagnetism.

This would explain why the symbol on the shark's fin has something other than the swan in the middle of the BaGua. Presumably, the shark would be connected with a different Dharma station on the island, perhaps zoology? And 'The Others' taking the boy, I suppose, would be parapsychology.

But then, since the initiative is based on B. F. Skinner's visions, I believe that all the stations are part of a psychological, and it wouldn't exactly be an accurate study if all the lab rats were told the truth.

Let's look at that Alvar Hanso picture again. Does anyone else think that looks like Locke's father (played by Kevin Tighe)? [Comparison] Remember that Locke's father was wealthy enough to live in a mansion with a gated wall around it and a security guard, so he might even be wealthy enough to payroll the initiative. Maybe that's why Locke said they needed to watch the film again, to see if it really was his father.

Whoosh

Edited by Forever Xena, 09 October 2005 - 11:11.

Min avatar samling

#30 zaphod

zaphod

Fleet Captain

• Members
  • 1,034 posts

Posted 09 October 2005 - 23:06

Jag känner mig faktiskt lite besviken efter avsnitt 3, tyvärr. Jag tycker att Lost har tappat lite av mysteriekänslan i början av den här säsongen. Det är alldeles för mycket som händer. Visst är det fortfarande spännande, men för mig får dom gärna sakta ner lite på tempot och återgå till det mer stillsamma drama det var under första säsongen. Jag trodde manusförfattarna skulle dra ner lite på tempot efter cliffhanger till säsong 2, men tyvärr så verkar det fortsätta i samma takt. Vad tycker ni andra?

#31 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 10 October 2005 - 02:34

Jag gillar verkligen Lost men jag undrar också hur de ska fortsätta nu med all denna nya info som plötsligt avslöjats. Flashbacksen har varit väldigt svaga hittills denna säsongen, hur länge kan de fortsätta? Just nu känns det som s1 mest var en enda lång karaktärsintroduktion och det är först nu allt kickar igång på riktigt - hoppas det kan hållas uppe. Men jag ser fram emot nya avsnitt, det är helt klart en av de bästa serierna på tv just nu.

#32 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• 10,223 posts

Posted 16 October 2005 - 11:28

Lost spoilers ahead !

TV Guide Spoilers
neil_sa writes "From spoilerfix.com... Major spoilers from a TV Guide interview with Damon Lindelof.

Sawyer's shoulder wound becomes infected while he is held captive and tortured in a pit by the passengers from the airplane's tail section.

Rose's husband Bernard is revealed to be alive.

The name of Adewale Akinnuoye-Agbaje's character is revealed in episode 5. He and Cynthia Watros' Libby are two of the lucky "tailies" still alive and kickin'.

The "Orientation" film's jarring jump cuts are actually what Damon Lindelof calls "missing pieces" that resulted when former hatch hermit Desmond spliced the broken movie back together after watching it too many times. Those missing pieces will become "very important plot points down the road."

Lindelof confirms that Walt said, "Push the button. Don't push the button. Bad."

Carlton Cuse admitted that Shannon's jungle encounter with Walt was a vision.

Says Lindelof: "I think the audience is very compelled to figure out exactly where Desmond was running to and, once he gets there, what is he going to do. We told you that he was in a ship wreck, but I think there are a lot of questions about how exactly he came to be here. That's certainly a story on the horizon."

"It's important to note," Lindelof says, "that we've never said when the plane crashed. I think the assumption is that it happened in 2004 when the show premiered, but we've never said that."

Was Mr. Rutherford from Jack's flashback in episode 2.01 Shannon's dad? Her ex-husband? Expect to find out in an episode airing during November sweeps.

"The Helen we meet in flashbacks is not the same Helen that Locke was speaking to on the phone," Lindelof clarifies, sort of.

Lindelof says, "What happened to the 'tailies' that so drastically whittled their numbers is a very compelling mystery that drives us through the first third of the season."

A major character dies in an episode before the holidays.

Expect a reunion between Rose and husband Bernard.

Lost-media.com

Min avatar samling

#33 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts

Posted 16 October 2005 - 15:16

I´ll be damned.. säger jag efter att ha läst spoilerna ovan..

Det som jag mest funderade på var att vi skulle iaktaga NÄR planet kraschade, jag som de flesta andra utgår från att det var nutid, 2004 då serier hade sin ursprungspremiär...

Man funderade ju på den urålderliga datorn Desmond hade, verkade minst 20 år gammal, men Locke poängterar just att han inte sett en sådan dator på åtskilliga år....även rullbanden och filmen i bunkern verkar vara förlegad teknologi.

Och det mesta talar för att det utspelar sig i nutid, tänker på hur flygplanet såg ut, teknologin verkar vara up to date... sjukhusmiljöerna i Jack´s tillbakablickar verkar också 2000-talsriktiga (dock är det just en tillbakablick...).

Finns det något som talar för att det skulle utspelas under en annan tid? Möjligen i framtiden???

#34 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 16 October 2005 - 16:37

Det kan inte vara efter 2004 iom Jacks Red Sox kommentar. Däremot kan det ju vara före det men inte allt för långt före. Jag kommer inte på nåt specifikt just nu som kan avgöra. Kanske om man kikar på Exodus igen när dom är på flygplatsen så kanske man kan snappa upp något.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#35 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 16 January 2006 - 18:42

Nån som sett avsnitt 10? Nu får man äntligen veta hel del om Mr Eko! Mycket spännande nu!

Edit: Flyttade inlägget till spoilertråden. Detta avsnitt kommer inte att visas här i Sverige på flera veckor, det får inte skrivas om framtida händelser etc öppet i den tråd där vi diskuterar avsnitten i den takt de sänds här. /Moderator

Edited by Marie Morot, 16 January 2006 - 21:20.

Winter is Coming

#36 www.SerieAkuten.se

www.SerieAkuten.se

Lieutenant Commander

• Members
  • 133 posts

Posted 16 January 2006 - 23:35

Jag har sett avsnitt 10 och vet nu vem Mr Eko är. Från början en barnsoldat som sedan blir en gangster i Nigeria (där han även var barnsoldat). Smugglar knark med sin brors hjälp som är präst. Brodern dör och finns i planet som störtar. Han söker upp sin döda bror då han förstår att planet har störtat på denna ö. Utför någon slags rutal över den döda brodern. Sedan utger han sig för att vara präst för resten av folket på ön. Som gangster i Nigeria ser vi att han var fruktansvärd. Vi ser honm skära halsen av två personer utan minsta tecken på ånger. Jag skulle tro att han kan vara en mycket farlig person på ön. Men o andra sidan an hans broders död ha ändrat honom. Kanske får man reda på mer nu på onsdag då de visar avsnitt 11.

Edited by www.SerieAkuten.se, 16 January 2006 - 23:36.

#37 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts

Posted 16 January 2006 - 23:47

Ja detta gav en intressant och ny vinkling av Eko. Ett avsnitt som pusslar ihop tidigare utspridda pusselbitar. Nu undrar jag bara vart walt sitter å skriver till sin far.. hur många sådana här observatorier kan det finnas på ön?

#38 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 17 January 2006 - 13:49

Nån som sett avsnitt 10? Nu får man äntligen veta hel del om Mr Eko! Mycket spännande nu!

Edit: Flyttade inlägget till spoilertråden. Detta avsnitt kommer inte att visas här i Sverige på flera veckor, det får inte skrivas om framtida händelser etc öppet i den tråd där vi diskuterar avsnitten i den takt de sänds här. /Moderator

ehh? trodde jag skrev i spolier tråden, jag måste ha varit ordentligt förvirrad :blink: . Tur att jag inte skrev nåt mer avslöjande. Jag ber om ursäkt

Winter is Coming

#39 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 19 January 2006 - 23:16

har ännu inte fått hem senaste, började i morse. Dumma jag stängde av datorn i ett antal timmar och nu går det sakta. :(
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#40 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts

Posted 28 January 2006 - 00:57

Såg nyligen episode 12. Ett bottennapp. Inget som förde storyn framåt, och hela avsnittet ängnades åt gnällspiken numero uno, Charlie. Jag hade lite förhoppningar ibörjan av avnittet att han skulle dö i slutet , eftersom det var hans backflashes vi fick följa. Men inte ens det fick jag njuta av (sadist javisst). Ibland känns det bara som om de vill fylla ut säsongen, medans grundstoryn i sig inte håller lika långt.

#41 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 28 January 2006 - 02:25

Håller med, senaste avsnittet var rent sagt uselt, känns som det har varit lite för många utfyllnads avsnitt den här säsongen :( Charlie är den karaktären som jag inte skulle ha nått emot i fall han skulle dö.

Mer Hurley till folket!

Winter is Coming

#42 almostfamous

almostfamous

Ensign

• Members
  • 37 posts

Posted 29 January 2006 - 20:56

ja gud ja, det senaste avsnittet var verkligen riktigt tråkigt. Man kan ju alltid hoppas på att nåt i avsnittet visar sig ha betydelse längre fram i serien, men ändå... Ibland vill man bara få tag på Lindelof och grabbarna och be dem rappa på lite så att det händer nåt vettigt nån gång istället för att de ska lägga tid på avsnitt som egentligen inte bidrar med någonting.

#43 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 02 February 2006 - 19:22

Ahhh, inget avsnitt denna vecka :angry: Det hade verkligen behövts ett avsnitt direkt efter det förra för att höja intresset till samma höjder igen

Winter is Coming

#44 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts

Posted 09 February 2006 - 17:57

Nytt avsnitt, minimalt med charlie :D , och bättre än sist i alla fall. Saywers avsnitt, honom blir man inte riktigt klok på heller, vill manusförfattarna att man skall gilla eller ogilla honom? eller försöker de skapa en så komplex figur som möjligt??

#45 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts

Posted 16 February 2006 - 11:55

Det händer inte mkt nu i avsnitten. Såg precis avsnitt 14, och Hurley och Sawyer jagade mest grodor (tja, en för att vara korrekt) i detta avsnitt...
Sayid stärker sig som min favorit, den enda kvar som jag har några större sympatier för, medans Jack börjar bli lika moraliserande dumdristig som Siwert Öholm. En spännande sekvens dock...

Spoilers ahead:

Vad fasen betydde symbolerna i rött som vi såg efter Locke missat knappa in datakoden i tid? En fågel, å något som såg ut som en raket.. hm hmm
Detta utdragande av varje sekvens gör dock serien allt segare och mindre intressant tyvärr.

#46 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 17 February 2006 - 22:46

Ganska bra avsnitt senast men jag håller med om att serien har blivit lite segare men dock fortfarande väldigt intressant. Jack börjar även jag hålla på att tappa tålamodet för! Jack, Charlie och Ana-Lucia kan de väl spola nu och koncentrera sig lite mer på Hurley, Locke, Sayid och Kate. Och Eko också såklart :)

Undrar igentligen vad som händer om man inte knappar in koden i tid? Såg mycket riktigt ut som en fågel, får ta och kolla det igen.

Winter is Coming

#47 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 04 May 2006 - 20:40

avsnitt 2x20
Ett av de bästa avsnitten i säsong 2 hittils! Och det trots att återblickarna var riktade på Ana-Lucia. Michael var tillbaka och verkar ha blivit hjärntvättad? För vad gör idioten i slutet? Jo först skjuter han Ana-Lucia mot vad som ser ut att ha inneburit en säker död (ganska glad om det skulle innebära sista gången vi får se henne i för sig) och sedan av hoppar han till när Libby stiger in i samma rum och skjuter henne också och slutligen släpper han ut Henry för att sedan ta sitt eget liv?!

Det hände mycket mot slutet minst sagt. Är extremt sugen på nästa avsnitt nu!

Winter is Coming

#48 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts

Posted 05 May 2006 - 10:10

Ja jäklar vilket avsnitt. Pendlade mellan humor som fick mig att skratta högt (levererad av Saywer) och ren förtvivlan när jag ser vad Michael gör.... så.. då blir det tack och adjö för en hel hög karaktärer....

#49 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 26 May 2006 - 00:01

WOW, det hände mycket i säsongsavslutningen! Locke och Eko kanske är döda? Desmond lär ju garanterat var det i alla fall! Charlie kanske är hörselskadad, Michael och Walt fick en båt av The Others och åkte iväg mot deras räddning? Jack, Kate och Sawyer är fångade av The Others med Henry i spetsen. Och för första gången fick man se nått som tog plats utanför ön som inte var återblickar. Och The Hatch är troligen sprängd i småbitar. Det hände minst sagt en hel del, och inte får vi se den spännande fortsättningen förrens till hösten :(

Winter is Coming

#50 Nille

Nille

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 02 June 2006 - 00:45

Det var en riktigt bra säsongsavslutning efter en seg och utdragen säsong! Jag tror dock varken Desmond, Locke eller Eko är död. "Bomben" verkade vara mer som en EMP i Matrix, som slår ut all elektronik. Eller något liknande.
Lose your dreams and you will lose your mind - Ruby Tuesday, Rolling Stones