Jump to content

Photo

Filmfest 2016! SFN besöker Alfred Hitchcocks värld...


  • Please log in to reply
86 replies to this topic

#26 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 02 October 2016 - 21:47

@Crusader: Jupp. Man kan inte annat än att roas av hur lätt Hannay tar allting som Smith säger till honom i början. Visst, på den tiden var det kanske vanligare med agenter, spioner, och liknande men Hannay verkar köpa allt som sägs med hull och hår. Inte så smart kanske, men underhållande för oss som tittar om inte annat.

Jag håller även med dig om att det är lite lustigt att dom som står utanför Hannays hem, bara dödar Smith när dom tar sig in men inte Hannay. Utan att dom nöjer sig med att stå utanför och att sedan förfölja honom. Läser man mellan raderna så skulle man kunna leka med tanken att dom blev störda och avbröt, men det känns inte så troligt. Det känns mer som en miss när dom skrev manus, att dom slarvade lite helt enkelt. En annan sak är att dom verkligen inte såg att Hannay bytte kläder med mjölkbudet. Som den scenen är filmad så ser det ju ut som att männen utanför kan se rakt in i trappen och därmed se bytet. Men som sagt, det här var kanske inte så viktigt förr. Folk kanske inte tänkte på sådana detaljer som vi är vana vid att göra nu i dagens filmer.

Intressant fakta om att Robert Donat snuvade självaste Clark Gable på en Oscar när denna var nominerad till en sådan för sin roll i Gone With the Wind. Det måste ju ha ansets vara en skräll redan på den tiden. Coolt och nästan så att man blir nyfiken på att se filmen som gjorde att Robert Donat vann.

Och som vanligt så har du tagit med mycket intressant fakta att läsa kring filmerna som vi ser. Det är uppskattat från min sida då jag är rätt dålig på att leta upp och läsa sådan på egen hand.

Edited by Garm, 02 October 2016 - 21:48.


#27 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 October 2016 - 09:41

Något som gör filmer som "de 39 stegen" och "mannen som visste för mycket" extra intressanta är ju även att de är producerade före andra världskriget (och i förlängningen det kalla kriget).

 

Kollade upp "Adjö. Mr. Chips" och vet inte om den verkar ha den intressantaste av premisser. Dock så har det gjorts ett antal produktioner på boken, den senaste 2002 så något torde ligga i själva storyn.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#28 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 03 October 2016 - 16:19

Jupp. Nova Pilbeam gjorde ju även en propaganda film lite senare (den började att göras som en sådan för att sedan utvidgas till en mer kommersiell spelfilm) och som Churchill försökte att stoppa. Filmer från den här tiden, från strax innan krigen till strax efter, är otroligt fascinerande att se för det är lite som att stiga in i en tidskapsel.



#29 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 October 2016 - 17:39

Jupp, det finns ju ett antal genrer som ofta präglas av sin samtids rädslor.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#30 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 04 October 2016 - 15:30

Ja, jag tänker på Disney propagandakortfilmerna från den tiden (t ex. den grymma "Education for Death" och den komiska "Der Fuehrer's Face") som också präglas av krigstiden (precis som de flesta andra tecknade figurers kortfilmer). Kalle, Långben, Musse och tillochmed Pluto fick rycka ut före och under krigstiden.

De flesta filmserier fick också toner av kriget. T ex Mr. Wong, Sherlock Holmes mm. hade alla filmer som handlade om spionintriger mot tyskarna med en hel del propaganda.


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#31 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 05 October 2016 - 10:59

Jupp, uttrycket "en svensk tiger" uppkom ju lite av samma anledning.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#32 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 October 2016 - 01:51

Young and Innocent (1937)

Den unga Robert Tisdall hittar en död kropp på stranden och springer efter hjälp. Ett par ögonvittnen ser det hela och missförstår vilket slutar med att Robert tas in av polisen misstänkt för mord där han grillas av Scotland Yard Inspktören Kent och där träffar han Polischefens unga dotter Erica Burgoyne. Innan han vet ordet av så har polisen avslutat utredningen och rättegången väntar honom med den inkompetenta advokaten Henry Briggs som hans ända försvar. Medveten om att han står inför ett dödstraff så tar han chansen att fly när han får den. Nu måste han bevisa att han är oskyldig och för att göra det så måste han hitta uteliggaren Old Will.

Klassisk Hitchcock romantisk deckar-komedi med bla. 18 åriga Nova Pilbeam i huvudrollen. Hon imponerande både publiken och Hitchcock 3 år tidigare i "The Man Who Knew Too Much" (1934) och Hitchcock har en vana att återanvända skådespelare som han gillar. En annan återvändande skådespelare är John Longden som spelade en av huvudrollerna i Hitchcock's första ljudfilm "Blackmail" (1929). Det här blir dock sista gången vi återser dem i en Hitchcock film. Medans David O. Selznick (Mannen som producerade, och fick Oscar för, "Gone With the Wind" (1939) och var Hitchcock's första producent i Amerika) ville att Nova Pilbeam skulle spela huvudrollen i Hitchcock's första Amerikanska film "Rebecca" (1940) då han trodde att hon kunde bli en stor internationell stjärna så stälde sig hennes manager mot det då kontraktet var på 5 år. Hitchcock, som inte trodde på filmen då han inte fick göra den som han ville, valde att inte vänta på förhandlingar utan hade flera hundra auditions tills han hittade rätt. Nova Pilbeam stannade i England och la sedan av efter 1948. John Longden gjorde karriär i Australien ett tag och kanske ville han sedan stanna i England? Och eftersom Hitchcock flyttade sin filmverksamhet till Hollywood så behövde han väl färre Engelska skådespelare. Men som medverkare i 5 Hitchcock filmer så är John Longden en av de skådespelare som var med i flest Hitchcock filmer så han måste ha varit omtyckt av mästaren. Och vem vet, om saker hade gått annorlunda så kanske det hade varit han som spionerade på grannarna och visste förmycket istället för James Stewart. ;)
En annan huvudroll spelades av Derrick De Marney som blev känd för att producera sina egna filmer tillsammans med broren Terence De Marney och de startade ett filmbolag som producerade krigsdokumentärer.

Så John Longden var med i 5 Hitchcock filmer. Men var han den som var med i flest? Nej, det måste väl vara James Stewart för han var väl med i typ 15 filmer eller så? :P Faktiskt var James Stewart "bara" med i 4 Hitchcock filmer. I flest filmer var Clare Greet med 7 filmer. Clare Greet trodde på Hitchcock och finansierade hans första filmprojekt något som Hitchcock aldrig glömde och därför gav han henne en mindre roll i så många filmer han kunde tills hennes död 1939. Efter det kommer Leo G. Carroll (ett välkänt ansikte bäst känd för sin roll som chefen i "The Man from U.N.C.L.E." TV-serien) med 7 filmer under Hitchcock's Hollywood år (så det återkommer vi till senare). Efter det kommer John Longden med sina 5. Sedan kommer James Stewart och Cary Grant (som jag precis upptäkt att vi hoppar över hans första film). Där är flera andra som har varit med i 4 av hans filmer.

Mer en situations komedi än thriller skulle jag säga. :P Full med knasiga karaktärer och händelser precis som Hitchcock gillar det. Det tillochmed känns som att han försöker undvika att göra filmen nerv kittlande eller spännande.

Mördarens identitet var ju knappast en överaskning precis. Det hela beror på att Hitchcock bytte mördare från boken då han ville fokusera på Robert och Erica. Han tyckte att deckare-delarna och de andra karaktärerna var i vägen och tog bort det mästa. Boken "A Shilling for Candles" som filmen bygger på var en klassisk whodunnit deckare i Josephine Tey's bokserie om Inspector Alan Grant (en karaktär som Hitchcock klippte bort och ersatte med den mindre kompetenta Kent). Lite som att klippa bort Poirot från en Agatha Christie film. Komiskt nog så blev The Franchise Affair hennes mäst kända bok (som blev filmatiserad 1951 och för TV 1962 samt miniserie 1988) och utsågs till en av de 100 bästa Brittiska deckarna någonsin 1990. Varför är det komiskt? Jo, för hennes hjälte Alan Grant har bara en liten roll i den berättelsen. :P

När mördaren avslöjas så använde Hitchcock en väldigt avancerad kamera uppsättning på kran för att i en enda filmning visa 2 rum och sedan zooma in på mördarens ögon.

Orkestern i slutet med en massa vita män som har färgat ansiktet brunt utom rundt munnen för att det ska se ut som stora läppar... :o

En underhållande och trevlig film mer än spännande. Precis som de andra tidiga Hitchcock filmerna vi har sett så har han inte riktigt kommit in på spåret med spännande slut än. Upplösningen är väldigt anti-klimax och blir nästan lite tråkig tillochmed. Istället så verkar det som att han försöker avsluta det mer humoristiskt men misslyckas. Men jag tror att meningen med att mördaren fick en överdos och Erica envisades med att hjälpa honom var för att hon skulle lösa det hela med sin medmänsklighet precis som hur hon träffade Robert för att hon ville hjälpa honom. Att hennes godhet och vilja att hjälpa tillslut skulle bära frukt. Tyvärr så får det inte rätt effekt. Men det är underbart att se det där leendet och de oskyldiga ögonen i slutet när hon ser att hennes pappa gillar Robert.

Betyg: 7 unga och oskyldiga flickor av 10 (Bra)

Som sagt, jag upptäkte att vi skippar Cary Grant's första Hitchcock film Suspicion (1941). Är det något ni är intresserad i att se? De andra 3 är med på listan.
i hoppar även över 2 av de 3 med Ingrid Bergman (Spellbound (1945) och Under Capricorn (1949)) och en av de 3 med Grace Kelly (Dial M for Murder (1954) som anses ha varit den bästa 3D filmen genom tiderna).
Då det är 3 riktigt stora skådespelare (och en av dem dessutom Svensk) så tänkte jag höra vad ni tycker?



standard charmören i huvudrollen (ingen fast bostad, försörjer sig antagligen på att hålla damer sällskap).

Jag tror ordet du söker är "författare". ;) För det var iallafall vad filmen hintade om att han var. :P

Det här är en charmig film som kanske aldrig når upp till epitetet läskig, men väl påminner lite om gammal klassisk svensk film, som skänker ett förnöjsamt sällskap tiden ut utan att den för den skullen känns för gammal. Mycket för att miljöerna i sig snarare är en intressant kuriositet snarare än störande detaljer.

Nu när du säger det. Jag visste inte hur jag skulle förklara filmen men som en "gammal klassisk svensk film" är en bra beskrivning. :)

Jag struntade i kontinuiteten och gick direkt på den här filmen då jag fick en liten crush på vackra och begåvade Nova Pilbeam efter att ha sett henne i den förra Hitchcock-filmen som vi såg. Och jag är inte mindre förtjust i Nova efter att ha sett den här filmen, snarare tvärtom.

Visst var hon. :) Verkligen synd att hon inte kom längre. 29 år är aldeles för tidigt för en med sådan talang att sluta. Och gammal blev hon då hon gick bort förra sommaren, 95 år gammal.

En klassisk och småmysig "whodunnit" där man får följa en mordutredning av en tillsynes oskyldig man och dennes jakt på den riktiga mördaren.

Håller inte riktigt med där. Det mästa av "whodunnit" hade de klippt bort ur manuset. :P Och det var inte mycket till utredning att se (5 minuter?). ;)

Till sin hjälp så får han dottern till den ledande polis som håller i utredningen.

Polischefen, inte utredaren. Ursäckta om jag är odräglig som rättar er. :P

Mannen som angklagas för mord, Robert Tisdall spelas av en helt briljant Derrick De Marney. Han ger verkligen liv åt sin karaktär och man tar till sig den väldigt enkelt. Jag gillar sättet som karaktären pratar, den typiska brittiska betoning som han har. Han är en hyvens kille och man vill se honom friad från anklagelserna.

Jag kan bara hålla med. Väldigt bra spelat. :)


Dessutom så upplever jag klippningen som lite halvtråkig, med en del scener som har trimmats och ger känslan av att man får gissa sig till vad som har hänt i handlingen mellan raderna, utanför bild.

Jag håller med. Och det är inte ovanligt när det gäller Hitchcock. Han var känd för att strunta i delar av handlingen han inte fann interessant.

Dåtidens specialeffekter är både bra samt småkul att se på. Tekniken har verkligen gått framåt men det är inte alltid som det har blivit bättre.

Scenen i gruvan var bra gjord.

Jag gillar även humorn i filmen.

Ja, det är en annan sak Hitchcock ofta lyckas med. Hans första rena komedi Mr. & Mrs. Smith (1941) blev mycket väl motagen. Jag ångrar lite att jag inte tog med den på listan. Men det är lätt att bara tänka "Thriller" när det gäller Hitchcock.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#33 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 October 2016 - 17:15

Det här är en charmig film som kanske aldrig når upp till epitetet läskig, men väl påminner lite om gammal klassisk svensk film, som skänker ett förnöjsamt sällskap tiden ut utan att den för den skullen känns för gammal. Mycket för att miljöerna i sig snarare är en intressant kuriositet snarare än störande detaljer.

Nu när du säger det. Jag visste inte hur jag skulle förklara filmen men som en "gammal klassisk svensk film" är en bra beskrivning. :)« – [Källa]

Jag menade också jämförelsen i positiva ordalag (men det verkar ha framgått).

 

Jag gillar även humorn i filmen.


»Ja, det är en annan sak Hitchcock ofta lyckas med. Hans första rena komedi Mr. & Mrs. Smith (1941) blev mycket väl motagen. Jag ångrar lite att jag inte tog med den på listan. Men det är lätt att bara tänka "Thriller" när det gäller Hitchcock. « – [Källa]

»Som sagt, jag upptäkte att vi skippar Cary Grant's första Hitchcock film Suspicion (1941). Är det något ni är intresserad i att se? De andra 3 är med på listan.
i hoppar även över 2 av de 3 med Ingrid Bergman (Spellbound (1945) och Under Capricorn (1949)) och en av de 3 med Grace Kelly (Dial M for Murder (1954) som anses ha varit den bästa 3D filmen genom tiderna).
Då det är 3 riktigt stora skådespelare (och en av dem dessutom Svensk) så tänkte jag höra vad ni tycker?« – [Källa]

 
Det var du som valde filmer. :) Iaf Ingrid Bergman känns rätt självklart att ta med, hon är ju om möjligt nästan lika stor som Garbo... Suspicion verkar ha en intressant plott. Jag är också öppen för komedin...
 
Garm?


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#34 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 09 October 2016 - 21:33

På tal om Nova Pilbeam som finns det likheter med henne och Garbo. Båda gjorde ju sorti relativt tidigt i karriären, långt innan bäst före datumet i alla fall och både tog ett steg bort från rampljuset. Jag läste i en dödsruna för Nova Pilbeam att hon sällan gjorde några intervjuer efter att hon slutade att skådespela och om någon kom fram till henne och frågade om hon var den kända skådespelerskan Nova Pilbeam så kunde hon bestämt förneka att det var hon. Just så var kanske inte Garbo, men likheterna mellan dessa skådespelerskor och människor finns ju helt uppenbart. Och i inget av fallen så är det väl känt varför dom lade av så tidigt? Kanske att Garbo uttalade sig om det, har ingen direkt koll på det, men Nova verkade bara bestämma sig en dag för att sluta och sedan leva ett vanligt liv och så var det med den saken. Det finns väldigt lite skrivet om henne på nätet och så tillvida att det inte finns en rejält uttömmande biografi så får vi nog aldrig veta vad det var som gjorde att hon drog sig tillbaka och konsekvent tackade nej till att prata om sin karriär och till och med gå så långt att hon förnekade att hon en gång i tiden var en känd skådespelerska.

 

d^-^b

 

Ingrid Bergman är en annan vars filmografi som man skulle vilja gräva ner sig djupare i, i framtiden. Dels för att utforska filmerna, skådespelerskan Bergman och  lokalpatriot som man är så  är ju givetvis kopplingen till Sverige också av intresse. Men det är också intressant för att själv kanske kunna få ett svar på frågan som är på mångas läppar, både då som nu, vem var egentligen den bättre skådespelerskan av Garbo och Bergman? Så ja, jag tycker att vi ska se dom filmerna som Bergman medverkar i av Hitchcock. Jag är även öppen för att se dom andra som Cruz nämner. Vi kommer ju att hålla på så länge ändå med att se dessa filmer så vad gör det om man har som ambition att se några fler än dom som först kom på tal.

 

d^-^b

 

Trevligt att du gillade Young and Innocent Cruz. :)


Edited by Garm, 09 October 2016 - 22:05.


#35 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 October 2016 - 09:41

Jag är inte helt främmande för att utforska Ingrid Bergman längre fram, Greta Garbo-dejterna hittills har ju varit över förväntan.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#36 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 10 October 2016 - 16:51

Så bra. Då tycker jag att vi lägger det på minnet att vi framöver lika gärna även kan utforska den andra skinande stjärnan på vår himmel över svenska skådespelerskor att vara stolta över. Som du säger så har filmtittandet på Garbos karriär hittils varit över förväntan. Ingrid Bergman var väl dessutom lite bredare i sitt val av roller samt att hennes karriär sträcker sig över en annan och längre era, vilket ju gör henne till en minst sagt intressant skådespelerska att utforska.


Edited by Garm, 10 October 2016 - 16:52.


#37 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 10 October 2016 - 18:18

Det här är en charmig film som kanske aldrig når upp till epitetet läskig, men väl påminner lite om gammal klassisk svensk film, som skänker ett förnöjsamt sällskap tiden ut utan att den för den skullen känns för gammal. Mycket för att miljöerna i sig snarare är en intressant kuriositet snarare än störande detaljer.


Nu när du säger det. Jag visste inte hur jag skulle förklara filmen men som en "gammal klassisk svensk film" är en bra beskrivning. :)« – [Källa]

Jag menade också jämförelsen i positiva ordalag (men det verkar ha framgått).

Ja, det gjorde det. :)

 

Jag gillar även humorn i filmen.



»Ja, det är en annan sak Hitchcock ofta lyckas med. Hans första rena komedi Mr. & Mrs. Smith (1941) blev mycket väl motagen. Jag ångrar lite att jag inte tog med den på listan. Men det är lätt att bara tänka "Thriller" när det gäller Hitchcock. « – [Källa]

»Som sagt, jag upptäkte att vi skippar Cary Grant's första Hitchcock film Suspicion (1941). Är det något ni är intresserad i att se? De andra 3 är med på listan.
i hoppar även över 2 av de 3 med Ingrid Bergman (Spellbound (1945) och Under Capricorn (1949)) och en av de 3 med Grace Kelly (Dial M for Murder (1954) som anses ha varit den bästa 3D filmen genom tiderna).
Då det är 3 riktigt stora skådespelare (och en av dem dessutom Svensk) så tänkte jag höra vad ni tycker?« – [Källa]

 
Det var du som valde filmer. :)

Jo, jag vet. :P Jag gick lite väl hastigt igenom dem och försökte att få ner det till så få filmer som möjligt så att listan inte skulle bli för lång för er.


På tal om Nova Pilbeam som finns det likheter med henne och Garbo. Båda gjorde ju sorti relativt tidigt i karriären, långt innan bäst före datumet i alla fall och både tog ett steg bort från rampljuset. Jag läste i en dödsruna för Nova Pilbeam att hon sällan gjorde några intervjuer efter att hon slutade att skådespela och om någon kom fram till henne och frågade om hon var den kända skådespelerskan Nova Pilbeam så kunde hon bestämt förneka att det var hon. Just så var kanske inte Garbo, men likheterna mellan dessa skådespelerskor och människor finns ju helt uppenbart. Och i inget av fallen så är det väl känt varför dom lade av så tidigt? Kanske att Garbo uttalade sig om det, har ingen direkt koll på det, men Nova verkade bara bestämma sig en dag för att sluta och sedan leva ett vanligt liv och så var det med den saken. Det finns väldigt lite skrivet om henne på nätet och så tillvida att det inte finns en rejält uttömmande biografi så får vi nog aldrig veta vad det var som gjorde att hon drog sig tillbaka och konsekvent tackade nej till att prata om sin karriär och till och med gå så långt att hon förnekade att hon en gång i tiden var en känd skådespelerska.
 
d^-^b

Ja, man kan verkligen undra. Vanligt för den tiden verkar vara att de gifter sig och att de blir hemmafruar och det verkar vara iallafall en del av det här men inte hela. Hennes första make Pen Tennyson (han var Hitchcock's regisörassistent och de träffades under inspelningen av "The Man Who Knew Too Much") dog i en mystisk flygolycka 1941 (de var bara gifta i 2 år) och även då hon fortsatte göra filmer tills 1948 så sägs det att hon tappade ambitionerna efter hans död. Och när man ser hennes roller efter det så ser man mycket riktigt att hon går från att ha haft huvudrollen till att ha mindre roller. Faktum är att hon inte verkar ha haft en riktig huvudroll igen efter hans död. Hon verkar inte ha gillat filmindustrin så mycket och föredrog teater vilket hon inte fick göra under 30-talet pga att hennes filmkontrakt förbjöd det. Det hjälpte väl inte precis när hennes bror, Anthony Stopher Pilbeam, också dog i en flygolycka 1944. Hon gifte sig igen 1950 med Alexander Whyte och fick en dotter så kanske hon helt enkelt valde livet som hemmafru? Hitchcock sa om hennes tidiga karriär “Even at that time, she had the intelligence of a fully grown woman. She had plenty of confidence and ideas of her own.”. De blev visst väldigt nära vänner och hon kallade honom "Hitch" vilket visst var hans vanliga smeknamn. Hon verkar också ha påstått att det var Hitchcock som ville ha henne i "Rebecca" (1940). Hon var även tänkt att spela huvudrollen i "False Witness" innan Hitchcock la ner filmen och istället gjorde "The Lady Vanishes" (1938) där det sägs att hon nästan fick rollen.
Som du sa så ville hon helst undvika att prata om det efter att hon slutade men hon gjorde en intervju 1990.
Jag vet inte om du läste den här dödsurnan men den var interessant. Likadant den här korta biografin.

 
 

Ingrid Bergman är en annan vars filmografi som man skulle vilja gräva ner sig djupare i, i framtiden. Dels för att utforska filmerna, skådespelerskan Bergman och  lokalpatriot som man är så  är ju givetvis kopplingen till Sverige också av intresse. Men det är också intressant för att själv kanske kunna få ett svar på frågan som är på mångas läppar, både då som nu, vem var egentligen den bättre skådespelerskan av Garbo och Bergman? Så ja, jag tycker att vi ska se dom filmerna som Bergman medverkar i av Hitchcock.


Ingrid Bergman låter som något att ta upp efter Garbo, ja. :)

 

Jag är även öppen för att se dom andra som Cruz nämner. Vi kommer ju att hålla på så länge ändå med att se dessa filmer så vad gör det om man har som ambition att se några fler än dom som först kom på tal.
 
d^-^b

Vad kul! :)
 
 

Trevligt att du gillade Young and Innocent Cruz. :)


Ja, även om den inte alls var som jag hade förväntat mig.

Jag är inte helt främmande för att utforska Ingrid Bergman längre fram, Greta Garbo-dejterna hittills har ju varit över förväntan.

Kan bara hålla med. :)

Så bra. Då tycker jag att vi lägger det på minnet att vi framöver lika gärna även kan utforska den andra skinande stjärnan på vår himmel över svenska skådespelerskor att vara stolta över. Som du säger så har filmtittandet på Garbos karriär hittils varit över förväntan. Ingrid Bergman var väl dessutom lite bredare i sitt val av roller samt att hennes karriär sträcker sig över en annan och längre era, vilket ju gör henne till en minst sagt intressant skådespelerska att utforska.

Jag håller med. :)

Edited by Crusader, 10 October 2016 - 18:17.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#38 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 October 2016 - 21:28

Tack för info och länkar kring Nova Pilbeam. Av dom så verkar det ju som att hon tappade sugen för skådespelet efter att tragiskt ha förlorat sina första man. Det var säkert en bidragande orsak i alla fall. Även att hon föelorade sin bror och senare sin nya man. Sedan så kanske det var som du säger, att hon egentligen föredrog teatern framför filmen.

På tal om dom filmerna som har tillkommit nu, ser vi allt i kronologisk ordning och har XC i sådant fall ändrat om i schemat? Jag behöver ha ett sådant, annars så är jah helt bortkommen. Eller ja,.mer än vanligt i alla fall. ;)

#39 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 October 2016 - 00:07

Det är vad jag hade föredragit. Jag kan ta mig an det eftersom det är lite mitt fel att saker blev så här. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#40 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 October 2016 - 12:10

Jag uppdaterar gärna.

Det handlar om alla 4 va?
 
Hur skall vi göra med att klämma in de två filmerna kom ju ut 1941, skulle kunna bli 2 extra filmer isf mellan två ordinarie. Eller skall vi flytta Suspicion till filmen efter (den hade premiär 1942 i Sverige).

  • v42 | Hitchcock-vecka i SFN's FilmFest! | The Lady Vanishes --1938
  • v45Må | Hitchcock-vecka i SFN's FilmFest! | Rebecca --1940
  • v45On | Hitchcock-vecka i SFN's FilmFest! | Mr. & Mrs. Smith --1941
  • v45Fr | Hitchcock-vecka i SFN's FilmFest! | Suspicion --1941 (Eller v48To?)
  • v48 | Hitchcock-vecka i SFN's FilmFest! | Saboteur --1942
  • v51Må | Hitchcock-vecka i SFN's FilmFest! | Shadow of a Doubt --1943
  • v51To | Hitchcock-vecka i SFN's FilmFest! | Spellbound --1945?
  • v02 | Hitchcock-vecka i SFN's FilmFest! | Notorious --1946
  • v05Må | Hitchcock-vecka i SFN's FilmFest! | Rope --1948
  • v05To | Hitchcock-vecka i SFN's FilmFest! | Under Capricorn --1949
  • v08 | Hitchcock-vecka i SFN's FilmFest! | Strangers on a Train --1951

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#41 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 13 October 2016 - 14:24

Hellre 2 filmer i veckan än 3. Så jag röstar för att flytta på "Suspicion" till torsdag vecka 48. Jag tror det blir för mycket annars för egen del, med andra åtaganden som man har osv.

#42 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 October 2016 - 14:46

Jag håller med Garm. 3 i veckan blir förmycket. Sedan jag börjat att titta på Twitch streamningar så har det blivit svårare att få tid till film. Sätt Suspicion på Måndag och flytta Saboteur till Tisdag på v48. Om det känns för häktigt med 2 i veckan så kan jag ta på mig att göra om hela listan.

Ska vi ha med Dial M for Murder (1954) och Torn Curtain (1966) också eller avvakta med dem?

Edited by Crusader, 13 October 2016 - 14:50.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#43 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 13 October 2016 - 16:42

Är det ytterligare nya förslag eller något som du har nämnt tidigare? :)



#44 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 October 2016 - 17:10

Torn Curtain (1966) nämde jag tidigare då det visade sig att jag hade filmen på DVD. Dial M for Murder (1954) nämde jag tillsammans med de med Ingrid Bergman som den film med Grace Kelly som saknades. :)


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#45 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 October 2016 - 17:28

Jag tyckte jag med den känds som mastigt med 3 filmer på en och samma vecka (även om man har 3 veckor på sig att se ikapp).

Jag gillade Cruz alternativ, och eftersom det bara är en ordinarie film man flyttar till senare i veckan är det en relativt liten editering av kalendern man måste göra.

Här är ett utkast till en ny planering, btw jag skriver "torsdag" mest för att det bli lite mitt i veckan. Hinner man redan på tisdagen är det givetvis OK.

  • v42 | Hitchcock-vecka i SFN's FilmFest! | The Lady Vanishes --1938
  • v45Må | Hitchcock-vecka i SFN's FilmFest! | Rebecca --1940
  • v45To | Hitchcock-vecka i SFN's FilmFest! | Mr. & Mrs. Smith --1941
  • v48Må | Hitchcock-vecka i SFN's FilmFest! | Suspicion --1941
  • v48To | Hitchcock-vecka i SFN's FilmFest! | Saboteur --1942
  • v51Må | Hitchcock-vecka i SFN's FilmFest! | Shadow of a Doubt --1943
  • v51To | Hitchcock-vecka i SFN's FilmFest! | Spellbound --1945?
  • v02 | Hitchcock-vecka i SFN's FilmFest! | Notorious --1946
  • v05Må | Hitchcock-vecka i SFN's FilmFest! | Rope --1948
  • v05To | Hitchcock-vecka i SFN's FilmFest! | Under Capricorn --1949
  • v08 | Hitchcock-vecka i SFN's FilmFest! | Strangers on a Train --1951

Jag är inte främmande för varken Dial M for Murder eller Torn Curtain... Garm?


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#46 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 October 2016 - 02:30

Ja, släng dit dom andra filmerna som Cruz nämnde så får vi se vad det blir av allt.

Jo, 2 filmer en vecka går kanske an. Med tanke på hur länge som vi lär få hålla på så kan man ju ta en film i veckan med och förlänga dom serier som behövs, inte mig emot. Men 3 filmer är som sagt i mesta laget då man ska ha tid att se och skriva om dom också, inte bara mata filmer på löpande band. :lol:

Man får komma ihåg det som du skrev, att man ju egentligen har 3 veckor på sig att se filmerna i dom olika serierna.

#47 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 October 2016 - 14:46

Precis. Jag har postat en uppdaterad totallista i Tarzan-tråden nu (inklusive de två sista tilläggen), om någon vill kolla över den innan jag postar om dellistorna.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#48 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 October 2016 - 01:08

The Lady Vanishes (1938)

Jag väntar fortfarande på en film av Hitchcock som är rejält spännande. Speciellt när vi ser dom som ska klassas som spänning.

I den här filmen finns det förvisso spänning men det är som vi har varit med om i tidigare filmer, på en mer mysig nivå.

Här tar det dessutom 30 minuter in i filmen innan det ens händer något av värde när det gäller handling och karaktärer. Det är bara ett par scener av dessa 30 minuter som vi behöver se då dom har en mening kring det som händer senare, resten skulle man lika gärna ha kunnat lämna kvar på klippbordet.

Väl ombord på tåget så blir det lite bättre, men samtidigt ganska så tamt och bitvis även rätt tramsigt. Tramset står ofta Iris och Gilbert för när dom försöker att lära känna varandra och samtidigt försöker att lösa mysteriet med den försvunna Miss Froy. Vi såg ju t.ex. prov på exakt samma företeelse i filmen "Young and Innocent" men där var det mer trovärdigt och charmigt. Här blir det bara irriterande efter ett tag. Jag måste dock påpeka att Lockwood och Redgrave är bra i sina roller, det är mer karaktärerna (speciellt tillsammans) som är jobbiga.

Sedan så gillar jag inte att man väntar in i det sista med att avslöja varför man ville undanröja Miss Froy. Speciellt med tanke på hur extremt förutsägbart det avslöjandet var. Jösses säger jag bara. Bortsett från det så gillade jag Miss Froy och skådespelerskan, May Whitty var riktigt bra.

Sedan så har vi en massa biroller som mest känns som att dom är utfyllnad. Skurkarna är tyvärr även dom tämligen bleka.

Så mja, jag är besvinen på handligen, karaktärerna, regin och merparten av skådespelarnas insatser.

Jag gillar dock fotot som är riktigt bra. Man lyckas även bra med att få det att kännas som att man befinner sig ombord på ett tåg under merparten av filmen. Och filmer som utspelar sig på tåg gillar jag om det görs bra. Jag är nog lite skadad sedan jag tog del av "Mordet på Orientexpressen" för första gången.

Tydligen så gav sig Hitchcock iväg över till USA efter den här filmen, jag ser fram emot att få utforska om det höjer kvalitén på hans filmer lite. Jag hoppas ärligt talat det, för även om ingen av dom filmerna som vi hitintills har sett är betraktas som genomdåliga, så kan man ju inte säga att dom är speciellt bra heller. Ett par av dom undantaget.

#49 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 October 2016 - 18:22

En Dam Försvinner / Lady Vanishes, the (1938) [US]
¡Oi! Spoilers kan förekomma rakt föröver!
Det är en koncept som plankats många gånger och kan spåras till deckaren "The Wheel Spins" av den brittiske författaren Ethel Lina White, men även en legend om en engelsk dam i 1880-talets Frankrike som dog och ingen vågade berätta för dennes dotter att hon var död. Ett koncept som plankats många gånger, t.ex. i Jodie Fosters "Flightplan".

Det är en historia om två människor på ett tåg där den ene försvinner spårlöst och resten av tågets passagerare försöker övertala den andre att den första aldrig var där. Tågets begränsade utrymme ger filmen en naturligt, lätt klaustrofobisk känsla och Iris huvudskada ger oss möjligheten att fundera på om det som hänt verkligen är verkligt.

Av någon anledning blir jag nästan lite besviken på upplösningen, inte att damen överlever (det kvittar lika) utan för att jag nog velat ha en mer inspirerad förklaring till varför Froy var jagad som hon var. Här klämmer man fram ordet "spion" mest för att komma vidare med övriga delar av intrigen.

Till skillnad från den senare filmen Flightplan är konceptet mer godtagbart här och det hela är ett mysigt litet mysterium som berättas väl i trevliga miljöer. Här och där läcker givetvis special effekterna igenom, modellarbetet i början av filmen är snyggt (men ack så uppenbart modeller) och ibland ser man att det handlar om bakprojekteringsscener (fick nyss lära mig att samlingsnamnet är Chroma key och att "Bluescreen"-metoden uppfanns tydligen på 30-talet).


I en sådan här film blir det karaktärerna som blir lite av måste-faktorn i berättelsen, storyn är visserligen bra på egen hand men det blir nästan ett krav att vi gillar Miss Froy och Iris. Och köper att de skulle bli vänner relativt fort där efter intermezzot med blomlådan. Och här har man faktiskt lyckats väl, Froy är en trevlig liten tant man gärna tar en kopp te med och Iris, även om hon är lite av en klassisk jungfru i nöd, har lite tåga och hennes vredesutbrott tippar aldrig riktigt över till "hysteri" (även om männen anno 1938 säkert avskrev henne som det).

Givetvis måste en film av den här kalibern innehålla en kärlekshistoria, och den fungerar väl hyffsat och bidrar till en viss dynamik mellan Iris och Gilbert. Men kanske börjar "kärlek böjar alltid med bråk"-spåret kännas lite nött och slitet?

Filmen har inte någon direkt bakgrunds-/filmmusik, mycket för att Hitch själv ville ge melodin själv en poäng. (Jag kopplade inte riktigt -- men borde gjort det -- att karln som sjöng serenad givetvis överlämnade ett meddelande till Froy).

Hitintills när vi sett Hitchcock-filmerna så har de varit charmiga, mysiga och väl berättade men det är väl kanske svårt att förstå epitetet "skräckmästaren". Men hur som haver så bjuder den här upp till lite spänning, på ett småmysigt söndagsmatiné-sätt. Och det är absolut inget fel i det, utan jag skulle vilja säga att jag nog gillar den här bäst av H-filmerna hittills.

 

 

--
Edit: Visst ja: boken finns på Gutenberg Australia om man vill stifta bekantskap med förlagan.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#50 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 23 October 2016 - 02:00

The Lady Vanishes (1938)

Efter att ett snöras blockerar järnvägen i det lilla Européska landet Bandrika så tvingas passagerarna att övernatta på det lilla hotellet "Gasthof Petrus". Iris Henderson är på en sista lyxig resa med sina vänninor innan hon ska gifta sig. Den odrägliga musikern Gilbert Redman spelar för fullt vilket får honom att hamna i konflikt med Iris. De cricket-älskande Engelska gentlemännen Charters och Caldicott är ivriga att komma hem då de är oroliga över hur cricketen går i England men tvingas sova i pigan's rum. Mr. Todhunter som är på semester med sin "fru". Och den pratglada äldre guvinörskan Miss Froy som älskar sång. Nästa dag så ger sig tåget av men under resan så försvinner en kvinna spårlöst och ingen verkar minnas att hon ens har varit på tåget.

Klassisk Hitchcock Thriller-Komedi med bla. Margaret LockwoodMichael Redgrave och Paul Lukas. Margaret Lockwood var en skådespelerska som Hitchcock verkligen gillade och hade det inte varit för hans flytt till Hollywood så hade hon säkerligen varit med i fler av hans filmer. Hon imponerande alla och hade ett flertal stora roller. Först blev hon populär som hjältinna och sedan på 40-talet som skurk något hon sedan ofta fick roll som. Men i slutet av 40-talet så vågrade hon en roll i en film med resultatet att hon blev avstängd i 18 månader under vilken tid hon blev populär innom teater. När hon återvände så blev det inte bra igen. En thriller komedi skrevs åt henne, Highly Dangerous (1950), men när den inte blev bra så bytte hon filmbolag och fick ett par dåliga filmer. På den här tiden så var det allt som krävdes för att döda en lovande karriär. På 50-talet gick hon mer över till teater och TV något hon höll på men in på början av 80-talet. Hon dog 1990, 73 år gammal. Sir Michael Redgrave var först och främst en teater-skådespelare, vilket man verkligen kan se. Den här filmen (som tog en hel del övertygande för honom att göra då han inte ville gå över till film) var hans filmgenombrott och startade en lång filmkarrriär in på 70-talet. Han och Hitchcock kom aldrig överens (han ville ha många genrep medans Hitchcock föredrog spontana scener utan genrep) och arbetade aldrig mer igen. Han var också bisexuell men vågade aldrig vara öppen med det. Han kände sig tvungen att spela rollen som hetrosexuell och att gifta sig med en kvinna något som sägs ha givit honom självhatande. Han var dock noga med att hon visste att det fanns saker med honom som gjorde att de inte borde gifta sig, något hon axepterade för hon älskade honom. Han hade några manliga älskare medans de var gifta (vilket de var tills hans död) och de hade en nära relation med hans familj så frågan är om inte hans fru var införstådd i det hela. Han led av Parkinsons under hans sista år och dog 1985, 77 år gammal. Paul Lukas var även han en stor skådespelare både innom film och teater. Hn van en Oscar för Bästa Manliga Huvudroll i Watch on the Rhine (1943) över både Humphrey Bogart (för Casablanca) och Gary Cooper (för For Whom the Bell Tolls). På slutet av 40-talet så började han mer gå över till teater och sedan TV. Nu är han mäst känd från Disney's 20,000 Leagues Under the Sea (1954) under en tid då han var väldigt svår att jobba med då hans minne började svika vilket gjorde honom agressiv. Han dog 1971, 80 år gammal, just när han hade beslutat sig för att dra sig tillbaka.

Filmen är baserad på The Wheel Spins från 1936 skriven av Ethel Lina White. En väldigt populär bok som fortfarande finns att köpa.

Modellscenen i början var imponerande. Speciellt de små figurerna som rörde sig. En av de mäst underhållande sakerna när man ser Hitchcock's filmer så här kronologiskt är att se hur han testar nya saker i varje film.
 
Det här är första gången vi får stifta bekantskap med Charters and Caldicott, 2 karaktärer som blev så populära att de fick återkommande karaktärer i ett flertal filmer (många thrillers och skräckfilmer men inga av Hitchcock) som även fick egna filmer och tillochmed en TV-serie 1985 vid namn Charters and Caldicott.
De må vara roliga men de är också rätt otrevliga. Speciellt han med mustaschen. Hur han är ständigt otrevlig mot Miss Froy trots att hon var så vänlig mot honom och hur han vägrar hjälpa Iris trots att han vet att hon talar sanning och att något har hänt Miss Froy, bara för att de vill hem och får reda på Cricketresultaten. Dock blev de bättre i slutet.

Heheh, när Charters och Caldicott i början sa att de hade stått upp i 22 minuter medans de spelade Hungarian Rhapsody i tron om att det var nationalsången (medans alla andra satt) så de missade tåget.  :P
Så vad är Hungarian Rhapsody? Ett mycket populärt stycke av Franz Liszt som nu förtiden förknippas bäst med Tom & Jerry, Duffy Duck, Snurre Sprätt och Kalle Anka.


Filmen fick ett par remakes. Bäst känd är Hammer's från 1979 som också var klassiska Hammer's sista film då den blev en gigantisk flopp. Utöver den gjordes en TV-film 2013 (där Charters and Caldicott byttes ut mot 2 äldre damer).

Jag inser att jag har sett den här innan när jag känner igen scenen med de festande unga damerna och konflikten mellan Iris och musikern. Känns som att det inte var för många år sedan heller men jag hittar inte att jag har skrivit om det.

Varför utspelar sig filmen i ett påhittat land? Jo, från början så skulle den utspela sig i Jugoslavien men de blev utkastade ur landet då de inte ville bli visade som skurkar. När filmen sedan plockades upp av Hitchcock så ändrades det till ett påhittat land.

En mycket bra, mysig och spännande film. Det ända dåliga är att de inte visade upplösningen på kaptenen som höll en pistol mot dem. De bara visade att det löste sig. Sedan så finns där den ökända missen där Iris i början först har en tröja på sig när hon står på ett bord men sedan bara är i underkläder (ett av Hitchcock's väldigt få missar då han var känd för hans detaljer). Men utöver det så kan jag inte komma på något negativt med filmen. Att Miss Froy inte hade blivit mördad var en överaskning (första gången). Jag tycker den här var den bästa av Hitchcock-filmerna vi har sett och definitivt den med det bästa slutet.

Betyg: 8 försvunna damer av 10 (Mycket Bra)


@Garm: Vilken sågning du gjorde. :o

@XC: Jag förutsåg inte heller orsaken att Miss Froy kidnappades. Garm är kvickare än både du och jag. :P

I boken så var föresten inte Miss Froy en spion utan hade bara råkat på att höra något som skulle kunna leda till problem för landet om det kom ut. Själv hade hon ingen aning. Jag föredrar det här då det var rätt oväntat (iallafall för mig) att en gammal tant var en spion.

Edited by Crusader, 23 October 2016 - 02:28.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif