Jump to content

Photo

Varför stänga intressanta och roliga trådar?


  • Please log in to reply
188 replies to this topic

#26 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 19 April 2005 - 08:57

alltså för att förtydliga mig så kallade jag resonemanget kvasiintellektuellt, ingen person.
*Hockey och superhjältar*

#27 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 19 April 2005 - 14:32

Vad betyder egentligen ordet kvasiintellektuell? Jag kan ju tänka mig att det är någon sorts nästan-intellektuell person men förklara gärna ytterligare.

<{POST_SNAPBACK}>


Kollade upp på den briljanta sidan susning.nu vad ordet egentligen betyder.

En person som gärna vill anses som intellektuell, men istället för att söka kunskap, försöker denne/denna med yttre attribut låtsas vara sanningssökande och analytisk?. Kläder, acessoarer samt lämpligt sällskap brukar användas för att uppnå önskad effekt.
Vanliga kännetecken:


Röker Lucky Strikes, Gitanes eller Gauloises.
(Låtsas att de) läser Thomas Mann, Sartre eller Oe på ett sådant sätt att ingen kan undgå att se det. Gärna på café.
Säger sig förakta ytliga människor.
Anser att det är patetiskt med människor som vill arbeta mellan 8 och 5.
Använder sig av begrepp som inte passar ihop.
Svänger sig med fina ord och uttryck - utan att veta hur de egentligen ska användas.
Föraktar dem som inte läst på universitet.

#28 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 19 April 2005 - 14:35

Det var kanske lite olyckligt formulerat. Men jag syftade inte på någon person, hoppas ingen har fått för sig det och i så fall tar jag tillbaka det och ber om ursäkt. Jag ska när jag har mer tid se om det går att rensa lite i den nämnda tråden. Just nu är det lite knappt med det, och att jag tillbringar tid på forumet leder egentligen mest till ångest för tillfället.
*Hockey och superhjältar*

#29 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 19 April 2005 - 17:39

Det är lungt, trodde nog att du menade att själva resonemanget var kvasi och inte någon person här inne.

(Jag har absolut ingenting emot icke-akademiker och jag har aldrig rökt de märken som Walker nämner och inte heller läst de filosofer som nämns. Men jag slänger mig gärna med fina ord och uttryck så fort jag får tillfälle och jag har en känsla av att dessa inte alltid passar ihop...så du kanske inte har helt fel ändå ;) )

#30 Tom

Tom

    Lieutenant

  • Members
  • 111 posts

Posted 20 April 2005 - 14:16

Sedan behöver det kanske inte vara de som man tror men det var ju ingen som utpekade en viss hjälte att vara gay utan ämnet handlade väl om vilken som var mest gay

Jag håller helt med dig. Det var så här jag tolkade tråden. Vilken superhjälte kan mest uppfattas som gay. Inte vilken som verkligen ska föreställa vara gay.
Att någon på allvar kan ta illa upp av detta verkar otroligt.
Att skämta om att tex Batman är gay är ju ganska tacksamt eftersom han just är så macho och hård.

#31 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 20 April 2005 - 14:20

Men återigen, det var kanske inte mest om gay-antydningarna utan pedofil-dito som väckte reaktioner....
*Hockey och superhjältar*

#32 Tom

Tom

    Lieutenant

  • Members
  • 111 posts

Posted 20 April 2005 - 14:58

Men återigen, det var kanske inte mest om gay-antydningarna utan pedofil-dito som väckte reaktioner....

<{POST_SNAPBACK}>

Kanske men jag är inte så säker på det.
Jag tycker det verkade som om flera personer tog det hela på allvar vilket roade mig väldigt. Men jag kanske uppfattade det fel.

#33 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 20 April 2005 - 15:26

Walt Disney hade nog inte uppskattat den "kvasiintellektuella teorin" (är det det man ska kalla det???). Robert Langdon i Dan Browns böcker ägnar sig rätt mycket åt sådant här kvasiintellektuellt teoriserande. Han läser in betydelser och symbolik i tavlor och byggnader.

<{POST_SNAPBACK}>


Nej Disney hade inte gillat att Lady & Lufsen kan ses som bimbo respektive kåkfarare. Däremot verkar han inte främmande för symbolism om man ska tro Dan Brown som du skriver om ovan. I Da Vinci Koden skriver han att Disney var aktiv frimurare och därför kände till hemligheten med Mrs Christ (Maria Magdalena) och vördnaden för det "heliga kvinliga". Därför lät han...återigen enlig Dan Brown smyga in symboliska budskap om detta; exempelvis Lilla Sjöjunfrun där Ariel är en symbol för Maria Magdalena. Så helt främmande för symbolism och "kvasiintelektualism" verkade inte gamle Walt ha varit.

I övrigt det blev lite en storm i ett vattenglas det här, det var ju trotts allt bara ett mer skämtsamt ämne om fantasifigurer och inte riktiga personer. Vore kul om ämnet likt fågel fenix kunde återuppstå men jag fattar om du har tentastress eller vad det nu kan vara Kermit.. (Been there.. ;) ). Om du vill kan jag annars ta bort Weram-artikeln, om edit-funktionen fortfarande fungera på ett låst ämne dvs..

Edited by Walker, 20 April 2005 - 15:28.


#34 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 20 April 2005 - 17:09

Det kommer, efter lite storstädning i tråden. Arbetet ska vara inne imorgon och jag börjar närma mig slutet iaf. :)

Tom, jo, som sagt så räcker det att titta på sista inlägget i tråden. Jag reagerade också, men mest på fördomar mot homosexuella. Jag frågade om gångbara argument, men, återigen, det var inte vad som orsakade trådens stängning. Det var pedofil-antydningarna.
*Hockey och superhjältar*

#35 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 20 April 2005 - 17:12

Det kommer, efter lite storstädning i tråden. Arbetet ska vara inne imorgon och jag börjar närma mig slutet iaf. :)


Var handlar det här hemska arbetet om? :) Finns det något värre än deadline på arbeten...spelar ingen roll hur långt tid man får..man väntar alltid till de sista dagarna innan man sätter i gång. :D

#36 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 20 April 2005 - 17:15

"Konstnärsblick". Aspekter man lär sig att titta på när man läser konst/bild. Ungefär så. Flummigt? Nääää. ;)
Ja, precis!!! Alltid i sista stund och egentligen var deadline klockan 12 igår, men det viktigaste är att de som ska läsa det får det på torsdag, så jag har fått en liten frist i alla fall. Tur det, för jag höll på att smälla av helt. :(
*Hockey och superhjältar*

#37 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 20 April 2005 - 17:31

"Konstnärsblick". Aspekter man lär sig att titta på när man läser konst/bild. Ungefär så. Flummigt? Nääää. ;)
Ja, precis!!! Alltid i sista stund och egentligen var deadline klockan 12 igår, men det viktigaste är att de som ska läsa det får det på torsdag, så jag har fått en liten frist i alla fall. Tur det, för jag höll på att smälla av helt.  :(

<{POST_SNAPBACK}>


Om arbetet ska mailas så har jag ett litet tips som kan ge dig en extra dag.. ;)
Skriv ett mail..ex Hej här kommer min arbete...men glöm att lägga med själva arbetet som attatchment. Funkade för mig vid en hemtenta...men det beror ju på läraren om de går eller ej.. :D

#38 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 20 April 2005 - 17:34

Fan, det borde jag ha tänkt på!!! :D
*Hockey och superhjältar*

#39 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 22 April 2005 - 15:20

Nej Disney hade inte gillat att Lady & Lufsen kan ses som bimbo respektive kåkfarare. Däremot verkar han inte främmande för symbolism om man ska tro Dan Brown som du skriver om ovan. I Da Vinci Koden skriver han att Disney var aktiv frimurare och därför kände till hemligheten med Mrs Christ (Maria Magdalena) och vördnaden för det "heliga kvinliga". Därför lät han...återigen enlig Dan Brown smyga in symboliska budskap om detta; exempelvis Lilla Sjöjunfrun där Ariel är en symbol för Maria Magdalena. Så helt främmande för symbolism och "kvasiintelektualism" verkade inte gamle Walt ha varit.

I övrigt det blev lite en storm i ett vattenglas det här, det var ju trotts allt bara ett mer skämtsamt ämne om fantasifigurer och inte riktiga personer. Vore kul om ämnet likt fågel fenix kunde återuppstå men jag fattar om du har tentastress eller vad det nu kan vara Kermit.. (Been there.. ;) ). Om du vill kan jag annars ta bort Weram-artikeln, om edit-funktionen fortfarande fungera på ett låst ämne dvs..

<{POST_SNAPBACK}>


Nej om det ligger något i Dan Browns filosiferande så var nog inte Walt så främmande för kvasiintellktualism och inläsandet av symbolik och budskap i poulärkultur. Men Dan Brown är ju rätt känd för att överdriva också, han hittar på och förvränger, och det finns ju vissa som tar rätt illa vid sig för det dan brown skriver. Tex skulle nog kyrkan villja bannlysa hans verk och enligt kvällspressen tog ju mikael ljungberg livet av sig efter att ha läst hans böcker, även om jag tror det sistnämnda är ren nonsens.

#40 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 28 November 2005 - 16:48

Ni kanske vet vad jag tycker om att stänga trådar men visst denna gång kanske det var med all rätt. Personligen kanske min uppfattning om frimurare inte ändrades drastiskt men lite klarnade ändå bilden, tex fick jag lära mig att det är skillnad på svenska frimurare och utländska vilket jag tyckte var rätt intressant, så lite synd att den stängdes var det ju allt. Även om frimurarna som förening kanske inte är lika spännande som vissa filmer och böcker försöker påvisa.

#41 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 28 November 2005 - 20:03

Ni kanske vet vad jag tycker om att stänga trådar men visst denna gång kanske det var med all rätt. Personligen kanske min uppfattning om frimurare inte ändrades drastiskt men lite klarnade ändå bilden, tex fick jag lära mig att det är skillnad på svenska frimurare och utländska vilket jag tyckte var rätt intressant, så lite synd att den stängdes var det ju allt. Även om frimurarna som förening kanske inte är lika spännande som vissa filmer och böcker försöker påvisa.


Tack för att du förstår. Jag kände att tråden började flippa ur eftersom allt handlade om varför saker och ting är hemliga istället för vad det står för.
"There once was a man from Nantucket..."

#42 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 28 November 2005 - 20:08

Efter att ha läst igenom hela tråden kändes det som att ämnet kommit till vägs ände i sin nuvarande form, därför stängde jag ämnet.

Annars håller jag med Jazzdevil om att stänga ett ämne är en drastisk åtgärd som man inte behöver ta till, normalt sett. Men det är anmärkningsvärt få trådar som stängs på SFN öht, och alla moderatorer är förhållandevis laid back, vi har vår allsmäktige admin-slash-ägare som förebild i det avseendet. ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#43 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 28 November 2005 - 20:27

Efter att ha läst igenom hela tråden kändes det som att ämnet kommit till vägs ände i sin nuvarande form, därför stängde jag ämnet.

Annars håller jag med Jazzdevil om att stänga ett ämne är en drastisk åtgärd som man inte behöver ta till, normalt sett. Men det är anmärkningsvärt få trådar som stängs på SFN öht, och alla moderatorer är förhållandevis laid back, vi har vår allsmäktige admin-slash-ägare som förebild i det avseendet. ;)



Just därför detta har blivit mitt nya hem. 2 andra forum som jag var väldigt aktiv i stängde trådar kors och tvärs. Det ena för att moderatorerna inte ville diskutera saker och det andra för att moderatorerna var vänner med vissa som trådarna kunde handla om.
"There once was a man from Nantucket..."

#44 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 28 November 2005 - 21:03

Man ska kunna prata också om svåra saker som kanske inte känns så bekväma alla gånger utan att det går över gränsen till allt hyfs och blir till ett flame war. Man behöver inte vara överens, men man måste beakta netiketten och respektera att andra inte tycker som du. Och dessutom ge andra en chans att gå i svaromål och låta dem tala till punkt i samma utsträckning som du själv vill få en chans att förklara dig helt och fullt.

Om ingen får diskutera någonting på allvar så blir det ju väldigt tråkigt till slut. Det är ju utbytet av åsikter och speglingarna av alla olika uppfattningar som gör ett diskussionsforum intressant, inte att man får medhåll hela tiden i varje fråga. Då kan man ju lika gärna diskutera med badrumsspegeln. ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#45 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 28 November 2005 - 21:12

Man ska kunna prata också om svåra saker som kanske inte känns så bekväma alla gånger utan att det går över gränsen till allt hyfs och blir till ett flame war. Man behöver inte vara överens, men man måste beakta netiketten och respektera att andra inte tycker som du. Och dessutom ge andra en chans att gå i svaromål och låta dem tala till punkt i samma utsträckning som du själv vill få en chans att förklara dig helt och fullt.

Om ingen får diskutera någonting på allvar så blir det ju väldigt tråkigt till slut. Det är ju utbytet av åsikter och speglingarna av alla olika uppfattningar som gör ett diskussionsforum intressant, inte att man får medhåll hela tiden i varje fråga. Då kan man ju lika gärna diskutera med badrumsspegeln. ;)



:D

Exakt.
"There once was a man from Nantucket..."

#46 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 29 November 2005 - 10:35

Synd att tråden stängdes ner, även om jag i det här fallet förstår varför.
Har en del frågor kvar men min nyfikenhet på hemliga sällskap har inte försvunnit trotts att en del frågetecken rätats ut.

Kastar ut en sista fråga som är av ganska snäll karaktär.

Hur klär ni er på era möten? När tidningar gör reportage från Frimurarnas öppet hus visas tavlor på tidigare medlemmar med frack och något slags halsband och tygband. Kör ni fortfarande med den stilen eller har ni i det yngre gardet infört Sith-robes?

#47 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 29 November 2005 - 12:37

Synd att tråden stängdes ner, även om jag i det här fallet förstår varför.
Har en del frågor kvar men min nyfikenhet på hemliga sällskap har inte försvunnit trotts att en del frågetecken rätats ut.

Kastar ut en sista fråga som är av ganska snäll karaktär.

Hur klär ni er på era möten? När tidningar gör reportage från Frimurarnas öppet hus visas tavlor på tidigare medlemmar med frack och något slags halsband och tygband. Kör ni fortfarande med den stilen eller har ni i det yngre gardet infört Sith-robes?



Skicka PM.
"There once was a man from Nantucket..."

#48 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 30 April 2006 - 15:51

När jag var och surfade runt på wikipedia och läste om serier här:http://en.wikipedia.org/wiki/Superhero

råkade jag snubbla över denna länk, List of gay and bisexual people in comic fiction:
http://en.wikipedia....n_comic_fiction


Eftersom tråden "Vilken superhjälte är mest gay" är stängd så la jag in den här iställer. Tyckte det var rätt intressant. En del visste jag men jag blev lite förvånad när det gällde vissa andra.

Glädjande för vissa är väl att Batman överhuvudtaget inte omnämns...

#49 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 30 April 2006 - 16:16

Du fattar fortfarande inte eller? Det var aldrig något problem med att vissa superhjältar är gay eller inte, inte om man kommer med starkare argument än "men han/hon har ju trikåer". Vad gäller Batman gällde det snarare att Robin faktiskt var väldigt ung när Batman tog sig an honom, och om det skulle vara så att de vore ett par så hade det varit fråga om något helt annat än homosexualitet.
*Hockey och superhjältar*

#50 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 30 April 2006 - 16:20

Anser att folk som har ett behov av att kolla upp och diskutera bisexualitet bland superhjältar och diverse sådana sakar "Fattar fortfarande inte"-rent allmänt det här med superhjältar och den genren.



/Jani
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight