Jump to content

Photo

Marvel New Universe


  • Please log in to reply
8 replies to this topic

#1 T5 2.0

T5 2.0

    Commander

  • Members
  • 227 posts
  • Location:Märsta
  • Interests:Scifi böcker och scifi/fantasy/anime filmer.

Posted 22 February 2006 - 17:14

Har någon av er läst de gamla New Universe titlarna som nu Marvel febrilt försöker skaka liv i igen?
Mina två favoriter var DP-7 och Starbrand.

#2 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,027 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 22 February 2006 - 17:22

Nej, vad är detta? Jag är nyfiken! Berätta gärna lite mer!
I love the smell of napalm in the morning

#3 T5 2.0

T5 2.0

    Commander

  • Members
  • 227 posts
  • Location:Märsta
  • Interests:Scifi böcker och scifi/fantasy/anime filmer.

Posted 23 February 2006 - 08:33

Man tänkte skapa ett nytt serie universum med lite roliga nya typer av hjältar som inte riktigt passade in i Marvels "image".
Resultatet blev en blandad kvalitet som floppade.
Vissa var riktigt bra medans de andra var katastrofalt dåliga.

Star Brand - En variant av Green Lantern, en man med en tatuering på handen som påstås vara universums mäktigaste vapen. Och det var även detta vapen som gav alla andra hjältar i New Universe sina krafter.
Denna titel var mysig

DP-7 - en grupp människor som fått skumma förmågor av ett vitt ljus som spred sig över jorden (en explosion gjord av Star Brand). DP står för Displaced Paranormals.
Också denna titel var bra.

Kickers Inc. - Ett gäng fotbolls spelare som löser brott, deras lag kapten liknade mest Captain America i sina förmågor.
Denna titel sög fruktansvärt.

Justice - En man som först tror att han kommer från en anna dimension (vilket original författaren faktiskt tänkte), sen visade det sig att det gjorde han inte alls. Men trots detta var titeln inte så dålig, bättre en Kickers i allafall.

Spitfire And The Troubleshooters - En kvinnlig Ironman, fast rustningen var otroligt primitiv i jämförelse.
En dålig titel som hela tiden bytte koncept och titel namn (blev senare bara Spitfire och sen igen Codename: Spitfire).

Merc - en helt vanlig man som mest kunde likna en snällare och oinspirerad version av Punisher.

Psi-Force - en grupp ungdomar med mentala krafter. Denna titel började urdåligt men tog fart efter ett tag.

Nightmask - en ung grabb som får förmågan att gå in i andras drömmar. Uber löjlig serie som mest kan likna "vad skulle hänt om Dr Ruth hade superkrafter?"

Man har nu tänkt att släppa några "one-shots" som handlar om de "klassiska" New Universe figurerna innan man snart kommer att skapa en helt ny version av hela den idén.
Dvs, ett nytt New Universe med gubbar baserade på de gamla, men lite mer genomtänkta.

Edited by T5 2.0, 23 February 2006 - 09:53.


#4 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,027 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 23 February 2006 - 08:49

Intressant, detta kände jag inte till.

Kickers Inc. - Ett gäng fotbolls spelare som löser brott, deras lag kapten liknade mest catain America i sina förmågor.

Ja herregud, detta låter som den sämsta idén genom tiderna...

När kom dessa serier ut då? Och för övrigt T5 2.0, läsert du ALLT? ^_^
I love the smell of napalm in the morning

#5 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 23 February 2006 - 09:32

Jag har aldrig hört talas om New Universe, och det är inget jag känner för att läsa...låter lite dåligt alltihop...nån 80-tals grej eller?
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#6 T5 2.0

T5 2.0

    Commander

  • Members
  • 227 posts
  • Location:Märsta
  • Interests:Scifi böcker och scifi/fantasy/anime filmer.

Posted 23 February 2006 - 09:56

Dom började i 1986.
Och läser jag allt?
Som jag har beskrivit i en fantomen tråd här på forumet så prenumererade jag på runt omkring 20 titlar i månaden ett tag + specials och annuals hehe.
Jag har bantat ner kraftigt genom åren av skäl som står i den tråden...men jag börjar känna behovet växa igen hehe.

#7 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 23 February 2006 - 10:20

Nej de fanns ju i mitten av 80-talet och då var jag enbart svenskläsande och här kom de inte ut några titlar.

Så för mig ger de inga fina minnen så jag skippar dem, hörde dessutom att mycket av det nyproducerade bygger på det sämsta från den tiden.

De floppade iaf rejält och jag antar att det finns en anledning till detta.
Det var väl Shooter som försökte sjösätta detta och han hade ju en del egna idéer som inte fungerade i verkligheten.

#8 T5 2.0

T5 2.0

    Commander

  • Members
  • 227 posts
  • Location:Märsta
  • Interests:Scifi böcker och scifi/fantasy/anime filmer.

Posted 24 February 2006 - 17:06

Återstår att se hur den nya versionen blir...enligt rykten ska det bli ungefär som Authority...men man får se...

#9 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 27 November 2007 - 18:16

Nej, som Authority blev det väl verkligen inte? :) Tyckte det blev bättre personligen, lite mer realistiskt på vissa sätt, men främst känns karaktärerna som betydligt mer mänskliga och man kan faktiskt engagera sig lite i deras känsloliv.

Tycker att hittills har Warren Ellis och Salvador Larroca's NEWUNIVERSAL, varit riktigt, riktigt bra. Om än den kanske lider av lite samma problem som Supreme Power led av, men på vissa punkter är nog Newuniversal bättre faktiskt.

Dessvärre har ju serien uppehåll för tillfället... Pga att båda kreatörerna har en hel del annat för sig... vilket känns lite olustigt faktiskt.

Nåväl! Nästa år är det tänkt att fler nummer ska komma ut, och det ser jag fram emot. :D