Jump to content

Photo

Google nyhetstråd


  • Please log in to reply
7 replies to this topic

#1 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 10 May 2011 - 09:24

Google lanserar ju nya grejer och funktionalitet stup i kvarten så jag tog mig friheten att skapa en egen tråd för Google där vi kan lyfta fram de senaste från dem.


Google + musik = sant

I detta nu så pågår Google I/O i San Francisco och där sägs det att Google officiellt kommer att lansera deras nya streaming tjänst. 20 000 låtar kan du lägga upp på deras server - gratis - och sedan streama till din Androidmobil, dator, ja alla manicker som klarar av Flash. Meh. Vågar de inte släppa in konkurrentens mobil... <_<

Nåväl. Här finns lite mer info: engadget.com

Hyr filmer på YouTube

Och igår lanserades en ny filmuthyrningstjänst på YouTube (som ju Google äger om det nu har undgått någon).

Youtube tog i går steget från att vara en tjänst för kortare videoklipp till att erbjuda långfilmer för uthyrning. Inledningsvis erbjuder Youtube över 3 000 Hollywoodfilmer som kan hyras från mellan en och fyra dollar. Filmerna är sedan tillgängliga att strömmas under 24 timmar.

Bland de filmer som finns från början finns både klassiker som Scarface och Taxi Driver blandat med nyare filmer som The Green Hornet och Inception. Enligt Google kommer flera filmer att läggas till framöver.

Inledningsvis är tjänsten endast tillgänglig för användare i USA, men Google utlovar att tjänsten kommer att bli tillgänglig i andra länder framöver.


Källa: idg

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#2 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 11 May 2011 - 09:02

Goda nyheter: Google meddelade igår att Android kommer att släppas i en version som täcker samtliga plattformar (vilket kommer att underlätta vid utvecklingen av appar.) Äntligen! Senare i år väntas den lanseras.

Och fr.o.m igår kan man hyra filmer via Android Market. Dock gäller det väl bara USA har jag för mig? I dagsläget iaf.

Den nya musiktjänsten bekräftades även igår och betatester pga förnärvarande i USA. Tjänsten kallas Music Beta.

Och nu ska de konkurrera med FB:s Like-button: "Google +1" väntas lanseras i maj-juni och fungerar på liknande sätt som konkurrentens. Intressant dock att en variant av Google analytics följer med på köpet plus en koppling till deras sökmotor vilket kan göra att många går över till denna variant. Intressant indeed.

Edited by Synon, 11 May 2011 - 09:08.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#3 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 May 2011 - 09:20

Film/Musik-tjänsterna är ju ointressanta eftersom de med all säkerhet bara kommer finnas tillgängliga i Usa. Men +1-knappen kan bli intressant att se hur den utvecklas. Undrar om den kommer integreras och ersätta den befintliga like-funktionen i GR nu...

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#4 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 11 May 2011 - 09:36

Med tanke på att Google vill ta över världen :P så skulle det inte förvåna mig om musiktjänsten även letar sig utanför USA:s gränser... Dvs om den faller väl ut over there.

Men Google +1 kan nog bli en hit om de får till den... Med tanke på det som följer med den så kan jag tänka mig att många sajter vill använda sig av den i stället för FB:s. Och den kan nog även därför ersätta Like i GR om samma erbjudande följer med där (statistiken etc).


Btw: Google har förbättrat bildsöken som gör att sökresultaten kan sorteras efter motiven på bilderna. Spooky! Bygger på igenkänningstekniken som de utvecklat. Läs mer på idg.

Mycket bra artikel på idg som visar en massa nyttiga saker som finns i bl a gmail och som iaf inte jag hade en aning om! Användbara tips så kolla in det: idg

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#5 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 May 2011 - 11:25

Kanske kan "+1" i slutändan öppna upp för openID också? :)

Läste att de skulle förbättra bildsjänsten för några dagar sedan men då fanns den inte på svenska google. :testar: Och det fungerar.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#6 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 11 May 2011 - 12:15

Vad tyckte du om bildtjänsten? Har inte hunnit testa den riktigt än. Vettig funktion eller bara nice to have?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#7 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 12 May 2011 - 09:20

Och nu släpps Chrome OS. Som vd:n Sergey Brin säger: "slut med den tortyr som det innebär att hantera datorer som bygger på Windows." :D

Googles nya operativsystem bygger på en kompakt Linuxkärna där alla program hanteras i webbläsaren. Det innebär att datorerna startar på några sekunder. Eftersom man inte kan installera några program på datorerna är tanken att man främst ska använda Googles utbud av molnbaserade kontorsprogram och liknande. Därtill meddelar Google att man kommer att samarbeta med både VMware och Citrix som ska komma med produkter som gör det möjligt att komma åt affärssystem på Chromedatorerna. Google uppger att man genomfört undersökningar på 400 företag och kommit fram till att 75 procent av användarna skulle kunna gå över till en webbaserad modell och alltså därmed kunna nöja sig med en dator som bygger på Chrome OS.

De första datorerna med Chrome OS ska börja säljas 15 juni och först ut är Acer och Samsung. Samsung har satsat på en bärbar modell som har en skärm på 12,1 tum och ett pris på 500 dollar (3 200 kronor). Acers dator, med skärm på 11,6 tum, säljs ihop med ett 3g-abonnemang i USA där operatören Verizon uppger att priset ligger på 350 dollar. Enligt Google ska datorerna även säljas i Europa men ännu finns inga uppgifter kring eventuella lanseringar i Sverige.


Källa: idg

Edited by Synon, 12 May 2011 - 09:20.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#8 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 13 June 2011 - 09:14

För alla som gillade Googles musikaliska doodle kan glädjas åt att den fått leva vidare på en egen webbsida. Go nuts!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.