Jump to content

Photo

FF #1 - Fantastic Four i ny tappning.


  • Please log in to reply
19 replies to this topic

#1 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 09 February 2011 - 21:34

Ja, nån mer som har följt Jonathan Hickmans FF? Senaste numret är sista av Fantastic Four, och efter Johnny Storm's begravning så upplöses gruppen.

Nästan.

Istället kommer serien göras om till ett helt nytt, men något liknande, koncept. Fantastic Four är nu FUTURE FOUNDATION! :)

Måste säga att jag själv tycker det känns ganska spännande, alltifrån dom nya dräkterna till det faktum att FF tydligen kommer utökas, till en riktigt stor närvaro i Marvels Universum.

Kolla in det hela, och säg mig vad ni tycker, gossar:

http://www.newsarama...rch-110209.html

Posted Image
Posted Image

#2 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 09 February 2011 - 21:39

Ser väl okej eller lovande ut, men jag är lite kluven. Stora förändringar? Som lär bli bortglömda ganska snart? Vem kommer tror att Spidey ska ha den där dräkten i sin tidning? Eller sluta i Avengers? Visst hör han mer hemma i FF än Avegers, men det där med överexponering är sällan något bra.
*Hockey och superhjältar*

#3 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 10 February 2011 - 18:30

Själv tycker jag det ser fantastiskt roligt ut, och jag är heltänd på det här! :) Har precis den där känslan som man får från Giant-Size X-men #1 - En helt ny era börjar! Om du tittar på just fallet X-men, så var det en liknande omvälvning, som på vissa sätt gjorde om serien helt, men ändå behöll den där viktiga kärnfrågan.

Det här känns ungefär exakt likadant. Att vara rädd för förändringar är nog superseriernas bane, om jag får säga det själv. Frank Millers DD, där han gör om hans origin, hans träning och en massa annat hade förmodligen hatats i dagens värld, likaså hade nog ett väldigt stort antal fans av old-school X-men förmodligen skrikit en massa smörja om "XINO!! X-men In teh Namez Onlyz!" om All-New All-Different X-men också.

Det sägs att Hickman och Dan Slott ( som skriver Spidde) har snackat ihop sig lite, faktiskt, så vi kommer nog få se FF göra ett gästspel eller två i Spiddes egen tidning inom det närmaste året faktiskt, och då lär nog den nya dräkten vara med, anser jag. Lär nog vara en del som när han gick med i Avengers, och det var några stories som berättades i minis eller i Amazing, där man fick se Spiddes samhörighet i den gruppen från hans perspektiv.

Sen får du väl hålla med om att om Spidde nu är mer av en vetenskapsman, i Big Time, och redan börjat göra egna specialdräkter för särskilda uppdrag, så passar ju det här väldigt, väldigt bra, att han joinar FF. Nu lär han få använda sin hjärna mer än någonsin! :thumbsup:

Sen vill jag nog ifrågasätta om det ens GÅR att överexponera en karaktär som Spidde. ;) Batman
t ex, är förmodligen ÄNNU mer exponerad i alla möjliga DC-serier, men det är i princip ingen som rycker på ögonbrynen åt det. Och det är väl just för att han blivit en såpass stor ikon att det inte är ett problem.

Skulle säga att Spindelmannen har blivit såpass stor nu, tack vare filmer etc på senare år, att han har kommit in i samma liga. Och då går det inte riktigt att överexponera en karaktär, för han är redan såpass exponerad överallt annars ändå. :rambo:

Men visst, han behöver inte vara på båda Avengers-teamen. Ett funkar nog bra, ger mersmak för vilket team det än är han hamnar på.

Här har vi lite mer info och koncept-bilder från den genialiske Marco Djurdjevic, som är den mannen som designat det nya Future Foundation.

http://marvel.com/ne...an_joins_the_ff

Posted Image

#4 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 10 February 2011 - 19:01

Snyggt och fräscht. Man blir nyfiken. Bara lite tveksam till Things alltför mänskliga ansikte. Borde inte FF stå för First Family?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#5 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 11 February 2011 - 06:51

Jag är tillräckligt cynisk/luttrad för att vara övertygad om att Johnny Storm kommer att komma tillbaka till livet och att vi kommer att få se Fantastic Four igen inom en relativt snar framtid. Därför är jag försiktig med att jämföra det med Frank Millers DD eller Claremont/Byrnes X-Men - än så länge har man ingen anledning att tro att det ska vara en förändring som är såpass långvarig. De vill gärna att vi läsare ska tycka precis så, men det har man liksom hört förr om ni förstår. Så för mig handlar det inte om att vara rädd för förändring utan mer att det här ändå kommer att vara tillbaka på ruta ett någon gång, så varför ens låtsas att det är ny status quo och genialt? ;)

I sig är idén inte dum alls, det är inget jag vänder mig emot alls. Och Spider-Man, om han ska vara med i en grupp, passar mycket bättre i FF då han dels kan sin vetenskap och dels har en starkare relation till medlemmarna i FF. Tror att redan när Spidde presenterades som medlem i Avengers så sa jag att "om det nu är någon supergrupp Spidde passar i så är det i så fall FF". Men självklart blir det lite mycket om han ska vara medlem i två Avengers-grupper och FF på det. Särskilt som han lär byta dräkt mellan titlarna, och det stora problemet lär väl vara att få dem att hänga ihop.
*Hockey och superhjältar*

#6 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 11 February 2011 - 21:39

Tycker att Sue Storm ser lite för fjortis ut i första bilden. Själva dräkterna ser rätt coola ut. Säkert en häftig tillfällig ändring. Att utöka Fantastic Four, inte riktigt samma grej, men påminner lite om hur Bruce Wayne gör Batman till en "franchise" i "Batman Inc" av Grant Morrison.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#7 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 12 February 2011 - 01:27

Jag är tillräckligt cynisk/luttrad för att vara övertygad om att Johnny Storm kommer att komma tillbaka till livet och att vi kommer att få se Fantastic Four igen inom en relativt snar framtid. Därför är jag försiktig med att jämföra det med Frank Millers DD eller Claremont/Byrnes X-Men - än så länge har man ingen anledning att tro att det ska vara en förändring som är såpass långvarig. De vill gärna att vi läsare ska tycka precis så, men det har man liksom hört förr om ni förstår. Så för mig handlar det inte om att vara rädd för förändring utan mer att det här ändå kommer att vara tillbaka på ruta ett någon gång, så varför ens låtsas att det är ny status quo och genialt? ;)

Ah, fast FF är ju just den enda franchise som aldrig förändrats och expanderats, till skillnad från Marvels alla andra, får man väl säga? Avengers och X-men som också var små franchises från början har båda fått en utökning och vidgning av sina koncept, men inte FF.

Är just därför som jag tror det här skulle fungera ganska så bra, om bara Hickman vill, och får, vara kvar på FF några år till.

Om han siktar på en runda på liknande längd som Bendis på Avengers, en 5-6 år, så tror jag att detta skulle kunna bli en rätt häftig bestående förändring, som äntligen skulle kunna ta FF till toppen igen.

Kan hända att dräkterna går tillbaka till att bli mer blå om nåt år, och så, på samma sätt som X-men ändrar sina dräkter ibland, men det är ändå inte nån riktig total återgång till gamla status quo.

Johnny Storm... ja, frågan är om han kommer tillbaka till FF #600, om ett år, eller senare? Där så får väl även jag erkänna att förmodligen lär han komma tillbaka åtminstone om några år...

Men jag tycker ändå det finns en tydlig chans att FF nu skulle kunna förändras lite, en sådär 50 år efter #1. ;)

#8 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 12 February 2011 - 07:29

Jag kommer säkert att kolla in det om tid finnes, men jag tror fortfarande inte att det är något annat än en tillfällig grej. Batman Inc-jämförelsen är säkert bra. Det brukar inte fungera sådär i serier nuförtiden, de vill gärna få oss att tro att det är i nivå med Frank Millers DD (som i och för sig inte gjorde sådär jättemånga radikala förändringar, mer utökade "mytologin" och gav serien en annan stämning som i och för sig var jättebra) eller Claremont/Byrnes X-Men. De vill gärna hypa på det viset, särskilt Marvel. Men eftersom de också hypar så mycket så tror man liksom inte på att det är något "nothing will ever be the same again!" längre, utan det blir att man inser att det snart kommer att bli "som vanligt".

Sen tycker jag väl ändå FF har fått en viss utökning av sitt koncept, det är ännu mer en familj med nu två barn t. ex. Och John Byrne gjorde mycket, där har vi serier som faktiskt är klassiker. Det vore kul om Hickman kunde göra något klassiskt och bra, men det brukar man se i efterhand, inte innan man ens har läst det.

Och, om detta ens ÄR den riktiga Spidde så hade det varit skönt om man kunde se förändringen i andra tidningar också. Allra helst om han försvann ifrån en eller båda Avengers-titlar för detta. Och Thing, som hattar runt i Fantastic Four-kläder i New Avengers, kommer de bry sig om att ändra något där?
*Hockey och superhjältar*

#9 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 12 February 2011 - 12:10

FF har ju haft en hög olika medlemmar genom tiderna. Fast de har alltid återgått till de ursprungliga fyra. Frågan är hur länge de kan hålla sig innan de gör det igen den här gången.

#10 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 12 February 2011 - 18:30

Sant, man har nästan glömt bort det. Men ett tag bestod väl t. ex FF av Spider-Man, Wolverine, Ghost Rider och någon till? :lol:
*Hockey och superhjältar*

#11 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 12 February 2011 - 18:37

(detta är en photoshoppad bild av dräkten, ingen officiell)
Posted Image
Jag gillar't!

Kermit: Jag tror att hulk var medlem ett tag, när han var smart och grå. Kan ha fel
(Och fanns det inte en kvinnlig Thing ett tag med? eller var det från något what if-- nr?)

Edited by Hofling, 12 February 2011 - 20:27.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#12 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 12 February 2011 - 20:22

Det brukar inte fungera sådär i serier nuförtiden, de vill gärna få oss att tro att det är i nivå med Frank Millers DD (som i och för sig inte gjorde sådär jättemånga radikala förändringar, mer utökade "mytologin" och gav serien en annan stämning som i och för sig var jättebra) eller Claremont/Byrnes X-Men. De vill gärna hypa på det viset, särskilt Marvel. Men eftersom de också hypar så mycket så tror man liksom inte på att det är något "nothing will ever be the same again!" längre, utan det blir att man inser att det snart kommer att bli "som vanligt".

Det stämmer att mycket inte förändras nuförtiden, men det skulle jag säga beror mycket på att väldigt få fans gillar förändringar nuförtiden, och dom som skriver serierna är också fans, så när det byts skribenter så vill dom så klart skriva serien som "det var när jag var liten", och då blir det inte mycket förändringar. En naturlig reaktion, ju äldre man blir, desto mindre intresserad av förändringar är man, har jag själv börjat känna av på senare år.

Men en del förändringar består ju ändå, även nuförtiden. HoM som en del skulle säga har försvunnit nu ( men egentligen inte, om man skrapar lite på ytan), var ju en stor förändring som höll sig i flera år, och har ju märkbart förändrat många av karaktärerna i serien X-men, och lite vad själva serien handlar om. X-men försöker ju inte längre bygga broar mot mänskligheten utan dom skyddar sig själva för att överleva, i ett fort långt ute till havs. Osv, osv.

Så, jag tror faktiskt chansen finns för åtminstone några års roliga serier med det nya FF. :)

Sen tycker jag väl ändå FF har fått en viss utökning av sitt koncept, det är ännu mer en familj med nu två barn t. ex.

Hickman anses faktiskt just nu vara den som gör mest med familjekonceptet, då han använder barnen i FF mer än någon annan förmodligen gjort innan. Faktum är att många av dom äldre "hardcore" -fansen, ( som nog påminner lite om grodan på Spidde :D ) är ganska irriterade på det, då dom "stjäl ansiktstid" från dom vuxna i FF. Och nu kommer ännu nästa steg. Future Foundation. :thumbsup:

Och, om detta ens ÄR den riktiga Spidde så hade det varit skönt om man kunde se förändringen i andra tidningar också. Och Thing, som hattar runt i Fantastic Four-kläder i New Avengers, kommer de bry sig om att ändra något där?

Det är nog ganska hundra att det är riktige Spidde... ;) I sista numret av Fantastic Four som kommer nu, så finns det en scen där Valeria Richards, ( Reed & Sue's superintelligenta dotter) försöker lista ut vem av dom före detta avbytarmedlemmarna i FF som skulle kunna återställa FF-dynamiken och ersätta Johnny. Hon stryker dock dom flesta namn när hon går igenom dom, för dom kan inte tillsätta den lättsinnighet som Johnny gjorde. Då finns det bara ett namn kvar... ett enda logiskt alternativ. ;)

Posted Image

( Det här är dock en teaser från förra året nån gång.)
Posted Image

Är inte Thing den enklaste förändringen för övrigt? Ge honom vita shorts istället för blå... :D

Tyvärr så minns ni helt rätt vad gäller "The New Fantastic Four", som kom kring 1990, och var med i typ 2 nummer. Det teamet bestod av Gray Hulk, Spidde, Wolverine och självaste hämndens ande - GHOST RIDER! 0_o I princip 90-talet personifierat. Det var en Skrull som låtsades vara Sue Storm som lurade dom "hjältarna" ( förutom spidde så är dom alla inte alltid så snälla, som ni nog vet) att följa henne till Monsterön för att "rädda" originalen.

#13 Chrille

Chrille

    Senior Captain

  • Members
  • 769 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 February 2011 - 22:28

Efter en alltför snabb titt på Marko's design trodde jag att det var Plågaren (svenska superserier någon?) som stod bredvid Sue. :D

#14 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 13 February 2011 - 09:09

Jag tror att du missförstår mig lite, Predabot. Det är inte förändringen i sig jag är emot, det kan vara spännande att läsa om en annan sorts FF ett tag, som jag skrev förut så kanske jag kommer att kolla upp det här. Det jag reagerar på är att man redan innan serien har kommit ut betraktar det som en slags "klassiker" och att det är en förändring på serien som är revolutionerande. Alltså att man går på hypen innan man ens har läst serien.

Sen kan man argumentera för att de förändringar Marvel har gjort på sistone som ÄR någorlunda bestående är saker som gör serierna mer tillbaka till rötterna. Jag läste i en intervju med Joe Quesada att anledningen till att de minskade på antalet mutanter efter House of M var att "så var det förr, då var det speciellt att vara mutant", och även Spidde har gått tillbaka till en livssituation där vi mer är vana att se honom. Det är också därför jag personligen kan reagera på när stora förändringar sker - man vet att de kommer att "fixa tillbaks allt", och skriver manusförfattarna in sig för mycket i ett hörn så blir det svårt att hitta en bra lösning på det. Långsiktigt var t. ex att avslöja Spiddes identitet inte så bra alls, för ingen trodde väl att det skulle fortsätta så, och det ledde fram till "One More Day" som många läsare klagade på och gjorde att de t. om slutade läsa Spider-Man.

Jag vet inte heller om jag är ett äldre hardcore-fan, jag har väl min "gyllene era" av Spider-Man likaså som andra har sina. för mig var det åttiotalets Spider-Man, och hade internet funnit då hade det säkert kommit många klagomål på saker som skedde på den tiden också. Men sen är jag av åsikten att om man skriver en serie och förändrar saker så till den grad att man knappt känner igen serien längre (ja, jag tittar på DIG, JMS!) så kanske man borde ha skrivit någon annan serie eller hitta på något eget. Frank Millers DD eller "All-New, All-Different X-Men" var ändå förändringar som kändes som logiska, nästa steg att gå i serien. Och vem vet, det kanske är så med Jonathan Hickmans FF också? Har som sagt inte läst särskilt mycket av det, men kanske ska göra det.

Och angående Things kläder så är det självklart en enkel förändring. Jag undrar mer om det kommer vara konsekvent med andra titlar? Bendis brukar inte vara känd för att vara den som har mest koll på vad som pågår i andra tidningar, trots allt.
*Hockey och superhjältar*

#15 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 14 February 2011 - 12:01

Om en förändring ska kunna bestå, kan den inte gå ut på att man bara tar bort något. Man måste ersätta den med något annat. Att döda någon funkar inte, för förr eller senare kommer någon få för sig att det är en bra idé att göra en serie om den personen fas den har dött, och så slutar vederbörande på något vis att vara död. Jay Todd klarade sig undan återuppståndelsen ett bra tag. Robin fanns ju fortfarande fast han hade dött. Men till slut fick han också ett livsåterfall.


Efter en alltför snabb titt på Marko's design trodde jag att det var Plågaren (svenska superserier någon?) som stod bredvid Sue. :D


Ha! Det skulle var något!

#16 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 16 February 2011 - 17:15

Amazing Spider-man #660: FF vs Sinister Six! :D

Posted Image

Gröne Hämnaren: Får nog säga att detta är ett klassiskt fall av den rätta sortens förändring, iallafall om man bedömmer hur det ser ut preliminärt. =) Johnny Storm tas bort, men ersätts av inte bara Spider-man utan en hel radda andra karaktärer, ( det har avslöjats att Spidde är inte den enda nya medlemmen, förutom barnen som bor hos FF, det finns några hemliga medlemmar.) ny inriktning på serien.

Vore trevligt om dom hemliga medlemmarna är ALLA som någonsin varit medlem i FF. :D Eller ja, några av dom iallafall... Luke Cage och Medusa passar som inte, då dom har fullt upp med andra saker.

#17 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 16 February 2011 - 20:22

Enda gången jag någonsin känt något inför en "död" så var det nog Jean Grey/Phoenix. Jag skyller på att jag var ung då. Men även detta rationaliserades ju bort efter ett tag. Den värsta "återvända från döden"-grejen var nog Aunt May för ett gäng år sedan.

Jag förväntar mig att gamle facklan väl kommer att vara "död" i en sisådär två år eller så innan det är dags att status quoa allting igen.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#18 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 16 February 2011 - 20:54

Ja, och ungefär då kommer säkert de vanliga uniformerna tillbaka också. Särskilt om de skulle göra en ny film. Sen, hur många dräkter och team är det meningen att Spider-Man ska ha nu? Känns lagom kreativt, faktiskt, inte ens Wolverine eller Batman är så överexponerade nuförtiden.
*Hockey och superhjältar*

#19 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 17 February 2011 - 03:04

Njaa, Wolverine är faktiskt med på åtminstone ett team mer, senast jag såg en sammanräkning av det för att jämföra, just för att nån gav samma kommentar som du, Kermit.

Dock så har ju Spidde fler dräkter, medans Wolverine bara använder 2 stycken för tillfället, så då blir det väl ungefär lika.

Batman är nog lika exponerad han med, skulle jag säga, men på ett lite annorlunda sätt. Även fast han har "bara" 2-3 titlar och två teams som han är med i, så har han mer av ett franchise där själva idéen om Batman är rent oändlig. Han har fler "kloner", så att säga. Tror jag räknar ca 4 olika Batman i DC's universum just nu. Fransk Batman, 2 U.S Batman, en japansk Batman. Mer komma skall. Batman Inc. ( älskar för övrigt Morrisons Batman Inc, om nån undrar.)

#20 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 17 February 2011 - 07:26

Gillar också Morrisons Batman. Men jo, för att egentligen vara en outsider och en som "helst arbetar solo" (som vi alltid genom alla år fått veta i hans egna serier) så är han förvånansvärt aktiv i grupper. Och det känns ofta som inget annat än en gimmick, det hade varit betydligt mer spännande att läsa om Hickmans "nya, revolutionerande vision" eller vad man väljer att kalla det om han inte hade kört med två så uppenbara gimmicks som en medlems död och att ta med Spider-Man i gruppen. Faktiskt.
*Hockey och superhjältar*