Jump to content

Photo

Melodifestivalen 2009


  • Please log in to reply
114 replies to this topic

#51 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 February 2009 - 19:41

Mede är en uppgradering jämfört med Seg-kväll-med-Luuk, men jag har hellre sett en programledare som var mer programledare än uppstylad komiker.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#52 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 08 February 2009 - 19:46

Behövs t ex en komiker för att locka även de som inte är schlagerfantaster, t ex jag. Luuk och Gustafsson var ju en succé senast.
*Hockey och superhjältar*

#53 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 February 2009 - 21:25

...och här trodde jag det handlade om musik. :P

Betvivlar starkt att folk skulle tycka så om Luuk (eller annan komiker som tror att h*n är rolig) satt och kläckte torra one-liners under tex Hockey-VM eller något av OS:en komplett med tutor och tuta sönder resten av sändningen med. ;)

Edited by XC, 08 February 2009 - 21:25.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#54 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 08 February 2009 - 21:56

Hur mycket musik handlar Schlagern om numera? Det är ju inte ovanligt med underhållare i sportevenemang heller, titta bara på Hockey-VM så lär det finnas en och annan där. Vem hade du hellre sett som programledare då?
*Hockey och superhjältar*

#55 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 February 2009 - 22:11

Inte en aning, det har funnits fler programledare (och upplägg) som jag gillat. Vissa har till och med varit humorbetonade. Problemet är kanske att jag gärna sluppit den delen i överhuvudtaget. ;)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#56 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 09 February 2009 - 12:50

Dom flesta bidragen var som väntat ganska långt ifrån min musiksmak. Caroline af Ugglas var väl den som stod ut mest men jag vet inte om jag kan påstå att låten var speciellt bra. Mer unik. Mede har lite att putsa på då hon inte var speciellt bra. Men det är ju hennes första gång i det här sammanhanget så jag ska väl inte döma ut henne helt.

Det nya röstningssystemet var väldigt svårt att få grepp om tycker jag. Hoppas att dom gör den biten ännu mer tydligare tills nästa tävling.

#57 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 February 2009 - 12:54

Jag tror röstningsystemet skulle ha funkat bättre som de fyra som fick mest röster i första omgången fick möta varandra i dueller. Totalt (om man vill säga sitt i alla ronder) så blir det 4 röster nu. Lite mycket och jag tror att i långa loppet så kommer folk strunta i och rösta.

Edited by XC, 09 February 2009 - 12:54.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#58 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 09 February 2009 - 13:16

Det är inte direkt min musiksmak heller, men Af Ugglas hade i alla fall tonvis med känsla i sin låt, och en scennärvaro som få var i närheten av. Mede var säkert nervös, även om jag inte tycker hon var dålig på något sätt, och röstningssystemet sätter sig nog hos oss. Ärligt talat så hör det väl till att man ska klaga på det här? Om inte programledaren får en massa gnäll så är det "röstningsskandaler" och/eller så vinner fel låt.

Och det där med musik, det var nog längesen Schlagerfestivalen handlade enbart om det, läser eller hör man intervjuer så fokuseras det mest på vilket spektakel det är. Detta sitter i vår folksjäl på något sätt, alla har någon slags åsikt om Melodifestivalen, och många bryr ju sig trots allt om hur det går. Jag blir personligen glad om det går bra för oss respektive sur när vi floppat som på senare år, även om det här egentligen inte alla är min kopp av te, för att ta ett exempel. Men Musiktävling? Näe. Skickar vi det bästa Sverige har att erbjuda? Inte ens nästan.
*Hockey och superhjältar*

#59 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 February 2009 - 10:01

SVT gjorde en grov miss vid lördagens duell mellan Scotts och Alcazar i Melodifestivalen. I samband med snabbreprisen av Alcazars bidrag försvann röstningsnumret till Scotts, uppger Aftonbladet och Expressen. (Källa)

...och skandalen är ett faktum. :lol:

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#60 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 10 February 2009 - 10:36

Låter krystat. Så är det väl alltid?
*Hockey och superhjältar*

#61 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 February 2009 - 11:16

Jo - det var det jag menar. Därav :lol: -smileyn.

Om jag inte minns fel så behöll samtliga bidrag sina telefonnummer hela tävlingen, och skadan torde vara minimal.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#62 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 February 2009 - 21:36

Vidare till final:
HEAT och Måns Zelmerlöv

Vidare till andra chansen:
Amy Dimond och Lilli & Susie



Själv anti-röstade jag på både Måns Zelmerlöv och Amy Dimond (dvs jag rösteade Heat coh Lilli & Susie i duellerna). Gillade f.ö. även "Cookies'n Beans".

Och jag gillar fortfarande inte Mede. Och Mellanunderhållningen är sämre än på länge.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#63 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 14 February 2009 - 22:25

Redigerat första posten :)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#64 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 15 February 2009 - 05:38

Och Mellanunderhållningen är sämre än på länge.

Det här håller jag inte alls med om. :o Tyckte Sofia Jannok gjorde ett riktigt bra framträdande, och var bättre än flertalet tävlande, så som det ska vara.

#65 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 February 2009 - 08:23

Jannok var OK - även om jag inte var superimponerad, det skall jag kanske erkänna.

Vad jag menade i huvudsak var de där fåniga sketcherna.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#66 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 15 February 2009 - 17:10

Syrran var på besök i helgen så av den anledningen såg jag melodifestivalen. Och jag tyckte det var smått bedrövligt, ett par låtar var väl okej och Petra Mede är väl rätt så rolig i Morgonsoffan och liknande men här var hon ju nästan pinsam! Lär knappast se mer av den här smörjan i år.

Winter is Coming


#67 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 16 February 2009 - 12:37

Väldigt blek och svag tillställning. Blev rätt förvånad över att jag inte fastnade för något av bidragen, inte ens det minsta lilla.

Gillade f.ö. även "Cookies'n Beans".


Påminde lite om en blandning av Calaisa och Dixie Chicks. :)

Och jag gillar fortfarande inte Mede. Och Mellanunderhållningen är sämre än på länge.


Tycker hon ryckte upp sig något och det bådar gott. Kan tänka mig att hon precis hinner få till det tills tävlingarna är avgjorda. Men visst, hon känns fortfarande ojämn.

Edited by Cartman, 16 February 2009 - 12:38.


#68 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 21 February 2009 - 20:49

:huh:
Kanal byttes till SVT1 precis under detta framträdande: Sofia – ”Alla”
Sitter vid datorn och undrar lätt för mig själv, är det grekiska jag hör eller inbillar jag mig :huh:
Sågning rakt av, ingen röst till att börja med, sen så hörde man inte ju vad hon sjöng, ibland hörde man de grekiska orden men för det mesta var det ju bara rena rama gröten.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#69 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 February 2009 - 21:32

Nytt bottenrekord bland låtarna tror jag... inte för att det varit bra hittills. Du bytte kanal? För jag har då sett hela sändningen på 1an.

"Sofia" sjöng på Grekiska... det sänkte låten annars gillade beatet i den.

Skandal att trök-balladen med Molly Sandén gick vidare.
Skandal att BWO får kvala.
Skandal att det krävdes 4 personer för och framföra låten 3minuter långa refrängen som EMD framförde.

Vinnare:
EMD och Molly Sandén.

Andra chansen:
Rigo & The Topaz Sound feat. Red Fox och BWO.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#70 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 21 February 2009 - 21:47

Du bytte kanal?

Tittar ju inte på spektaklet, men jag antar att det var reklam på någon av de andra kanalerna när det byttes till SVT1 just under det bidraget.
Var ju tvungen att lyssna på resten av låten när jag hörde att det var grekiska, men hörde ju knappt vad hon sjöng på grekiska förutom ett par ord här och där :rolleyes:


Första inlägget redigerat
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#71 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 22 February 2009 - 13:50

De lurades att fuska - Melodifestivalen 2009 - Expressen.se
LEKSAND. Direkt efter direktsändningen lurades EMD i diskningsfällan - av SVT:s reporter.
/.../


Man tycker väl att en reporter från SVT ska veta bättre :rolleyes:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#72 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 22 February 2009 - 14:08

Den ena handen vet inte vad den andra gör. ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#73 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 February 2009 - 14:09

Och just den regeln är ju knappast ny - så jag håller med om att reportrar (inte bara från SVT) borde veta bättre. Läser f.ö. man ingressen till aftonbladet så får man en annan bild:

Christer Björkman kallade till krismöte sedan bandet trotsat reglerna och framfört sin låt igen – inför ett tv-team från SVT. (Källa)

:P

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#74 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 23 February 2009 - 12:34

En till intetsägande deltävling. Ingen låt stack ut och jag fastnade inte för någon. Tyckte att BWO var ovanligt bleka i år och ballad tycker jag inte alls passade dom. Mede är fortsatt ute på hal is, övelag ger hon ett stabilt intryck men dom punchlines hon levererar är inte det minsta roliga, tror jag på tre deltävlingar har skrattat kanske 5 gånger, så antingen är jag ofantligt svår att roa eller så är det Mede som inte är rolig.

Edited by Cartman, 23 February 2009 - 12:34.


#75 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 23 February 2009 - 14:04

Tycker det där gäller generellt för "prefab"-skämt i SVT (eller TV i stort, för den delen). De är sällan kul, oftast för platta. Smålog dock lite förrförra gången med "Jag föddes som Anita"-löpet :) .
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin