Jump to content

Photo

Defiance


  • Please log in to reply
29 replies to this topic

#1 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 19 August 2013 - 16:21

TV6 sparkar visst liv i sitt gamla koncept "Sci-Fi fredag" igen. En av tv-serierna (kanske rent av den enda?) som dom ska sända är; Defiance.

Start blir fredagen den 13 september, klockan 21-23 på TV6.

Det är väl tänkt att jag i varje fall ska ge den en chans, därav uppstart av tråd.

Det positiva är, att om serien är bra, så blev den i maj klar för en säsong 2. Sedan betyder ju inte det att TV6 kommer att fortsätta att visa den. Jag tänker på deras behandling av Falling Skies som dom yxade efter en säsong, trots att den är klar för en säsong 4.

***

Officiell Hemsida
IMDb
Wikipedia
TV6

Synopsis

Spoiler


Edited by Garm, 13 September 2013 - 00:47.


#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 August 2013 - 17:19

Skall ge den en chans jag med. :) Skall bli intressant att se om "Sci-fi fredag" innebär mer mums för oss genre-älskare. Jag undrar fortfarande varför Warehouse 13 inte visats här i landet än.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 19 August 2013 - 21:38

Jag är också nyfiken på om Sci-Fi fredag innebär något mer, eller om dom bara kommer att visa Defiance under den banderollen. För det finns ju gott om andra serier som gott kunde få en chans. Warehouse 13 som du säger. Continuum är en annan. Det finns ett gäng att ta av om dom bara vill.



#4 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 August 2013 - 07:20

Continuum är en annan serie man är nyfiken på ja.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#5 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 20 August 2013 - 15:33

Tack för tipset, har noterat den i kalendern. Dock lite skeptisk då den är baserad på ett spel, men jag kan ju bli positivt överraskad. :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#6 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 20 August 2013 - 22:57

Att säga att den är baserat på ett spel är dock inte riktigt korrekt, Defiance var planerad som en hel multimediaupplevelse redan från början, och spelet släpptes ungefär samtidigt som tv-serien.

 

Dock så har jag förstått att både MMO-spelet och tv-serien är förödande mediokra, så en viss skepsis har du nog rätt att ha.



#7 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 20 August 2013 - 23:24

Aha, tack för förklaringen. :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#8 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 August 2013 - 01:29

Skall bli intressant att se om "Sci-fi fredag" innebär mer mums för oss genre-älskare.

 

Saxat från programsidan för Defiance över hos TV6.

 

Sci-fi-fredagarna är tillbaka! Varje fredagkväll kan du njuta av en sci-fi-serie och en sci-fi-film på din favoritkanal.

 

Så det verkar bara röra sig om ett avsnitt av denna serie och det följt av en film med Sci-Fi-tema.



#9 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 August 2013 - 08:54

Låter helt OK för min del. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#10 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 August 2013 - 15:02

Det upplägget fungerar väl även för mig. Men jag hade kanske hellre sett en till serie istället för långfilm. Risken finns väl att det är sådan som man redan har sett. Å andra sidan är det rätt skönt att dom inte sänder 3-4 olika serier efter varandra för det skulle bli lite jobbigt att följa.



#11 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 13 September 2013 - 00:25

Start blir fredagen den 13 september, klockan 21-23 på TV6.

 

*bump*

 

Sänds även i repris lördag 14 september, klockan 17-19 samt på TV6 Play direkt efter sändningen ikväll.


Edited by Garm, 13 September 2013 - 00:46.


#12 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 13 September 2013 - 21:02

Sett första avsnittet. Reklam sen kör avsnitt två igång. Intryck? Salig blandning av diverse andra tv-serier och skådespelare som inte imponerat än. Förutsägbar, men lagom underhållning för stunden en trött fredagskväll som denna.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#13 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 September 2013 - 16:12

Och vad tycker du efter det andra avsnittet?

Själv är jag kluven. Det är ofta snyggt, om än lätt plottrigt. Men det har svårt att riktigt vilja lyfta när det gäller handlingen. Och flertalet av karaktärerna engagerar inte. Men man får kanske ge det ett par avsnitt till. Blir det inte bättre är jag rädd att jag kommer att överge den här i förtid.

Jag antar att du inte läste min fråga i Top of the Lake-tråden, men jag undrar om du fortfarande följer den?

#14 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 14 September 2013 - 20:51

Tyvärr ingen förbättring i andra avsnittet. Men ska nog se några avsnitt till för att se om det tar sig.

Top of the Lake: spelar in avsnitten, men har inte hunnit se dem än så jag undviker tråden då jag sett att ni diskuterar dem. :) Men jag tittar in igen när jag sett dem.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#15 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 September 2013 - 22:34

Samma som för mig med andra ord.

Okej, det förklarar saken. Jag ser fram emot att få ta del av dina åsikter kring avsnitten när du väl ser dom.

#16 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 15 September 2013 - 09:41

Jo, vi är nog överens om vad vi tycker efter två avsnitt. Och visst brukar det ta tid ibland innan en ny tv-serie sätter sig, men det måste finnas en glimt av det någonstans och tyvärr har jag inte sett skymten av den än. Men vi kan ju bli överraskade. :)

Tack! Då ses vi senare i den tråden. :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#17 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 September 2013 - 22:36

Agreed. Även om man tycker att det är schyst att bara slappa framför tv:n med en serie så får den inte vara hur som helst. Däremot så känns det helt klart vettigt att ge den några varv till eftersom det i vilket fall som helst är så sällsynt med tv-serier som fångar in tittaren direkt efter det första avsnittet.

 

Det gör vi. Jag ska försöka att kommentera lite allteftersom att du skriver ner dina åsikter.



#18 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 September 2013 - 09:44

Då har även jag sett de två första avsnitten och mina intryck påminner lite om Garm och Synon.

 

1 01+1 02: Det märks att man velat ha höga utslag på Geek-versionen av richterskalan, för oj vad man plankar gamla kult-klassiker. Faktum är att man blir påmind om så mycket serier man sett tidigare så när man slutligen drar fram Romeo & Julia i påsen blir det nästan jobbigt. Jag menar: när-är-vi-bortom-regnbågen-jobbigt. Men grundstoryn är ändå riktigt bra (bättre än på länge) och man får möta fler karaktärer som har potential till att bli riktigt intressanta. Favoritkaraktären de två första avsnitten var avgjort doktor Yawll. Det är något i den här serien som andas 90-tal (fast med klassigare cgi), och det känns faktiskt riktigt bra och är kanske en av styrkorna i serien. Man fastnar kanske inte direkt, men jag känner av något lovande, och förhoppningsvis kommer man sluta ösa på med kult-referenser nu när ramverket är etablerat. På en del sätt är det här vad jag önskar att tex Terra Nova och Falling skies kunnat vara.


Edited by XC, 17 September 2013 - 09:45.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#19 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 September 2013 - 22:32

Bra jobbat! Och kul att du tyckte om avsnitten så pass mycket, det är välbehövligt som motpol till oss andra. Och glädjande att du tyckte att det var så bra. Vi får väl se om man upplever samma sak som dig efter några avsnitt. Känner du vad det är som andas 90-tal med serien? Jag är lite nyfiken på vad du kan tycka att det kan vara.



#20 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 September 2013 - 08:41

Nån måste ju vara positiv också. :)

 

Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som andas 90-tal förutom att det är något som påminner om Babylon5 och Farscape i designen av världen och "de 8 raserna". Som om vi får ett formspråk vi inte sett på ett tag.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#21 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 19 September 2013 - 23:44

Jag ska ha det i åtanke framöver när jag ser kommande avsnitt.



#22 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 29 September 2013 - 19:04

Jag har sett alla avsnitten nu och är till min förvåning ganska nöjd! Det började lite hackigt med ett något intetsägande pilotavsnitt men stadigt tycker jag den växer. Huvudrollen och hans adoptiv-alien-dotter störde jag mig en del på i början men de gjordes allt mer sympatiska för varje avsnitt som gick tills att man faktiskt började gilla dem. 

 

Och visst känns det som ett hopplock av andra sci-fi-serier men det ser jag som nått positivt då jag tycker känna av en viss stil från några av de bättre serierna från främst 80 och 90-talet. Den här sortens sci-fi tv-serier trodde jag inte gjordes längre.


Winter is Coming


#23 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 September 2013 - 20:40

Me'håll! :thumbsup: Tack Rick. Kul att inte vara ensam.

 

Såg just det fjärde avsnittet och även om jag kanske inte direkt rågillar delar av mumbo-jumbo-plotten så var det helt klart intressant att få lära känna Irisa lite närmare, finns uppenbart något för henne och Nolan att jobba med. Scenen inne på bordellen - med stekpannan var lite udda skall erkännas.

 

Hittils så har jag gillat avsnitten och hur serien utvecklar sig, forfarande en härlig doft av förr men den börjar också finns sin egna lilla ton.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#24 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 November 2013 - 20:05

Jaha suck. Och som vanligt missar jag att säsongsavslutningen anländer i dubbla avsnitt. Kanoners.

 

Tack TV6 Play för att du finns. :)


Edited by XC, 23 November 2013 - 20:05.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#25 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 24 November 2013 - 10:24

Vilken tur, XC :)

 

Själv har jag lyckats ta mig igenom alla avsnitt utom det sista och måste säga att den här tv-serien inte lämnar några större avtryck hos mig. Kombinationen halvbra manus - halvbra regissör - halvbra skådespelare och låg budget ger ett dåligt resultat. I mina ögon låter en andra säsong långt borta, men det är jag det. :P Lär inte se den iaf.


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.