Jump to content

Photo

Anonymiseringstjänster


  • Please log in to reply
101 replies to this topic

#1 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 27 March 2009 - 18:41

http://btguard.com/

Edited by Fiskrens, 05 April 2009 - 20:48.

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 March 2009 - 09:41

Inte en aning. Aldrig hört talas om företaget. Torrentfreak har testat tjänsten.

Jag tror att PirateBay jobbar på en anonymeringstjänst f.ö.

Edited by XC, 28 March 2009 - 09:41.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 28 March 2009 - 10:03

Det är samma teknik skulle jag tro, men bara olika företag. I slutänden handlar det mest om vilket företag man litar mest på.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#4 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 28 March 2009 - 10:53

Just Btguard får jag erkänna att det har varit väldigt få recensioner av, så just där vet då iallafall jag inte hur bra tjänsten är. Men en VPN-tjänst i sig, ja det är verkligen nåt att ha. :)

Då får ni ju för det första vara ifred för FRA, och sen får man ju andra tänkbara små plus i kanten också... ;)

Piratebay's service är i Beta-stadiet just nu för övrigt, och planen är väl att den ska vara fullt funktionabel till omkring 1 April.

http://ipredator.se/

Om dom lyckas nå 1 April-datumet låter jag lämna osagt, men i nuläget verkar man kunna testa tjänsten kostnadsfritt, för att se ungefär hur det kommer att bli. Just TPB-grabbarna tycker jag är att lita på, dom kommer inte sälja ut någon, under några som helst omständigheter.


EDIT: Läste på om BtGuard, och just den tjänsten känns väl inte så där optimal. Är ju inte en VPN-service, utan bara en proxy som används för Bittorrent. Alltså, ingen kryptering med. Nej, då skulle jag nog säga att det är bättre att satsa på en renodlad VPN-tjänst.

Edited by PredaBot, 28 March 2009 - 11:04.


#5 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 28 March 2009 - 12:10

Jag tror också på Pirate Bays lösning. 50 spänn i månaden är inte mycket att bråka om.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#6 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 28 March 2009 - 14:38

EDIT: Läste på om BtGuard, och just den tjänsten känns väl inte så där optimal. Är ju inte en VPN-service, utan bara en proxy som används för Bittorrent. Alltså, ingen kryptering med. Nej, då skulle jag nog säga att det är bättre att satsa på en renodlad VPN-tjänst.

Nu påstår ju BTGuard att de har 256-bits kryptering mellan proxyn och användaren, så den punkten borde vara ungefär lika bra som TPB:s lösning. Sedan kan man ju en proxy utnyttja cachning vilket skulle kunna snabba upp surfasnde, om tjänsten är riktad mot ett så här specifikt åndamål.

Men jag tror det viktigaste blir att välja någon tjänst man litar på, och då ligger ju TPB högre i kurs. Deras syfte är ju rätt solklart. Intressant att en lag ämnad att stoppa tjänster som deras istället gör att de tjänar mer pengar.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#7 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 28 March 2009 - 18:40

ja det är därför jag frågade, för jag har ingen aning om vad man skal använda och hur man får tag på det. Om jag f.ex får tag i en såsn vpn tjänst, gälder det då alla datoer i mitt hem ? eller bara på min ?

Hur får man tag i en sådan tjänst ?

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#8 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 28 March 2009 - 18:50

Hur får man tag i en sådan tjänst ?


Här kanske? ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#9 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 28 March 2009 - 18:58

Tack :P hehe

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#10 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 01 April 2009 - 13:57

Jag funderar på att testa Relakks men deras hemsida är inte så värst uppdaterad. Inte ett ord om IPRED lagen eller något sådant (på nyhets sidan skrev de om FRA för 1 år sedan) och senaste uppdateringen på lagavdelningen var 2003.
Hur säkert är det? Någon som vet?
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#11 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 01 April 2009 - 15:41

Jag tänkte at testa Dold, den verkar mera up to date, fast de skriver så i FAQ :

Hur kan ni garantera min anonymitet?
Du kommer alltid att vara anonym på de sajter du besöker, för din internetoperatör, och för de system du använder på nätet. Den enda gången du riskerar din anonymitet är om du skulle använda tjänsten för något som är illegalt.

Vad händer om någon myndighet begär ut trafikuppgifter från er?
Vårt system skyddas av svensk lagstiftning, med en av världens starkaste skydd för integritet och värn om privatlivet. Vi kommer endast att lämna ut trafikdata i de fall då brottsmisstanke föreligger med straffskala på minst två år, och endast då våra advokater ger sitt godkännande, i enlighet med svensk lag. I alla anda fall lämnar vi inte ut någon data.

Vi sparar ingen kunddatabas annat än den e-post-adress du använder när du registrerar dig. Den behöver vi för att kunna kommunicera med dig angående din prenumeration på tjänsten

Ger Dold.se anonym fildelning?
Ja, Dold.se låter dig fildela anonymt.

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#12 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 01 April 2009 - 15:57

Ingen som har testat TPBs nya?

Jag tänkte at testa Dold, den verkar mera up to date, fast de skriver så i FAQ :
/.../
Den enda gången du riskerar din anonymitet är om du skulle använda tjänsten för något som är illegalt.
/.../

Så om jag förstår det rätt så kan man åka dit ändå fast man använder deras tjänst.

Sen läste jag någonstans att de som testat dold.se tappade rätt mycket av sin hastighet. Men det kanske beror på att fler använder tjänsten nu
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#13 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 01 April 2009 - 16:06

Ja, Dold ser OK ut. Dessutom får man 1 extra månafd om man täcknar idag. Plus att det står att de ändast sparar e-mail adressen.
Jag har inte hittat någonstanns där det står om IPRED i sig men jag funderar starkt på att starta där.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#14 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 01 April 2009 - 16:10

Ingen som har testat TPBs nya?

Dom håller väl fortfarande på beta testa den. Jag skickade in request om beta invite för någon vecka sen men jag har inte fått något svar än.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#15 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 01 April 2009 - 16:17

Så om jag förstår det rätt så kan man åka dit ändå fast man använder deras tjänst.


ja det var det jag liksom reagerade på.

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#16 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 01 April 2009 - 16:21

Jag skickade en idag. :/ Hade också tänkt ta TPB eftersom de lovar skydd mot IPRED (eftersom de andra sidorna aldrig ens nämner IPRED blir jag osäker på dem) men jag börjar undra om jag orkar vänta så länge. Dessutom ger Dold 1 månad gratis om man går med idag.

Jag tänkte at testa Dold, den verkar mera up to date, fast de skriver så i FAQ :
/.../
Den enda gången du riskerar din anonymitet är om du skulle använda tjänsten för något som är illegalt.
/.../

Så om jag förstår det rätt så kan man åka dit ändå fast man använder deras tjänst.

Sen läste jag någonstans att de som testat dold.se tappade rätt mycket av sin hastighet. Men det kanske beror på att fler använder tjänsten nu

Fast där står också att de inte ger ut info om det inte gäller ett brott med minst 2 års fängelse straff. men om det har ändrats med IPRED vet jag inte och gör mig också osäker.

Men enligt deras FAQ så ska hastigheten inte påvärkas alls.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#17 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 01 April 2009 - 17:56

Någon på en annan sida mailade Dold och frågade om de lämnar ut info under IPRED-lagen och de svarade:

"IPRED-lagen omfattar endast internetleverantörer, vi säljer en internettjänst.
Vi är därför inte lagskyldiga att samarbeta med myndigheterna i dessa fall.

Vi kommer endast att samarbeta med myndigheterna om tjänsten missbrukats i samband med ett brott som
kan leda till ett fängelsestraff, på minst två år."


Jag tror nog att jag ska beställa Dold. 1 månad till att börja med och sedan se om jag byter eller inte. Tror inte jag kan ladda ned tillräkligt för att få 2 års fängelse innan dess. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#18 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 01 April 2009 - 18:07

Idag har jag klarat mig utan att ladda ner någonting. The Daily Show och Colbert Report kan man ju faktiskt se gratis på nätet. :)

Någon som vet om det finns en nyhetsblogg eller nåt för Ipredator där dom skriver hur långt dom har kommit?

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#19 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 01 April 2009 - 18:53

Mullvad.net är ett annat alternativ. De är också den ända sidan (vad jag hitils sett) som nämner IPRED och att den skyddar mot det. Men där är det 50 kr per månad och har ingen 450 kr per år som de andra tjänsterna.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#20 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 01 April 2009 - 21:51

Ingen som har testat TPBs nya?

Jag tänkte at testa Dold, den verkar mera up to date, fast de skriver så i FAQ :
/.../
Den enda gången du riskerar din anonymitet är om du skulle använda tjänsten för något som är illegalt.
/.../

Så om jag förstår det rätt så kan man åka dit ändå fast man använder deras tjänst.

Sen läste jag någonstans att de som testat dold.se tappade rätt mycket av sin hastighet. Men det kanske beror på att fler använder tjänsten nu


Det betyder alltså att man kastar en massa pengar för en tjänst i onödan.
Är förutsättningen att man inte får bryta mot lagen så kan man klara sig utan denna tjänst

Som att betala extra för att det är lagligt att köpa läsk.
Snattar du och bli upptäckt så får du inte längre betala den extra avgiften.

Vänta nu här! Stopp. Låter det logiskt att betala extra om det inte finns några förutsättningar?
Vilka då i så fall?

#21 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 01 April 2009 - 21:52

Usch, 1 timme på mig att bestämma mig om jag ska pröva Dold eller inte. 1 Månad gratis gäller bara idag.
De har ju sagt att de skyddar även mot IPRED men samtidigt står det inte ett knyst om IPRED på hemsidan.
Mullvad nämner klart och tydligt att den skyddar mot IPRED men den är också 50 kr dyrare om året plus att den ägs av en självlärd datorprivatperson.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#22 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 01 April 2009 - 22:01

Usch, 1 timme på mig att bestämma mig om jag ska pröva Dold eller inte. 1 Månad gratis gäller bara idag.
De har ju sagt att de skyddar även mot IPRED men samtidigt står det inte ett knyst om IPRED på hemsidan.
Mullvad nämner klart och tydligt att den skyddar mot IPRED men den är också 50 kr dyrare om året plus att den ägs av en självlärd datorprivatperson.


Varför inte göra en kompromiss? Skriv upp dej för Dold nu, men ladda inte ner något under de första veckorna. Kolla hur det har fungerat för andra, har dom klarat sig eller åkt dit? Vänta och se helt enkelt.

#23 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 01 April 2009 - 22:10

Jag sitter också i valet och kvalet i vad jag ska skaffa för anonymiseringstjänst. Dock så ska jag resa bort nästa vecka och kommer väl inte hinna testa det så mycket. Tror jag väntar och ser på utvecklingen de närmaste veckorna.

Winter is Coming


#24 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 01 April 2009 - 22:20

Henrik Pontén fattar ingenting. orsaken att trafiken är så lång för att att folk sitter och har pngest och inte vågar göra ett skit på sina datorer fören de vet hur lagen funkar eftersom den är så rörig att ingen verkar fattar riktigt vad som kommer att hända.
Vänta bara en vecka eller så...

Usch, 1 timme på mig att bestämma mig om jag ska pröva Dold eller inte. 1 Månad gratis gäller bara idag.
De har ju sagt att de skyddar även mot IPRED men samtidigt står det inte ett knyst om IPRED på hemsidan.
Mullvad nämner klart och tydligt att den skyddar mot IPRED men den är också 50 kr dyrare om året plus att den ägs av en självlärd datorprivatperson.


Varför inte göra en kompromiss? Skriv upp dej för Dold nu, men ladda inte ner något under de första veckorna. Kolla hur det har fungerat för andra, har dom klarat sig eller åkt dit? Vänta och se helt enkelt.

Veckor? Jag kan inte klara mig veckor utan mina serier. Dessutom, varför skulle jag skaffa Dold och sedan inte ladda ned? Typ som att skaffa körkort men strunta i att köra bil.

Edited by Crusader, 01 April 2009 - 22:22.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#25 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 01 April 2009 - 22:37

Varför inte göra en kompromiss? Skriv upp dej för Dold nu, men ladda inte ner något under de första veckorna. Kolla hur det har fungerat för andra, har dom klarat sig eller åkt dit? Vänta och se helt enkelt.
---------------------
Veckor? Jag kan inte klara mig veckor utan mina serier. Dessutom, varför skulle jag skaffa Dold och sedan inte ladda ned? Typ som att skaffa körkort men strunta i att köra bil.


Men kör på då Crusader, skaffa Dold och ladda som satan.. ;)