Jump to content

Photo

Hjälp med att köpa Dator!


  • Please log in to reply
7 replies to this topic

#1 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 17 June 2011 - 18:07

Jag hade tänkt köpa en ny dator. Jag är så trött på den datorn jag har haft sedan 2007 som segar sig alltid. Jag fortmaterade om den i årsshiftet men fick fick formatera om den igen nyligen. Lite mitt eget fel för jag körde med Windows Firewall då. :P

Jag hade tänkt vänta längre men min ekonomiska sitvation kan komma att förvärras i höst så nu kanske är den bästa tiden? Tanken är en billig (så billig som möjligt) men helt OK dator som klarar lite halvnya spel, har bra minne, gärna klara att se HD filmer bra utan hack eller problem... och gärna inte behöva bytas ut om 1 år igen. :P

Iallafall, vad tycks om den här?


Glöm den skiten. Vad tycks om DEN HÄR?

Edited by Crusader, 18 June 2011 - 15:16.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#2 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 17 June 2011 - 19:02

Den är säkert helt okej, dock så säger min erfarenhet mig att "färdiga" datorer oftast eller alltid görs av sämre komponenter. Men så länge du inte ska använda den som en ren speldator så spelar det nog ingen större roll :)

Winter is Coming


#3 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 17 June 2011 - 19:28

Fast alla kan inte bygga en egen dator. ;) Och nej, jag ska inte ha en ren speldator, bara för de intresanta spel som inte släpps på konsoller (mest äventyrsspel) och som mediadator. Hoppas på att Witcher 1 skulle funka men det är inget krav.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#4 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 17 June 2011 - 23:20

Jag byggde inte själv heller, de flesta nätbutiker kan hjälpa till med sådant mot ett visst pris.

Winter is Coming


#5 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 18 June 2011 - 00:56

Min systerson testade att bygga en för 10000kr för några år sedan men resultatet blev inte bra. Efter bara något år så var den typ värdelös. Sedan fick han en av en kompis som var expert och hade bygt en monsterdator men skulle bygga en ny eftersom den var 1 år gammal. Den höll inte heller länge. Nu håller han sig till färdigbygda och jag tror jag håller med. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#6 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 18 June 2011 - 10:06

Den här tyckte jag annars verkar mer prisvärd: http://www.netonnet....c/152725.3012/. Har själv "gått över" till AMD/ATI iom förra datorn och är nöjd. HP tycker jag gör bra datorer som är rätt enkla att underhålla med drivrutiner mm, men man måste se till att stänga av en hel del "bakgrundsskräp" i dem.

Tänkte du koppla den till TV:n eller behåller du gamla skärmen? Bytte själv upp mig när det gäller skärm och kunde konstatera att det hänt en hel del där de senaste åren.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#7 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 18 June 2011 - 15:20

Nja, grafikkortet är ju betydligt sämre och min systerson har varnat mig för att använda ATI. Bara 1000GB HDD. Processorn känner jag inte till men kan den verkligen vara i samma liga som i7? Fast jag hade ju tankarna på nåt liknande innan min systerson hittade den här åt mig och förklarade lite. :P


Jo, jag ska köpa en ny skärm. Tvivlar på att min gammla skulle funka riktigt. Hade tänkt köpa den här!
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#8 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 22 June 2011 - 01:10

Imorgon så får jag min nya dator! :thumbsup: Har slitet mig halvt fördärvad ikväll med att städa. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif