Jump to content

Photo

Filmkompassen - Filmfrågor


  • Please log in to reply
76 replies to this topic

#1 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 January 2007 - 22:37

Alla har vi väl filmer vi söker, filmer vi har sett för lääängesedan och inte minns namnet på?
Jag tänkte att det kunde vara trevligt med en tråd där man kunde fråga efter dem. :)
Edit: Enbart genre filmer sökes här (Sci-Fi, Fantasy och Skräck) / Georgia
--------------------------------------------------------------------------------------------------------




Jag tänkte börja med en film som jag såg halva av på TV3 för 15 år sedan. Jag är inte säker men jag tror den är från 80-talet.
Handlingen var att en pappa med sina 3 barn (blandade kön) som flyttade ut i nån träskmark vid en flod.
I området så fanns det en legend om ett livsfarligt träskmonster och de sades att det terroriserade folk trakten.
Strax efter att de flyttat dit så får en av grannarna ett inbrott. Jag tror att några höns eller så blev dödade och i dörrkarmen eller ett staket så fanns det en del av en brun päls.
De 3 ungarna blir jättenyfikna och bestämmer sig för att försöka hitta träskmonstret. Så de smyger iväg och paddlar iväg på en kanot. Samtidigt som de paddlar så spelas det en country-aktig låt där en gubbe sjunger "Three little children are walking to their doom" eller något liknande. Jag kan ha tagit fel på nåt ord eller så för det var så längesedan. T ex var det kanske "going" istället för "walking" eller kanske "poor" istället för "three". Men de andra är jag rätt 100 på, speciellt den sista delen. Jag hör hur låten går i mitt huvud men minns inte resten av texten men jag har för mig att det sjungs om deras resa, att de går via kanot och har pakning eller så.
Iallafall, dit såg jag. Sedan fick jag inte se mer för jag var hos min stränga Faster och skulle gå och lägga mig.
Att jag inte fick veta hur det gick sedan och hur den slutade har irriterat mig ända sedan dess och jag tänker på det lite då och då.
Jag hade varit så otroligt tacksam om någon visste vilken jag menade eller kunde hjälpa mig. :)


Edit: Heh, ni kommer inte tro det här men preci efter att ha skrivit det här så råkade jag snubbla över en film som jag tror kan vara den. Efter över 15s letande så kan jag ha hittat den. "Return to Boggy Creek" heter filmen jag hittade och den stämmer in på det mesta. Förutom att det är en mamma, inte en pappa. men 3 barn försvinner i ett träsk där det är ett Big Foot likande träskmonster. Filmen är en uppföljare på den falska dokumentären ""The Legend of Boggy Creek".
Jag tillochmed hittade några delar av låten som jag tycker mig känna igen "Danger lives there, many have died, that old creek has a secret to hide".
Känner nån till filmen och vet om jag har rätt? Jag har försökt hitta mer info om filmen eller om det är rätt låt men har inte kunnat hitta nåt.
Jag har också försökt hitta den att ladda ner men det gick inte heller.
IMDb

Edited by Georgia, 07 February 2008 - 19:46.
Ny rubrik

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 January 2007 - 08:41

Haha. Det där har hänt mig också. :lol: Fast jag skulle "göra en sista sökning innan jag postade inlägget". Fick skriva ett ranting-inlägg i Ten Forward istället. :P

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 28 January 2007 - 10:01

Bra ide med en filmsöker tråd :D

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#4 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 May 2007 - 04:13

Nu söker jag en annan film. Den här filmen såg jag för ca 15 år sedan, skulle jag tro.

Filmen jag söker handlar om en man som är i krig med en myrstack. Mannen är riktigt besatt i att döda myrorna som helatiden tar sig in i hans hus. Han försöker gång på gång att döda dem men de överlever helatiden och slår tillbaka.
T ex så minns jag att han försökte förgifta dem vid ett tillfälle men då åt en av myrorna giftet och kravlade hem mot stacken, när den dog så åt en annan myra av den döda myran, blev förgiftat och fortsatte mot stacken tills en tog sig dit och blev uppäten av Drottningen så att hon kunde lägga egg med larver som blev myror som var imuna mot giftet.

Mot slutet så hade mannen förlorat allt utom en ung man (hans son, kanske?) som alltid var vid hans sida. Och filmen slutade med att mannen gick till myrstacken för att bränna ner den men blev hindrad så istället bad han om ursäckt och försökte bilda fred med dem. De fick honom att ramla ner i stacken (Som var i ett stort hål i marken) och bet honom till döds.


Hade verkligen uppskattat om någon kunde hjälpa mig. :) Tack. :P

Edited by Crusader, 26 May 2007 - 04:15.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#5 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 26 May 2007 - 09:32

Vad är det där för grym film? :o

Jag vill också veta vad det är för film!
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#6 Thinice

Thinice

    Captain

  • Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 26 May 2007 - 18:03

Instämmer - bra idé med filmsökartråd! Känner dock tyvärr inte igen den filmen, men den verkar onekligen... speciell. ^_^

Söker efter en australiensk Sci-Fi/Post-Apocalypse film, kom ut någon gång i slutet av 80-talet tror jag. En man vaknar upp en dag och upptäcker att han är ensam kvar i världen, glider sedan sakta men säkert in i galenskap. Minns speciellt en scen där han vandrar omkring ensam i ett hus utklädd till Caesar inför några stora pappfigurer (av Hitler bland annat) och tillkännager att han är världens härskare. Hyfsat bisarr överlag.
Climbing to the Moon...

#7 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 May 2007 - 19:32

Jag laddar just nu ner Phase IV (1974) för att se om det var den. Vissa saker verkar stämma in på vad jag minns och jag tycker att jag känner igen t ex hur extremt intelligenta myrorna var, deras gigantiska stackar och deras förmåga att tillverka speglar och hur förvirrande slutet var.
Denna låter lite extremare än jag minns men det var riktigt längesedan jag såg den.
Ska se om det var den. :)

Edited by Crusader, 26 May 2007 - 19:37.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#8 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 27 May 2007 - 19:05

Instämmer - bra idé med filmsökartråd! Känner dock tyvärr inte igen den filmen, men den verkar onekligen... speciell. ^_^

Söker efter en australiensk Sci-Fi/Post-Apocalypse film, kom ut någon gång i slutet av 80-talet tror jag. En man vaknar upp en dag och upptäcker att han är ensam kvar i världen, glider sedan sakta men säkert in i galenskap. Minns speciellt en scen där han vandrar omkring ensam i ett hus utklädd till Caesar inför några stora pappfigurer (av Hitler bland annat) och tillkännager att han är världens härskare. Hyfsat bisarr överlag.


Känner igen den filmen, men kan tyvärr inte hjälpa dig. :(

#9 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 29 May 2007 - 22:57

Nu har jag kollat lite och myrkrigsfilmen jag sökte VAR Phase IV. :)
Ska kolla filmen sen. :P

Thinice: Ang. den australienska PA filmen så kan du kolla The Quiet Earth vilket var en jag hittade som hade en liknande story och den är Australiensk. :)

Annars så kan du kolla HÄR. Där visar de framsidan på en massa PA filmer. Kanske känner du igen någon?

Edited by Crusader, 29 May 2007 - 23:10.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#10 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 25 July 2007 - 15:47

Ska passa på och utnyttja denna tråd.

Vilken DVD-utgåva av Serenity är bäst? Jag har filmen i den svenska utgåvan men vill ha en bättre. Jag vill givetvis ha den oklippt, i rätt format och med bra ljud och bildkvalité. Men även extramaterialet är viktigt. Vilken utgåva bör jag i så fall köpa och var hittar jag den billigast?

Samma sak gäller även filmen Flash Gordon (1980) med Max von Sydow som Ming. Denna film har jag dock inte alls men det är samma kriterier som jag söker efter som på den ovanstående filmen.

Edited by Cartman, 25 July 2007 - 15:49.


#11 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 25 July 2007 - 19:24

http://www.dvdcompare.net :)

Sen rekommenderar jag play.com eller axelmusic.com beroende på vilken version (region) du vill ha.

Edited by Wylie Times, 25 July 2007 - 19:25.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#12 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 26 July 2007 - 13:54

Okej. Har bra utgåvor av båda filmerna. Nu ska jag bara se om jag kan hitta ett bra ställe att köpa dom på. Tar mig en titt på dina tips.

#13 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 07 August 2007 - 13:20

Vet någon om det finns några bra filmer/serier på Gilgamesheposet?

#14 hawks

hawks

    Cadet First Year

  • Members
  • 1 posts

Posted 28 September 2007 - 19:35

Hej, jag har en film som jag letat ihjäl mig på och som jag såg på 80-talet. (filmen borde vara från 1970-1985)


Filmen handlar om en person som tas tillfånga och förs till en liten rund byggnad mitt ute i öknen. Den största delen av byggnaden finns under mark och den sköts av människoliknande och till färgen svarta robotar. Personen stängs inne bland andra tillfångatagna, men har med sig sprängdeg. Vid explosionen "dör" flera robotar och en brand bryter ut i byggnaden. Personen flyr till fots, men en av de mindre skadade robotarna börjar långsamt vakna till liv (handen börjar röra sig..osv) och skadad (elektronik och sprakande sladdar) och med bränt huvud endast en arm börjar han jaga personen. På väg ner från en sanddyn griper en slags "orm" tag i benet på personen... och senare även roboten som med sina krafter bara kastar iväg den. Personen kommer till en stad och i sin jakt kastar roboten bord och annat hejvillt. Tyvärr kommer jag inte ihåg mer av handlingen. Mycket tacksam om någon kommer ihåg filmen och kan säga vad den heter... Tack!

#15 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 September 2007 - 19:43

Det första som slog mig var Mad Max (3) Beyond Thunderdome (1985). Men det var så länge sedan jag såg den så om det ingick svarta robotar i den vet jag faktiskt inte. :(

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#16 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 29 September 2007 - 17:54

Den enda film som jag för tillfället kan komma på som har svarta robotar i, är den franska animerade filmen "Gandahar".

#17 Corto Maltese

Corto Maltese

    Lieutenant Commander

  • Validating
  • 160 posts

Posted 20 January 2008 - 13:32

Jag undrar om någon kan hjälpa mig.

Jag och ett större kompisgäng håller på att spela in amatörfilm på fritiden. Vi har gjort det i ca: 4 år nu men hara bara gjort det för vårat eget intresse skull, men börjar nu fundera på om man kanske inte ska lägga ut filmerna på nätet. Vi är knappast ute efter att få betalt för att någon annan vill se filmen utan vill mer sprida dom så att andra kan få chansen att se dom.

Frågan nu är bara var man ska lägga ut dom. Finns det sidor som ägnar sig åt att erbjuda vanligt folk att gratis (eller billigt) få chansen att lägga upp filmer på en sida eller är det bara youtube och liknande som finns. Filmernas speltid rör sig mellan 1 tim till 1 tim och 15 min. Vilka sidor finns det att välja mellan, någon som har lite bra tips?

Edited by Corto Maltese, 20 January 2008 - 13:34.


#18 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 January 2008 - 18:14

DivX-siten Stage6 har (väl?) stöd för högre upplösningar och ger 'tittaren' chansen och ladda ned filmen och se den offline. :)

Har ingen erfarenhet av siten själv dock än annat som tittare...

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#19 dukeofnewyork

dukeofnewyork

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,140 posts
  • Gender:Male

Posted 20 January 2008 - 20:15

Det finns inga svarta robotoar i Mad Max 3. Däremot förekommer en mycket irriterande stam av barn.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---


#20 Corto Maltese

Corto Maltese

    Lieutenant Commander

  • Validating
  • 160 posts

Posted 27 January 2008 - 12:56

DivX-siten Stage6 har (väl?) stöd för högre upplösningar och ger 'tittaren' chansen och ladda ned filmen och se den offline. :)

Har ingen erfarenhet av siten själv dock än annat som tittare...


Tack. :)

Jag tar och kollar upp den siten.

#21 Chrille

Chrille

    Senior Captain

  • Members
  • 769 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 09 March 2008 - 00:10

Vill se en film jag såg när jag var liten och knappt kommer ihåg. Av det jag minns så handlade den om någon livsform som tar över mänskligheten sakta men säkert, och i slutet av filmen flyr huvudpersonerna i någon flygfarkost (plan eller helikopter minns ej vilket), och därefter säger en övertagen människa något i stil med att de kan fly men inte gömma sig. Mer än så minns jag inte... :P

Såg filmen någonstans i mitten av 90 talet, men behöver inte betyda att filmen är från den tiden.

Idéer någon? :ph34r:

#22 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 09 March 2008 - 00:37

Det är det vi har Filmkompassen till :)
Kommer flytta den här frågan dit.

Och så till din film du söker.
Kan det bara Puppet Masters du söker efter?
Har för mig att dom lyfter i en helikopter där på slutet.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#23 Chrille

Chrille

    Senior Captain

  • Members
  • 769 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 10 March 2008 - 01:26

Tack för omplaceringen! :)

Nej, det är inte Puppet Masters. När dem flög iväg var det nån form av gryning/skymning, minns att det var väldigt oranga färger. Man kan väl säga att filmen även slutar lite halvt olyckligt, huvudpersonerna klarar sig men hotet är kvar.

Edited by Chrille, 10 March 2008 - 01:27.


#24 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 March 2008 - 13:57

Invasion (1997) (TV)?

Minns sablar inte slutet men nu när jag läste om ditt tidigare inlägg så slog den filmen mig. (Historisk händelse iom att jag inte bara slog upp Beverly Hills i IMDB men även läste igenom Luke Perry's sida i jakt på en film där han spelar en karaktär kallad Beau).

Edited by XC, 10 March 2008 - 13:57.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#25 Chrille

Chrille

    Senior Captain

  • Members
  • 769 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 March 2008 - 00:25

Läst lite om den men tror inte det är den. Jag håller dock på att kolla upp den. Har svårt att hitta en story summary av den, bara inledande info vilket inte räcker för mitt kassa minne, då jag bara minns slutet i mycket dunkel dimma. :P

Jobbigt att alla ska göra helt identiska handlingar och stories med små skillnader hela tiden. Önskar folk kunde försöka vara mer originella av sig istället. :(

[edit: Det var inte Invasion.]

Edited by Chrille, 14 March 2008 - 18:49.