Jump to content

Photo

Kalle Ankas Julprogram


  • Please log in to reply
167 replies to this topic

Poll: Kalle Ankas Julprogram

Kalle Ankas Julprogram

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.

Bör "Kalle Anka" läggas ned?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#1 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 14 December 2004 - 19:55

Efter som det snart är jul så ställer jag frågan vilken av kortfilmerna på det klassiska julprogrammet klockan 15:00 på julafton som är bäst?

"Weize rules, Ernst & Bromé Sucks!"

Edited by Walker, 19 December 2009 - 20:49.


#2 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 14 December 2004 - 19:59

Mowgli :P

Älskade den historien :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#3 Johannes NA

Johannes NA

    Commodore

  • Members
  • 1,437 posts

Posted 14 December 2004 - 20:28

Tveklöst campingsemestern!! Älskar Disneys (och WB:s) alla gamla animerade kortfilmssketcher från 30-, 40- och 50-talen! :)

Campingsemestern är en genuin klassisker ... *snyft*

Tomtens julverkstad är bra den också.
------>Sci-Fi Nytt <-------

#4 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 14 December 2004 - 20:35

Musses campingsemester, en sådan husvagn vill jag också ha. ;)

#5 Groundsplitter

Groundsplitter

    Senior Captain

  • Members
  • 626 posts
  • Gender:Male
  • Location:Knivsta

Posted 14 December 2004 - 20:42

Jag sätter Tomteverkstaden högst, med Piff och Puff som tvåa och Kalle Ankas fotografiska expedition som trea. Campingsemestern skulle kanske kunna slå sig in på listan om den inte var sönderklippt till oigenkännlighet (även Kalle Anka är klippt, men inte så dramatiskt och faktiskt till det bättre).

Egentligen skulle jag vilja få in en film till i julprogrammet - en film som som verkar vara en direkt fortsättning på Tomteverkstaden, och där man ser hur jultomten packar upp julklapparna och julpyntar hos en familj med sju (sovande) barn. Många av de marscherande julklapparna från Tomteverkstaden återkommer i den här kortfilmen.
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#6 Johannes NA

Johannes NA

    Commodore

  • Members
  • 1,437 posts

Posted 14 December 2004 - 20:46

Just det ja, Djungelfotografen glömde jag helt bort. Den är också bra - och det är väl snarare den som lider mest av SVT:s löjliga censur? Den klart bästa scenen försvann ju, så det är väl tur att man har den på köp-VHS B)

Edit: Just det ja, den tomteverkstadsuppföljaren minns jag mycket väl :) Undrar just var jag såg den?

Edited by Johannes NA, 14 December 2004 - 20:48.

------>Sci-Fi Nytt <-------

#7 Groundsplitter

Groundsplitter

    Senior Captain

  • Members
  • 626 posts
  • Gender:Male
  • Location:Knivsta

Posted 14 December 2004 - 20:56

Just det ja, Djungelfotografen glömde jag helt bort. Den är också bra - och det är väl snarare den som lider mest av SVT:s löjliga censur? Den klart bästa scenen försvann ju, så det är väl tur att man har den på köp-VHS B)

<{POST_SNAPBACK}>

Det är bara någon enda scen, att jämföra med större delen av Campingsemestern. Och med tanke på programmets inramning, d.v.s. Disneyfigurernas julhälsning till den stora allmänheten, tycker jag det är helt rätt att klippa bort scenerna där Kalle leker krig med den knäppa djungelfågeln. Jag blir överhuvudtaget illa till mods när man låter Disneyfigurerna handskas med krigsmateriel, och i julprogrammet passar det inte alls - det skulle förstöra julstämningen totalt om man någonsin skulle visa den filmen oklippt.
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#8 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,034 posts
  • Location:Stockholm

Posted 14 December 2004 - 21:07

Kalle Ankas fotografiska expedition är min favorit. Igentligen är alla kortfilmerna bra, men ska man välja en så får det bli Kalle. Håller också med er om att dom har klippt sönder Husvagnssemestern, men att klippningen i Kalle är helt okej. Om man ska välja en som är tråkigast också väljer jag Tjuren Ferdinand :P .

#9 Johannes NA

Johannes NA

    Commodore

  • Members
  • 1,437 posts

Posted 14 December 2004 - 21:34

Bah, den visades ju oklippt så sent som fram till år 2000 om jag minns rätt. Varför skulle den förstöra julstämningen? Det är ju roligt - man skrattar åt det. Jag menar det är ju Kalle - han blir arg, men ju mer desperat han försöker, desto längre ifrån är han att lyckas. Det är ju det som är grejen, hackspetten är abstrakt och onårbar. Man skrattar åt det - och på julen vill man väl vara glad. Man blir ju bara ledsen av pinsam censur :(
------>Sci-Fi Nytt <-------

#10 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 14 December 2004 - 21:44

Tomteverkstaden är klart bäst, tröttnar aldrig på den.
Campingsemestern kommer på andra plats och på tredje blir det nog delad plats mellan Djungelboken och Robin Hood.

De senaste åren så har jag knappt tittat på Kalle & co på julafton, man tittar i början och i slutet för att se vad som är nytt för året.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#11 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 14 December 2004 - 21:55

Jag tror Ernst kan bli bra. De flesta filmerna har jag dock tröttnat på. Det som är kul är att se klipp från det senaste Disney har på gång...
*Hockey och superhjältar*

#12 Groundsplitter

Groundsplitter

    Senior Captain

  • Members
  • 626 posts
  • Gender:Male
  • Location:Knivsta

Posted 14 December 2004 - 22:36

Bah, den visades ju oklippt så sent som fram till år 2000 om jag minns rätt. Varför skulle den förstöra julstämningen?

<{POST_SNAPBACK}>

Oklippt fram till 2000? Man har aldrig visat den filmen i oklippt skick. Och det borde vara uppenbart varför den fullständiga versionen skulle förstöra julstämningen. Att ta till kulsprutor för att ha ihjäl en plågoande går verkligen inte i linje med julens budskap. Jag klarar inte av att skratta åt den våldsfrossande scenen ens när jag ser den vid andra tillfällen än vid julen, och skulle man visa den på julafton skulle det orsaka att många personer får upp julmaten igen.
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#13 Johannes NA

Johannes NA

    Commodore

  • Members
  • 1,437 posts

Posted 14 December 2004 - 23:17

Nej, helt moralisk, det är dne inte. Å andra sidan är den ju inte menad som gullig julfilm heller.

Det blev iaf stora rubriker om det i tidningarna häromåret. I så fall hade man kanske "avslöjat" att SVT censurerade inslaget, eller nåt.

Jag hoppas förresten verkligen inte du har för avsikt att se Bad Santa inom den närmaste tiden, där kan man tala om att inte ta hänsyn till kristna julvärderingar :P
------>Sci-Fi Nytt <-------

#14 Groundsplitter

Groundsplitter

    Senior Captain

  • Members
  • 626 posts
  • Gender:Male
  • Location:Knivsta

Posted 15 December 2004 - 05:18

Jag hoppas förresten verkligen inte du har för avsikt att se Bad Santa inom den närmaste tiden, där kan man tala om att inte ta hänsyn till kristna julvärderingar :P

<{POST_SNAPBACK}>

Den filmen prackas inte på ungarna klockan 15:00 på julafton, vilket Djungelfotografen gör. Hade det inte varit för sammanhanget så hade jag inte brytt mig om att hylla klippningen av Kalle Anka-filmen (möjligen hade jag fortfarande kritiserat Disneyfilmernas lättvindiga användning av vapen), men nu har SVT bestämt sig för att den ska vara med i julprogrammet, och då är det helt korrekt att plocka bort kulsprutesekvensen. Vi ska inte lära våra 5-åringar att krig är kul.
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#15 Johannes NA

Johannes NA

    Commodore

  • Members
  • 1,437 posts

Posted 15 December 2004 - 09:49

Jag tillhör dem som hatar censur i alla dess former, sådant är att förstöra en helhet. Antingen visas det eller så visas det inte.

Det är samma sak som att säga att tidningen Bamse borde censureras för dess lättvindiga inställning till anabola steorider eller förbjudas p g a drogpropaganda.

Föräldrarna har ett ansvar för vad ungarna ser på - och att krig inte är kul är de sig nog rätt tidigt.
------>Sci-Fi Nytt <-------

#16 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1,473 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 15 December 2004 - 14:15

Så rankar jag dom i topp fem (älskar allihop och ser dom varje år)

1. Tomteverkstan
2. Kalles fotografiska expedition
3. Tjuren Ferdinand
4. Musses Piggs camping semester
5. Piff och Puff
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#17 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 15 December 2004 - 15:40

det är klart att man inte ska visa sådana scener på julafton men hur många filmer med kalle anka finns det som inte är våldsamma?

hursomhelst lär sig ungarna inte alls att krig inte är kul. i alla fall inte när de har börjat i lågstadiet. (tro mig, jag gick där för knappa 6 år sen...)
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#18 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 15 December 2004 - 16:36

Tänk att Kalle Ankas fotografiska expedetion var ett sådant hett debattämne, jag hade ingen aning om att den filmen var censurerad på grund av krigiska inslag. Exakt vad var det Kalle gjorde för hemskt, skulle vara intressant om någon kunde återberätta vad som händer i den censurerade verisonen.

Ja Kermit, Ernst är väl ok men han kommer aldrig upp i Weizes klass

#19 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,034 posts
  • Location:Stockholm

Posted 15 December 2004 - 17:29

Jag kommer inte ihåg exakt hur det var, men det är nåt i stil med det här: Kalle plockar upp en kulspruta och försöker meja ner den irriterande fågeln. Sen har jag för mig att han skrattar för att han tror sig ha dödat den, men då dyker den förstås upp igen på sitt sedvanliga sätt. :)

#20 Johannes NA

Johannes NA

    Commodore

  • Members
  • 1,437 posts

Posted 15 December 2004 - 17:40

När rökmolnet försvinner sitter hackspetten och surplar på en god drink! Obetalbart! :D

Edited by Johannes NA, 15 December 2004 - 17:40.

------>Sci-Fi Nytt <-------

#21 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 15 December 2004 - 17:40

Jag kommer inte ihåg exakt hur det var, men det är nåt i stil med det här: Kalle plockar upp en kulspruta och försöker meja ner den irriterande fågeln. Sen har jag för mig att han skrattar för att han tror sig ha dödat den, men då dyker den förstås upp igen på sitt sedvanliga sätt. :)

<{POST_SNAPBACK}>


Ok, låter ju inte så farligt, det är ju aldrig någon som blir träffad i Disneyfilmer/serier när skjutvapen används. Fånigt av SVT att censurera de...i så fall får de väl censurera Tomteverkstan också eftersom den visar scener där soldater marscerar i takt till marschmusik....eller den stereotypa bild av svarta som visas genom dockan som skriker "mammy"..Nej låt programmet vara som det är, det behövs ingen censur i Kalle Anka!!

#22 Johannes NA

Johannes NA

    Commodore

  • Members
  • 1,437 posts

Posted 15 December 2004 - 17:41

Som sagt - hackspettens drinksörplande efter kulsprutescenen är bäst i hela filmen :D

Edited by Johannes NA, 15 December 2004 - 17:42.

------>Sci-Fi Nytt <-------

#23 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 15 December 2004 - 18:52

Tar Kalle verkligen fram en kulspruta? Var det inte bara så att han "sköt" med fingrarna, och så var det en ljudeffekt på en kulspruta?
*Hockey och superhjältar*

#24 Johannes NA

Johannes NA

    Commodore

  • Members
  • 1,437 posts

Posted 15 December 2004 - 19:13

Fågeln hade väl just sprängt ned honom från trädet, så jo - visst plockade han fram en ordentlig kulspruta ... den var väl nästan kanonliknande, t o m. ;) Det var ju i samband med det han blev galen.

Våldsamheter från "Mickey's Trailer" ("Campingsemestern") har ju också klippts bort ... bl a där Långben råkade sticka fingrarna i vägguttaget ;)

Edited by Johannes NA, 15 December 2004 - 19:14.

------>Sci-Fi Nytt <-------

#25 Johannes NA

Johannes NA

    Commodore

  • Members
  • 1,437 posts

Posted 15 December 2004 - 19:23

Hupp, även självmordförsöksscenen är tydligen borta i julversionen. Bild på den finsn här:
http://disneyshorts....fthejungle.html
------>Sci-Fi Nytt <-------