Jump to content

Photo

Slutet är nära ;)


  • Please log in to reply
64 replies to this topic

#1 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 20 February 2007 - 19:06

Se upp - 2036 krockar vi!
Om 30 år kan den jättelika asteroiden krocka med jorden.
Nu vill rymdforskare att FN ska leda uppdraget och göra som Bruce Willis - åka upp i rymden och oskadliggöra hotet.

Asteroiden kallas Apophis och är cirka 150 meter från ena änden till den andra.
Den uppptäcktes för ett par år sedan och har oroat forskarna sedan dess.
Risken att den kolliderar med jorden den 13 april 2036 är bara en på 45 000.
Men skulle den enorma stenklumpen träffa vår planet innebär det en katastrof av samma magnitud som hotade i filmen "Armageddon".
Sättet att slippa oroa sig är att göra precis som Bruce Willis - åka upp och oskadliggöra jätteklumpen.
Nasa planerar till och med att låta astronauter kliva omkring på asteroiden, som rusar genom rymden i en hastighet av en dryg mil per sekund.

Förinta en storstad
Asteroiden kan förinta en hel storstad direkt och kraften från nedslaget skulle få enorma konsekvenser för hela planeten.
Nu vill en grupp rymdforskare att FN tar ansvar för att avvärja hotet, som är globalt.
Man pekar också på att hotet från rymden är ständigt närvarande och att jorden redan drabbats av flera svåra nedslag i förhistorisk tid.
- Det handlar inte bara om Aphopis. Varenda land är i farozonen här och vi behöver enas om ett antal saker när det gäller de här frågorna, säger förre astronauten Rusty Schweickart till nyhetsbyrån Reuters.

Bogsera ur kurs
Han var med ombord på Apollo 9, som gick i omloppsbana runt jorden i mars 1969.
Nu arbetar han i organisationen Association of Space Explorers, som vill att FN ska leda arbetet med att skapa en grupp vars enda uppgift ska bli att avvärja hotet från asteroider.
Enkelt uttryckt föreslår man att en rymdfarkost skickas upp i god tid när en asteroid på kollisionskurs upptäcks.
Astronauterna ska sedan med hjälp av gravitation knuffa eller dra asteroiden ur kurs så långt att den passerar på garanterat säkert avstånd från vår planet.
Att flytta en så stor himlakropp som Aphophis beräknas ta cirka 12 dagar.
Kostnaden beräknas till drygt 2 miljarder kronor. Och ju längre bort från jorden man lyckas nå asteroiden desto större är chansen att lyckas, enligt Schweickart.
- Då minskar också den mängd bränsle som behövs för att knuffa bort asteroiden.

Aftonbladet

Asteroiden kallas Apophis :lol2: Någon mer än jag som tänker på StarGate?

Edited by Georgia, 09 September 2008 - 16:33.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 February 2007 - 19:19

2036? Skönt och ha ett årtal och sikta på. :P

Edited by XC, 20 February 2007 - 19:19.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 20 February 2007 - 19:44

"Nu igen?"! var min spontana reaktion när jag läste rubriken. :P

Namnet är perfekt. Stargate fans i namngivningskommitén? ;)

Men visst kan vi göra som i Armageddon: Vi samlar ihop en skabbigt gäng med avdankade oljeborrare. Snabbutbildar dem i rymdteknik ett par veckor och så skickar vi upp dem. Piece of cake. :lol:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#4 Thinice

Thinice

    Captain

  • Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 20 February 2007 - 19:49

12 dagar? Borde klara det på tre-fyra rymdblöjor då.

Är inte hotbilden ganska konstant - att det egentligen när som helst kan dimpa ner en större variant? Hepp, där rök Skåne! Ingen mer spettekaka.

Verkar otroligt att man har så pass bra koll att man till och med kan sätta datum på det...
Climbing to the Moon...

#5 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 20 February 2007 - 20:37

Nu arbetar han i organisationen Association of Space Explorers, som vill att FN ska leda arbetet med att skapa en grupp vars enda uppgift ska bli att avvärja hotet från asteroider.

Tänkte spontant att det här skulle vara ett stort slöseri med pengar men det skulle ju faktiskt ge oss möjligheten att ta prover från dessa reliker från solsystemets barndom. Meh, förmodligen inte värt det ändå.

#6 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 21 February 2007 - 00:36

Jag reagerade mest på att astroiden heter Apophis, som den Stargate fan man är :P

Winter is Coming


#7 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 21 February 2007 - 01:31

Jag är bara glad att vi inte behöver kalla någon planet (dvärg eller ej) för Xena.

#8 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 21 February 2007 - 20:13

Jag är bara glad att vi inte behöver kalla någon planet (dvärg eller ej) för Xena.

Nej, nu när Pluto inte längre är en planet så kommer aldrig Xena heller bli kallade för det (Trots att den bara är 5 gånger så liten som Jorden men större än Pluto). Med det är fortfarande en småplanet precis som Pluto. Den har tillochmed en måne, Gabrielle. ;)
Nu har ju visseligen forskningskomiteen bytt namn på den till Eris (Vad hände med att de som upptäcker planeten ska får döpa den?) och månen till Dysnomia.

Själva vad som är planet eller inte är rätt löjligt tycker jag. Astronomerna vägrade erkänna Eris som planet trots att den var större än Pluto. Så istället så tar de bort Pluto som planet. Barnsligt och löjligt tycker jag för de hade ett special möte bara för att hitta på nya regler för vad som ska få klassas som planet och satte gränserna så att de precis inte stämde in på Eris och Pluto för att slippa ha en 10:e planet. :rolleyes:
Det komiska är att huvudreglen för vad ska kallas en planet, "Clearing the neighbourhood" (Vilket betyder att himlakroppen måste vara stor nog att dra till sig eller stöta ifrån sig andra mindre kroppar), har inte uppfyllts av Jorden, Mars, Jupiter eller Neptune heller. Så enligt den nya huvudreglen för vad som klassas som planet så uppfyller inte Jorden det eller ens solsystemets största planet Jupiter.
Så enligt mig, och många andra, så är IAUs nya regel bara bull. Trots att de försöker förklara bort det genom att säga att Jorden är stor nog att räknas som überplanet och därför inte behöver rätta sig efter reglerna. :rolleyes:




Åter till astroiden. inte det första stora hotet... inte det sista heller. Det senaste, som garanterat skulle skapa kaos och kanske kracha in i oss, missade oss med ett gigantisk avstånd. men trots det, inget att skratta åt. Och kalla det slöseri är fel. För plötsligt så är faran där. Man vet aldrig och kan aldrig vara säker med rymden. Bättre att börja bygga upp ett försvar nu och vara berädda fallifall nåt händer än att bli olyckliga över det om det händer.
Även om den missar oss så har vi ett uppbyggt försvar för nästa gång. En vacker dag så tar turen slut. Se bara på Dinosauerna som alla fick bita i gräset.
Den här kanske inte låter så stor men eftervärkningarna kommer bli katastrofala om den slår ner.

Diggar namnet, föresten. StarGateare som man är. :D
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#9 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 21 February 2007 - 21:57

Själva vad som är planet eller inte är rätt löjligt tycker jag. Astronomerna vägrade erkänna Eris som planet trots att den var större än Pluto. Så istället så tar de bort Pluto som planet.

Ganska befogat i min mening, och det finns inget 'löjligt' med noggranna definitioner - det är vad vetenskap är uppbyggt på. Förr i tiden fanns det inget större behov av att ha någon sådan för planeter eftersom man kände till så få. Men i och med uppmärksamheten av Kuiperbältet på 1990-talet och de efterföljande upptäckterna av transneptunianer var det bara en tidsfråga innan ärendet kom upp på tapeten. För att undvika en urvattning av planetbegreppet var man tvungen att dra en gräns nånstans och det gjordes på det mest logiska stället: mellan Neptunus och Pluto, eftersom den senare bara är en av många likartade kroppar cirklandes i planetoidbältet som markerar solsystemets inre gräns. Att vissa stretar emot är knappast förvånande. Så brukar det vara vid vetenskapliga paradigmskiften men alternativet är att vi får höra om en nyupptäckt planet varje gång nån stjärnskådare får syn på ännu en icke-karaktäristisk stenbumling där ute.

Angående kravet att en planet ska ha rensat sitt grannskap - tja, det är väl ett sånt där kriterium som ska möjliggöra fria tolkningar, något vi aldrig kommer ifrån. Ungefär som protistriket inom biologisk taxonomi är "övrigt"-kategorin där saker som inte platsar i de andra rikena hamnar så skapades i det här fallet den åtskilda benämningen "dvärgplanet". Man tyckte det behövdes en godtycklig skiljelinje mellan "de speciella" och de mer oansenliga och detta var lösningen man kom upp med. Man får finna sig i att naturen har många gränsfall som utmanar vårt behov av att klassificera saker och ting.

#10 uniteder

uniteder

    Commander

  • Members
  • 213 posts
  • Location:Grängesberg och Örebro

Posted 02 March 2007 - 11:37

Det är ju knappast första gången de skriver upp stora rubriker och varnar för det här..
Och jag är ganska sääker på att de hade såna där rubriker om [b[samma[/b] asteroid för nåt år sen..

#11 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 23 August 2007 - 10:10

Det var ingen stor marginal den missar med.

Noterar att den återvänder exakt sju år senare. Det kommer att ge astrologer, numerologer och annat löst folk något att hurra för. Sammanträffanden och tillfälligheter är ju vad de tjänar sitt levebröd på, via lättlurade dårfinkar.

#12 Groundsplitter

Groundsplitter

    Senior Captain

  • Members
  • 626 posts
  • Gender:Male
  • Location:Knivsta

Posted 23 August 2007 - 10:36

"8000 kilometer närmare än de flesta vädersatelliter". Kommer den så nära så bör man nog göra en ordentlig undersökning av vad asteroiden består av, så det inte visar sig att den är så porös/lös att närheten till Jorden riskerar att dra sönder den.
Nu är det förstås möjligt att det inte är första gången den passerar så nära en större himlakropp, och jag har ingen aning om ifall 34685 km är tillräckligt nära för att dragningskraften ska kunna ha såna effekter, men lite obehagligt låter det ändå...
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#13 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 23 August 2007 - 14:10

Detta har igentligen varit känt väldigt länge men alltid kul att läsa vad ny information som kommit upp om det.
"There once was a man from Nantucket..."

#14 Darth Wiggy

Darth Wiggy

    Captain

  • Members
  • 458 posts
  • Location:Helsingborg
  • Interests:Film, musik, star wars replicas, damer

Posted 27 August 2007 - 19:35

Förr eller senare så smäller det. Bara att hoppas att man får den rätt i huvet och inte behöver kvävas av askan en vecka senare...
Posted Image

I'm a stormtrooper, yes I am! And I'm proud of it! In a SCOTTISH way! Posted Image

#15 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 29 January 2008 - 16:48

Aftonbladet har gjort en ny artikel om Apophis med lite nya fakta.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#16 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 29 January 2008 - 16:58

Bättre lycka nästa gång eller? ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#17 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 29 January 2008 - 17:19

Verkar otroligt att man har så pass bra koll att man till och med kan sätta datum på det...

Nä, det är faktiskt ganska rudimentärt. Ända sedan Newton har celest mekanik varit ett väldigt förutsägbart fält som lämpar sig synnerligen väl åt kvantifiering. Himlakroppar älskar att regelbundet följa sina banor utan spontana avvikelser.

#18 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 29 January 2008 - 17:26

/../Fredag den 13 /../

Bra datum för det...

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#19 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 29 January 2008 - 18:01

Är det nån som har ringt Bruce Willis och Ben Affleck än? :P
Support your local search and rescue unit - get lost.

#20 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 29 January 2008 - 18:29

Nu låter det inte så kul längre. Ingen kris 2029 men om den rubbas då så är risken jättehög att vi krockar 2036. Att dessutom många är mot att "slösa" pengar på åtgärder är verkligen inte bra. Människor är för bra på att känna sig säkra på vår lilla planet. Även om dess bana rubbas 2029 så kommer ingen ta det seriöst då heller. Inte fören strax innan vi krockar kommer folk reagera "Jäklar! Kanske skulle vi har gjort något åt det ändå."
Jag vet inte hur det är med er andra men jag tycker inte det är lika roligt längre.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#21 Chrille

Chrille

    Senior Captain

  • Members
  • 769 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 29 January 2008 - 18:34

Det ordnar sig. Hakuna Matata! :P

#22 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 29 January 2008 - 18:37

Det ordnar sig....

...Sa invånarna i Pompej när de blev varnade att Vesuvius kunde få utbrott. ;)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#23 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 29 January 2008 - 19:07

Jag är med Hakuna-killen... :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#24 Chrille

Chrille

    Senior Captain

  • Members
  • 769 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 29 January 2008 - 19:08

:thumbsup:

#25 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 29 January 2008 - 20:16

Ingen kris 2029 men om den rubbas då så är risken jättehög att vi krockar 2036.

Var läser du ut detta? Astronomen som citeras uppger "i princip kan man garantera att den kommer att missa år 2029. Men den kommer så nära jorden att den blir störd, därför är den framtida banan lite oklar när den kommer nästa gång. Det är 2036 det kan bli kritiskt". Vaga formuleringar utan någon reell uppskattning av sannolikheterna inblandade. Påståendet om en "skyhög" risk är artikelförfattarens och hur insatt är hon egentligen? I det här sammanhanget skulle förmodligen en risk på 0,001 % betraktas som "skyhög", vilket den vore - jämfört med genomsnittet vid såna här scenarion. Folk i allmänhet tenderar att mentalt komprimera de enorma avstånden i rymden och överskatta hur (o-)sannolika såna här kollisoner faktiskt är, helt enkelt för att vår hjärna utvecklades i en miljö där det finns något bakom varje buske.